// سه شنبه, ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۲

معرفی Google Play Instant، تجربه بازی‌ اندروید قبل از نصب

Google Play Instant ویژگی جدیدی است که به‌تازگی معرفی شده است و در جریان آن می‌توانید بازی‌های فروشگاه گوگل پلی را بدون نصب کردن، تجربه کنید.

در جریان رویداد GDC 2018 خبری جالب منتشر شد و آن هم این بود که کمپانی گوگل، ویژگی جدیدی برای فروشگاه گوگل پلی و بازی‌های خود معرفی کرد. ویژگی Google Play Instant به شما اجازه می‌دهد که بدون نصب کردن یک بازی، آن‌ را تجربه کنید. وجود چنین ویژگی در فروشگاه گوگل واقعا عالی است زیرا هر هفته و هر روز بازی‌های مختلفی روانه این فروشگاه پرطرفدار می‌شوند و نصب و تجربه‌ی همه‌ی آن‌ها، واقعا کاری بیهوده و وقت‌گیر است. حال سوال پیش می‌آید که ویژگی Google Play Instant دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا این ویژگی در طولانی مدت کاربرد دارد و می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند؟ در ادامه قصد داریم نگاهی به این ویژگی و نحوه کار کرد آن داشته باشیم.

به‌واسطه ویژگی Google Play Instant، شما می‌توانید دموی رایگان بازی‌های گوگل پلی را دانلود و پس از تجربه‌ی آنلاین، اگر خوش‌تان آمد نسخه اصلی بازی مورد نظر را دانلود و بازی کنید. زمانی که وارد صفحه یک بازی در فروشگاه می‌شوید، کنار گزینه «نصب»، گزینه‌ی حالا تجربه کنید (Try Now) را مشاهده خواهید کرد که با فشار دادن آن، یک صفحه بارگذاری برای شما باز می‌شود و پس از پر شدن نوار بارگذاری، وارد بخشی از بازی می‌شوید. تجربه‌ی کوتاه از بازی‌ای که واردش شده‌اید، به شما اجازه می‌دهد برای چند دقیقه با حال و هوای آن اثر آشنا شوید. البته در این میان یک نکته مهم را ذکر کنم که ویژگی Google Play Instant، فعلا در مراحل آزمایشی به‌سر می‌برد و تعداد بازی‌های کمی در لیست بازی‌هایش قرار دارند.

در این میان شاید برای‌تان سوال پیش آید که چه بازی‌هایی از سرویس Google Play Instant پشتیبانی می‌کنند. تا به اینجای کار همانطور که قبلا گفته شد، فعلا این سرویس در مرحله آزمایشی به‌سر می‌برد و با این حال، ۶ بازی از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند که عبارتند از: بازی Clash royale، بازی Final Fantasy XV: A New Empire، بازی Mighty Battles، بازی Words With Friends 2، بازی Solitaire و بازی Bubble Witch 3 Saga. البته با توجه به صحبت‌های انجام شده با توسعه‌ دهنده‌های مختلف، انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۸ بازی‌های متعددی به این سرویس اضافه شوند. ما برای آزمایش ویژگی‌های این بخش به‌سراغ سه بازی اولیه لیست رفتیم که در ادامه نگاهی به عملکرد آن‌ها خواهیم داشت.

Google Play Instant ویژگی نوپایی است اما در آینده می‌تواند کمک حال پلتفرم موبایل و سیستم عامل اندروید باشد

درابتدا به سراغ بازی Final Fantasy XV: A New Empire رفتیم. در جریان نسخه آزمایشی این بازی اندروید، بخش جالبی از بازی در دسترس قرار می‌گیرد و آن هم مبارزات بازی است. با اینکه Final Fantasy XV: A New Empire یک بازی استراتژی است که باید در آن امپراطوری خود را بسازید، اما دارای یک سری مبارزات با سایر بازیکنان و شیاطین بازی است که در بخش آزمایشی تنها این بخش‌ها را تجربه می‌کنید که صرفا برای پول جمع کردن است و می‌توانید پس از نصب نسخه اصلی، از آن‌ها استفاده کنید. به‌عنوان دومین بازی، بازی Clash Royale به‌واسطه ویژگی Google Play Instant مورد بررسی قرار داده شده است. Clash Royale نیازی به معرفی ندارد اما در بخش آزمایشی و حالت Google Play Instant، می‌توانید قسمت تمرینی بازی را تجربه کنید. در این بخش یک میدان نبرد برای شما و حریف فراهم شده است و از طریق سربازها و قابلیت‌هایی که دارید، باید دو برج و قلعه اصلی دشمن را نابود کنید. نکته‌ی خوب بخش آزمایشی بازی Clash Royale این است که به هیچ‌وجه شاهد چالش و سختی در مبارزات نیستیم و صرفا از یک مبارزه ساده استفاده شده تا بازیکن بتواند به‌خوبی جذب بازی شود و درانتها از شما خواسته می‌شود تا بازی را نصب کنید. در میان سه بازی ابتدایی این ویژگی، Words With Friends 2 بیشتر از دو اثر دیگر نظر من را به خود جلب کرده بود.

بازی موبایل Words With Friends 2 اثری است که در جریان آن باید با حروف‌های الفای انگلیسی بازی کنید و واژه‌هایی را که ساخت آن‌ها امکان پذیر است بسازید. البته بازی یک جنبه رقابتی هم دارد. بدین شکل که به صورت یک به یک باید با رقیب خود رقابت کنید و هر شخص که بتواند واژه‌های بهتری بسازد یا کمتر از بخش کمکی استفاده کند، امتیاز بیشتری کسب می‌کند و در نتیجه برنده خواهد بود. حال در بخش آزمایشی بازی Words With Friends 2 تنها یک دست مسابقه برای شما تدارک دیده شده است و پس از این یک دست از شما خواسته می‌شود تا نسخه اصلی را دانلود کنید.

Google Play Instant در کنار مزیت‌هایی که دارد، انتقاد بعضی از توسعه دهندگان را نیز به دنبال داشته است

در مجموع ویژگی Google Play Instant شاید در ابتدا آن چنان محتویات زیادی نداشته باشد و خب طبیعی است زیرا فعلا در حالت بتا به‌سر می‌برد اما رفته رفته این ویژگی به یک برگ برنده برای اندروید به‌حساب خواهد آمد زیرا پلتفرم موبایل به سمتی می‌رود که شاهد محتویات به‌درد نخور زیادی هستیم و وجود چنین ویژگی، می‌تواند کمک حال کاربران برای تجربه و شناخت بهتر بازی‌ها باشد. درکنار تمامی این موارد، این سرویس مشکلاتی هم دارد. یکی از مشکلات سرویس Google Play Instant این است که نسخه‌های دمو قرار داده شده، از قاعده خاصی از نظر محتویات پیروی نمی‌کنند. برای مثال FF XV: A New Empire تنها یک مبارزه ساده را به‌نمایش می‌گذارد و این درحالی است که بازی موبایل Bubble Witch Saga 3 چند مرحله را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد. همچنین بعضی از سازنده‌ها مدعی شده‌اند که وجود این چنین سیستمی باعث کم شدن بازیکنان آن‌ها و درآمدشان می‌شود زیرا بازیکنان پس از تجربه آزمایشی، امکان دارد به سراغ بازی اصلی نروند.

در انتها نظر شما کاربران زومجی در مورد این سرویس و مزیت‌ها و معایبش چیست؟ همچنین شما عزیزان می‌توانید لیست بازی‌های این سرویس را از اینجا مشاهده کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده