نویسنده: بخش تبلیغات
// چهار شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰

موبایل؛ این همراه کوچک

موبایل یا همان تلفن‌های همراه، بدون شک در زندگی انسان‌ها در دنیای مدرن تاثیر فوق‌العاده مهمی از خود برجای گذاشت.

سال ۱۹۷۳ بود که مارتین کوپر، یکی از مدیران شرکت موتورولا تماس تلفنی در نیویورک با موبایل‌های اولیه آن دوران برقرار کرد. موبایل یا گوشی تلفن همراه، تلفنی سیار به منظور ارسال و دریافت تماس تلفنی از طریق ارتباط رادیویی در پهنای وسیع جغرافیایی طراحی شده است. تلفنی همراهی که مارتین کوپر در آن سال به دست گرفت وزنی به اندازه دو کیلوگرم، ارتفاعی حدودا ۲۰ سانتی متر داشت و دارای باتری با ۱۰ ساعت عمر بود که بعد از این زمان نیاز به شارژ داشت.

موبایل در ایران

سال‌ها بعد در سال ۱۳۷۲ موبایل با بیست سال تاخیر وارد بازار ایران شد. نخستین گوشی‌های آن زمان نوکیاهایی بودند که به گوشی‌های گوشت‌کوبی معروف شدند. بازارها و مشاغل متنوعی در ارتباط با فروش موبایل در شهرها و بعدها در روستاها راه‌اندازی شدند. در سال‌های اولیه ورود موبایل در ایران، این وسیله، کالایی لوکس به شمار می‌رفت که هرکسی قادر به خریدش نبود، برای خرید سیم کارت با قیمت‌هایی حدود یک میلیون یا حتی بیشتر، صف‌های طولانی جلوی مراکز پستی بسته می‌شد. برای هر دقیقه حرف زدن یا ارسال پیامک با موبایل قیمت‌های زیادی باید به تنها اپراتور آن سال‌ها پرداخت می‌شد. بطوریکه خود این وسیله، اشتغال‌زایی زیادی ایجاد کرد و مشاغل زیادی برای خرید موبایل، خرید و فروش لوازم جانبی موبایل، یا حتی نصب و راه‌اندازی نرم افزارهای موبایل ایجاد شده است.

اما به تدریج با ورود اپراتورهای دیگر، بازار رقابتی شد و هزینه تعرفه‌های گوشی همراه کاهش یافت. سیم کارت ارزان شد و گوشی‌های مختلف بازارهای جهانی با شرکت‌های معتبری که گارانتی آنها را بر عهده داشتند، وارد بازار تشنه آن روزهای ایران و حتی این روزها شدند. بطوریکه امروزه گوشی همراه به وسیله‌ای بدل شده که بی‌اغراق نود و پنج درصد مردم ایران قادر به تهیه و استفاده از آن هستند.

کاربرد موبایل

از روزهای اول تولد موبایل در جهان، ظاهر و کارایی این وسیله تغییراتی زیادی کرده است. گوشی‌های هوشمند به بازار سال‌های اخیر وارد شدند شاید نخستین موبایل هوشمند به سال ۱۹۹۳ برگردد که با نام سیمون توسط شرکت آی‌بی‌ام تولید شد. سال ۱۹۹۷ بود که گوشی‌های موبایل دوربین‌دار شدند و به تدریج به گوشی‌های امروزی با کارایی‌های متفاوت وارد بازار شدند. شرکت‌های بزرگی مانند موتورولا، اپل، نوکیا، سامسونگ، بلک‌بری، ال جی پای در این عرصه گذاشتند و بعد از آنها مایکروسافت، گوگل و هواوی روی کار آمدند. شرکت‌های چینی زیادی هم مانند الفون یا شیائومی از این قافله عقب نمادند و در این سال‌ها تلاش‌هایی برای عرضه گوشی‌های همراه با ویژگی خاص کرده‌اند. آنچه که مسلم است در این سال‌ها پیشرفت‌های روز به روزی در این حیطه شده است، بطوریکه امروزه گوشی همراه به وسیله‌ای بدل شده که بسیاری از افراد بدون آن نمی‌توانند زندگی کنند.

موبایل برای بسیاری وسیله‌ای است تا صبح با آلارم آن از خواب بیدار شده، به عنوان دفترچه یادداشتی برای یادداشت‌های کارهای روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، یا به دوربینی برای عکاسی یا فیلمبرداری و کامپیوتری برای وبگردی و چت و کارهای معمول بدل شده است.

صرف نظر از صحبت‌ها و تحقیقاتی پیرامون این وسیله و مضرات احتمالی که دارد و هنوز به طور قطعی ثابت نشده، موبایل وسیله‌ای است که انسان در زندگی روزمره به آن نیازی فراوان دارد. شاید همین وسیله کوچک جان خیلی‌ها را از مرگ نجات داده باشد، به طور مثال فرض کنید فردی نیاز به آمبولانس دارد و شما به راحتی با موبایل‌تان به ۱۱۵ تماس می‌گیرید. موبایل وسیله‌ای است که والدین بوسیله آن از حال فرزندانشان به آسانی با خبر ‌می‌شوند.

آنچه که باید رعایت شود درست استفاده کردن و عدم استفاده افراطی از این وسیله است تا این کوچک همراه همیشه همراهی خوب برایمان باقی بماند.

پایان رپورتاژ آگهی/.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و زومجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده