نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۲

گیرمو دل تورو احتمالا برای فیلم The Shape of Water برنده جایزه اسکار شود

بعد از مراسم انجمن کارگردانان آمریکا و برنده شدن گیرمو دل تورو در بخش بهترین اثر بلند برای فیلم The Shape of Water، احتمال برنده شدن او در اسکار خیلی بالا رفته است.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، به‌تازگی اعلام شده که بعد از اینکه گیرمو دل تورو در مراسم اهدای جایزه انجمن کارگردانان آمریکا (Directors Guild of America) در بخش بهترین اثر بلند برای فیلم The Shape of Water (شکل آب) موفق به دریافت جایزه شد، حالا دیگر شانس او برای انتخاب شدن به عنوان بهترین کارگردان در مراسم اهدای جایزه اسکار بسیار بالا رفته است. با اینکه رقبای او در این لیست کم بودند اما فیلم او باید با آثار نسبتا بزرگی رقابت می‌کرد. این کارگردان مکزیکی در این بخش با افرادی مانند کریستوفر نولان برای فیلم Dunkirk (دانکرک)، گرتا گرویگ برای فیلم Lady Bird (لیدی برد)، جوردن پیل برای فیلم Get Out (برو بیرون) و مارتین مک‌دونا برای فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری) رقابت کرد اما توانست به راحتی آنها را کنار زده و جایزه بهترین اثر را از آن خود کند.

می‌توان گفت که مراسم اهدای جایزه انجمن کارگردانان آمریکا به‌عنوان یک شاخص کلیدی برای اعضای هیئت داوران مراسم اهدای جایزه اسکار سال جاری که در ماه مارس برگزار می‌شود، محسوب می‌شود. چند وقتی است که طبق توافق هیئت داوران، اغلب آثاری که در بخش بهترین فیلم بلند انتخاب می‌شوند، کارگردان آنها در مراسم اسکار در بخش بهترین کارگردان جایزه می‌گیرند. البته در این باره استثنایی هم وجود دارد. به طور مثال از سال ۲۰۰۲ تمامی آثاری که در مراسم انجمن کارگردانان انتخاب شدند، کارگردانان همان آثار در همان سال برنده جایزه مراسم اسکار شدند اما در سال ۲۰۱۲ این موضوع با فیلم Argo (آرگو) ساخته بن افلک نقض شد؛ فیلم او در مراسم اهدای جایزه انجمن کارگردانان آمریکا برنده جایزه شد اما خود افلک نتوانست در مراسم اسکار حتی در بخش بهتر کارگردان نامزد هم بشود. لازم به ذکر است که اخیرا فیلم شکل آب مرکز شایعات و بحث‌های زیادی بوده و گفته می‌شده که بخش زیادی از فیلمنامه این اثر در واقع از نمایشنامه Let Me Hear You Whisper (بگذار زمزمه‌های تو را بشنوم) که در سال ۱۹۶۹ اجرا شده و توسط پائول زیندر کارگردانی شده، گرفته شده است.

دل تورو در مراسم اسکار امسال، یک حرف قدر مانند جوردن پیل دارد و ما می‌توانیم انتظار یک چالش بسیار خوب بین این کارگردان مکزیکی کهنه‌کار و فیلمساز تازه‌کار خود داشته باشیم. جوردن پیل در مراسم اهدای جایزه انجمن کارگردانان آمریکای امسال، برای فیلم برو بیرون خود توانست جایزه بهترین اولین اثر بلند را دریافت کند. در این مراسم متیو هاینمن توانست جایزه بهترین مستند را برای مستند جدید خود به نام City of Ghosts (شهر ارواح) دریافت کند. این اثر مستند درباره یک گروه روزنامه‌نگار ضد داعشی است که در یکی از شهرهای سوریه به نام رقه ساکن هستند. با این حال، اگرچه این جایزه، دومین جایزه‌ای است که متیو هاینمن در مراسم انجمن کارگردانان آمریکا به دست آورده، اما مستند شهر ارواح نتوانست راه خود را به مراسم اهدای جایزه اسکار باز کند. اولین اثر مستند هاینمن مربوط به سال ۲۰۱۵ به نام Cartel Land (سرزمین کارتل) بود.

در رابطه با بخش‌های دیگر این مراسم هم به خصوص بخش آثار تلویزیونی، رید مورانو توانست در بخش بهترین سریال‌های درام و علمی-تخیلی، برای جدیدترین مجموعه تلویزیونی خود یعنی سریال The Handmaid’s Tale (سرگذشت ندیمه)، بث مک‌کارتی میلر جایزه بهترین مجموعه کمدی برای سریال Veep (معاون رئیس‌جمهور) و ژان-مارک ولی جایزه بهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی را برای سریال Big Little Lies (دروغ‌های کوچک بزرگ) بدست آورد.


منبع TheGuardian
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده