نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۲

مورگان فریمن تهیه کننده سریال زندگینامه محمد علی کلی خواهد بود

سرویس استریم CBS All Access تصمیم به ساخت سریالی ۸ قسمتی از زندگی محمد علی کلی، بوکسور محبوب آمریکایی را دارد و مورگان فریمن قرار است تهیه‌کنندگی این پروژه را بر عهده داشته باشد.

زندگی محمد علی کِلِی، بوکسور سنگین‌وزن محبوب و افسانه‌ای و همچنین یکی از نمادهای شاخص فرهنگی آمریکا در دوران جنگ این کشور با کشور ویتنام، به‌زودی از سرویس استریم CBS All Access به روی آنتن می‌رود. عنوان سریال جدید این شبکه، The Life of Muhammad Ali (زندگی محمد علی) خواهد بود و بازیگر برندهٔ جایزه اسکار، مورگان فریمن، تهیه‌کنندگی آن را بر عهده خواهد داشت.

محمد علی کلی یکی از شخصیت‌های ورزشی محبوب و خوش‌نام آمریکایی در قرن بیستم است؛ نام ابتدایی محمد علی کلی،‌ کاسیوس مارسلوس کلی، جونیور بود و در سال ۱۹۴۲ در لوییویل ایالت کنتاکی به دنیا آمد. وی در ۱۲ سالگی به‌صورت حرفه‌ای به بوکس روی آورد و ۱۰ سال بعد و در سن ۲۲ سالگی اولین قهرمانی جهان را با شکست دادن سانی لیستن در سال ۱۹۶۴، به دست آورد. محمد علی کلی در سال ۱۹۶۲ به اسلام گروید و همواره آشنایی با الایجا محمد، رهبر امت اسلام ایالات متحده آمریکا بین سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۷۴، را بزرگ‌ترین تغییر زندگی خود می‌دانست. اتفاق مهم زندگی آن دوران کلی مربوط به جنگ ویتنام بود؛ وی در سال ۱۹۶۶ از حضور در ارتش آمریکا برای شرکت در جنگ ویتنام سر باز زد و گفت انسانیت به وی اجازه نمی‌دهد همنوعان خود را بکشد. همین تصمیم تا چند سال حرفهٔ ورزشی وی را دچار مشکل کرد؛ در ابتدا محمد علی کلی را ۵ سال از حضور در رقابت‌های بوکس محروم کردند و گواهینامهٔ رسمی‌اش نیز به تعلیق درآمد. در نهایت این تعلیق، به ۳ سال کاهش یافت. سر باز زدن از حضور در جنگ ویتنام، محمد علی کلی را از قهرمانی ورزشی به قهرمانی ملی و نابغه‌ای که حقوق انسانی را به هر چیزی ارجح می‌داند، تبدیل کرد.

با پایان یافتن دوران محرومیت کلی، وی بار دیگر در دههٔ ۷۰ میلادی به رینگ مبارزه بازگشت و با وجود از دست دادن عنوان قهرمانی در مسابقه با جو فریزر در مدیسن اسکوئر گاردن در سال ۱۹۷۱، وی باز هم توانست روی پاهای خود بایستد و افسانهٔ کلی را ادامه دهد. وی در سال ۱۹۷۴ با جرج فورمن در مبارزه‌ای که به مبارزهٔ «غرش این جنگل» معروف شد، توانست بار دیگر عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند. این در حالی بود که فورمن در بهترین فرم خود قرار داشت و هیچ‌کسی شانسی برای کلی قائل نبود. در سال ۱۹۷۵ محمد علی کلی، جو فریزر را در مانیلِ فیلیپین شکست داد و انتقام شکست خود را گرفت؛‌ این مبارزه از سوی مجله رینگ به‌عنوان مبارزه منتخب سال، انتخاب شد. سرانجام در سال ۱۹۸۱، محمد علی کلی با ۶۱ مبارزه و سه قهرمانی سنگین‌ وزن جهان، خود را بازنشسته کرد. وی ۵۶ مسابقه را با پیروزی پشت سر گذاشت و تنها ۵ مرتبه رینگ را با شکست ترک کرد. تاوان سالیان سال مشت خوردن در رینگ و به دست آوردن عناوین قهرمانی، ابتلا به بیماری پارکینسون بود که البته کلی قهرمانانه تا لحظه‌ٔ آخر عمر خود با این بیماری مبارزه کرد. محمد علی در روز سوم ژوئن ۲۰۱۶، پس از ۳۲ سال تحمل بیماری پارکینسون، بر اثر مشکلات تنفسی در سن ۷۴ سالگی در بیمارستان اسکاتسدیل آریزونا درگذشت.

Clay

طبق گزارش سایت دِدلاین، مورگان فریمن، بازیگر و کارگردان آمریکایی برندهٔ جایزه اسکار، قرار است تهیه‌کنندگی سریال Eight Fights – The Life of Muhammad Ali (هشت مسابقه – زندگی محمد علی) را بر عهده داشته باشد. این سریال به روی آنتن CBS All Access خواهد رفت و فیلمنامهٔ آن بر اساس کتاب زندگینامه‌ٔ Ali: A Life (علی: یک زندگی) نوشته جاناتان اِیگ خواهد بود؛ دن کِی نگارش فیلمنامه این سریال را بر عهده خواهد داشت. هر قسمت از سریال Eight Fights – The Life of Muhammad Ali روایتگر بخشی از زندگی محمد علی کلی خواهد بود و هم به زندگی درون رینگ و هم به زندگی بیرون از رینگ این شخصیت محبوب پرداخته خواهد شد.

هر قسمت از سریال Eight Fights – The Life of Muhammad Ali روایتگر بخشی از زندگی محمد علی کلی خواهد بود و هم به زندگی درون رینگ و هم به زندگی بیرون از رینگ این شخصیت محبوب پرداخته خواهد شد

زندگی محمد علی بسیار برای فیلمسازان جذاب بوده است و معروف‌ترین تصویری که از وی در این سال‌ها در سینما به یادگار مانده است، مربوط به فیلم Ali (علی)، محصول سال ۲۰۰۱ به کارگردانی مایکل مان می‌شود. ویل اسمیت در این فیلم نقش محمد علی کلی را ایفا کرد و نقش‌آفرینی عالی‌ای از اسمیت را شاهد بودیم و وی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نیز شد. در آن فیلم بیشتر به سبک زندگی محمد علی و همچنین امتناعش از حضور در جنگ ویتنام پرداخته شد. فیلم مایکل مان با وجود بازخورد خوب در میان منتقدان، در گیشه اصلاً موفق نبود و با بودجهٔ ساخت ۱۰۷ میلیون دلاری، تنها ۸۷ میلیون دلار فروش داشت. همچنین مستند When We Were Kings (وقتی ما پادشاه بودیم) در سال ۱۹۹۶ توسط لئون گست ساخته شد و در این مستند به مسابقه دسته سنگین‌وزن جهان بین محمدعلی کلی و جورج فورمن پرداخته شد. این مستند، جایزه اسکار بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

مورگان فریمن و دیگر تیم سازندهٔ این سریال تصمیم دارند در سریال Eight Fights – The Life of Muhammad Ali به کامل‌ترین شکل ممکن تمام جنبه‌های زندگی محمد علی کلی را به تصویر بکشند. مطمئناً این پروژه به سرویس استریم CBS All Access که این روزها رقابت شدیدی با نتفلیکس و دیگر سرویس‌های استریم دارد، اعتبار زیادی می‌بخشد. همچنین چندی پیش اعلام شد قرار است سریالی ۱۰ ساعته از روی رمان مشهور استفن کینگ، یعنی رمان The Stand ساخته شود و این سریال نیز از طریق سرویس استریم CBS All Access پخش خواهد شد.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده