نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۸

گزارش زومجی از نشست خبری دومین دوره نمایشگاه Tehran Game Convention

نمایشگاه تجاری TGC حالا در دومین دوره خود پخته‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد. همراه گزارش زومجی باشید. 

نشست خبری دومین دوره از نمایشگاه تجاری بازی‌های ویدیویی Tehran Game Convention که به اختصار، TGC خوانده می‌شود، امروز در محل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با حضور مدیر بنیاد ملی، دبیر جشنواره سال ۲۰۱۷، دبیر دوره دوم و اصحاب رسانه برگزار شد. 

همانطور که احتمالا تابستان امسال از پوشش زومجی دیدید و شنیدید، نمایشگاه TGC 2017 توانست برای اولین بار یک همایش بین‌المللی ۲ روزه با حضور بیش از ۲۳۰۰ نفر و بسیاری از متخصصان شناخته‌شده این حوزه را در ایران به ثمر بنشاند. این اتفاق بزرگی است که با همکاری مجموعه Game Connection فرانسه افتاد و توانست نام ایران و بازی‌سازان آن را به گوش ناشران و سرمایه‌گذاران بازی‌های ویدیویی برساند.

مهرداد آشتیانی، مدیر پروژه رویداد TGC 2017 در ابتدای نشست به تشریح رویداد امسال در قالب آمار و ارقام پرداخت و گفت:

در دوره گذشته TGC تعداد ۲۳۶۰ نفر شرکت کردند که ۵۱ درصد از این میزان برای شرکت در کنفرانس‌ها حضور پیدا کرده بودند و ۱۸ درصد هم اهداف تجاری داشتند. 

۶۰ کنفرانس تخصصی در دو روز و ۵ موضوع طراحی بازی، هنری، مسائل فنی، مدیریت پروژه و کسب‌و‌کار برگزار شد. ۳۰ سخنران هم از ۱۵ کشور به این رویداد آمدند که بیشترین سهم سخنران‌ها به ترتیب مربوط به کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان و آمریکا بود. 

اما آشتیانی در ادامه صحبت‌هایی که در این نشست خبری داشت به دو بازی ایرانی اشاره کرد که به مرحله قرارداد با ناشرین خارجی رسیدند. مدیر پروژه رویداد سال ۲۰۱۷، به یک مستند ۲۰۰ صفحه‌ای هم از کالبدشکافی نقاظ ضعف TGC هم اشاره کرد که به منظور برگزاری رویدادی بهتر در سال آینده گردآوری شده است. 

بعد از آن، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به نقشه راه و آینده TGC پرداخت و گفت:

با برگزاری TGC ما در عمل در خط مقدم تعاملات بین‌المللی می‌جنگیم. با وجود تحریم و تلاش عده‌ای برای ایزوله نشان دادن ایران، نشان دادیم که نمی‌خواهیم به بازار داخل محدود شویم؛ چرا که نتیجه محدود ماندن به بازار داخلی، مرگ تدریجی این صنعت در کشور است. اگر ما به سراغ دانش بین‌المللی نرویم و خود را به روز نگه نداریم، در ۵ سال آینده تمام فرصت‌های‌مان را در این صنعت از دست می‌دهیم. به همین دلیل هم TGC را به عنوان گامی در جهت افزایش تعاملات بین‌المللی برگزار کردیم و خوشحالیم که این رویداد به بزرگ‌ترین رویداد تجاری و علمی صنعت بازی در خاورمیانه بدل شد. اکنون امیدواریم TGC به هاب تجاری صنعت بازی‌سازی منطقه بدل شود و بزرگ‌ترین فرصت برای هم بازی‌سازان منطقه و هم ناشران خارجی برای تعامل و مذاکرات تجاری باشد.

بنیاد ملی بازی های رایانه ای

کریمی قدوسی همچنین به کارشکنی برخی از کشورها برای برهم زدن رابطه بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران و مجموعه گیم کانکشن فرانسه اشاره کرد و گفت کشورهایی مانند ترکیه و امارات با برقراری تماس با Game Connection خواستار برگزاری این مراسم در کشورهای خود شدند که قرارداد اولیه بنیاد با آن‌ها باعث شده تا ایران، تنها نماینده انحصاری همکاری با این مجموعه در منطقه باشد.

در پایان، سالومه اشتری، مدیر پروژه TGC 2018 با اشاره به برگزاری رویداد سال آینده در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر، به بیان برخی از ویژگی‌های رویداد سال آینده و تفاوت‌های آن با TGC 2017 پرداخت. به گفته اشتری، این‌بار به خریداران و ناشران علاقه‌مند به حضور در TGC تاکید می‌شود که تنها حضورشان در این رویداد کافی نیست و باید خروجی مشخصی داشته باشند و تلاش آن‌ها بر این است که از ناشرانی دعوت شود که مشکل تجارت با ایران را نداشته باشند. 

اشتری همچنین به گیمستان هم اشاره کرد و گفت:

ایران و ۳۲ کشور افریقایی و آسیایی را که صنعت بازی‌سازی آنها در حال توسعه است، در قالب منطقه فرضی گیمستان دسته‌بندی کرده‌ایم و مسابقه‌ای میان پروژه‌های بازی‌سازی آنها برگزار می‌شود. این بازی‌ها را ناشران بین‌المللی داوری خواهند کرد و نامزدهای هر بخش که ۱۵ خرداد معرفی می‌شوند، امکان حضور در TGC و استفاده از فضای رایگان را خواهند داشت. برندگان نیز در مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد.

ثبت‌نام این رویداد رسما از امروز آغاز می‌شود و سه مدل بلیت شامل بلیت دسترسی به کنفرانس‌ها، بلیت دسترسی به کلاس‌های تخصصی و کنفرانس‌ها و بلیت تجاری شامل دسترسی به کنفرانس‌ها و اپلیکیشن قرار ملاقات‌ها فروخته خواهد شد. فروش غرفه‌های تجاری هم در مساحت‌های مختلف از امروز آغاز شده است. 

همچنین دو نوع تخفیف هم برای خریداران در نظر گرفته شده است: تخفیف ۳۰ درصدی ویژه خرید بسیار زودهنگام تا ۲۰ فروردین و تخفیف ویژه زودهنگام ۲۰ درصدی برای خریداری بلیت از ۲۱ فروردین تا ۲ خرداد. برای دانشجویانی هم که به صورت گروهی اقدام به خرید کنند، ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. 

علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد تجاری که ۱۴ و ۱۵ تیر سال ۹۷ برگزار خواهد شد می‌توانند به صفحه فروش بلیط و غرفه این رویداد مراجعه کنند. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده