نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

بیوگرافی مهران مدیری

مهران مدیری کارگردان و بازیگر توانمند ایرانی است که در این مطلب به مناسبت تولد پنجاه و یک سالگی‌ او، به مرور فعالیت‌های هنری و زندگی‌نامه این کارگردان خواهیم پرداخت.

مهران مدیری که در این مطلب به سراغ بیوگرافی او رفته‌ایم، در هجدهم فروردین سال ۱۳۴۶ در خانواده‌ای ۶ نفره به دنیا آمد. مهران مدیری دو فرزند به نام‌های شهرزاد و فرهاد دارد. مدیری در سن شانزده سالگی با تئاتر آشنا شد، او در همین راستا تصمیم به تحصیل آکادمیک در زمینه‌ی این هنر پرداخت اما به دلیل حضور در جبهه نتوانست تحصیلاتش را ادامه بدهد. پس از پایان جنگ، مدیری به رادیو رفت و تا سال ۱۳۷۲ در رادیو گویندگی و در تئاتر‌های مختلفی هم بازیگری می‌کرد. مهران مدیری در سال ۱۳۷۱ در سه سریال تلویزیونی مشت‌های کوچک، حکایت‌ها و پندها و اندرزها به ایفای نقش پرداخت. ورود او به کمدی اما از سال ۱۳۷۲ و سریال تلویزیونی نوروز ۷۲ آغاز شد. مهران مدیری در همان سال به سراغ کارگردانی رفت. اولین تجربه‌ی کارگردانی او سریال پرواز ۵۷ بود. یک سال بعد و در سال ۱۳۷۳، مهران مدیری دست به تولید مجموعه ساعت خوش زد. ساعت خوش را می‌توان اولین کار جدی مهران مدیری در زمینه کارگردانی دانست، در این سریال انبوهی از ستاره‌های این روزهای طنز ایران نقش آفرینی کردند. نادر سلیمانی، رضا شفیعی‌جم، ارژنگ امیرفضلی، رضا عطاران، حمید لولایی، نصرالله رادش و سعید آقاخانی برخی از اعضای تیم بازیگری ساعت خوش بودند. سریال ساعت خوش به عنوان یکی از سریال‌های دوران‌ساز و ساختارشکن در ایران شناخته می‌شود. چرا که در زمان ساخت این مجموعه، رویه طنزپردازی در ایران کاملا متفاوت بود و نسبتا نخ‌نما نیز شده بود. مدیری با ساخت یک مجموعه طنز مبتنی بر آیتم و ارائه‌ی پرداخت تازه‌ای به طنز در ایران نظرات بسیاری به خود جلب کرد. ساعت خوش در بهترین روزهایش به یکباره در تصمیمی عجیب به پایان رسید. مدیری پس از ساعت خوش، در سال ۷۴ «سال خوش» را تولید کرد.

مهران مدیری همواره در سریال‌هایش به مسائل مهم اجتماعی پرداخته است

مهران مدیری پس از سال خوش دو سال از تلویزیون دور بود. او پس از دوری دو ساله در سال ۱۳۷۶ با سریال نوروز ۷۶ در قالب بازیگر به قاب تلویزیون برگشت. مهران مدیری پس از گذشت پنج سال سریال پاورچین را جلوی دوربین برد. سریال پاورچین به کارگردانی مهران مدیری در ۱۳۰ قسمت تولید شد. پاورچین در قالبی شبیه به سریال‌های سیت‌کام تولید شد. داستان سریال روایت‌گر زندگی سه زوج جوان بود. متن سریال در رابطه با آداب و رسوم مردم شهر خیالی «برره» بود. مدیری در این سریال به مسايل اجتماعی مهم و قابل توجه‌ای پرداخت. پاورچین به واسطه روایت، محتوا و استفاده‌ از تکنیک‌ها و قالب‌های سینمایی متنوع به یکی از سریال‌های قابل توجه دوران خود تبدیل شد. مدیری پس از پاورچین، سراغ نقطه‌چین رفت و کاراکتر مشهور بامشاد را معرفی کرد. او در نوروز هشتاد و چهار با جایزه بزرگ به تلویزیون بازگشت. مدیری در آن سال‌ها تیم بازیگری به نسبت ثابت خود را پیدا کرده بود. تیم بازیگری که البته هرچه که زمان می‌گذشت بهتر شکل می‌گرفت و قوی‌تر از قبل بود.

مهران مدیری

 

در نیمه دوم سال ۱۳۸۴ یکی از مهم‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران با نام «شب‌های برره» پخش شد

در نیمه دوم سال ۱۳۸۴ یکی از مهم‌ترین سریال‌های کارنامه‌ی مهران مدیری و صنعت تلویزیون ایران رقم خورد. مهران مدیری سریال شب‌های برره را جلوی دوربین برد. شب‌های برره به نوعی پیش درآمد سریال پاورچین بود و یکی از تاثیرگذارترین سریال‌های تاریخ تلویزیون ایران است. در ابتدا قرار بود این سریال در ۱۳۵ قسمت تولید شود که بنا به دلایل فرامتنی تعداد قسمت‌های این سریال به ۹۲ رسید. این سریال در رابطه با یک روزنامه‌نگار تبعیدی به نام کیانوش استقرارزاده است که طی اتفاقاتی سر از روستای برره در می‌آورد. شب‌های برره با اینکه در دهه بیست رخ می‌داد اما اشاره‌های بسیاری به مسائل و آداب و رسوم مردم ایران داشت. سازندگان این سریال برای برره یک جهان کاملا یکتا خلق کردند و برره زبان، فرهنگ، واحدپول و تاریخچه‌ی منحصر به فرد خودش را داشت. تاثیرگذاری این مجموعه به قدری زیاد بود که تا مدت‌ها پس از پخش از شبکه سه، اصطلاحات و فرهنگ‌های برره‌ای در میان مردم رخنه کرده بود. مدیری تا سال ۱۳۸۸ به فعالیت در تلویزیون در قالب سریال‌سازی ادامه داد.

مهران مدیری

مهران مدیری پس از ۶ سال دوری، در سال ۱۳۹۲ به تلویزیون بازگشت

مدیری از سال ۱۳۸۸ یک پروژه‌ی بزرگ دیگر را کلید زد؛ پروژه‌ای که در ابتدا قرار بود از شبکه سه پخش شود اما به دلایلی نامعلوم این امر محقق نشد. مهران مدیری سریال قهوه تلخ را از شبکه نمایش خانگی پخش کرد. قهوه تلخ درباره یک دکتر تاریخ‌شناس به نام نیما زندکریمی بود که با نوشیدن قهوه‌ای به گذشته بازمی‌گردد. قالب قسمت‌های قهوه تلخ در یک کاخ بزرگ می‌گذشت و بیننده در هر قسمت شاهد اتفاقات بامزه‌ای میان کاراکترهای مختلف سریال بود. مدیری در قهوه تلخ هم مانند شب‌های برره به مسايل اجتماعی مختلفی اشاره کرد. سریال قهوه تلخ در ۱۰۲ قسمت پخش شد و ۶ قسمت پایانی این سریال به دلایل نامشخص هرگز پخش نشدند. قهوه تلخ موفق‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی لقب گرفته است. مدیری پس از قهوه تلخ سریال ویلای من را روانه بازار کرد و سال ۱۳۹۲ بود که مدیری سریال شوخی کردم را در قالب آیتم‌های چند دقیقه‌ای منتشر کرد. مهران مدیری در آخرین لحظات سال ۱۳۹۲ در برنامه سه‌ستاره پس از ۶ سال دوری از قاب تلویزیون، در رسانه ملی حاضر شد. مدیری در سال ۱۳۹۳ سریال در حاشیه را در دو فصل جلوی دوربین تلویزیون برد. پس از در حاشیه مهران مدیری به اجرای برنامه دورهمی پرداخت.

برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری به یکی از موفق‌ترین برنامه‌های گفت و گو محور تلویزیون ایران تبدیل شد. مدیری در این برنامه با حضور تماشاچی به استندآپ کمدی می‌پردازد و با مهمانان مختلف به گفت و گو می‌نشیند. مدیری در سال ۱۳۹۵ اولین فیلم سینمایی خود را به نام «ساعت پنج عصر» کارگردانی کرد. ساعت پنج عصر در گیشه به موفقیت نسبی دست پیدا کرد. او همچنین قصد دارد در سال ۹۷ یک فیلم سینمایی با تم جدی هم تولید کند. این کارگردان توانمند در تیرماه ۹۵ در خصوص ادامه‌ی سریال‌سازی گفت:

حوصله ندارم. خیلی وقت است که حالم خوب نیست. یک نوع دگردیسی نیاز است. برای ترک تلویزیون و سینمای خانگی به سمت سینما می‌روم و سالانه یکی دو سینمایی خواهم ساخت. برای اینکه از این شکل کار خسته و اشباع شده‌ام. اصلا دیگر دوست ندارم و ارضایم نمی‌کند.

مهران مدیری

برنامه دورهمی با اجرای مهران مدیری به یکی از موفق‌ترین برنامه‌های گفت و گو محور تلویزیون ایران تبدیل شد

مهران مدیری به دلیل فعالیت‌ در زمینه‌ی فرهنگی-اجتماعی یکی از چهره‌های سرشناس ایران است. او در سال ۲۰۰۹ از طرف مجله نیوزویک به عنوان بیستمین مرد قدرتمند ایران شناخته شد. او همچنین در سال ۲۰۱۱ از طرف دانشگاه امرکن لیبرتی موفق به دریافت مدرک دکتری افتخاری شد. مدیری در زمینه موسیقی هم فعال است. برای نمونه او تیتراژ برخی از کارهایش مانند دورهمی، شب‌های برره و قهوه تلخ را خوانده است. با اینکه مدیری در سینما خیلی در مقام کارگردان حاضر نشده است اما این بازیگر در فیلم‌های سینمایی مختلفی مانند همیشه پای یک زن درمیان است، توکیو بدون توقف و پل چوبی حضور داشته است. مهران مدیری در آخرین قسمت از برنامه دورهمی که در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ روی آنتن رفت به عنوان کلام پایانی برنامه چنین گفت:

من، مهران مدیری، در تمام طول مدت فعالیت حرفه‌ایم سمت مردم ایستادم و سعی کردم صدایی را که از دل جامعه می‌شنوم، انعکاس بدهم.

در ادامه می‌توانید فهرست برخی از فعالیت‌های هنری مهران مدیری را بخوانید.

تئاتر

نام نمایشکارگردانسال
خرگوشحمید عالمی۱۳۵۳
شوخیصدرا رسولی
۱۳۵۶
تلگرافمهدی شریفی۱۳۵۸
پلنگ نادانبهروز سلیمی۱۳۶۲
یک طنز و یک غم آوابهروز سلیمی۱۳۶۴
ساعت عمو اسکندرحسن شکلاتی۱۳۶۶
آرسنالمحسن حاجی یوسفی۱۳۶۷
پانسیونمحسن حاجی یوسفی۱۳۶۸
سیمرغدکتر قطب‌الدین یوسفی۱۳۶۹
هملتدکتر قطب‌الدین یوسفی۱۳۷۰
کیسه بوکسموذنی۱۳۷۱

تلویزیون

نام مجموعهسمتکارگردانسال
مشت‌های کوچکبازیگراسماعیل نوری۱۳۷۱
حکایت‌هابازیگرمجتبی یاسینی
۱۳۷۱
پند‌ها و اندرزهابازیگرمجتبی یاسینی۱۳۷۱
نوروز ۷۲بازیگرداریوش کاردان۱۳۷۲
باغ گیلاسبازیگرمجید بهشتی۱۳۷۲
پرواز ۵۷بازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۷۲
ساعت خوشبازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۷۳
سال خوشبازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۷۴
نوروز ۷۶بازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۷۶
جنگ ۷۷بازیگر/کارگردانمهران مدیری‍‍‍۱۳۷۷
ببخشید شمامجری/کارگردانمهران مدیری۱۳۷۸
پلاک ۱۴بازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۷۸
۹۰ شببازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۷۹
طنز ۸۰مجری/بازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۰
دردسر والدینبازیگرمسعود نوابی۱۳۸۰
پاورچینبازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۱
نقطه چینبازیگر/طراح صحنه و لباس/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۲-۱۳۸۳
جایزه بزرگبازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۴
شب‌های بررهبازیگر/خواننده/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۴
باغ مظفربازیگر/خواننده/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۵
مرد هزارچهرهبازیگر/کارگردان/مجری طرحمهران مدیری۱۳۸۷
مرد دو هزار چهرهبازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۸
در حاشیهبازیگر/کارگردان/طراح صحنه و لباس/طراحمهران مدیری۱۳۹۳-۱۳۹۴
برنامه گفت و گو محور دورهمیکارگردان/مجری/خوانندهمهران مدیری۱۳۹۵-۱۳۹۷

شبکه نمایش خانگی

نامسمتکارگردانسال ساخت
گنج مظفربازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۵
بمب خنده (غیررسمی)بازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۷
قهوه تلخبازیگر/خواننده/کارگردانمهران مدیری۱۳۸۸-۱۳۹۱
قلب یخی(فصل سوم)بازیگرسامان مقدم۱۳۹۱
ویلای منبازیگر/کارگردان/طراح صحنه و لباس/تهیه کنندهمهران مدیری۱۳۹۱
شوخی کردم...!بازیگر/کارگردان/طراح صحنه و لباس/تهیه کننده/مجریمهران مدیری۱۳۹۲
عطسهبازیگر/کارگردانمهران مدیری۱۳۹۴

سینما

نام فیلمسمتکارگردانسال
دیگه چه خبر!؟دستیار طراح صحنهتهمینه میلانی۱۳۷۲
دیداربازیگرمحمدرضا هنرمند۱۳۷۳
توکیو بدون توقفبازیگر/بازیگردانسعید هالم‌زاده۱۳۸۱
همیشه پای یک زن در میان استبازیگرکمال تبریزی۱۳۸۶
دایره زنگیبازیگرپریسا بخت آور۱۳۸۶
تهران ۱۵۰۰صداپیشهبهرام عظیمی۱۳۹۰
پل چوبیبازیگرمهدی کرم‌پور۱۳۹۰
ساعت پنج عصرکارگردان/نویسنده/تهیه کننده/بازیگرمهران مدیری۱۳۹۷
ما همه با هم هستیمبازیگرکمال تبریزی۱۳۹۷

موسیقی

نامتوضیحاتسال
کاست برای کودکانبازیگر، کارگردان: بهروز غریب‌پور۱۳۷۲
کاست «دلتنگی‌ها»دکلمه اشعار هاتف علیمردانی۱۳۷۸
آلبوم «از روی سادگی»موسیقی بابک بیات و فردین خلعتبری۱۳۷۹
خوانندگی تیتراژ فیلم هم‌نفسموسقی فردین خلعتبری۱۳۸۲
خوانندگی تیتراژ سریال مهر و ماهموسیقی فردین خلعتبری۱۳۸۳
خوانندگی تیتراژ سریال شب‌های بررهموسیقی بهرام دهقانیار۱۳۸۴
خوانندگی تیتراژ سریال باغ مظفرموسیقی بهرام دهقانیار۱۳۸۵
خوانندگی تک‌آهنگی در آلبوم «دارکوب»موسیقی گروه دارکوب۱۳۸۹
خوانندگی تیتراژ سریال قهوه تلخموسیقی بهرام دهقانیار۱۳۸۹
خوانندگی تیتراژ برنامه دورهمیشعر از حافظ و موسیقی مهیار علیزاده۱۳۹۴
خوانندگی تیتراژ سریال زعفرانیشعر از مولانا و موسیقی مهیار علیزاده۱۳۹۴


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده