نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۹

احتمال ادامه سریال The X-Files بدون حضور جیلین اندرسون

کریس کارتر، خالق مجموعه تلویزیونی The X-Files، در سخنانی اعلام کرد که سازندگان می‌توانند داستان فصل‌های بعدی این مجموعه را با غیبت شخصیت دانا اسکالی جلو ببرند.

با وجود اینکه آینده مجموعه تلویزیونی محبوب The X-Files (پرونده‌های ایکس) بدون حضور جیلین اندرسون مشخص نیست، اما کریس کارتر، خالق این مجموعهٔ علمی-تخیلی و رازآلود در سخنانی گفت که شاید راهی برای ادامهٔ ساخت این مجموعه بدون حضور جیلین اندرسون وجود داشته باشد و سازندگان به‌نحوی بتوانند غیبت شخصیت مأمور دانا اسکالی را توجیه سازند.

رفتن جیلین به معنای پایان داستان کنونی سریال خواهد بود، نه به معنای پایان The X-Files

خالق سریال The X-Files، کریس کارتر بود و ستارگان این مجموعهٔ علمی-تخیلی و رازآلود دیوید دوکاونی (ایفاگر نقش شخصیت فاکس مالدر) و جیلین اندرسون (ایفاگر نقش شخصیت دانا اسکالی) هستند. داستان مجموعهٔ The X-Files در مورد دو مأمور FBI است که پرونده‌های ماوراالطبیعه و اتفاقات فرازمینی را بررسی می‌کنند. مجموعهٔ The X-Files در ابتدا بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ به مدت ۹ سال و در ۲۰۲ قسمت به روی آنتن رفت. در سال ۲۰۱۶ این مجموعه به‌صورت محدود و در ۶ قسمت به روی آنتن شبکه فاکس رفت. فصل یازدهم این مجموعه در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ معرفی شد. با وجود اینکه طرفداران بسیار از شنیدن ازسرگیری مجموعهٔ The X-Files خوشحال بودند، اما زمان زیادی طول نکشید که شیرینی خبر اعلام پخش دوبارهٔ این مجموعه با اعلام خبر خداحافظی جیلین اندرسون در نمایشگاه کامیک کان نیویورک به کام طرفداران قدیمی تلخ شد و وی در سخنانی چنین گفته بود که پس از اتمام فصل کنونی، با این مجموعه خداحافظی خواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است در خلال برگزاری مراسم انجمن منتقدان آثار تلویزیونی در فصل زمستان، دانا والدن، رئیس و مدیرعامل بخش تلویزیونی کمپانی فاکس در سخنانی تأیید کرد که اگر جیلین اندرسون تصمیمی برای بازگشت به مجموعه The X-Files نداشته باشد، ساخت فصل‌های بعدی این مجموعه از دستور کار خارج خواهد شد. اما حال این طور به نظر می‌رسد که برخلاف کمپانی فاکس، کریس کارتر به آینده مجموعهٔ The X-Files خوشبین است و ایده‌هایی برای ادامهٔ این مجموعه بدون حضور جیلین اندرسون در سر دارد.

اگرچه فصل یازدهم مجموعه تلویزیونی The X-Files شروع پرافت‌وخیزی داشت، اما دو قسمت پشت‌سرهم خیلی خوب را در این فصل شاهد بودیم که نشان داد چرا جیلین اندرسون و شخصیت دانا اسکالی تا بدین اندازه برای این مجموعه مهم بوده است. رخدادهای فصل جدید به‌گونه‌ای روایت می‌شوند که باید در هر قسمت منتظر اتفاقی جدید و اضافه شدن برگی نو به داستان این مجموعه بود و با توجه به این موضوع می‌توان گفته‌های کریس کارتر را منطقی دانست که بدون حضور شخصیت دانا اسکالی نیز این مجموعه به حیات خود ادامه خواهد داد و داستان‌های زیادی برای روایت وجود خواهد داشت. اینکه کریس کارتر و تیم کاری وی فرصت روایت این داستان‌ها را داشته باشند، منوط به اجازهٔ سازندگان و کمپانی فاکس است و باید منتظر خبرهای آینده بود.

The X-Files

کریس کارتر در مصاحبهٔ اخیر خود با سایت Digital Spy، به‌طور ضمنی اعلام کرد که جدایی جیلین اندرسون شاید به معنای پایان داستان‌های کنونی این مجموعهٔ عملی-تخیلی باشد، اما وی آنچنان مطمئن نیست که جدایی این هنرپیشه به معنای کلاً بسته شدن مجموعهٔ تلویزیونی The X-Files باشد. صحبت‌های کریس کارتر را در این رابطه با هم می‌خوانیم.

نمی‌دانم، فکر می‌کنم که قطعاً داستان‌های بیشتری در دل مجموعهٔ The X-Files برای گفتن وجود دارد، حال با جیلین اندرسون یا بدون او. از اینکه می‌بینم وی این مجموعه را ترک می‌کند بسیار متأسفم، هیچ وقت این مجموعه را بدون وی متصور نبودم، اما آیا تصور من به منزلهٔ پایان مجموعه است؟ به معنای پایان داستانی است، ولی شاید به معنای شروع داستانی جدید نیز باشد. در هر صورت باید همگی ما فکرهایمان را روی هم بریزیم و ببینیم از اینجا به بعد چه باید بکنیم.

داستان‌های بیشتری در دل مجموعه X-Files قرار دارد؛ با جیلین یا بدون او

مهم‌ترین بخش صحبت‌های کریس کارتر آنجا بود که وی در مورد ایدهٔ خود برای توجیه غیبت جیلین اندرسون در فصل‌های بعدی سخن گفت. طبق صحبت‌های وی، همین نبودن شخصیت دانا اسکالی در ادامه این مجموعهٔ تلویزیونی، داستانی قابل روایت است. کریس کارتر به دورانی که دیوید دوکاونی مجموعهٔ The X-Files را ترک کرده بود اشاره کرد و اینکه چطور سازندگان توانستند غیبت شخصیت فاکس مالدر را توجیه سازند و مجموعه را ادامه دهند. وی در ادامه چنین گفت:

در مورد دیوید همان طور فکر می‌کردم که در مورد شخصیت ویلیام (فرزند مالدر و اسکالی) فکر می‌کردم؛ غیبت آن‌ها هستهٔ مرکزی داستان بود. حتی زمانی که شخصیت فاکس مالدر در مجموعه حضور نداشت، وی در مرکزیت داستان بود و همه‌چیز حول پیرامون این شخصیت بود. فکر می‌کنم این اتفاق، دغدغه‌ای شیرین برای راویان داستان خواهد بود و به نظر من نبودن شخصیت دانا اسکالی نیز همچون همان دوران نبودن شخصیت فاکس مالدر است و این شخصیت می‌تواند هستهٔ مرکزی فصل‌های بعدی باشد.

ایدهٔ کریس کارتر بر روی کاغذ آنچنان ایدهٔ بدی به نظر نمی‌رسد و باید دید در عمل نیز سازندگان می‌توانند عدم حضور جیلین اندرسون را برای تماشاچیان قابل هضم کنند یا خیر. البته گفتنی است یک مرتبه فاکس تصمیم گرفت این موضوع را امتحان کند و آن هم به فصل نهم مجموعهٔ The X-Files بازمی‌گردد؛ در تمام طول فصل نهم شخصیت مالدر غایب بود و تنها در قسمت پایانی حضور پیدا کرد. استفاده از شخصیت‌های جدید نتوانست موفقیتی را که فصل‌های پیشین بدان دست یافته بودند تکرار کند و همین موضوع سبب شد این مجموعهٔ محبوب نزدیک به ۱۵ سال به کما فرو برود.

پس از تصاحب کمپانی فاکس، قرن بیستم (20th Century Fox) توسط کمپانی والت دیزنی (Disney Company)، اشخاصی همچون کریس کارتر، دیوید دوکاونی، ویلیام بی. دیویس و میچ پیلگی در صحبت‌های خود نشان دادند بدشان نمی‌آید که فصل‌های بعدی مجموعهٔ تلویزیونی The X-Files زیر نظر کمپانی دیزنی ساخته شود.

مجموعهٔ The X-Files پس از چیزی نزدیک به ۱۵ سال، به صورت محدود در اوایل سال ۲۰۱۶ به روی آنتن رفت. اگرچه نقدهای متفاوتی در مورد آن نوشته شد، ولی در مجموع این مجموعه نمرات خوبی را از منتقدین گرفت. نخستین نمایش فصل دهم این مجموعه را بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایالات متحده مشاهده کردند. همچنین دو فیلم اسپین‌آف با عناوین The X-Files: Fight the Future (پرونده‌های ایکس: نبرد آینده) در سال ۱۹۹۸ و The X-Files: I Want to Believe in (پرونده‌های ایکس: می‌خواهم باور کنم) در سال ۲۰۰۸، از روی این مجموعه ساخته شده است.  

فصل یازدهم سریال The X-Files در ۱۰ قسمت فیلمبرداری و تولید شده است و اکنون در حال پخش است. جیلین اندرسون در نقش دانا اسکالی، دیوید دوکاونی در نقش فاکس مالدر، میچ پیلگی در نقش والتر اسکینر، رابی امل در نقش ایجنت میلر، لورن آمبروز در نقش ایجنت انیشتین، باربارا هرشی در نقش اریکا پرایس و هالی جوئل آزمنت در یک نقش مرموز و نامشخص، از جمله بازیگرانی هستند که در فصل یازدهم سریال The X-Files حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. مانند ۱۰ فصل گذشته، کریس کارتر وظیفه ساخت فصل یازدهم سریال The X-Files را نیز بر عهده داشته است.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده