نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۳۱

واکنش منتقدان به فیلم Gringo - بیگانه

فیلم اکشن و کمدی Gringo (بیگانه) با بازی شارلیز ترون و جوئل اجرتون به‌تازگی به‌روی پرده سینماها رفته و حالا نقدها و واکنش‌های منتقدان نسبت به آن در اینترنت منتشر شده است.

فیلم Gringo یا در زبان فارسی بیگانه، یکی از جدیدترین آثار اکشن، درام، کمدی و جنایی کمپانی اس‌تی‌ایکس اینترتینمنت (STX Entertainment) است که به‌دست نش اجرتون، که یک بازیگر و بیشتر بد‌کار هالیوود بوده و حالا با این اثر اولین تجربه کارگردانی خود را پشت سر گذاشته، کارگردانی شده است. در فیلم بیگانه، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی چون دیوید اویلوو در نقش هارولد سویینکا، جوئل اجرتون در نقش ریچارد راسک، شارلیز ترون در نقش الین مارکینسون، آماندا سایفرد در نقش سانی، تندی نیوتون در نقش بانی سویینکا، شارلتو کوپلی در نقش میچ راسک، پاریس جکسون در نقش نلی، یول وازکوئز در نقش انجل والوردی، آلن راک در نقش جری، هری ترداوی در نقش مایلز، کنت چوی در نقش مارتی، ملونی دیاز در نقش میا، دیگو کاتانو در نقش رونالدو، هکتور کاتسوفاکیس در نقش روبرتو وگا و بشیر صلاح الدین در نقش استو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم بیگانه در تاریخ ۹ مارس ۲۰۱۸ (۸ اسفند ۱۳۹۶) در سینماهای سرتاسر دنیا به طور عمومی اکران شد و تا به امروز امتیاز ۴۶ را از بین ۳۲ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. همانطور که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد، نش اجرتون تا به امروز در قالب بازیگر سیاهی‌لشکر یا بدل‌کار در پروژه‌های فیلمسازی ایفای نقش می‌کرده و این فیلم اولین تجربه کارگردانی او بدون هیچ دستیاری محسوب می‌شود. او بازیگری و بدل‌کاری آثاری همچون فیلم The Gift (هدیه)، فیلم The Darkness (تاریکی) و همچنین فیلم American Ultra (افراط آمریکایی) را در رزومه کاری و حرفه‌ای خود دارد. طرح اصلی داستان این فیلم را متیو استون ارائه کرده است. علاوه بر خود متیو استون که نویسندگی فیلمنامه را هم برعهده داشته، آنتونی تمباکیس هم در این فیلمنامه با او همکاری کرده است. 

از آنجا که مدت کمی است که فیلم Gringo در سینماهای سرتاسر دنیا به طور عمومی به نمایش درآمده است، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Gringo از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی STX Entertainment منتشر شده بخوانید:

هارولد سویینکا (با بازی دیوید اویلوو) یک مرد تاجر آمریکایی معمولی و محترم است که به‌خاطر شرایط به‌وجود آمده، از یک شهروند متوسط تبدیل به یک مجرم می‌شود. وی در شرایط زندگی جدید خود، گرفتار همکاران تجاری مختلف نظیر رئسای مواد مخدر مکزیک، مزدوران بین المللی و اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (Drug Enforcement Administration یا به اختصار DEA) می‌شود و باید با مشکلات جدیدی دست و پنجه نرم کند. حال در میان این مشکلات، او به‌شدت در تلاش است تا بتواند در خطرناک‌ترین نقطه روی زمین، زنده بماند. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا خود را با شرایط وفق داده و می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد یا به‌خاطر گذشته‌ای که دارد، این اتفاقات فراتر از حد درک و تصور او است؟

Gringo

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Gringo بیندازیم:

کریس هیوت | امپایر

۸۰ از ۱۰۰

یک اثر سینمایی بسیار سیاه که اغلب اوقات صحنه‌های سرگرم‌کننده و خنده‌داری را برای بیننده به ارمغان می‌آورد و دارای داستانی عامه پسند است. ما در فیلم بیگانه شاهد اجراهای بسیار خوبی هستیم که شارلیز ترون به‌خوبی در میان آنها می‌درخشد.

گلن کنی | RogerEbert.com

۷۵ از ۱۰۰

یک فیلم اکشن و کمدی که تماشای آن بسیار سرگرم کننده است. این فیلم دارای یک داستان با محتوای همکاری‌های مجرمانه بوده که توسط یک گروه بازیگری بسیار خوب و بااستعداد به تصویر کشیده شده است.

جیمز موترم | توتال فیلم

۶۰ از ۱۰۰

یک فیلم بسیار سرگرم کننده، به همراه یک بازی بسیار خوب از اویلوو در نقش هارولد. اگرچه ممکن است این فیلم در حد انتظارات نبوده و خواسته‌های ما را برآورده نکند، اما تا آخر شما را سرگرم نگه خواهد داشت.

جان دفور | هالیوود ریپورتر

۵۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت این فیلم برخی اوقات سرگرم کننده و برخی اوقات بسیار خسته کننده و پر از سکانس‌های ضعیف و مشکلات زیاد می‌شد. همچنین این اثر فقط به بازیگران به‌نام و بااستعداد خود تکیه کرده و مدام توقع دارد این افراد، ضعف‌های فیلم را بپوشانند.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۵۰ از ۱۰۰

فیلم Gringo در داستان خود، از هر ژانری یک بخش کوچک وارد کرده که می‌توان گفت در هیچکدام هم آنطور که باید و شاید به خوبی عمل نکرده است. 

Gringo

ویلیام بیبیانی | آی جی ان

۴۰ از ۱۰۰

این فیلم اکشن نه‌تنها سرگرم کننده نیست بلکه هیچ هیجانی هم در خود ندارد و ابهاماتی در آن وجود دارد که تا حدی آنها را رفع نمی‌کند. البته می‌توان گفت که بازیگران بسیار خوب و بااستعداد این تیم تا حد بسیار زیادی سعی می‌کنند کم و کاستی‌های آن را برطرف کنند اما این ضعف‌ها باز هم به چشم می‌آیند. 

کیتی والش | شیکاگو تریبون

۳۸ از ۱۰۰

همه چیز درباره فیلم Gringo، از فیلمنامه و داستان‌سرایی آن گرفته تا کمدی و همچنین نوع فیلمسازی و فیلمبرداری آن، خیلی بی‌هیجان و بدون هیچ زرق و برقی است. این فیلم بسیار تیره و تاریک است. انگار همه چیز زیر یک لایه گرد و غبار پوشیده شده است. اویلوو در نقش هارولد خیلی خنده‌دار و دوست داشتنی است اما آنطور که باید و شاید با او همکاری نکرده و خود را وفق نداده است.

سورن اندرسن | سیاتل تایمز

۲۵ از ۱۰۰

در فیلم Gringo هیچ جرقه و هیجانی احساس نمی‌شود. با تماشای این فیلم تنها چیزی که به ذهن شما خطور می‌کند این است که داستان همانند یک تافی یا آب‌نبات، بیش از حد کش آمده است؛ یک تافی واقعا بی‌مزه.

بری هرتز | گلوب اند میل (تورنتو)

۲۵ از ۱۰۰

اگر کسی، در جایی توانست به طریقی فرد دیگری را متقاعد کند که فیلمنامه نوشته شده برای فیلم بیگانه را توسط بازیگران واقعی، تبدیل به یک اثر سینمایی واقعی کند، پس باید گفت که اصلا کار خاصی در ساخت این فیلم صورت نگرفته و به طور کلی، هر فرد دیگری هم می‌توانست این فیلمنامه را تبدیل به فیلم کند.

لازم به ذکر است که فیلم Gringo توانسته رتبه چهلم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Gringo نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد بخش زیادی از طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن ناراضی خواهند بود.

Gringo Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده