نویسنده: علی گودرزی
// سه شنبه, ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۳

سازنده بازی PlayerUnkown's Battlegrounds به طور رسمی از شرکت NetEase شکایت کرد

شرکت PUBG Corp، خالق بازی PlayerUnknown's Battlegrounds، از شرکت NetEase شکایت و آن‌ها را به سرقت ایده و عدم رعایت حق کپی‌رایت متهم کرد.

شرکت PUBG Corp، سازنده بازی محبوب PlayerUnknown's Battlegrounds، اخیرا یک شکایت علیه استودیو NetEase تنظیم کرده و آن‌ها را به رعایت نکردن حق کپی‌رایت، تقلید از سبک و سیاق تجارت کمپانی یا به عبارتی رعایت نکردن قوانین Trade Dress و همچنین، رعایت نکردن قوانین رقابت سالم در صنعت گیم در ساخت دو بازی موبایلی‌شان، یعنی Rules of Survival و Knives Out، متهم کرده است.

شرکت پابجی کورپ این ادعاها را در یک سند دادگاهی ۱۵۵ صفحه‌ای تنظیم کرده است؛ در سند که سایت Torrent Freak آن را منتشر کرده است، آمده که شرکت NetEase، از گیم‌پلی و بخش‌های زیبایی‌شناختی بازی PUBG کپی‌برداری کرده است.

کمپانی پابجی کورپ با انجام این کار، سعی کرده است تا از گمراهی کاربران جلوگیری کند و کاری کند که آن‌ها باور کنند که در ساخت دو بازی Rules of Survival و Knives Out، از ایده بازی پابجی به شکلی غیرقانونی استفاده شده؛ این دو بازی قبل از انتشار نسخه موبایل پابجی، با قیمتی به مراتب کمتر از آن منتشر شدند و سعی داشتند تا با سوء استفاده از بی‌اطلاع بودن کاربران، سود کنند و از پابجی جلو بزنند.

در این شکایت مطرح شده، شرکت پابجی‌کورپ چندین المان مشابه را از بازی پابجی، در دو بازی Rules of Survival و Knives Out مشخص کرده است؛ همانطور که قبل‌تر ذکر شد، پابجی‌کورپ بر این باور است که کمپانی NetEase در ساخت دو بازی مذکور، قوانین کپی‌رایت را رعایت نکرده است. پابجی‌کورپ یک لیست گسترده منتشر کرده که در آن، شباهت‌هایی که دو بازی ساخته شده توسط NetEase با بازی PUBG دارند، بررسی شده‌اند؛ به عنوان مثال، شباهت در بخش‌هایی همچون لابی و waiting areaهای قبل از شروع بازی، شروع شدن مراحل هر دو بازی با سیستم Air Jump که کاملا به بازی پابجی شباهت دارد، کوچک شدن فضای بازی، مناطق Bombardment ، مکانیک Down But Not Out و درکل می‌توان گفت که این دو بازی با سوء استفاده از ایده‌های مطرح شده در بازی پابجی، به آثاری تبدیل شده‌اند که «حس و حال» پابجی را دارد و از کلیت گیم‌پلی این بازی، کپی‌برداری کرده است.

در این شکایت‌نامه همچنین به شباهت‌هایی که دو بازی از نظر زیبایی‌شناختی به پابجی دارند، اشاره شده است؛ کمپانی پابجی‌کورپ در این اسناد اشاره کرده است که کمپانی NetEase، با شبیه کردن جلوه‌های گرافیکی دو بازی‌اش به پابجی، سعی کرده است تا ذهن کاربران را به سمتی ببرد که این دو بازی، قسمت‌هایی دیگر و البته رسمی از بازی پابجی هستند. سوء استفاده در طراحی جزئیات محیط و نقشه بازی همچون طراحی ساختمان‌ها و اجزای دور دست در پس‌زمینه‌ی محیط مثل مزرعه‌ها و کپی‌برداری از ایده‌های پابجی در طراحی سلاح‌ها، لباس‌ها و وسایل نقلیه، از دیگر مواردی است که از نظر زیبایی‌شناختی و به نقل از شرکت پابجی‌کورپ، توسط کمپانی NetEase کپی‌برداری شده است.

موضوعی دیگر که این اسناد دادگاهی به آن اشاره می‌کند، وجود یک «ماهی‌تابه» در بازی‌های شرکت NetEase است؛ دقیقا مثل ماهی‌تابه معروفی که در بازی پابجی هم وجود دارد. همچین ظاهر شدن جمله «Winner Winner Chicken Dinner» پس از پیروزی در یک راند، در هر دو اثر شرکت NetEase و صدالبته بازی پابجی، درگیری میان این دو شرکت را بیشتر کرده است چرا که شرکت NetEase در تبلیغات بازی‌هایش نیز از این جمله استفاده کرده است. شرکت پابجی‌کورپ در واکنش به این موضوع اعلام کرده است که این جمله تقریبا برای تمامی گیمران یادآور بازی پابجی است، نه چیز دیگر.

شرکت پابجی‌کورپ تایید کرده است که علاوه بر استفاده از راه‌های قانونی، از روش‌هایی دیگر برای پیش‌بردن روند نزاعش با شرکت NetEase استفاده خواهد کرد؛ پابجی‌کورپ اعلام کرده که آن‌ها یک شکوائیه به کمپانی اپل ارسال کرده‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند آثار کمپانی NetEase را از App Store حذف کند.

با این حال، کمپانی پابجی‌کورپ در شکوائیه‌ی رسمی که به دادگاه ارسال کرده است؛ در دادخواست این شرکت چنین جملاتی مطرح شده است:

مدعی علیه به حقوق شرکت پابجی‌کورپ احترام نگذاشته است؛ آن‌ها نه تنها بازی‌های خود را تغییر ندادند یا آن‌ها را از فروشگاه‌های مختلف حذف نکردند، بلکه به تخلفات خود پافشاری کردند. درنتیجه یک اقدام قانونی لازم بود صورت بگیرد تا عدالت اجرا شود.

بازی پابجی از تخلفات این شرکت آسیب‌هایی غیرقابل جبران دیده است و با ادامه یافتن تخلفات شرکت NetEase، باز هم در آینده آسیب خواهد دید، مگر اینکه متخلفان با توجه به اقداماتشان مجازات شوند.

شرکت پابجی‌کورپ از دادگاه درخواست کرده تا تک تک بازی‌های کمپانی NetEase یعنی Rules of Survival ،Knives Out، و درکل تمامی بازی‌هایی که از ایده‌های این کمپانی سوء استفاده کرده‌اند، حذف کند تا در آینده چنین بازی‌هایی ساخته و حمایت نشوند. کمپانی پابجی‌کورپ همچنین به دنبال این است تا مبلغی بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار (۱۰۶ هزار یورو) را از کمپانی NetEase به عنوان خسارت بگیرد.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده