نویسنده: عارف حسین پور
// جمعه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۸

ترامپ خشونت بازی ها را با پخش این کلیپ نشان داد

جلسه گفتگوی دونالد ترامپ با نمایندگان صنعت بازی امروز در حالی در کاخ سفید برگزار شد که یکی از جالب‌ترین بخش‌های آن نمایش یک کلیپ ویدیویی درباره خشونت بازی‌ها بود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا طی جلسه‌ای که امروز در کاخ سفید برگزار شد، با نمایندگان صنعت بازی‌های ویدیویی در خصوص ترویج خشونت در بازی‌ها و تاثیرات آن روی رفتار جوانان گفتگو کرد. در این جلسه نمایندگان مختلفی از صنعت بازی حضور داشتند که از میان آنها می‌توان به شرکت‌های بزرگی چون ESA و ESRB و Take-Two اشاره کرد. در این نشست که بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، چند تن از نمایندگان مجلس ایالات متحده هم حاضر بودند.

با اینکه تاکنون کاخ سفید هیچ بیانیه رسمی‌ای در مورد صحبت‌های رد و بدل شده در این جلسه منتشر نکرده، اما در گزارش وبسایت واشنگتن پست به برخی از مباحث مهم مطرح‌شده در آن اشاره شده است. ظاهرا ترامپ این جلسه را با نمایش یک کلیپ ویدیویی کوتاه از خشونت بی حد و مرزی که برخی بازی‌ها ارائه می‌دهند آغاز کرده است. در این کلیپ که در یوتیوب هم منتشر شده و در ادامه آن را مشاهده می‌کنید، صحنه‌های خشونت‌آمیز بازی‌هایی مثل Fallout 4 و Call of Duty: Modern Warfare 2 (مرحله معروف قتل عام در فرودگاه) و The Evil Within دیده می‌شوند.

دانلود ویدیو از آپارات

بر اساس گزارش واشنگتن پست، بعضی از افراد حاضر در جلسه مثل برنت بوزل، رییس انجمن پژوهش رسانه، خواستار اجرای قوانین سختگیرانه‌تر برای توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌ها شدند. ویکی هارتزلر، نماینده جمهوریخواه مجلس امریکا نیز پس از پایان این نشست در توییتر اعلام کرد که چنین مباحثی نباید به بازی‌های ویدیویی محدود شوند و اعضای صنعت فیلم‌سازی نیز باید در خصوص ترویج خشونت پاسخگو باشند. وی گفت:

جلسه امروز فرصت خوبی برای شنیدن صحبت‌ها و نظرات طرفین مختلف در مورد بحث خشونت در مدارس بود. به نظر من امروز پیشرفت قابل توجهی حاصل شد و امیدوارم که در آینده نیز به پیشرفت‌های بیشتر دست پیدا کنیم.

در طرف دیگر، سناتور مارکو روبیو به این نکته اشاره کرد که هیچ مدرکی مبنی بر مرتبط بودن حادثه تیراندازی در دبیرستان استونمن داگلاس با انجام بازی‌های ویدیویی وجود ندارد. او همچنین گفت که خانواده‌ها باید نسبت به امکانات کنترلی که در اختیار دارند تا بتوانند به سرگرمی‌های فرزندان‌شان نظارت کنند، آگاهی داشته باشند.

در این گزارش به صحبت‌های مطرح‌شده توسط نمایندگان صنعت بازی اشاره زیادی نشده است، اما گفته می‌شود که آنها اتهام مرتبط بودن بازی‌های ویدیویی با بروز خشونت در دنیای واقعی را رد کرده‌اند. موسسه ESA که متشکل از چند کمپانی بزرگ صنعت بازی است و به عنوان مسئول برگزاری نمایشگاه سالانه E3 نیز شناخته می‌شود در این جلسه حضور داشت و پس از پایان گفتگو، بیانیه زیر را منتشر کرد:

ما امروز فرصت ملاقات با رییس جمهور و سایر نمایندگان منتخب مردم را در کاخ سفید به‌دست آوردیم. ما تحقیقات علمی زیادی را مورد بررسی قرار دادیم که نشان می‌دادند هیچ ارتباطی بین بازی‌های ویدیویی و خشونت وجود ندارد. متمم اول قانون اساسی (درباره آزادی بیان و رسانه‌ها) و ارتباطش با بازی‌ها و همچنین سیستم رتبه‌بندی و کمکی که به والدین در جهت انتخاب آگاهانه می‌کند از موضوعات مورد بحث بود. ما از رویکرد پذیرا و باز رییس جمهور در این گفتگو تشکر می‌کنیم.

سناتور ریچارد بلومنتال، از اعضای حزب دموکرات، اگرچه در این جلسه حضور نداشت، ولی با فرستادن بیانیه‌ای به این موضوع اشاره کرد که نباید بازی‌های ویدیویی یا فیلم‌ها را عامل اصلی بروز خشونت در جامعه دانست؛ بلکه در حقیقت این قوانین نادرست خرید و فروش اسلحه و نگهداری و استفاده از آن است که منجر به چنین حوادث ناگواری می‌شود. از نظر بلومنتال، سرزنش کردن سازندگان بازی‌ها و فیلم‌ها تنها یک راه فرار از بحث در مورد مقررات و سیاست‌های نادرست دولت امریکا است.

البته انتقاد دولت و نمایندگان ایالات متحده از مسئله خشونت در بازی‌های ویدیویی سابقه‌ای بیش از ۲۵ ساله دارد. بازی‌های خشن قدیمی مثل Mortal Kombat سروصدای زیادی به پا کردند و در نهایت باعث شکل‌گیری نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها یا همان ESRB شدند، اما تشکیل این رتبه‌بندی هم نتوانست به دعواهای مربوط به خشونت بازی‌ها پایان دهد. چند سال پیش، پس از ماجرای تیراندازی مدرسه سندی هوک، جو بایدن، معاون رییس جمهور وقت امریکا با نمایندگان صنعت بازی دیدار کرد و با آنها در رابطه با خشونت بازی‌ها به گفتگو نشست، اما آن دیدار نیز نتیجه خاصی به دنبال نداشت و منجر به تغییر هیچ قانونی نشد. تصویب یک قانون جدید روند بسیار پیچیده‌ای دارد و بدون استدلال‌های علمی دقیق، متقاعد کردن نمایندگان مجلس برای تصویب یا تغییر یک لایحه قانونی امری دشوار است. به همین دلیل می‌توان حدس زد که جلسه اخیر ترامپ با سازندگان و ناشران بازی‌ها نیز نتیجه‌ای به دنبال نداشته باشد، اما بعید است که سیاست‌مداران به همین راحتی دست از سر بازی‌های ویدیویی و گیمرها بردارند.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده