// یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸

عرضه نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با نام Cannon Lake دوباره با تاخیر مواجه شد

طبق گزارشات منتشر شده در فضای مجازی به نظر می‌رسد بار دیگر عرضه پردازنده‌های نسل بعدی کمپانی اینتل با تاخیر مواجه شده است.

طبق گزارشی که از سوی خبرگزاری Engadget منتشر شده است، اینتل دوباره عرضه‌ی نسل بعدی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را با نام Cannon Lake به تاخیر انداخته و انتظار می‌رود که این محصولات به جای پایان سال ۲۰۱۸، در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شوند. برای کسانی که اخبار کمپانی اینتل را دنبال نمی‌کنند باید گفت که نسل بعدی پردازنده‌های اینتل با نام Cannon Lake و معماری ۱۰ نانومتری قرار است قدم بزرگ‌ اینتل برای تولید پردازنده‌های کوچکتر و سریع‌تر باشد که طبق پیش‌بینی‌های خود شرکت قرار بود برای پایان سال جاری به بازار عرضه شود.

سال گذشته زمانی که اینتل اولین پردازنده‌های نسل هشتم تراشه‌های خود را عرضه‌ کرد، این شرکت به وسیله‌ی اعلام این موضوع که از این به بعد خط تولید‌ آن‌ها به تولید چندین معماری مختلف به صورت همزمان اختصاص خواهد یافت، باعث ایجاد یک تغییر در سیاست‌های قبلی خود شد. بخشی از خط تولید آن‌ها در آن زمان به تولید نسل قبلی پردازنده‌های این شرکت یعنی نسل هفتم و معماری ۱۴ نانومتری++ (Kaby Lake R) اختصاص یافت و چندی پیش نیز در اوایل این ماه اینتل شروع به تولید چیپ‌هایی بر پاییه‌ی معماری ۱۴ ناومتری++ (Coffee Lake) کرد. این شرکت همچنین وعده داده است که در زمان عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری Cannon Lake باز هم به تولید نسل هشتم ادامه خواهد داد.

بخشی از این تاخیر به وجود آمده ناشی از فروپاشی قانون Moore است. همانطور که اندازه‌ی ترانزیستور‌های پردازشی کوچک و کوچک‌تر می‌شود، برای شرکت‌هایی همچون اینتل به مراتب سخت‌تر خواهد بود که بتوانند دو سال پیاپی هماهنگ با میزان تقاضا در قانون Moore پیش بروند. می‌توان گفت که به همین دلیل است که ما شاهد تولید پردازنده‌های نسل قبلی همچون نسخه‌هایی از Kaby Lake R و Coffee Lake در اینتل و یا بروزرسانی در پردازنده‌های Ryzen 2 از سوی کمپانی AMD هستیم. این کمپانی‌ها هم اکنون سعی دارند که به‌جای پرش به نسل بعدی و تولید پردازنده‌های جدید‌تر، معماری حال حاضر را بهبود ببخشند.

همچنین باید به یاد داشته باشیم که کمپانی اینتل در چند هفته‌ی گذشته حال روز خوشی نداشته است. یکی از مواردی که باعث نگرانی‌های این شرکت شده، اعلام کمپانی اپل مبنی بر حذف پردازنده‌های شرکت اینتل از محصولات مک تا سال ۲۰۲۰ است. همچنین هفته‌ی گذشته کمپانی اینتل پروژه‌ی Vaunt smart glasses خود را رها کرده است. از طرف دیگر مواردی همچون فاجعه‌های امنیتی Meltdown و Spectre نیز یکی دیگر از موضوعاتی بودند که در اوایل سال جاری این شرکت بزرگ را با مشکلاتی روبرو کردند.

با تمام این تفاسیر، Intel توانست به میزان سودآوری پیش‌بینی شده‌ی خود برای سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ برسد و ۱۶.۰۷ میلیارد دلار در بخش پردازنده‌های پی‌سی و کسب و کار مراکز داده به‌دست آورد. 


منبع theverge.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده