نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۴ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۵۹

گزارش فروش هفتگی سینمای ایران: صدرنشینی تازه اکران ها

در این مطلب به مرور آمار فروش فیلم‌های سینمای ایران در هفته آخر سال ۹۶ خواهیم پرداخت.

نمایش فیلم‌های اکران نوروزی 97 آغاز شده است و مردم لابه‌لای سفرها و دید و بازدیدها‌یشان فرصت دارند سری به سینما‌ها بزنند و تازه‌ترین دست‌پخت فیلم‌سازان ایران را تجربه کنند. باید توجه داشت با اینکه اکران فیلم‌های مخصوص نوروز از ۲۳ اسفند آغاز شده است اما فقط آمار فروش بعد از یک فروردین جزو آمار فروش نوروزی محسوب می‌شود. صدرنشین این هفته، فیلم مصادره به کارگردانی مهران احمدی است؛ فیلمی کمدی که در جشنواره فیلم فجر اولین اکرانش را تجربه کرد و بازخورد خوب مخاطبان را به همراه داشت. مصادره به ۱۰ فیلم برتر فجر هم نرسید که البته با اعتراضات کارگردانش نیز همراه بود. آمار فروش خوب مصادره اما نشان از یک فیلم عامه‌پسند دارد. مصادره‌ البته به دلیل تیم بازیگری‌اش با حضور بازیگرانی چون رضا عطاران و هومن سیدی تقریبا موفقیت گیشه‌اش تضمین شده بود. اولین ساخته بلند مهران احمدی در اولین هفته اکرانش با فروش هشتصد و هفتاد میلیون تومانی در صدر جدول فروش قرار گرفت. هفته‌ی منتهی به سال نو در ایران از لحاظ سینما رفتن یک هفته‌ی ضعیف به نظر می‌رسد؛ چرا که با توجه به اهمیت بهار و سال نو بیشتر مردم درگیر آماده شدن و مقدمات عید نوروز هستند؛ در نتیجه حضور مردم در سینماها به احتمال بالا کمتر از همیشه خواهد بود. این مسئله اما برای «مصادره» صادق نبود و این فیلم در همین هفته، فروش خوبی را تجربه کرد. مصادره با نمایش در ۱۰۹ سالن تا روز جمعه، سوم فروردین به فروش یک میلیارد و هشتصد و سی میلیون تومانی رسید. افتتاحیه خوب مصادره با توجه به ژانر، داستان و تیم بازیگری‌اش منطقی و قابل پیش‌بینی بود. با توجه به فروش خوب مصادره، انتظار می‌رود این فیلم یکی از پرفروش‌های سینمای ایران لقب بگیرد.

فیلم مصادره

انتظار می‌رود مصادره یکی از پرفروش‌های سینمای ایران لقب بگیرد

رتبه‌ی دوم مربوط به دومین ساخته‌ی بلند محمدحسین مهدویان است: فیلم لاتاری، فیلمی که چه در زمان اکران در جشنواره فیلم‌ فجر، چه پس از آن و همینطور اکنون که اکران خود را آغاز کرده است حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشته است؛ اثری که واکنش‌های مختلف منتقدان را دریافت کرد و موجب تنش‌های گوناگونی نیز شد؛ فیلمی که عده‌ای به آن برچسب نژادپرستی و جنسیت‌زدگی می‌زنند و عده‌ای آن را ملی‌گرا می‌خوانند. لاتاری در اولین هفته اکرانش با نمایش در صد و بیست و سه سالن به درآمد فروش چهارصد و پانزده میلیون تومانی دست پیدا کرد. با توجه به اینکه لاتاری در تیم بازیگری خود پول‌سازترین بازیگران سینمای ایران در سال ۱۳۹۶، یعنی جواد عزتی و حمید فرخ‌نژاد را می‌بیند، انتظار اکران بهتری از این فیلم نیز می‌رفت. از سمتی موضوع فیلم و جنجال‌های پیش آمده برای آن نیز می‌تواند یکی از دلایل اکران به‌نسبت خوب فیلم محسوب شود. البته از تاثیر ساخته اول مهدویان در این افتتاحیه هم نباید گذشت که به واسطه‌ی ساخت آن، مخاطبان خاص خودش را جمع کرد. لاتاری تا روز جمعه هشتصد و یازده میلیون تومان فروخت و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده درآمدش از دو میلیارد تومان هم عبور کند. یکی از دلایل این پیش‌بینی، آغاز تبلیغات تلویزیونی فیلم لاتاری به شمار می‌رود.

در رتبه سوم این هفته، فیلم به وقت شام به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا قرار داشت. به وقت شام هم از جمله فیلم‌هایی بود که دچار حاشیه‌های مختلف شد؛ بزرگ‌ترین این حاشیه‌ها البته به خود حاتمی کیا و سخنرانی‌اش در روز اختتامیه جشنواره فجر مربوط می‌شود. به وقت شام با نمایش در هشتاد و هشت سالن و در اولین هفته‌ی اکران درآمدی معادل سیصد و هشتاد و هفت میلیون تومان کسب کرد. مجموع درآمد ساخته‌ی جدید حاتمی کیا تا سوم فروردین به هشتصد و بیست و چهار میلیون تومان رسید. حاتمی کیا در به وقت شام داستانی حول محور درگیری نیروهای ایرانی و داعش را روایت می‌کند. به وقت شام از لحاظ جلوه‌های ویژه شاید پر زرق و برق‌ترین تازه-اکران این هفته محسوب شود. به وقت شام نیز مانند دیگر تازه-اکران این هفته یعنی لاتاری تبلیغات تلویزیونی‌اش را آغاز کرده است. با توجه به سابقه‌ی فروش فیلم‌های حاتمی کیا، حاشیه‌های حول محور این فیلم و داستانش که مخاطبان به‌ویژه‌ای دارد، درآمد هفته‌ی اول این فیلم افتتاحیه خوبی محسوب نمی‌شود. از طرفی مجموع درآمد هشتصد و بیست و چهار میلیونی به وقت شام نشان از این دارد که این فیلم به احتمال زیاد فروش بالایی را تجربه خواهد کرد. سینمای حاتمی کیا از «آژانس شیشه‌ای» تا «بادیگارد»، مخاطب خاص خودش را داشته است؛ مخاطبانی که احتمال دارد در آینده‌ای نه‌چندان دور به فروش به وقت شام کمک قابل توجهی بکنند.

فیلم به وقت شام

به وقت شام احتمالا با افزایش فروش مواجه خواهد شد

در جایگاه چهارم این هفته نیز یک تازه-اکران دیگر داریم؛ فیلم «لونه زنبور» به کارگردانی برزو نیک نژاد که در اولین هفته‌ی اکران، در هفتاد و نه سینما به نمایش درآمد. لونه زنبور در هفته‌ی اول اکران، افتتاحیه‌ای معادل دویست و هفتاد و شش میلیون تومان را تجربه کرد. لونه زنبور با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی داستان دو دزد خرده‌پا را روایت می‌کند؛ داستانی که پیش از نیز در ژانر کمدی امتحانش را پس داده است و انگار هرقدر که نخ نما شود بازهم مردم را به سمت خود جذب می‌کند. با توجه به آغاز تبلیغات رسانه‌ای لونه زنبور این فیلم به احتمال بالا با رشد فروش، جایگاه چهارمش را حفظ کند. مجموع درآمد لونه زنبور به ششصد و چهل و دو میلیون تومان رسیده است.

رتبه پنجم جدول در اختیار درام اجتماعی بدون تاریخ بدون امضا است. فیلم جدید وحید جلیلوند با بازی تحسین‌شده‌ی نوید محمدزاده در پنجمین هفته‌ی اکران در هفتاد و هشت سینما به نمایش درآمد که حاصل این نمایش، فروش صد و شصت و چهار میلیون تومانی برای فیلم بود. احتمال می‌رود که بدون تاریخ بدون امضا پس از پایان تب و تاب اکران نوروزی به رده‌های بالای جدول راه پیدا کند. می‌توان گفت اکران نوروزی هفت فیلم به صورت همزمان روی افت فروش این درام اجتماعی بی‌تاثیر نبوده است. با توجه به تحسین شدن این فیلم توسط منتقدان و بینندگان، به احتمال بالا بدون تاریخ بدون امضا جای خود را در بالای جدول فروش پیدا خواهد کرد. مجموع درآمد فیلم بدون تاریخ بدون امضا، تا روز سوم فروردین به درآمد کلی و قابل توجه چهار میلیارد و صد و شصت و یک میلیون تومانی رسید. البته نباید از یاد برد که کم‌تر فیلم درامی در جدول فروش سینمای ایران می‌تواند به فروش بسیار بالایی برسد و بیشتر فروش سینما در ایران در اختیار ژانر کمدی قرار دارد.

بدون تاریخ بدون امضا

ده فیلم پر فروش هفته

ردیفنام فیلم

درآمد هفتگی (تومان)

مجموع درآمد (تومان)
۱مصادره۸۷۰,۸۰۲,۰۰۰۱,۸۳۰,۰۰۰,۰۰۰
۲لاتاری۴۱۵,۶۰۳,۰۰۰۸۱۱,۲۶۱,۰۰۰
۳به وقت شام۳۸۷,۶۸۳,۰۰۰۸۲۴,۹۳۶,۰۰۰
۴لونه زنبور۲۷۶,۹۵۰,۰۰۰۶۴۲,۷۰۳,۰۰۰
۵بدون تاریخ بدون امضا۱۶۴,۵۷۲,۰۰۰۴,۱۶۱,۴۸۴,۰۰۰
۶خرگیوش۱۲۲,۷۵۶,۰۰۰۲۵۳,۵۸۹,۰۰۰
۷آینه بغل۷۸,۶۴۹,۰۰۰۲۰,۱۶۰,۱۳۵,۰۰۰
۸انیمیشن فیلشاه۵۳,۰۰۶,۰۰۰۱۵۶,۴۷۰,۰۰۰
۹ما خیلی باحالیم۲۹,۸۷۳,۰۰۰۱,۳۳۳,۷۷۶,۰۰۰
۱۰فراری۲۷,۵۴۸,۰۰۰۵۴,۹۴۵,۰۰۰


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده