نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سال گذشته ۲۵ میلیون ایرانی در سینما فیلم دیدند

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان برنامه گفت و گوی ویژه خبری دیشب توضیحاتی پیرامون سینمای ایران ارائه کرده است.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان دیشب برنامه گفت و گوی ویژه خبری بود و در آن، پیرامون مسائل مختلفی صحبت کرد. وی در این برنامه همچنین توضیحاتی هم پیرامون سینمای ایران ارائه کرده و رفتن به سینما را یکی از کار‌های مورد علاقه خودش عنوان کرد. صالحی در مورد برداشت خود از وضعیت سینمای ایران گفت:

در چند سال اخیر اتفاقات قابل توجهی در سینمای ایران رخ داده که می‌توان به آینده آن امیدوار بود، از یک سو تعداد سالن‌های سینما را از حدود ۳۰۰ سالن به ۴۲۵ سالن در سال گذشته رساندیم و برنامه داریم آن را به بیش از ۵۰۰ سالن برسانیم که این خود یک فرصت در اختیار سینمای ایران می‌گذارد.

وزیر ارشاد همچنین در ادامه اعلام کرد که فروش سینمای ایران از ۳۰ میلیارد در سال ۹۲ به ۱۷۰ میلیارد توما‌ن در سال گذشته رسیده و ابراز امیدواری کرد که این رقم، باز هم افزایش پیدا کند. وی در ادامه گفت:

در تعداد مخاطب هم از حدود ۷ میلیون در ۵ سال گذشته به ۲۵ میلیون نفر در سال گذشته رسیدیم البته این میزان زیاد نیست و هنوز فاصله زیادی با استاندارد‌های جهانی داریم اما یک حرکت رو به جلوی خوبی رخ داده است.

در سند چشم انداز داریم که باید رتبه اول منطقه باشیم، شاید در برخی حوزه‌ها، چون صنعت و کشاورزی به آن نرسیده‌ایم اما در حوزه تولید فیلم این جایگاه‌ را سالهاست که به دست آورده‌ایم. ما جز ۲۰ کشور برتر جهان در تولید فیلم هستیم؛ همه مطالبی که گفته شد نیمه پر لیوان است که مورد توجه بیشتر قرار گیرد اما ما نیاز‌های دیگری هم داریم که باید آن‌ها را تقویت کنیم. مباحث تاکتیکی ما رشد پیدا کرده و در کنار آن محتوای اثر‌ها هم باید رشد کند، نگاه‌های نقدآمیز در این حوزه در حال رشد است، اما باید نگاه‌های امیدآفرین را نیز افزایش دهیم؛ تعادل بین نقد و امید می‌تواند سینمای ایران را به پیش برود. سینمای ایران زمانی پیش می‌رود که مشابه تاریخ ادبیات درخشنده‌اش چند نکته را رعایت کند؛ در ادبیات ما تفکر وجود دارد، سطحی‌نگر نیست، انسانی و شاعرانه است و قصه دارد.

وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین توضیحاتی هم در مورد بحث کپی رایت ارائه کرد که به شرح زیر است:

باید برخورد قاطع، سریع و قضایی محکم با کسانی که اموال مادی و معنوی ناشران را غارت می‌کنند صورت بگیرد، زیرا مؤلف برای نوشتن یک کتاب عمر خود را صرف می‌کند، به طوری که در این رابطه کمیته صیانت شکل گرفته است، امیدواریم دوستان ما در این حوزه جدی‌تر برخورد کنند. متاسفانه در حوزه استفاده از کتاب، فیلم و موسیقی خیلی راحت کپی کاری می‌شود و به راحتی مباهات می‌کنیم این در حالی است که این مسئله دزدی فرهنگی محسوب می‌شود.

صالحی در مورد تعیین وضعیت اکران فیلم‌ها هم گفت:

 شورای اکران به صنف واگذار شده که تصمیم درستی هم بود چرا که در چنین حوزه‌هایی که خود صنف منافع دارد اگر ورود داشته باشد تصورات و تفسیر‌ها مبنی بر دخالت دولت از بین می‌رود.

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که باید در شورای اکران تکمیل شود اصلاح دستورالعمل‌های اکران با شفافیت‌های بیش‌تر و وضوح بهتر است. از طرف دیگر سازمان سینمایی نیز برای این که دستورالعمل‌ها شفافت‌تر باشد و ابهام‌های آن رفع شود، باید نظارت داشته باشد که البته این به معنی مداخله نیست اما باید بخواهد که دستورالعمل‌ها از ابهام‌هایی که منجر به اعتراض می‌شود پاک شوند یا اگر درست اجرا نمی‌شوند با آن مواجهه قانونی داشته باشد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده