نویسنده: رضا علمی
// چهار شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۵

لوئیس گیلبرت در سن ۹۷ سالگی درگذشت

لوییس گیلبرت، کارگردان فیلم Alfie (الفی) و یکی از فیلمنامه‌نویسان و تهیه‌کنندگان قدیمی سینمای انگلستان، در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

لوئیس گیلبرت، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده قدیمی سینمای انگلستان، که سابقهٔ ساخت بیش از ۴۰ فیلم سینمایی را در کارنامه دارد، در سن ۹۷ سالگی درگذشت؛ وی دو هفتهٔ دیگر ۹۸ ساله می‌شد. لوئیس گیلبرت در ششم مارس سال ۱۹۲۰ در شهر لندن به دنیا آمد. والدین وی از نوازندگان تالارهای موسیقی بودند و با توجه به حرفه‌شان و اجرای تور موسیقی در شهرهای مختلف، دائماً در حال سفر بودند و دوران کودکی گیلبرت در جاده‌ها گذشت. لوئیس گیلبرت در حین سفرها در چمدان سفری والدینش پنهان می‌شد تا آن‌ها مجبور به خرید بلیت جداگانه برای او نباشند.

لوئیس گیلبرت در سن ۵ سالگی اولین نقش خود را روی صحنه ایفا کرد و رانندهٔ ماشین اسباب‌بازی بود و این نقش وی بسیار مورد علاقهٔ تماشاچیان قرار گرفت و آن‌ها معتقد بودند اجرای لوئیس بسیار هماهنگ با نواختن والدینش بود. تنها دو سال بعد و در سن هفت سالگی لوئیس، پدر او بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت و بار مسئولیت خانواده بر دوش لوئیس افتاد و وی مجبور بود با ایفای نقش‌های کوتاه، خرج خانواده‌اش را بدهد. به دلیل همین اتفاق، روند تحصیلی و آموزشی رسمی لوئیس با مشکل مواجه شد، اما این موضوع در مجموع برای وی بد نشد و توانست با فراغ بال حرفهٔ مورد علاقه خود را ادامه دهد. وی در ۱۷ سالگی اولین نقش خود را در مقابل لارنس الیویر و در فیلم The Divorce of Lady X (طلاق خانم ایکس)، ایفا کرد. اما دوران بازیگری وی چندان طولانی نبود و وی تصمیم نهایی خود را گرفت و متوجه شد که در پشت دوربین خوشحال‌تر از جلوی دوربین است. لوئیس گیلبرت در سن ۱۹ سالگی در فیلم Jamaica Inn (مسافرخانه جامائیکا) آلفرد هیچکاک، به‌عنوان دستیار کارگردان کار خود را آغاز کرد. در زمان جنگ جهانی دوم، گیلبرت به واحد فیلمسازی نیروی هوایی سلطنتی انگلستان ملحق شد و از آنجا به واحد فیلمسازی نیروهای هوایی کمپانی فرست موشن پیکچر (First Motion Picture) رفت.

Lewis

بعد از جنگ جهانی دوم، لوئیس گیلبرت نویسندگی و کارگردانی چند مستند را پیش از ساخت فیلم ابتدایی‌اش که بودجهٔ محدودی داشت، انجام داد. فیلم The Little Ballerina (بالرین کوچک) در سال ۱۹۴۸ اکران شد. از سال ۱۹۴۸ تا سال ۱۹۶۵، وی بیش از بیست فیلم را کارگردانی کرد و نویسندگی اکثر این فیلم‌ها را نیز خود بر عهده داشت، اما هیچ‌کدام از این فیلم‌ها به اندازهٔ فیلم Alfie (الفی) که در سال ۱۹۶۶ اکران شد، معروف نشدند.

از سال ۱۹۴۸ تا سال ۱۹۶۵، وی بیش از بیست فیلم را کارگردانی کرد و نویسندگی اکثر این فیلم‌ها را نیز خود بر عهده داشت، اما هیچ‌کدام از این فیلم‌ها به اندازهٔ فیلم Alfie که در سال ۱۹۶۶ اکران شد، معروف نشدند

فیلم Alfie بر اساس رمانی با همین عنوان، نوشتهٔ بیلی نائتن، ساخته شد. داستان این فیلم در مورد شخصیتی به نام الفی الکینز است که علاقهٔ زیادی به زنان داشته و دائماً در حال خوش‌گذرانی است. الفی کم کم می‌توجه می‌شود راهی که در پیش گرفته صدمهٔ زیادی به زندگی‌اش زده و علت تنها ماندنش نیز همین موضوع است. فیلم کمدی، درام و رمانتیک Alfie نامزد دریافت پنج جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اصلی مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی و بهترین موسیقی اورجینال شد. این فیلم برندهٔ جایزه‌ٔ ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و در مراسم گلدن گلوب نیز جایزهٔ بهترین فیلم انگلیسی-زبان را از آن خود کرد. فیلم Alfie در بخش‌های مختلف جوایز بفتا نیز نامزد دریافت جایزه شده بود. ستارهٔ این فیلم، مایکل کین، هنرپیشهٔ قدیمی و خوش‌نام بریتانیایی و برندهٔ دو جایزهٔ اسکار بود. در این فیلم بازیگرانی همچون شلی وینتر، میلیسنت مارتین، ویوین مرچانت، جین آشر، جولیا فاستر و گراهام استارک حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند.

از دیگر پروژه‌های مطرح لوئیس گیلبرت بعد از ساخت فیلم Alfie، ساخت سه فیلم از مجموعهٔ محبوب جیمز باند بود. وی کارگردانی سه فیلم You Only Live Twice (تنها دوبار زندگی می‌کنید)، The Spy Who Loved Me (جاسوسی که مرا دوست داشت) و Moonraker (مون‌ریکر) را از این مجموعهٔ سینمایی قدیمی بر عهده داشت. ستارهٔ فیلم You Only Live Twice، شان کانری بود. جالب است بدانید که لوئیس گیلبرت چندان علاقه‌ای به ساخت این فیلم نداشت و اصرارهای زیاد هری سالتزمن و آلبرت آر. بروکلی، تهیه‌کنندگان مجموعهٔ جیمز باند، وی را مجاب به ساخت این فیلم و فیلم‌های بعدی این مجموعه کرد.

لوئیس گیلبرت در سال ۱۹۹۷، نشان فرمانده رتبهٔ امپراتوری بریتانیا (CBE) را به پاس خدماتش دریافت کرد و در سال ۲۰۰۱ نیز یکی از اعضای رسمی انستیتوی فیلم بریتانیا شد. آخرین فیلمی که از گیلبرت به روی پردهٔ سینما اکران شد، فیلم کمدی Before You Go (پیش از آنکه بروی) بود که در سال ۲۰۰۲ به روی پردهٔ نقره‌ای رفت. از دیگر فیلم‌های این کارگردان قدیمی سینمای انگلستان می‌توان به Friends (دوستان)، Shirley Valentine (شرلی ولنتاین)، Haunted (تسخیرشده)، The 7th Dawn (هفتمین سپیده دم)، Albert R.N (آلبرت آر. آن.) و Emergency Call (تماس اضطراری) اشاره داشت.

لوئیس گیلبرت در روز جمعه، ۲۳ فوریه (۴ اسفندماه)، در شهر موناکو و در منزل خود درگذشت. وی صاحب دو پسر بود.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده