نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۳

احتمال لغو ساخت قسمت پنجم Lethal Weapon

طبق صحبت‌های جدید ریچارد دانر، کارگردان مجموعه فیلم‌های Lethal Weapon، احتمال اینکه قسمت پنجم اصلاً ساخته نشود بسیار زیاد است.

ریچارد دانر، کارگردان مجموعه فیلم‌های اکشن و پلیسی Lethal Weapon (اسلحه مرگبار)، از احتمال ساخته نشدن قسمت پنجم این مجموعه سخن گفت. فیلم ابتدایی Lethal Weapon یکی از برجسته‌ترین آثار اکشن و پلیسی دوران خود بود و راه را برای ساخت بسیاری آثار از این دست هموار ساخت. بازیگران اصلی آن فیلم مل گیبسون و دنی گلاور بودند؛ دو مأمور پلیسی که چندان با یکدیگر سازش نداشتند و البته در زمینهٔ همکاری در پرونده‌های جنایی زوج موفقی بودند. در واقع موقعیت و تأثیر عاطفی رابطهٔ متقابل این دو یکی از عوامل موفقیت آن فیلم بود. فیلمنامهٔ شین بلک نیز در کیفیت بالای فیلم ابتدایی Lethal Weapon تأثیر بسزایی داشت و صد البته کارگردانی عالی ریچارد دانر که توانست به‌خوبی از ظرفیت بالای فیلمنامه و دو نقش اصلی بهره ببرد. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از طرف منتقدین نیز همراه بود و با بودجه ساخت ۱۵ میلیون دلاری، نزدیک ۱۲۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

ریچارد دانر سه دنباله بعدی این مجموعه را نیز کارگردانی کرد. با وجود اینکه رابطه دو شخصیت اصلی داستان را می‌توان برگ برنده این فیلم‌ها دانست که همواره برای مخاطبین جذاب و دلنشین بود، اما خب در قسمت‌های سوم و چهارم دیگر همین یک عامل کافی نبود و در کل افت محسوسی را در دو قسمت پایانی شاهد بودیم؛ فرمول تکراری و از رنگ‌وروی رفته ریچارد دانر نیاز به بازنگری اساسی داشت. از زمان اکران قسمت چهارم مجموعه Lethal Weapon در سال ۱۹۹۸، همواره به‌صورت جسته گریخته صحبت‌هایی از ساخت قسمت پنجم این فیلم می‌شد، اما این اخبار هیچ‌گاه رنگ واقعیت به خود نمی‌گرفتند؛ تا اینکه چندی پیش ریچارد دانر از احتمال ساخت قسمت پنجم سخن گفت و به نظر کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) نیز موافقت خود را برای ساخت فیلم جدید اعلام کرده بود.  

در سال ۲۰۰۸ میلادی قرار بود شین بلک که فیلمنامهٔ دو قسمت ابتدایی را نوشته بود، کارگردانی قسمت پنجم را بر عهده بگیرد که البته دیگر مل گیبسون و دنی گلاور زیاد علاقمند به حضور در آن پروژه نبودند. بعد از ۹ سال از انتشار اخبار مربوط به کارگردانی قسمت پنجم توسط شین بلک، در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی بار دیگر نام این مجموعه مطرح شد و ریچارد دانر، مل گیبسون و دنی گلاور تأیید کردند که صحبت‌هایی برای ساخت قسمت پنجم شده است و ابراز امیدواری کردند مراحل ساخت این فیلم هرچه سریع‌تر آغاز گردد.

Lethal-Weapon

اما متأسفانه در صحبت‌های جدید ریچارد دانر با برنامهٔ پادکست The Nerdist، وی چندان به آیندهٔ این مجموعه خوشبین نبود و گفت با وجود اینکه بسیار به ساخت فیلم جدید علاقمند است، اما مذاکرات با استودیوی سازندهٔ فیلم خیلی خوب پیش نمی‌رود. صحبت‌های ریچارد دانر را در این رابطه با هم می‌خوانیم:‌

برای ساخت قسمت پنجم آماده هستم. عنوان این قسمت Lethal Finale (فرجام مرگبار) است. داستان این قسمت بسیار تاریک است. ما آماده بودیم که مراحل ساخت فیلم را آغاز کنیم که حالا نوبت به بازی درآوردن‌ها و حقه‌ زدن‌های قدیمی برادران وارنر رسیده است. نه کمپانی برادران وارنر، مسئولین کارهای استودیویی عالی هستند، ولی کسانی که در دپارتمان حقوقی کار می‌کنند روند مذاکرات را بسیار سخت و پیچیده کرده‌اند. این اشخاص را باید به استودیو فرستاد تا با تهیه‌کنندگان و کارگردانان و بازیگران کار کنند و فیلمسازی را یاد بگیرند و بعد به فکر مذاکره باشند. انجام این کارها بسیار مایه تأسف است.

بسیاری از طرفداران قدیمی این مجموعه از انتشار خبر ساخت قسمت پنجم، ذوق‌زده و خوشحال شده بودند و بعد از دریافت چراغ سبز از سوی سازندگان، ساخته نشدن فیلم جدید به دلیل یک سری مذاکرات حقوقی که احتمالاً چندان مهم هم نیستند، تأسف‌‌بار است

ریچارد دانر در ادامهٔ صحبت‌های خود از لحن روایی در نظر گرفته‌شده برای فیلم جدید سخن گفت و از صحبت‌های وی این‌طور برداشت می‌شود که فیلم جدید اگر ساخته شود، قرار است تِم تاریک فیلم ابتدایی را داشته باشد:

خیلی بد است که این فیلم ساخته نشود؛ چون نویسندهٔ فوق‌العاده‌ای به نام چنینگ گیبسون که نگارش فیلمنامهٔ قسمت چهارم را بر عهده داشت، در این پروژه قرار بود با ما همکاری کند و داستانی عالی برای قسمت جدید داریم، داستانی تاریک، ولی می‌خواهم آن را احساسی تمام کنم که البته فکر نمی‌کنم اصلاً این فیلم ساخته شود.

با وجود اینکه صحبت‌های اخیر ریچارد دانر کمی نومیدانه به نظر می‌رسد، ولی وی همچنان گوشه چشمی به ساخت قسمت پنجم مجموعه Lethal Weapon دارد. بسیاری از طرفداران قدیمی این مجموعه از انتشار خبر ساخت قسمت پنجم، ذوق‌زده و خوشحال شده بودند و بعد از دریافت چراغ سبز از سوی سازندگان، ساخته نشدن فیلم جدید به دلیل یک سری مذاکرات حقوقی که احتمالاً چندان مهم هم نیستند، تأسف‌‌بار است.

چهار قسمت قبلی مجموعه‌ٔ Lethal Weapon روی هم رفته در آمریکا به فروش ۴۸۷ میلیون دلاری دست یافتند که با احتساب نرخ تورم، این رقم به یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار می‌رسد. گفتنی است با توجه به محبوبیت بالای Lethal Weapon، شبکه‌ فاکس سال گذشته اقدام به ساخت سریالی بر اساس این مجموعه کرد.

شخصیت اصلی مجموعه‌ Lethal Weapon، کهنه سربازی به نام مارتین ریگز است که به‌عنوان کارآگاهی خشن با رفتارهایی جنون‌آمیز در کنار کارآگاه سیاهپوستی به نام راجر مرتو در اداره پلیس لس آنجلس مشغول به کار است. قسمت اول Lethal Weapon در سال ۱۹۸۷، نخستین حضور گیبسون در فیلم‌های اکشن هالیوودی بود که موفقیت عظیم آن، ادامه‌ٔ مسیر وی را برای حضور در آثار دیگری از این دست هموار کرد.

گفتنی است دانر ۸۷ ساله به جز مجموعه‌ Lethal Weapon، ساخت آثار مطرح دیگری همچون Superman (سوپرمن) Conspiracy Theory (تئوری توطئه) و فیلم The Omen (طالع نحس) را در کارنامه خود دارد.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده