// سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۱

درخواست جمع‌آوری اطلاعات کاربران اروپایی در آخرین بروزرسانی پلی استیشن 4

در بروزرسانی اخیر منتشر شده برای کنسول پلی‌استیشن 4، کاربران اروپایی پیامی با عنوان جمع‌آوری اطلاعات درباره‌ی چگونگی استفاده از کنسول خود، دریافت کرده‌اند.

امروزه بیش‌تر شرکت‌هایی که فعالیت اینترنتی دارند، با رضایت مصرف‌کنندگان خود، اطلاعات کاربری آن‌ها را با هدف شخصی‌سازی تبلیغات یا ارائه‌ی بهتر خدمات، جمع‌آوری می‌کنند. شرکت سونی هم یکی از این دست کمپانی‌هایی است که این کار را انجام می‌دهد.

بعد از این که بروزرسانی اخیر کنسول پلی‌ استیشن 4 منتشر شد، کاربران اروپایی این پلتفرم هنگام نصب این بروزرسانی، پیامی با عنوان درخواست جمع‌آوری اطلاعات کنسول دریافت کردند. با این که این چنین پیامی قبل‌تر دیده نشده بود و همین‌طور تا قبل از این که سونی چنین درخواستی را از کاربران خود بکند، تا چه اندازه به جمع‌آوری اطلاعات کاربران می‌پرداخته است؛ به نظر می‌رسد که مفاد این درخواست متفاوت و جدید باشد.

طبق این پیام، اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سونی به دو شکل خواهد بود. اولین نوع، به صورت جمع‌آوری اطلاعاتی مانند داده‌های خدماتی است که طبق توضیح سونی این اطلاعات برای ارائه‌ی خدمات آنلاین ضروری است. اما بخش دوم این هدف به صورت «اطلاعات اضافی» بیان شده است که شامل نوع استفاده از کنسول و اطلاعات تنظیمات انجام شده در کنسول است.

در توضیحات ارائه شده توسط سونی، بخشی با عنوان «درباره‌ی اطلاعات دستگاه» وجود دارد. در این بخش نیاز سونی به جمع‌آوری اطلاعاتی مانند چگونگی استفاده‌ی شما از برنامه‌های کاربردی یا محتوای ارائه شده در دستگاه ارسال، دریافت یا ثبت می‌شود. مثلا این امکان وجود دارد تا سونی بداند شما چه محتوایی را در یک برنامه‌ی ویدیویی تماشا می‌کنید تا سونی بتواند هزینه‌ی مجوز پخش آن محتوا را به درستی پرداخت کند. از موارد دیگر می‌توان گفت که ممکن است در یک بازی آنلاین، سونی اطلاعاتی درباره‌ی نحوه‌ی حرکت شخصیت اصلی بازی توسط شما را جمع‌آوری کند تا با بازیکنان آنلاین دیگر دچار مشکل نشوید.

دیگر اطلاعاتی که در این زمینه جمع‌آوری می‌شود شامل نوع پیکربندی شبکه‌ی اینترنت، دستگاه‌هایی که به کنسول متصل هستند مثل کنترلرها یا هدست واقعیت مجازی سونی، اطلاعات حقوقی، اطلاعات مربوط به خطاها و مدت زمان بارگذاری بازی‌ها و دیگر اطلاعاتی از این نوع است.

اما اطلاعاتی که در بخش اطلاعات اضافی جمع‌آوری می‌شوند، به مواردی مانند چگونگی و زمان استفاده‌ی شما از رابط کاربری بازی‌ها، اینکه با کدام مرحله از یک بازی رو به رو هستید، از چه اسلحه‌ای استفاده می‌کنید و با کدام کاراکترها در حال تعامل هستید مربوط می‌شوند. همچنین تنظیماتی که شما در دستگاه خود تغییر می‌دهید یا قسمت‌هایی از فروشگاه PlayStation باشد که شما به آن سر می‌زنید هم در این نوع از اطلاعات قرار می‌گیرد.

طبق گفته‌ی سونی این اطلاعات برای آمارگیری به صورت ناشناس انجام می‌شود و به اطلاعات شخصی کاربران تعرضی نمی‌شود. این آمارگیری‌ها برای درک و بهبود عملکرد یک محصول جدید یا تشخیص افراد متقلب و یا رفتارهای غیرمجاز در محیط پلی‌استیشن است. همچنین اگر شما با بخش جمع‌آوری اطلاعات اضافی موافقت کنید، سونی تبلیغات شخصی‌سازی شده به شما ارائه می‌دهد. اما این مورد را به یاد داشته باشید که تا وقتی با جمع‌آوری اطلاعات خدماتی موافقت نکنید، به هیچ عنوان نمی‌توانید این بروزرسانی را نصب کنید.

احتمال می‌رود که این پیام جمع‌آوری اطلاعات به دلیل تغییرات اخیر در ساختار جمع‌آوری اطلاعات در اروپا باشد که Sony را نیز مجبور به این کار کرده است. البته این مورد که تا به حال سونی چه حدی از اطلاعات کاربران اروپایی خود را جمع‌آوری می‌کرده معلوم نیست و یا ممکن است این پیام صرفا برای شفاف‌سازی این موضوع باشد.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده