// یکشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۹

بررسی وضعیت نینتندو سوییچ در یک سالی که گذشت

نینتندو سوییچ سال اول عرضه خود را با موفقیت پشت سر گذاشت و در این مطلب، مروری کوتاه به عملکرد آن طی این یک سال خواهیم داشت. 

اینکه نینتندو سوییچ سال موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت، موردی انکار ناپذیر است؛ چرا که این محصول، بیشترین فروش زمان عرضه در تاریخ کنسول‌های بازی را تجربه کرده است. با اینکه سوییچ موفقیت‌های بسیاری را کسب کرده اما در بعضی از بخش‌ها نیز نقاط ضعفی را از خود نشان داده است. در اینجا به مناسبت تولد یک سالگی نینتندو سوییچ، قصد داریم نگاهی داشته باشیم به اتفاقات رخ داده برای کنسول هیبریدی نینتندو؛ نقاط ضعف و قوت کنسول و انتظاراتی که از نینتندو سوییچ در سال 2018 داریم تا بتواند یک سال پربار دیگر را پشت سر بگذارد. اولین مشکل بزرگی که پس از عرضه نینتندو سوییچ به‌وجود آمد، مشکل قطع شدن اتصال جوی‌کان سمت چپ کنترلر بود که تعداد زیادی از کاربران اعلام کردند که کنسول نینتندو سوییچ زمانی که در حالت خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌تواند جوی‌کان سمت چپ را شناسایی کند و با اینکه نینتندو سریعا این مشکل را حل کرد اما، عده‌ای از کاربران شدیدا نارضایتی خود را نسبت به این اتفاق اعلام کردند. مورد بعد، نبود یک سیستم پارتی و صحبت کردن با دوستان در هنگام تجربه بازی‌های چندنفره بود که این مشکل از طریق یک برنامه موبایل فراهم شده است اما، واقعا سخت است بخواهیم برای بازی کردن و صحبت با دوستان‌مان، از یک پل ارتباطی استفاده کنیم.

بازی Super Mario Odyssey

تعیین رزولوشن عکس‌هایی که می‌گیریم نیز می‌تواند گزینه خوبی برای اضافه شدن به ویژگی‌های نینتندو سوییچ باشد

اما در بخش ایجاد ویژگی‌های جدید، کاربران شدیدا منتظر دو مورد هستند که امیدواریم هرچه سریع‌تر به کنسول نینتندو سوییچ اضافه شوند. اولین مورد وجود سیستم ابری برای فایل‌های ذخیره بازی‌های کاربران روی نینتندو سوییچ است. در حال حاضر فایل‌های ذخیره شما از بازی‌های مختلف روی خود کنسول نگهداری می‌شود و این گفته بدین معنا است که اگر کنسول شما آسیب دید، تمامی پیشرفت‌های شما از بازی‌هایی که دارید، از بین خواهد رفت. این در حالی است که وجود سیستم ابری، سبب می‌شود با خیال راحت به تجربه بازی‌های مختلف پرداخته و نگران از دست رفتن فایل‌های ذخیره خود نباشیم. مورد بعد، وجود Virtual Console است. تقریبا پس از گذشت دو ماه و نیم از عرضه کنسول نینتندو Wii U کاربران قادر به تجربه بازی‌های NES از طریق کنسول مجازی بودند. نینتندو در گذشته اعلام کرده بود که با عرضه رسمی سیستم اشتراکی و آنلاین نینتندو سوییچ، کاربران قادر به تجربه بازی‌های کنسول‌های قدیمی نینتندو هستند اما، کاربران باید تا ماه سپتامبر صبر کنند و امیدواریم این سیستم برای یک بار دیگر تاخیر نخورد. از سایر مواردی که دوست داریم هرچه زودتر آن‌ها را ببینیم، می‌توان به قابلیت ضبط فیلم از بازی‌های مختلف اشاره کرد. درگذشته اعلام شده بود که این ویژگی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت ولی فعلا مشترکین سوییچ تنها قادر به ضبط فیلم‌هایی با مدت زمان ۳۰ ثانیه هستند. همه می‌دانیم که چنین زمانی برای ضبط فیلم روی کنسول اصلا مناسبت نیست و امیدواریم شاهد در دسترس قرار گرفتن این ویژگی با مدت زمان ضبط بیشتری نسبت به شرایط فعلی باشیم.

جدای از تمام این موارد، بد نیست نگاهی به میزان فروش و عملکرد بازی‌های معروفی که در سال ۲۰۱۷ عرضه شدند، بیاندازیم. در بخش فروش، کنسول نینتندو سوییچ توانسته به دستاوردهای بزرگی دست پیدا کند؛ فروش یک میلیون نسخه‌ای نینتندو سوییچ در فرانسه و تبدیل شدن به سریع‌ترین فروش در تاریخ کنسول‌های نینتندو در این کشور که این آمار و ارقام، تنها به فرانسه ختم نمی‌شود و در ایتالیا و انگلستان نیز، سوییچ توانسته با فروش فوق العاده خود، رکورد جدیدی را به‌نام خود ثبت کند. البته این موارد آنچنان دور از ذهن نبودند زیرا نینتندو در کشورهای اروپایی، همیشه محبوب بوده است.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Breath of the Wild دنیایی است بی‌کران و تمام نشدنی و کافی است در آن قدم بگذارید تا محوش شوید

آمار و ارقام فروش کنسول نینتندو سوییچ زمانی جذاب‌تر می‌شود که به آمریکا و ژاپن نگاه می‌اندازیم. طبق آخرین آمار، کنسول نینتندو سوییچ در آمریکا توانسته ۴.۸ میلیون دستگاه فروش داشته باشد و در ژاپن این رقم برابر با ۳.۳ میلیون دستگاه است و نکته جالب در مورد آمار فروش Nintendo Switch در ژاپن، این است که میزان فروش نینتندو سوییچ در ژاپن توانسته فروش کنسول پلی استیشن 2 افسانه‌ای در همین بازه زمانی را پشت سر بگذارد و اگر در مجموع حساب کنیم، تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی نینتندو سوییچ توانسته بیش از ۱۴.۸ میلیون دستگاه فروش داشته باشد. حال به سراغ بازی‌های انحصاری نینتندو سوییچ در سال ۲۰۱۷ رفته و عملکرد بعضی از آن‌ها را مرور کنیم. در زمان عرضه نینتندو سوییچ، بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild روانه بازار شد که در مراسم جوایز بازی 2017، لقب بهترین بازی سال را از آن خود کرده و طبق آخرین آمار توانسته نزدیک به ۶ میلیون نسخه فروش داشته باشد. در ادامه عرضه بازی‌های انحصاری برای نینتندو سوییچ، شاهد بازی Splatoon 2 و بازی Mario Kart 8 Deluxe بودیم. Splatoon 2 دنباله‌ای موفق برای نسخه اول خود به‌حساب می‌آید که بازی‌های تیراندازی رقابتی را با شکل و شمایلی جدید و سرگرم کننده به‌تصویر می‌کشد. همچنین یکی از ویژگی‌های خوب نسخه دوم، وجود بخش داستانی بود؛ موردی که در نسخه اول نبود آن شدیدا حس می‌شد. با اینکه بخش داستانی بازی Splatoon 2 صرفا یک معرفی نامه برای سلاح‌ها و نقشه‌های بازی به‌حساب می‌آید اما به‌خاطر مکانیزم‌های سرگرم کننده، می‌تواند حسابی شما را سرگرم کرده و به‌چالش بکشد.

Mario Kart 8

شاید بتوان تاریخ عرضه دقیق Bayonetta 3 را یکی از مواردی دانست که هواداران شدیدا  خواهان آن هستند

زمانی که نینتندو سوییچ عرضه شد، همه می‌دانستیم که شاهد پورت‌هایی از بازی‌های Wii U روی این کنسول تازه وارد خواهیم بود و Mario Kart 8 Deluxe دقیقا یکی از همان بازی‌هایی بود که مخاطبان منتظرش بودند و توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. از طرفی یوبی‌سافت بازی‌ای بسیار خلاقانه و جذاب را برای نینتندو سوییچ عرضه کرد. بازی Mario + Rabbids: Kingdom Battle، یک کراس‌آور متفاوت از مجموعه ماریو و خرگوش‌های معروف یوبی‌سافت بود که در دنیایی رنگین درکنار یکدیگر قرار گرفته بودند. با اینکه بازی دارای سیستم مبارزات نوبتی بود و انتظار می‌رفت هواداران خاص این دسته از بازی‌ها را جذب خود کند اما، بازی Mario + Rabbids: Kingdom Battle توانسته برای چند هفته در جدول فروش بازی‌ها، بین ۵ بازی برتر باشد. در میان بازی‌های انحصاری سال اول نینتندو سوییچ، قطعا جای خالی یک ماریو حس می‌شد که بازی Super Mario Odyssey به‌خوبی توانست این خلع را پر کند. شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که زلدا، بهترین بازی سال شود زیرا Odyssey آن‌قدر خوب عمل کرد که همه فکر می‌کردند این بازی بهترین بازی سال خواهد شد. یکی از ویژگی‌های بازی Super Mario Odyssey، دنیاهای متنوع با مراحل و ماموریت‌هایی است که به‌ هیچ‌وجه شما را ناامید نخواهند کرد. با توجه جدیدترین آمار فروش، بازی Super Mario Odyssey نزدیک به ۷.۴ میلیون نسخه فروش داشته است. از دیگر بازی‌های سال اول نینتندو سوییچ که عملکرد قابل خوبی داشتند، می‌توان به بازی Arms، بازی Pokken Tournament DX و بازی Xenoblade Chronicles 2 اشاره کرد.

بازی Mario + Rabbids Kingdom Battle

بد نیست نگاهی هم به دو ماه اول سال 2018 دشته باشیم. در مراسم بازی سال 2017، رجی فیس ام روی صحنه آمد و اعلام کرد که کالکشن بازی Bayonetta روی نینتندو سوییچ عرضه خواهد شد. جدا از نسخه اول که اثری چند پلتفرمه بود، بازی Bayonetta 2 یک بازی انحصاری برای نینتندو Wii U به‌حساب می‌آمد و خیلی از هواداران این مجموعه شدیدا تشنه تجربه بازی بودند و از طرفی Wii U آنقدر محبوب و موفق نبود که بخواهند برای تجربه‌اش کنسول را خریداری کنند اما نینتندو سوییچ قطعا ارزش خرید دارد و نینتندو سال جاری را با Bayonetta 2‌ آغاز کرد و بار دیگر توانست نظر منتقدان و کاربران را با این بازی جلب خود کند.

درآخر نظر شما کاربران چیست؟ چه انتظاراتی از نینتندو سوییچ دارید؟

 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده