نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۱

واکنش منتقدان به فیلم A Wrinkle in Time - چین خوردگی در زمان

اگر شما هم از آن افرادی هستید که به‌دنبال یک اثر فانتزی و خانوادگی می‌گردید، ما به شما فیلم چین خوردگی در زمان (A Wrinkle in Time) با بازی کریس پاین را پیشنهاد می‌کنیم. 

فیلم A Wrinkle in Time یا در زبان فارسی چین خوردگی در زمان، یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، فانتزی، علمی، تخیلی و خانوادگی استودیو سینمایی والت دیزنی (Walt Disney Studios Motion Pictures) است که به‌دست ایوا دوورنی، کارگردان فیلم 13th (سیزدهمین) و فیلم Selma (سلما) که بیشتر در زمینه مستندسازی فعالیت می‌کند، کارگردانی شده است. در فیلم چین خوردگی در زمان، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون استورم رید در نقش مگ موری، اپرا وینفری در نقش خانم ویچ، ریس ویترسپون در نقش خانم واتسیت، میندی کالینگ در نقش خانم هو، لوی میلر در نقش کالوین اوکیف، دریک مک کیب در نقش چارلز والاس موری، کریس پاین در نقش دکتر الکس موری، گوگو امبتا-را در نقش دکتر کیت موری، زک گالیفیاناکیس در نقش The Happy Medium، مایکل پنیا در نقش رد، اندره هلند در نقش رئیس جیمز جنکینز، روآن بلانشارد در نقش ورونیکا کیلی و بلامی یانگ در نقش کمزاتس وومن و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم چین خوردگی در زمان در تاریخ ۲۶ فوریه سال جاری میلادی (۷ اسفند ۱۳۹۶) در سینمای ال کاپیتان (El Capitan Theatre) که در بلوار هالیوود قرار دارد، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۵۲ را از بین ۴۷ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم A Wrinkle in Time برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۹ مارس ۲۰۱۸ (۸ اسفند ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده بود. فیلمنامه این اثر سینمایی براساس کتابی بوده که با همین نام و به قلم مادلین لینگل نوشته شده است. فیلمنامه فیلم A Wrinkle in Time، توسط جنیفر لی و همچنین جف استاکول نوشته شده است. تهیه کنندگی این اثر فانتزی و علمی تخیلی را جیم ویتاکر و کاترین هند بر عهده داشته‌اند. جنیفر لی در پروژه‌های خوب و معروفی شرکت داشته و کارگردان، نویسنده و صداپیشه انیمیشن Frozen (منجمد) و همچنین یکی از طراحان داستان انیمیشن Zootopia (زوتوپیا) بوده است.

از آنجا که مدت کمی است که فیلم A Wrinkle in Time در سینماهای سرتاسر دنیا به طور عمومی به نمایش درآمده است، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم A Wrinkle in Time از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Walt Disney Studios Motion Pictures منتشر شده هم بخوانید:

بعد از اینکه مگ موری (با بازی استورم رید) متوجه می‌شود که پدر فیزیک‌دانش به‌طرز عجیبی ناپدید شده و در سیاره بسیار دور و شیطانی‌ای اسیر شده است، تصمیم می‌گیرد که به همراه برادر کوچکترش یعنی چارلز والاس موری (با بازی دریک مک کیب) با دوستی به نام کالوین اوکیف (با بازی لوی میلر) و همچنین سه فرافکن اثیری همکاری کند تا بتوانند به کمک یکدیگر، پدر مگ و چارلز را از آن سیاره دورافتاده نجات دهند.

A Wrinkle in Time

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم A Wrinkle in Time بیندازیم:

تیم گریرسون | اسکرین اینترنشنال

۸۰ از ۱۰۰

ایوا دوورنی به‌عنوان یک کارگردان، در فیلم خود یک داستان واضح و احساسی را به تصویر کشیده است. این فیلم دارای یک روایت بسیار ساده است که همانند نسخه کتابی خود، روابط دوستانه و خانوادگی را محک زده و همچنین بخشندگی را با ترکیبی از نیروهای افسانه‌ای دوست‌داشتنی به مخاطبان خود یادآوری می‌کند.

لورا پرودوم | آی جی ان

۶۷ از ۱۰۰

فیلم A Wrinkle in Time بسیار جاه‌طلبانه و امیدوارکننده است و تخیل زیبای زیادی دارد. اما در عین حال هم می‌توان گفت که اثری شلوغ و عصبی‌کننده است و روند بسیار کندی دارد.

آیشا هریس | اسلیت

۶۰ از ۱۰۰

با وجود تمام ناهماهنگی‌ها و تنوعی که درون فیلم A Wrinkle in Time وجود دارد، باز هم ایوا دوورنی به‌عنوان یک کارگردان سعی می‌کند نشانه‌هایی از یک زیبایی خودمانی و صمیمی را به مخاطب نشان دهد؛ درست همان زیبایی‌هایی که از یک فیلمساز انتظار می‌رود.

کیت تیلور | گلوب اند میل (تورنتو)

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم زیبا به‌جای اینکه داستانی معنادار را برای مخاطب بازگو کند، بیشتر در حدی است که بینندگان آن را نسبتا دوست داشته و مناسب بدانند. 

A Wrinkle in Time

سارا استوارت | نیویورک پست

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم به‌جای اینکه در مواقع لازم، هیجانات مورد نیاز بینندگان را ارائه دهد، تنها به صحنه‌ها و محتویاتی اکتفا کرده که لبخند، نهایت خوشحالی مخاطب باشد.

دیوید ادلستاین | مجله نیویورک (ولچر)

۴۰ از ۱۰۰

فیلم A Wrinkle in Time تا حدی قوی بود که نهایتا توانست من را تنها تا ۱۵ دقیقه اول خود سرگرم کند. اما بعد از آن دیگر هرچقدر سعی کردم، نتوانستم خود را همانند آن ۱۵ دقیقه نگه داشته و فیلم را تماشا کنم. 

مت سینگر | اسکرین کراش 

۴۰ از ۱۰۰

با تماشای این اثر متوجه می‌شوید که چقدر این موضوع ناراحت‌کننده و نامفهوم است که شما چنین گزینه‌های خوب زیادی داشته باشید، اما در نهایت چنین اثر خسته‌کننده و بدی را تولید و اکران کنید.

وینس مانچینی | آپروکس

۲۵ از ‍۱۰۰

یکی از ضعف‌هایی که در رابطه با فیلم A Wrinkle in Time وجود دارد این است که شما اصلا نمی‌توانید هدف احساسی و شخصی‌ای را که دوورنی در آن جا داده حس کنید. در واقع، شما با تماشای این اثر احساس می‌کنید که در حال تماشای دوباره فیلم Tomorrowland (سرزمین فردا) برد برد که محصول سال ۲۰۱۵ کمپانی دیزنی است، هستید. هر دو اثر تلاش می‌کنند که خیلی وسیع و جهانی باشند؛ به قدری که کاملا از هر چیز معمولی و انسانی‌ای جدا بوده و متفاوت باشند.

لازم به ذکر است که فیلم A Wrinkle in Time توانسته رتبه هشتاد و نهم را در لیست بهترین و همچنین رتبه ششم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم A Wrinkle in Time نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن ناراضی خواهند بود؛ هرچند که برخلاف همیشه و برعکس نظر منتقدان، بینندگان معمولی به این اثر امتیاز بسیار پایینی داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

A Wrinkle in Time Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده