نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۲

حقایق جالب فیلم Forrest Gump | نگاهی به زندگی عجیب فارست گامپ

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم Forrest Gump یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

«مامانم همیشه می‌گفت زندگی مثل یک جعبه شکلات می‌مونه، هیچوقت نمی‌دونی چی قراره نصیبت بشه».

مقاله حقایق جالب فیلم Forrest Gump را با دیالوگی شروع می‌کنیم که به انتخاب بنیاد ملی سینمای آمریکا در رتبه چهلم برترین جملات تاریخ سینما قرار گرفته است. فارست گامپ فیلمی به‌شمار می‌رود که می‌شود برای ساعت‌ها درباره آن صحبت کرد و دست‌آوردهای کوچک و بزرگ آن را به زبان آورد. فیلمی که در مراسم اسکار سال ۱۹۹۵ توانست درمیان فیلم‌های ماندگاری مانند فیلم Pulp Fiction، فیلم Four Weddings and a Funeral، فیلم Quiz Show و فیلم The Shawshank Redemption جایزه بهترین فیلم سال را به‌دست آورد.

همچنین تام هنکس به‌خاطر نقش‌آفرینی استادانه خود در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و رابرت زمکیس جایزه بهترین کارگردانی را به خودشان اختصاص دادند و فیلم فارست گامپ در مجموع در ۶ بخش مختلف برنده این جایزه شد. فیلم Forrest Gump به خاطر اهمیت تاریخی، فرهنگی، زیبایی‌شناسی، داستان تأثیرگذار خود و نمادگرایی فوق‌العاده حاضر در داستانش در سال ۲۰۱۱ برای نگه‌داری در کتابخانه کنگره آمریکا انتخاب شد. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به نکات و حقایق جالب فیلم Forrest Gump؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌های مهمی از داستان فیلم فارست گامپ را برای شما اسپویل کند»

فارست گامپ به همراه افراد زیادی در حال دویدن در فیلم Forrest Gump

۱- از ساخت تا اکران

همان‌طور که احتمالا می‌دانید فیلم فارست گامپ با اقتباس از رمانی با همین نام به نویسندگی وینستون گروم ساخته شده است. رمان فارست گامپ در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و تا قبل از اکران فیلم در سال ۱۹۹۴ تنها ۳۰ هزار نسخه از آن فروش رفته بود. پس از اکران فیلم اقتباس شده از این کتاب در سال ۱۹۹۴ و در بازه زمانی چند ماهه فروش این کتاب به طرز شگفت‌انگیزی افزایش پیدا کرد و در همان چند ماه حدودا ۱.۵ میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

پس از محبوبیت و موفقیت‌های این فیلم سینمایی و فروش بسیار خوب رمان فارست گامپ، نویسنده آن تصمیم گرفت تا ادامه‌ای برای داستان رمان اصلی بنویسد و در سال ۱۹۹۵ یعنی یک سال پس از اکران فیلم دو کتاب دیکر با نام‌های .Gump & Co و The Bubba Gump Shrimp Co. Cookbook به نویسندگی وینستون گروم منتشر شد که البته مانند رمان نخست از آن‌ها استقبال زیادی نشد ولی بااین‌حال به‌خاطر محبوبیت فارست گامپ باز هم فروش نسبتا قابل قبولی را پشت‌سر گذاشتند.

نکته بسیار جالب دیگری که درباره مراحل ساخت این فیلم وجود دارد مربوط می‌شود به اشتباه بسیار بزرگ و البته مسخره استودیو برادران وارنر. حق اقتباس از رمان فارست گامپ درابتدا در اختیار استودیو برادران وارنر قرار داشت ولی آن‌ها اعتقاد داشتند روند داستانی این فیلم شباهت‌های زیادی با داستان فیلم مرد بارانی دارد و به‌همین‌خاطر تصمیم گرفتند حق امتیاز آن را واگذار کنند. چراکه معتقد بودند ساخت دو فیلم با روند داستانی مشابه می‌تواند به ضرر آن‌ها تمام شود.

دراین‌میان حق ساخت و اکران فیلم فارست گامپ با امتیاز ساخت فیلم Executive Decision میان استودیو‌های برادران وارنر و پارامونت پیکچرز جابه‌جا شد. Executive Decision توسط برادران وارنر با بودجه‌ای برابر با فارست گامپ ساخته شد و درنهایت فروشی ۱۱۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت. درحالی‌که پارامونت برای ساخت فارست گامپ همان ۵۰ میلیون دلار را خرج کرد ولی فروش شگفت‌انگیز ۶۸۰ میلیون دلاری فارست گامپ خیلی راحت نشان می‌دهد که برادران وارنر در آن زمان مرتکب اشتباهی بسیار بزرگ شده‌اند.

درباره ساخت قسمت‌های بعدی فارست گامپ همیشه شایعات زیادی وجود داشته است. مهم‌ترین مخالف ساخته شدن قسمت‌های بعدی این فیلم کسی نیست به جز تام هنکس که اعتقاد دارد ساخت قسمت‌های بعدی این فیلم می‌تواند ضربه بزرگی به محبوبیت آن وارد کند؛ نظری که باتوجه‌به ساخت ادامه‌هایی نه‌چندان باکیفیت برای بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی بسیار نظر درستی به‌شمار می‌رود. بااین‌حال از سال ۲۰۱۱ تابه‌امروز استودیو پارامونت به‌طور مرتب ایده ساخت فیلمی براساس رمان .Gump & Co را بررسی کرده ولی هنوز تصمیمی نهایی درباره این موضوع گرفته نشده است.

فارست گامپ درحال رنگ کردن قایق خود فیلم Forrest Gump

۲- انتخاب بازیگران برای نقش‌های مختلف

فیلم فارست گامپ یکی از آن فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که بازیگران زیادی قبل از انتخاب بازیگران نهاییِ شخصیت‌های مختلف، درنظر سازندگان آن قرار داشتند که حضور هرکدام از آن‌ها به دلایلی منتفی شد. برای مثال برای نقش‌آفرینی در نقش بوبا افراد برجسته‌ای مانند دیوید آلن گریر و دیو چپل و همچنین خواننده‌های محبوبی مانند آیس کیوب و توپاک شکور برای حضور در این فیلم و در نقش بوبا آزمون بازیگری دادند. آیس کیوب در آن زمان عقیده داشت داستان فیلم و مخصوصا روند داستانی این شخصیت احمقانه است و از حضور در آن انصراف داد. سایر افراد نیز در آزمون بازیگری رد شدند تا درنهایت وظیفه ایفای نقش در نقش شخصیت بوبا برعهده میکلتی ویلیامسون قرار بگیرد.

این موضوع دقیقا برای سایر نقش‌های اصلی این فیلم یعنی شخصیت‌های فارست گامپ و جینی نیز صدق می‌کند. بازیگران سرشناسی مانند بیل موری، جان تراولتا و چوی چیس گزینه‌های نخست برای حضور در نقش فارست گامپ به‌شمار می‌رفتند که تنها جان تراولتا توانست نظر سازندگان فیلم را در آزمون بازیگری به خودش جلب کند که درنهایت به‌دلایل شخصی از حضور در این فیلم کناره‌گیری کرد. تراولتا پس از اکران فیلم فارست گامپ در مصاحبه‌ای از تصمیم خودش برای رد پیشنهاد حضور در این فیلم به‌شدت ابراز پشیمانی کرده است.

نقش فارست گامپ درنهایت به تام هنکس رسید که درباره حضور و نقش‌آفرینی او در فیلم فارست گامپ داستان‌های زیادی وجود دارد که در ادامه مقاله به‌طور مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت. همچنین قبل از اینکه نقش شخصیت جینی به رابین رایت برسد بازیگران بسیار محبوبی مانند جودی فاستر، دمی مور و نیکول کیدمن برای این نقش در نظر سازندگان این فیلم قرار داشتند. درباره مرگ شخصیت جینی در فیلم نیز باید به این نکته اشاره کنیم که در فیلم هیچ توضیحی درباره مرگ او درکار نیست ولی بااین‌حال در رمان گامپ و شرکت به این موضوع اشاره شده که شخصیت جینی به‌خاطر ابتلا به هیپاتیت C و سابقه استفاده زیاد از مواد مخدر جان خودش را از دست داده است. چراکه وقتی جینی به فارست می‌گوید که مریض شده است، هنوز هپاتیت C کشف نشده بود و به‌همین‌خاطر دکترها نمی‌دانستند مشکل جینی چیست.

پرتره رنگی از تام هنکس

۳- ماجراهای مربوط‌به حضور و نقش‌آفرینی تام هنکس

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم داستان‌های زیاد و البته جالبی درباره حضور تام هنکس در فیلم Forrest Gump و نقش‌آفرینی او در این فیلم وجود دارد که در این مورد به‌طور مفصل به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. درابتدای توضیحات این مورد جا دارد درباره یک مصاحبه جالب از تام هنکس در بیست و پنجمین سالگرد اکران این فیلم اشاره کنیم. او در این مصاحبه گفت: «فارست گامپ واقعا در تاریخ منحصربه‌فرد است. هیچوقت فیلمی مانند آن نخواهیم دید. زیبایی فارست گامپ به جایی مربوط می‌شود که شما در هر سنی که آن را دوباره تماشا کنید، این فیلم ارزش‌های متفاوتی برای شما خواهد داشت و به نحوی متفاوت نسبت‌به قبل برای شما زیبا خواهد بود!»

پس از منتفی شدن حضور افرادی مانند جان تراولتا، رابرت زمکیس کارگردان فیلم فارست گامپ به سراغ تام هنکس رفت و امیدوار بود که تام هنکس با پیشنهاد او موافقت کند. تام هنکس تنها پس از گذشت یک ساعت و نیم از شروع صحبت با زمکیس و مطالعه قسمت کوتاهی از فیلم‌نامه خیلی سریع موافقت خودش را با حضور در نقش فارست گامپ اعلام کرد. تام هنکس به‌قدری به داستان و موفقیت فارست گامپ اطمینان داشت که هیچ مبلغی را به‌عنوان دستمزد دریافت نکرد و خواستار دریافت درصدی از فروش فیلم شد.

فارست گامپ: «آدم احمق فردیه که کارای احمقانه انجام بده»

به‌این‌صورت اگر فیلم فروش خوبی را در گیشه‌ها تجربه نمی‌کرد،‌ مبلغی که به تام هنکس پرداخت می‌شد بسیار مبلغ کمی به‌شمار می‌رفت. بااین‌حال به‌خاطر فروش فوق‌العاده و باورنکردنی این فیلم سینمایی مبلغی که به تام هنکس پرداخت شد حدود ۴۱ میلیون دلار تخمین زده شده است. تام هنکس همچنین تنها یک شرط برای حضور در این فیلم داشت و آن شرط چیزی نبود به جز اینکه وقایع تاریخی فیلم به‌طور دقیق به‌تصویر کشیده شوند تا مخاطب فیلم به‌خاطر بزرگنمایی یا تحریف وقایع از فیلم ناامید نشود.

تام هنکس درابتدا قصد داشت تا لهجه شخصیت فارست گامپ بسیار ساده‌تر از لهجه‌ای باشد که ما در فیلم آن را شنیدیم ولی رابرت زمکیس با عقیده تام هنکس به‌شدت مخالف بود و اعتقاد داشت لهجه شخصیت گامپ در این فیلم باید مانند رمان محل اقتباس یک لهجه غلیظ جنوبی باشد و به‌همین‌دلیل تام هنکس پس از تمرینات زیاد توانست لهجه جنوبی را به خوبی صحبت کند و همین موضوع لهجه شخصیت فارست گامپ را برای همیشه در ذهن ما ماندگار کرده است. باور کنید هرجا که باشید و یک جمله از دیالوگ‌های فارست گامپ به گوش شما برسد خیلی سریع متوجه خواهید شد که چه شخصیتی پشت این طرز حرف زدن قرار گرفته است.

در دو سکانس از سکانس‌های مربوط‌به تام هنکس در فیلم فارست گامپ از تصاویر کامپیوتری استفاده شده است. یکی از آن‌ها مربوط می‌شود به زمانی‌که فارست درحال مسابقه پینگ‌پنگ است و در حقیقت هیچ توپی در آن سکانس وجود ندارد و توپی که ما مشاهده می‌کنیم به‌طور تمام و کمال نتیجه استفاده از تصاویر کامپیوتری تلقی می‌شود.

همچنین در سکانسی که شخصیت فارست گامپ در ملاقات با لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا مدال افتخار می‌گیرد نیز از تصاویر کامپیوتری استفاده شده است. در تصاویر واقعی این سکانس یک سرباز آمریکایی به نام سامی دیویس قرار دارد که در تدوین فیلم و به کمک تصاویر کامپیوتری صورت، سر و گردن تام هنکس به‌جای صورت، سر و گردن او قرار گرفته است. همچنین در سایر دیدارهای او با سایر رئیس‌جمهورهای آمریکا همین روش استفاده شده است.

در برخی از لحظات فیلم که فارست در حال دویدن است، تام هنکس نقش‌آفرینی نمی‌کند و به‌جای او در آن سکانس‌ها برادرش جیم هنکس به‌عنوان بدل تام حضور دارد. با پیشنهاد تام هنکس، دختر واقعی او یعنی الیزابت هنکس در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است. در ابتدای فیلم در اتوبوس مدرسه دختر مو قرمزی که مشاهده می‌کنیم دختر واقعی تام هنکس یعنی الیزابت هنکس به‌شمار می‌رود. رابرت زمکیس از این پیشنهاد تام هنکس به‌قدری خوشش آمد که پسر خودش را هم در آن اتوبوس در حال نقش‌آفرینی می‌توانیم ببینیم. اولین پسری که به فارست اجازه نشستن کنار خودش را نمی‌دهد در حقیقت پسر واقعی رابرت زمکیس یعنی الکساندر زمکیس است.

سخنرانی فارست گامپ درباره جنگ ویتنام فیلم Forrest Gump

۴- سخنرانی فارست گامپ درباره جنگ ویتنام

بدون شک شما هم با من موافق هستید که یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین سکانس‌های فیلم Forrest Gump همان سکانسی است که شخصیت فارست گامپ در مقابل کاخ سفید برای جمعیت حاضر در آن مکان درباره جنگ ویتنام سخنرانی می‌کند ولی به‌خاطر این موضوع که سیم میکروفون او قطع شده، ما نمی‌توانیم صدای او را بشنویم. درباره این سکانس داستان‌های بسیار جالبی وجود دارد. اریک راث، نویسنده فیلم‌نامه این فیلم سینمایی درباره این سکانس توضیحات جالبی داد و گفت:

رابرت زمکیس هر دیالوگی که برای فارست در آن سکانس آماده می‌کردیم را دوست نداشت. شاید باورتان نشود ولی ما حدود هفت یا هشت متن بلند را برای آن سکانس آماده کرده بودیم ولی هیچکدام با رضایت رابرت همراه نشدند. به‌همین‌دلیل از برخی بازیگران فیلم خواستیم تا ما را کمک کنند. از رابین ویلیام و بیلی کریستال و همچنین برخی دیگر از اعضای تیم سازننده فیلم خواهش کردیم تا یک متن مناسب برای آن سکانس و برای سخنرانی فارست آماده کنند و حتی به آن‌ها گفتیم که می‌توانند کمی المان‌های طنز نیز به این سخنرانی اضافه کنند.

دراین‌میان متن‌های فوق‌العاده‌ای آماده شد. متن‌هایی درباره وطن‌پرستی، عشق به آمریکا، متن‌هایی بر ضد جنگ و متن‌هایی حماسی از داستا‌ن‌هایی که در جنگ برای فارست اتفاق افتاده بودند. به‌نظر رابرت و البته خودم هیچکدام از آن‌ها نمی‌توانست برای آن لحظه و برای خط داستانی فارست گامپ مناسب باشند. بااینکه متن‌های بسیار زیبایی بودند ولی نمی‌توانستند ارتباط خوبی میان فارست و مخاطبان برقرار کنند.

به‌همین‌دلیل رابرت پس از گذشت چند روز ایده جالبی به ذهنش رسید و به ما پیشنهاد داد تا درابتدای صحبت‌های فارست یک نفر سیم میکروفون او را قطع کند و فارست بدون اطلاع از این موضوع سخنرانی خودش را انجام دهد. این ایده فوق‌العاده هوشمندانه و زیبا بود. راستش را بخواهید این ایده از تمام آن متن‌های حماسی و زیبا، بهتر می‌توانست فارست را به مخاطبانش متصل کند. این ایده برای شخصیت فارست گامپ بی‌نقص بود.

بااینکه ایده رابرت زمکیس درنهایت عملی شد و در این سکانس از فیلم Forrest Gump ما نمی‌توانیم هیچ چیزی از صحبت‌های فارست گامپ را بشنویم ولی خود تام هنکس در مصاحبه‌ای جالب از آنچه در آن سکانس بر زبان آورده پرده برداشت و گفت که این متن را براساس باورهای شخصی خودش به‌علاوه شناختی که از شخصیت فارست گامپ داشته، نوشته است تا متنی را بر زبان آورده باشد که هم برای خصوصیات شخصیتی فارست گامپ مناسب باشد و هم جزوی از باورهای شخصی خودش باشد.

تام هنکس در آن لحظه از فیلم که ما صدایش را نمی‌شنویم می‌گوید: «بعضی از کسایی که به ویتنام می‌روند وقتی به خانه و نزد مادرهایشان برمی‌گردند، پای خودشان را از دست داده‌اند. برخی از آن‌ها اصلا برنمی‌گردند. این وضعیت خیلی وضعیت بدی است. این تمام چیزی است که می‌توانم درباره ویتنام بگم». این جملات تام هنکس در عین ساده بودن می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند. این موضوع شگفت‌انگیز است که این جملات به ذهن او رسیده تا با اینکه هیچ کدام از بیننده‌ها صدای او را نمی‌شنوند، ولی باز هم جملاتی را بر زبان می‌آورد که به آن‌ها باور دارد و دقیقا جملاتی هستند که با شخصیت فارست گامپ همخوانی دارند.

کفش معروف شخصیت فارست گامپ در فیلم Forrest Gump

۵- المان‌های خاطره‌انگیز فیلم فارست گامپ

فیلم Forrest Gump به‌قدری المان‌های خاطر‌ه‌انگیز و به‌یادماندنی دارد که احتمالا نمی‌توانیم همه آن‌ها را به‌خاطر بسپاریم و بسیاری از آن‌ها نیز پس از مراحل تولید فیلم سرنوشت بسیار جالبی پیدا کردند. یکی از این المان‌ها محلی به‌شمار می‌رود که فارست در آن‌جا روی یک نیمکت نشسته و داستان جذاب زندگی خودش را تعریف می‌کند. در آن مکان در واقعیت هیچ نیمکتی وجود ندارد و برای اینکه در محل مدنظر کارگردان تصاویر این فیلم ضبط شوند، اعضای سازنده این فیلم از نیمکت‌هایی که در پارک‌های اطراف استفاده می‌شدند استفاده کردند و پنج عدد نیمکت دقیقا مانند آن‌ها طراحی کردند تا در فیلم استفاده شوند.

پس از اکران فیلم این نیمکت‌ها به قدری محبوب شده بودند که بسیاری از افراد ثروتمند که وسایل خاصی را نگه‌داری می‌کردند حاضر بودند مبالغ سنگینی را در ازای آن‌ها پرداخت کنند و حتی یک نفر پیشنهادی معادل‌با یک میلیون دلار را برای خریدن یکی از آن نیمکت‌ها برای پارامونت پیکچرز ارسال کرده بود ولی با مخالفت پارامونت روبه‌رو شد. یکی از آن نیمکت‌ها در موزه تاریخی همان شهر یعنی هاوانا نگه‌داری می‌شود، دوتا از آن‌ها در استودیو پارامونت پیکچرز هستند و یکی از آن‌ها در مؤسسه بنیاد فیلم آمریکا قرار گرفته است. هیچکس از سرنوشت نیمکت پنجم خبر ندارد و همیشه شایعاتی درباره فروش آن به مبلغ زیاد توسط اعضای سازنده فیلم یا دزدیده شدن آن توسط عده‌ای ناشناس وجود داشته است.

قایق شخصیت فارست گامپ که با آن به صید میگو مشغول بود هم‌اکنون در دیزنی‌لند و در مقابل رستورانی در آن مکان قرار گرفته است و یک وسیله خاطره‌انگیز دیگر در داخل آن رستوران دیده می‌شود. راکتی که فارست گامپ با آن پینگ‌پنگ بازی می‌کرد با امضای شخص تام هنکس روی دیوار آن رستوران درون یک قاب بسیار زیبا برای عموم قابل مشاهده است.

یکی دیگر از المان‌های خاطره‌انگیز این فیلم سینمایی کفش‌ دوندگی فارست گامپ به‌شمار می‌رود که توسط برند نایکی تولید شده و پس از پایان مراحل فیلم‌برداری خیلی‌ها علاقه داشتند این کفش را در کالکشن کفش‌های خودشان داشته باشند. باوجود پیشنهادهایی بسیار سنگین توسط افراد مختلف این جفت کفش به هیچکس فروخته نشد و در اختیار هیچ شخصی قرار نگرفت. بااین‌حال هنوز مشخص نشده است که این جفت کفش هم‌اکنون در اختیار چه شخص یا شرکتی است.

رابرت زمیکس درحال کارگردانی فیلم فارست گامپ به همراه تام هنکس و رابین رایت

۶- حقایق متفرقه فیلم

  • گری سینایس، بازیگر شخصیت ستوان دن پس از گذشت مدتی از اکران فیلم یک گروه موسیقی با نام ستوان دن را راه‌اندازی کرد و در سراسر دنیا برای سربازان آمریکایی حاضر در آن مکان‌ها به‌همراه اعضای این گروه موسیقی، برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کرد.

  • شرکت بوبا گامپ، همان شرکتی که فارست گامپ تأسیس کرد و در آن میگوهای صیدشده توسط خودش را می‌فروخت امروزه به یکی از رستوران‌های محبوب در جهان تبدیل شده که مردم زیادی برای خوردن میگو به آن‌ها مراجعه می‌کنند. این رستوران در سراسر جهان بیش از ۳۰ شعبه دارد.

  • تمام سکانس‌های مربوط‌به جنگ ویتنام درواقع در مکانی در ایالت کارولینای جنوبی فیلم‌برداری شده‌اند و تمام مراحل فیلم‌برداری این فیلم تنها حدودا ۷۰ روز طول کشیده است.

  • تمام دیالوگ‌های مربوط‌به شخصیت جان لنون در این فیلم که در یک سکانس می‌توانیم او را مشاهده کنیم، همگی از روی آهنگ معروف او به نام Imagine برداشت شده‌اند و توسط جلوه‌های ویژه به‌عنوان دیالوگ‌های او استفاده شده‌اند.

نظر شما همراهان گرامی و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Forrest Gump چیست؟ اگر شما هم درباره این فیلم نکته جالبی در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده