نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۵

فیلم کوتاه روسی Papers Please منتشر شد

به‌تازگی فیلم کوتاه اوراق لطفا (Papers, Please) که یک اثر ده دقیقه‌ای و متعلق به کشور روسیه است، در سایت یوتیوب منتشر شده که می‌توانید در این پست آن را تماشا کنید.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، فیلم کوتاه Papers, Please (اوراق، لطفا) که اقتباسی از بازی ویدئویی آن است که با همین نام ساخته شده، به‌تازگی منتشر شده و به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. از آنجایی که این فیلم کوتاه، اثر خوبی به شمار می‌رود، پس تماشای آن خالی از لطف نیست. در انتهای همین پست شما می‌توانید این فیلم کوتاه را مشاهده یا دانلود کنید.

بخش بیشتری از شخصیت‌های حاضر در داستان این فیلم کوتاه روسی زبان، از ملت‌هایی هستند که سابقا بلوک شرقی را تشکیل می‌دادند. این افراد اعتقاد دارند که به نوعی کاغذ بازی‌های زیاد و همچنین رفتارهای سرد و بی‌احساس، پایه و اساس‌های ارستوتزکا (Arstotzka) است. Arstotzka یک ملت ساختگی است که شخصیت اصلی و مثبت آن، بازرس و ناظر بر مهاجران و مراحل مخصوص آنها است.

این فیلم کوتاه سرجمع ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد؛ پس اگر بخواهیم آن را مورد بررسی قرار داده و کمی درباره آن صحبت کنیم، عملا غیر ممکن است که در میان حرف‌های خود خواسته یا ناخواسته به نحوه پایان آن یا بخش‌های اصلی از فیلمنامه و داستان آن اشاره‌ای نکنیم. در فیلم اوراق، لطفا (همانطور که از نام آن هم پیدا است) یک تلخی و بی‌تفاوتی خاصی در تن و لحن آن وجود دارد. هر دوی این خصوصیات و به طور کلی خود این فیلم کوتاه به طور کامل نشان می‌دهد که اینگونه رژیم‌ها در زمان حکومت خودشان چه انتظاراتی از مردمشان داشتند، چه کارهایی با مردم بی‌دفاع و مظلوم انجام می‌دادند و در نهایت این رفتارهای آنها چه عواقبی را برای خود و مردم‌شان به دنبال داشت.

اغلب افرادی که به دنبال تماشای این فیلم هستند، هیچ نیازی به معرفی پروژه Papers, Please ندارند. اما در هر صورت، برای افرادی که با آن آشنایی ندارند باید گفت که Papers Please یک بازی ویدئویی مستقل بوده که در سال ۲۰۱۳ عرضه شده است. این بازی ویدئویی مستقل توسط لوکاس پوپ ساخته شده و جایزه‌هایی را هم از آن خود کرده است. در بازی Papers Please، کاربر باید مدارک و اوراق ارائه‌شده را ارزیابی کند. بازیکن در این بازی علاوه بر بررسی اوراق، باید درخواست افرادی را که قصد عبور از یک شهر جدا شده را (که به لحاظ ایدئولوژیکی توسط دو کشور متخاصم کنترل و اداره می‌شود) دارند، هم مورد ارزیابی قرار دهد. این دو شهر را می‌توان به شهر برلین در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۰ تشبیه کرد. سیستم این بازی به نوعی طراحی شده که کاربران دنیای فعلی به طریقی نحوه درست کار کردن و همچنین انجام کار یک فرد دیگر را یاد بگیرند. همچنین کاربر در این بازی می‌آموزد که چه زمانی باید برای مراجعه‌کننده خود دلسوزی به خرج دهد و چه زمانی اگر این کار را بکند، عواقب بدتری دامنش را خواهد گرفت.

تمامی این موارد، در این فیلم کوتاه هم آورده شده و برای افرادی که از داستان بازی هم خبر ندارند، کاملا موضوع آن قابل درک خواهد بود. فیلمنامه این اثر کوتاه توسط نیکیتا اوردینسکی، لیلیا کچ و خود لوکاس پوپ نوشته شده است. لیلیا کچ در کنار نویسندگی، تهیه کنندگی این اثر را هم بر عهده داشته است. نیکیتا اوردینسکی هم علاوه بر نویسندگی، این پروژه و تیم آن را کارگردانی کرده است. این اثر، یک فیلم کوتاه مختصر اما مفید هیجان‌انگیز است که بیننده را درباره عواقب (اغلب جبران‌ناپذیر) دلسوزی و مهربانی به فکر می‌اندازد؛ همچنین اتفاقاتی که بعد از این موضوع رخ می‌دهد، واقعا ضرورت تفکر به این قضیه را بیشتر می‌کند. جالب است بدانید که اگر اتفاقاتی را که در فیلم Papers, Please رخ داده بود تغییر داده و باری دیگر آنها را کنار یکدیگر قرار می‌دادند، ممکن بود پایان متفاوت‌تری نسبت به پایان فعلی داشته باشیم؛ درست همانند نسخه بازی.

دانلود از آپارات


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده