نویسنده: محسن حقانی
// دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۹

معرفی بازی موبایل Alto's Odyssey

بازی Alto's Odyssey دنباله‌ی یکی از بهترین ساخته‌های منتشر شده برای موبایل است. با معرفی این اثر همراه زومجی باشید.

بازی Alto's Odyssey، ساخته‌ی استودیو تیم آلتو (Team Alto)، دنباله‌ای مورد انتظار برای یکی از تحسین شده‌ترین بازی‌های منتشر شده در سبک دویدن بی‌نهایت (Infinite-Runner) روی موبایل است. اگر از طرفداران تجربه‌ی ارائه‌شده در نسخه ابتدایی یعنی بازی Alto's Adventure هستید، بدون شک تهیه و دانلود بازی آیفون و آیپد Alto's Odyssey برای شما امری کاملا واجب خواهد بود. به‌عنوان یک تجربه‌ی مستقل در ژانر بازی‌های اینفینیت-‌رانر، حتی اگر نسخه ابتدایی را هم تجربه نکرده باشید، دانلود بازی Alto's Odyssey روی تلفن‌های هوشمند شما از واجبات است.

در حالی که سری بازی Alto هیچ‌وقت ساخته‌های داستان محوری نبوده‌اند اما در Odyssey رازهای پنهان زیادی وجود خواهند داشت که می‌توانید آنها را کشف کنید

تقریبا ۱۰ سال پیش، از زمان راه‌اندازی فروشگاه اپ‌استور، من کم و بیش در جریان بازی‌های دویدن بی‌نهایت یا Endless-Runner هستم و همواره احساسات ضد و نقیضی در رویارویی با انواع و اقسام آنها همراه من بوده است. از تجربه‌ی سرگرم‌کننده‌ی ساخته‌هایی در این سبک چون بازی Canabalt تا بازی Temple Run و بازی Robot Unicorn Attack همه و همه در ظاهر متفاوت هستند، اما اساسا احساس و تجربه‌ی یکسانی را به بازیکن منتقل می‌کنند. در یک برهه‌ی زمانی آنطور به‌نظر می‌رسید که همه‌ی توسعه‌دهندگان به‌نوعی به دنبال انتشار امضای خود در سبک بازی‌های اندلس-رانر بوده‌اند و این موضوع تا حدودی باعث پیدایش بازی‌های زیاد و متعاقبا خسته‌کننده‌ای در این ژانر شده بود. پس از آن، بازی Alto's Adventure از راه رسید. زمانی که برای اولین‌بار بازی Alto's Adventure را مشاهده کردم به‌سرعت به‌دلیل طراحی مینیمالیستی و سبک زیبایی‌شناسی خیره‌‌کننده‌ی آن به‌خصوص در بخش‌های نورپردازی و جلوه‌های تصویری داینامیک آب و هوا، نظرم را به خود جلب کرد. در ابتدا نسبت به ماهیت و گیم‌پلی بازی تا حدودی مشکوک بودم، اما پس از تجربه‌ی آن به‌سرعت عاشق‌اش شدم! Alto's Adventure یک بازی خوش‌ساخت و با ظرافت تمام در سبک بازی‌های اندلس‌-رانر بود که با استفاده از سیستم ترفند‌های مشاهده‌شده در بازی‌های اسکیت‌بورد و اسنوبورد تجربه‌ی کاملا متفاوتی را در زمان خود رقم می‌زد. دنباله‌ی این اثر، بازی Alto's Odyssey برای اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی رونمایی و برای انتشار در سال ۲۰۱۷ در نظر گرفته شد، اما پس از آن با تاخیر مواجه شد. در نهایت این اثر در سال جاری میلادی برای آیفون و آیپد منتشر شد و باید خدمت شما عرض کنم که بدون شک این مدت زمان تاخیر و صبر ارزش‌اش را داشته است!

در حالی که سری بازی Alto هیچ‌وقت ساخته‌های داستان محوری نبوده‌اند، اما در Odyssey رازها و موارد پنهان بسیار زیادی وجود خواهند داشت که طی پیشروی در بازی می‌توانید آنها را کشف کنید. Alto's Odyssey یک بازی ماجراجویی سندبورد بینهایت است و این‌بار شما می‌توانید با پیشروی نامحدود در بیابان حاصلخیز بازی، انواع و اقسام موارد مربوط به یک اکوسیستم پویا مانند تپه‌های قدیمی، معابد، دره‌ها و از این دست موارد را کشف کنید. در کنار موارد اشاره‌شده، بازیکن‌ها همچنین می‌توانند با عبور از روی مسیر‌های طناب شکل مابین بالن‌های معلق، جوایز و امتیازات بیشتری کسب کنند و حتی با رسیدن به گردباد‌های موجود، ترفند‌ها و حرکات متفاوتی را در جهت بهبود پیشروی در بازی خلق کنند. در زمینه کنترل، بازی Alto's Odyssey هسته‌ی اصلی نسخه اوریجینال را بدون تغییر حفظ کرده است. آلتو و دیگر دوستان به‌صورت خودکار به سمت جلو حرکت کرده و بازیکن باید با لمس به‌موقع نمایشگر نسبت به پرش کاراکتر اصلی از روی موانع و موارد موجود در مسیر اقدام کند. شما همچنین می‌توانید با نگاه داشتن انگشت روی نمایشگر برای پرش‌های طولانی در هوا چرخش کرده و به‌عنوان پاداش، سرعت بالاتری را برای حرکت به‌دست آورید؛ این موضوع و افزایش شتاب در سرعت، نقشی حیاتی را برای عبور از دره‌های پهناور موجود در بازی ایفا خواهد کرد. یکی از مکانیزم‌های جدید تعبیه‌شده در Alto's Odyssey نسبت به نسخه‌ی پیشین به عبور از روی دیوارهای مشخص مربوط می‌شود؛ شما می‌توانید با مشاهده‌ی بخش‌های مشخص دیوار از روی آنها عبور کرده و با ترکیب متفاوت حرکات مشخص با دیگر المان‌های موجود در مسیر نظیر گردباد، بالن‌ها و از این دست موارد، تریک‌های مختلفی را ایجاد کنید. برای گذر از برخی دره‌های وسیع نیاز به عبور از روی دیوارها دارید، اما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که با انجام چرخش قادر به طی کردن مسیر از روی دیوارها نخواهید بود.

در زمینه کنترل، بازی Alto's Odyssey هسته‌ی اصلی نسخه اوریجینال را بدون تغییر حفظ کرده است

در طول مسیر بی‌نهایت بازی Alto's Odyssey سکه‌های متعددی برای جمع‌آوری وجود خواهند داشت. با استفاده از این سکه‌ها شما می‌توانید از طریق فروشگاه بازی نسبت به خرید یا ارتقا برخی ویژگی‌های کاراکتر اصلی مانند استفاده از آهنربا برای جذب خودکار سکه‌ها و حتی گل‌های لوتوس (که شما را در مقابل تصادفات مصون خواهند کرد) استفاده کنید. در فروشگاه بازی همچنین آیتم‌های یکبار مصرف مانند کلاه‌خود و کلنگ وجود خواهند داشت که شما را برای یکبار در مقابل شکست یا سقوط از دره‌ها نجات خواهند داد. لباس مخصوص پرواز از نسخه‌ی پیشین نیز در Odyssey وجود خواهد داشت و شما با انجام ترفند‌های متفاوت و شارژ آن، می‌توانید برای مدت محدودی پرواز کنید. در Alto's Odyssey همچنین آیتم‌های جدیدی مانند رادیوی اسرارآمیز وجود خواهند داشت که با خرید آن، به‌صورت تصادفی ظاهر شده و موارد مفید مختلفی را برای استفاده بازیکن در محیط رها خواهد کرد. در Odyssey همچنین سندبورد‌ و قطب‌نماهای متفاوتی وجود خواهند داشت، اما پیش از خرید، بازیکن باید ابتدا آنها را در مسیر بازی کشف کند. هدف اصلی بازی در این نسخه نیز درست مانند Alto's Adventure کسب سه‌باره‌ی امتیاز در طول مسیر، ارتقا سطح و رفتن برای ماموریت بعدی خواهد بود. زمانی که در بازی لول‌آپ شوید، به دوستان آلتو نیز دسترسی خواهید داشت و می‌توانید بازی را با استفاده از هرکدام از شخصیت‌های موجود به‌پیش ببرید. هرکدام از کاراکتر‌های اشاره‌شده دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی خواهند بود که با دسترسی به هرکدام به‌خوبی متوجه نقط قوت و ضعف آنها خواهید شد؛ به‌عنوان مثال یکی از شخصیت‌ها توانایی بهتری در انجام حرکات چرخشی در هوا دارد؛ در حالی که دیگری سریع‌تر است. هرکدام از کاراکترها برای رسیدن به دستاورد‌های خاصی که با دیگری غیر ممکن است کاربرد دارند.

Alto's Adventure همچنین از حالت Zen نیز استفاده می‌کند که در آن هیچ‌گونه خط مشی، ماموریت، سکه و... برای انجام وجود نخواهد داشت؛ از این‌رو اگر به دنبال یک تجربه‌ی آرام و بدون شکست برای عبور از بیابان هستید حالت Zen به‌خوبی می‌تواند شما را سرگرم کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب بازی Alto's Odyssey به وجود بخش فوتومد (Photo Mode) مربوط می‌شود؛ شما می‌توانید از طریق منوی توقف یا پوز بازی از این قابلیت استفاده کرده و صحنه‌های خیره‌کننده‌ای را از خلال پیش‌روی خود در مسیر بسیار زیبای آن ثبت کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب بازی Alto's Odyssey به وجود بخش فوتومد (Photo Mode) مربوط می‌شود

در زمینه‌ی بصری نیز بازی Alto's Odyssey از همان حالت ساده و زلال نسخه ابتدایی بهره می‌برد؛ به جز اینکه بازی این‌بار در محیطی بیابانی مملو از اکوسیستم و قلعه‌های مختلف به‌جای کوهستان‌های برفی جریان خواهد داشت. با در نظر گرفتن این موضوع، Odyssey شامل محیط‌های با جزئیات فراوان و تراکم بیشتری نسبت به نسخه پیشین خود است. استفاده از چرخه‌ی آب و هوایی و نورپردازی پویا به این معنی خواهد بود که بک‌گراند بازی به‌صورت منظم و داینامیک در حال تغییر است. انیمیشن‌های طراحی‌شده برای شخصیت‌های بازی به‌شکل فوق‌العاده نرم و روان بوده و هیچ‌گونه لگ‌ای در عملکرد آنها مشاهده نمی‌شود. Alto's Odyssey در کنار جلوه‌های بصری خیره‌کننده از موزیک‌های متن شگفت‌انگیزی نیز بهره می‌برد. در حالی که موسیقی‌های متن Alto's Adventure بیشتر حالت غافلگیرکننده و مقطعی داشتند، در Odyssey موزیک‌های طراحی‌شده احساس اتمسفریک و آرامی را به بازیکن منتقل خواهند کرد. این موضوع به‌نوعی بازتاب‌دهنده‌ی تم بیابانی بازی خواهد بود و نقش فوق‌العاده‌ای را در ایجاد حس غوطه‌وری در محیط بازی ایفا خواهد کرد. افکت‌های صوتی نیز در Alto's Odyssey با کیفیت فوق‌العاده‌ای طراحی شده و لایه‌های بیشتری را به عمق ارائه‌شده در بازی تزریق خواهند کرد؛ به‌خصوص افکت‌های صوتی مربوط به تغییرات آب و هوا. روی‌هم رفته تیم‌ آلتو بار دیگر با ایجاد جنبه‌های بصری و صمعی خیره‌کننده‌ شما را سورپرایز خواهند کرد.

| |

ساخت بازی Alto's Odyssey شاید ۳ سال زمان برده باشد، اما راستش را بخواهید این مدت زمان قطعا ارزش‌ صبر کردن را داشته است. Alto's Odyssey با استفاده از چشم‌انداز‌های بیابانی و افکت‌های تصویری خیره‌کننده مانند تغییرات آب و هوا و نورپردازی داینامیک، مطلقا زیباست. اکوسیستم‌ها و موارد جدید مانند گردباد و بالون‌ها در این شماره نیز تا جای ممکن گوناگونی متعددی را به محیط پیرامون و مکانیزم‌های گیم‌پلی اضافه کرده است. سیستم اهداف تعبیه‌شده در بازی نیز تا جای ممکن بازی را تازه نگاه خواهد داشت و اگر نسخه ابتدایی چیزی را به خوبی اثبات کرده باشد آن هم این است که بازیکن همیشه برای کامل کردن چالش‌ها و ماموریت‌های سرگرم‌کننده‌ی بازی برای آزادسازی کاراکترهای جدید به سرعت به سمت بازی، باز خواهد گشت. Alto's Odyssey با استفاده از ارزش تکرار فوق‌العاده بالا و یکی از بهترین پرداخت‌های موجود در ژانر بازی‌های دویدن بی‌نهایت، تجربه‌ای است که طرفداران این سبک یا حتی کسانی که علاقه به ژانر بازی‌های اینفینیت-رانر ندارند باید آن را تجربه کنند. می‌توانید این اثر فوق‌العاده را منحصرا از طریق فروشگاه اپ استور برای تبلت و تلفن‌های هوشمند مبتنی بر iOS خود تهیه کنید.

دانلود بازی آیفون Alto's Odyssey


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده