نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم Death Wish - آرزوی مرگ

جدیدترین اثر بروس ویلیس یعنی فیلم آرزوی مرگ (Death Wish) که سبکی هیجان‌انگیز دارد، به‌تازگی اکران شده و حالا نقد و واکنش منتقدان نسبت به آن منتشر شده است.

فیلم Death Wish یا در زبان فارسی آرزوی مرگ، یکی از جدیدترین آثار اکشن، درام جنایی و هیجان انگیز کمپانی مترو گلدوین مایر (Metro-Goldwyn-Mayer یا به اختصار MGM) است که به‌دست الی راث، کارگردان و نویسنده آثاری همچون فیلم Knock Knock (تق تق) و همچنین فیلم Hostel (مسافر خانه)، کارگردانی شده است. در فیلم آرزوی مرگ، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون بروس ویلیس در نقش دکتر پائول کرسی (همسر لوسی رز)، الیزابت شو در نقش لوسی رز کرسی، کامیلا مارونی در نقش جوردن کرسی، بو نپ در نقش ناکس (شخصیت منفی اصلی داستان)، وندی کروسون در نقش دکتر جیل کلاونس، وینسنت دن آفریو در نقش فرانک کرسی (برادر کوچک پائول)، دین نوریس در نقش کاراگاه کوین رینس، کیمبرلی الیز در نقش کاراگاه لئونوره جکسون، مایک اپس در نقش دکتر کریس سالگادو و رونی جن بلوینز در نقش جو (یکی از شخصیت‌های منفی) و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم آرزوی مرگ در تاریخ ۲ مارس ۲۰۱۸ (۹ اسفند ۱۳۹۶) در سینماهای سرتاسر دنیا به طور عمومی اکران شد و تا به امروز امتیاز ۳۱ را از بین ۲۷ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. فیلمنامه‌ی این فیلم توسط جو کارنهان و با اقتباس از رمانی به همین نام متعلق به برایان گارفیلد نوشته شده است. رمان آرزوی مرگ برای نخستین بار در سال ۱۹۷۲ منتشر شد و در سال ۱۹۷۴، فیلمی با همین عنوان به کارگردانی مایکل وینر و بازی چارلز برانسون در نقش اصلی بر اساس آن ساخته شد. با موفقیت فیلم آرزوی مرگ، چهار دنباله‌ی دیگر بر آن ساخته شد که آخرین قسمت از آن در سال ۱۹۹۴، یک دهه پیش از مرگ چارلز برانسون به نمایش درآمد. برایان گارفیلد در سال ۱۹۷۵ ادامه‌ی کتاب آرزوی مرگ را با نام مجازات مرگ (Death Sentence) نوشت که در سال ۲۰۰۷، جیمز وان فیلمی به همین نام را با اقتباسی آزاد از این کتاب روانه‌ی سینماها کرد.

از آنجا که مدت کمی است که فیلم Death Wish در سینماهای سرتاسر دنیا به طور عمومی به نمایش درآمده است، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Death Wish از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Metro-Goldwyn-Mayer منتشر شده هم بخوانید:

در این فیلم، زمانی که دکتر پائول کرسی (با بازی بروس ویلیس) که یک جراح است می‌فهمد که همسرش (با بازی الیزابت شو) و دختر دانشجو‌یش (با بازی کامیلا مارونی) در حمله‌ی خشونت‌آمیزی که به خانه‌ی آنها شده بود آسیب دیدند و همسرش هم در نهایت کشته شده است، به اوج عصبانیت و خشونتش می‌رسد و خود عاقبتی برای تمام خشونت‌ها و جنایت‌کاران شیکاگو می‌شود. زمانی که پلیس نمی‌تواند هیچ کاری برای برقراری عدالت انجام دهد، خود پائول دست به کار شده و با جستجو و آتش زدن و غیره، قصد دارد انتقام مهاجمان خانواده‌اش را از این جانیان بگیرد و خودش به‌تنهایی عدالت را اجرا کند. زمانی که این کشتار‌ها بالا گرفته و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، تمام شهر به این فکر افتادند که مردن این خلافکاران و جنایتکاران به دست فرشته مرگ یا عزرائیل است یا توسط یک ماشین کشتارجمعی انجام می‌شود. پائول کرسی در این داستان تبدیل به دو شخصیت مجزا می‌شود: مردی که جان مردم را نجات می‌دهد و مردی که جان آنها را می‌گیرد؛ پدر و همسری که تمام سعی خود را برای مراقبت از خانواده‌اش می‌کند و سایه‌ای که با جنایت‌ها و جرایم شیکاگو به شدت مبارزه می‌کند؛ جراحی که گلوله‌ها را از بدن مظنونین خارج می‌کند و شورشگری به نام The Grim Reaper که دست تمام کارآگاهان را از پشت بسته و خود به‌تنهایی به دنبال اجرای عدالت در شهر شیکاگو است.

Death Wish

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Death Wish بیندازیم:

میک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

فیلم Death Wish به‌راحتی می‌تواند در لیست بهترین آثاری که در این مجموعه ساخته و اکران شده، رتبه دوم را از آن خود کند؛ رتبه دومی که فاصله بسیار زیادی با رتبه اول ندارد.

رندی کوردووا | آریزونا ریپابلیک

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Death Wish هم درست همانند آثار دیگر بروس ویلیس، هیچ نقطه ساکن و خسته‌کننده‌ای ندارد، اما شما در طی مدت این اثر، مدام منتظر آن هیجان خاصی هستید که انتظارش را می‌کشید که در نهایت هم آن را به‌دست نمی‌آورید.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۵۰ از ۱۰۰

دوباره و دوباره و دوباره، فیلم Death Wish احساس هر چیزی را به مخاطب منتقل می‌کند به غیر از آن واقعی بودنی که باید انتقال دهد.

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۵۰ از ۱۰۰

نمی‌توان گفت که فیلم آرزوی مرگ ساخته الی راث فیلم بسیار بد و افتضاحی است، اما می‌توان گفت که این اثر قطعا و عمیقا یکی از پر مشکل‌ترین کارهای تاریخ، به‌خصوص در رزومه خود راث است. همین مشکلات باعث شده که کار این فیلم را به این نقطه برساند: این فیلم، اثر بسیار اشتباهی است که در یک بازه زمانی بسیار اشتباه اکران شده است.

Death Wish

وینس مانچینی | آپروکس

۴۲ از ۱۰۰

اصلا مشخص و واضح نیست که انگیزه‌های الی راث و جو کارنهان چیست و فیلم Death Wish اصلا نمی‌تواند وجود آنها و همچنین علتشان را توجیه کند. جدا از تفاوت اصل داستان، اجزای این فیلم همانند وجود سس و گوجه فرنگی، بدون وجود برگر است.

جنت کتسولیس | نیویورک تایمز

۲۰ از ۱۰۰

این فیلم یک شکست واقعا احمقانه است.

جیک کول | مجله اسلانت

۰ از ۱۰۰

برخی اوقات پیش می‌آید که آمریکایی‌ها گزارش‌های بسیار زیادی را در رابطه با مجازات نشدن مجرمان توسط پلیس ارائه می‌دهند و به نوعی با گزارش‌های خود آنها را بمباران می‌کنند. حال این فیلم با داستان خود نشان داده که در آن کشور، مشکل اصلی و واقعی‌ای که درباره عدالت وجود دارد این است که در اجرای قانون، خشونت کافی وجود ندارد و مقصر ماموران نیستند.

لازم به ذکر است که فیلم Death Wish توانسته رتبه چهاردهم را در بین مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Death Wish نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را دوست داشته و نمره بالاتری نسبت به منتقدان به آن داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Death Wish


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده