نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۸

گزارش فروش هفتگی سینمای ایران: مصادره صدرنشین اکران نوروزی

در این مطلب به مرور آمار فروش سینمای ایران در هفته‌ی اول اکران نوروز می‌پردازیم.

گیشه‌ی سینمای ایران پس از عبور از هفته‌ی منتهی به سال نو و چهارشنبه سوری، وارد اولین هفته‌ی جدی از لحاظ پرشدن سالن‌های سینما شد. هفته‌ای که اولین هفته‌ی اکران نوروزی و دومین هفته‌ی اکران عادی برای فیلم‌های منتخب نوروز به حساب می‌آید. گیشه اما در هفته پیش به نسبت سال‌های قبل روزهای کم درآمدتری تجربه کرد. چرا که بسیاری از فیلم‌ها ابتدا در تهران و با فاصله‌ی چندروزه در شهرستان‌ها اکران شدند. از طرفی طبق گفته‌های بازیگران و تهیه‌کنندگان مختلف تبلیغات و نمایش برخی فیلم‌ها به دلایلی فرامتنی مورد قبول نبوده است. در اولین هفته‌ی اکران نوروز فیلم مصادره ساخته‌ی مهران احمدی، در دومین هفته‌ی اکران‌اش با افزایش تعداد سالن‌های سینما به فروش دو میلیارد و نهصد و شانزده میلیون تومان رسید. تعداد سالن‌های نمایش مصادره در هفته گذشته از صد و نه سالن به صد و هفتاد و هشت سالن افزایش یافت. یکی از دلایل افزایش فروش دو میلیارد تومانی مصادره را می‌توان همین افزایش تعداد سالن‌های نمایش عنوان کرد. مصادره با اینکه از تبلیغات تلویزیونی بهره‌ی زیادی نبرده است اما از نظر تبلیغات در فضای اینترنت بسیار گسترده عمل کرده است و سکانس‌های مختلفی از این فیلم در راستای تبلیغات منتشر شده‌اند. اولین فیلم بلند مهران احمدی تا روز هفتم فروردین به فروش خوب سه میلیارد و نهصد و هفت میلیون تومانی رسیده است؛ خوب از این نظر که مصادره در دومین هفته‌ی اکرانش است، انتظار می‌رود تازه‌ترین ایفای نقش رضا عطاران و هومن سیدی در قالب سینما با ادامه‌ی همین روند، به فروش کلی قابل توجه‌ای دست پیدا کند.

مصادره

گیشه‌ سینمای ایران پس از عبور از هفته‌ منتهی به سال نو و چهارشنبه سوری، وارد اولین هفته‌ی جدی از لحاظ پرشدن سالن‌های سینما شده است

در رده‌ی دوم اما برخلاف هفته‌ی گذشته، ساخته‌ی تازه‌ی ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی به وقت شام، لاتاری را کنار زد و رده‌ی دوم را تصاحب کرد. فیلم به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که هفته‌ی قبل در هشتاد و هشت سالن به نمایش درآمده بود این هفته در صد و چهل و یک سالن به نمایش درآمد. افزایش سالن‌ها، بازگشت دوباره‌ی سینمارو‌های حرفه‌ای به سمت سالن‌ها، توجه بیشتر مخاطب عادی و تبلیغات تلویزیونی دست به دست هم دادند تا به وقت شام در دومین هفته‌ی اکران یک میلیارد و ششصد و هشتاد و هفت میلیون تومان کسب کند، این فیلم به واسطه‌ی این درآمد به رده‌ی دوم جدول رسید. فروش کلی ساخته‌ی جدید ابراهیم حاتمی‌کیا تا روز سه‌شنبه، هفت فروردین به دو میلیارد و صد و پنجاه و هفت میلیون تومان رسید. با توجه به تم داستانی فیلم به وقت شام، احتمال می‌رود در هفته‌های آینده ارگان‌های نظامی برخی از سانس‌های فو‌ق‌العاده‌ی این فیلم را جهت اکران اداری خریداری کنند. این موضوع می‌تواند به فروش فیلم نیز کمک شایانی کند. از طرفی هم تبلیغات تلویزیونی به وقت شام جدی‌تر شده‌اند. تبلیغات گسترده‌ی تلویزیونی و مخاطبان سینمای حاتمی‌کیا هم می‌توانند در افزایش فروش فیلم به وقت شام سهم عمده‌ای داشته باشند.

فیلم لاتاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان این هفته با یک پله سقوط، در رده‌ی سوم جدول ایستاد. لاتاری نیز در این هفته افزایش سالن‌های نمایش را تجربه کرد. لاتاری در دومین هفته اکران در صد و چهل و نه سالن به نمایش درآمد. تبلیغات تلویزیونی لاتاری نیز در این هفته ادامه داشتند، از سویی تبلیغات متفاوتی در راستای حمایت از تم داستانی این فیلم صورت گرفتند. لاتاری در اولین هفته‌ی سال ۱۳۹۷ به آمار فروش یک میلیارد و ششصد و چهل و هفت میلیون تومانی دست پیدا کرد. سومین فیلم بلند محمد حسین مهدویان تا پایان هفتم فروردین به درآمد کلی دو میلیارد و صد و شصت و چهار میلیون تومان دست پیدا کرد. به احتمال زیاد در هفته‌های آینده فیلم لاتاری موفق به باز پس گرفتن رده‌ی دوم خواهد شد.

فیلم لاتاری

کمدی لونه زنبور هم مانند هفته‌ی اول اکران، در پایان هفته‌ی دوم در جایگاه چهارم ایستاد. موج تبلیغات لونه زنبور به کارگردانی برزو نیک نژاد از تلویزیون و فضای مجازی آغاز شده است. لونه زنبور که در یکی از قالب‌های پرطرفدار ژانر طنز در سینمای ایران ساخته شده‌ است، این هفته موفق به کسب یک میلیارد و چهارصد و چهل میلیون تومان شد. لونه زنبور که هفته‌ی قبل در ۷۹ سالن به نمایش درآمده بود در این هفته با افزایش چشم‌گیر سالن‌های نمایش در ۱۴۱ سالن روی پرده رفت. تب و تاب اکران نوروزی بهترین فرصت برای لونه زنبور است تا بتواند درآمد بیشتری کسب کند. درآمد کلی لونه زنبور تا هفتم فروردین ماه به مبلغ یک میلیارد و هفتصد و هفتاد و هفت میلیون تومان رسیده است. با توجه به هم‌زمانی اکران لونه زنبور با فیلم مصادره، نمی‌توان انتظار بیشتری از این فیلم در گیشه داشت.

در رده‌ی پنجم اما انیمیشن فیلشاه حضور دارد. انیمیشن فیلشاه نسبت به هفته‌ی قبل صعود قابل توجه سه‌پله‌ای را در جدول تجربه کرد. فیلشاه در هفته‌ی دوم اکران با نمایش در هشتاد و شش سالن به درامد هفتگی سیصد و هشتاد و شش میلیون تومان رسید. فروش نسبتا کم فیلشاه قابل پیش‌بینی بود چرا اکران این انیمیشن با فیلم‌های مورد انتظار و به نسبت پرحاشیه‌ای همراه بود. البته جدیدترین انیمشین هادی محمدیان نسبت به هفته‌ی قبل رشد فروش قابل توجهی داشته است. درآمد کلی انیمیشن تا هفتمین روز سال ۱۳۹۷ به چهارصد و پنجاه و چهار میلیون تومان رسیده است.

فیلشاه

ده فیلم پرفروش هفته‌ گذشته

ردیفهفتهنام فیلمدرآمد هفتگی (تومان)
۱۲مصادره۲,۹۱۶,۳۵۶,۰۰۰
۲۲به وقت شام۱,۶۸۷,۲۵۸,۰۰۰
۳۲لاتاری۱,۶۴۷,۲۲۷,۰۰۰
۴۲لونه زنبور۱,۴۴۲,۵۵۶,۰۰۰
۵۲فیلشاه۳۸۶,۲۳۸,۰۰۰
۶۲خرگیوش۳۷۷,۷۸۱,۰۰۰
۷۶بدون تاریخ بدون امضا۱۸۷,۶۰۳,۰۰۰
۸۲فراری۷۶,۹۶۱,۰۰۰
۹۱۶آینه بغل۷۶,۲۲۱,۰۰۰
۱۰۶اسرافیل۶,۳۹۱,۰۰۰


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده