// جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱

نگاهی به تاثیر منفی ارزهای رمزپایه روی قیمت کارت گرافیک

به دلیل افزایش قیمت کارت‌های گرافیک، پی‌سی گیمینگ روزهای تاریکی را سپری می‌کند. با زومجی همراه باشید تا اصلی‌ترین دلیل این افزایش را بررسی کنیم.

چند ماهی است که قیمت کارت‌های گرافیک رشد چشمگیری داشته است. اگر به دنبال دلیل آن بگردید شاید در همان ابتدای کار، افزایش نرخ ارز (مخصوصا دلار) به ذهنتان خطور کند. اما جالب است بدانید که این افزایش قیمت تنها مختص ایران نیست و در تمامی دنیا می‌توان آن را مشاهده کرد. اما حتی با دو یا سه برابر شدن قیمت اصلی کارت‌های گرافیک در فروشگاه‌ها، باز هم به لطف تب ماینینگ ارزهای دیجیتال، شاهد فروش چشمگیرشان بوده‌ایم. همین مساله باعث شده که این ماه‌ها بدترین زمان برای خرید یا ارتقای یک پی‌سی گیمینگ باشند.

بسیاری از پی‌سی گیمرها منتظر ترکیدن حباب ارزهای دیجیتال هستند. اما با توجه ظهور ارزهایی همانند بیت‌کوین از سال ۲۰۰۹، سرعت رشد این ارزها به نظر نمی‌رسد که در حال توقف باشد. چیزی که مشخص است، روند رو به رشد ثابت این ارزها در دهه اخیر است.

با توجه به اینکه ارزهای رمزپایه و بلاک‌چین، تکنولوژی‌های بسیار جذابی هستند که می‌توانند در زمینه‌های گسترده‌ای مشکل‌زا باشند، بایستی احتمال حبابی نبودن ارزش آن‌ها در نظر گرفته شود. با این حال با توجه به ناپایدار بودن این ارزها، هر لحظه ممکن است تب آن‌ها فروکش کند و این می‌تواند مساله جدیدی باشد که پی‌سی گیمرها باید انتظار آن را داشته باشند.

همچنین ممکن است وضعیت قیمت بازار از این هم بدتر شود. در حال حاضر خرده‌فروشانی همانند آمازون و Newegg در حال درو کردن کارت گرافیک‌های مقرون به صرفه‌تر هستند. با شایعه‌هایی که از سمت انویدیا در رابطه با عرضه نسل جدید کارت‌های گرافیک به گوش می‌رسد، این شرکت هم ممکن است برای منفعت بیشتر، باعث افزایش قیمت محصولاتش در بازار شود. همه ما بازی‌کردن با کامپیوتر را دوست داریم، اما این مساله می‌تواند برای مدت زمان نامعلومی این صنعت را فلج کند.

آیا شرکت‌های AMD و انویدیا نمی‌توانند کارت گرافیک‌هایی مخصوص ماینرها بسازند؟ یا نمی‌توانند عملکرد کارت‌های گرافیک را در زمینه ماینینگ ضعیف کنند؟ انجام این کار ممکن است، اما دشواری‌های خاص خودش را دارد. طبق صحبت‌هایی که با شرکت AMD انجام شده، آن‌ها ادعا می‌کنند چیزی که کارت‌های گرافیک را در ماینینگ قوی می‌کند، باعث می‌شود تا آن‌ها در اجرای بازی‌ها هم عملکرد بهتری داشته باشند. به عبارت دیگر، اگر تولید‌کننده‌ای عملکرد یک کارت گرافیک را در زمینه ماینینگ بهبود بخشد، همزمان عملکرد آن در زمینه بازی هم افزایش پیدا می‌کند.

با این اوصاف چه باید کرد؟ به شما توصیه می‌کنیم برای اطلاع از قیمت جهانی کارت‌های گرافیک، از افزونه Honey در مرورگر خود استفاده کنید. علاوه بر آن، الان بهترین زمان برای خرید پی‌سی‌های از پیش آماده است. فروشندگانی همانند Alienware و CyberPower PC قراردادهایی را با AMD و انویدیا امضا کرده‌اند که طبق آن با بالا رفتن قیمت کارت‌های گرافیک در بازار، مجاز به افزایش قیمت تجهیزاتشان نیستند.

Alienware Area 51

پی‌سی گیمینگ Alienware Area 51

شما همچنین می‌توانید یک پی‌سی مجهز به APU همانند Ryzen 5 2400G را که دارای یک واحد پردازش گرافیکی یکپارچه بسیار قدرتمند است، اسمبل کنید. عملکرد این کارت تقریبا معادل یک GTX 1050 است. در نتیجه شاید یک پی‌سی گیمینگ همه چیز تمام نباشد، اما حداقل تا زمانی که قیمت کارت گرافیک پایین بیاید می‌تواند کار شما را راه بیاندازد. همچنین دستگاه Shadow که اخیرا معرفی شده هم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. سرویس استریمینگی که به شماره اجازه دسترسی به یک کامپیوتر خیلی قوی مجهز به ویندوز ۱۰ را در فضای ابری می‌دهد و قیمت آن از ۳۵ دلار در ماه شروع می‌شود. شاید در حال حاضر این محصول مشکلات کوچکی داشته باشد اما تکنولوژی به‌کار رفته در آن امیدوارکننده است. خارج از این پیشنهادات، در حال حاضر تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که امید داشته باشیم تا قیمت‌ها به شرایط عادی بازگردند.

بنظر شما می‌توان به کاهش دوباره قیمت‌ها امیدوار بود یا دوران پی‌سی گیمینگ به سر رسیده است؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده