نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

بیوگرافی محمدرضا فروتن

در این مطلب به مرور زندگی‌نامه محمدرضا فروتن، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر خواهیم پرداخت.

محمدرضا فروتن که در این مطلب سراغ بیوگرافی وی رفته‌ایم، در روز هفتم دی‌ماه ۱۳۴۷ در یک خانواده پنج‌نفره ساکن شهر تهران متولد شد. او چهار خواهر دارد. فروتن دانشجوی دکترا در رشته روان‌شناسی سلامت است. فروتن با حضور در دوره‌های بازیگری حمید سمندریان شانس خود را برای ورود به سینما امتحان کرد اما نتوانست آن‌طور که باید و شاید خودش را ثابت کند. سرانجام اکبر اصفهانی (عکاس فیلم) او را به بهرام کاظمی معرفی کرد. او دوران حرفه‌ای‌تر خود را با بازی در فیلم هدف به کارگردانی بهرام کاظمی و در سال ۱۳۷۳ آغاز کرد. پس از آن نیز در فیلم‌های مختلفی چون آخرین بندر (به کارگردانی حسن هدایت)، فاتح (به کارگردانی بهرام ری‌پور) و ماه و خورشید (به کارگردانی محمد حسن حقیقی) حضور داشت اما نقطه‌ی آغاز دوران مشهور شدن این بازیگر جای دیگری بود. او در سال ۱۳۷۵ و به واسطه‌ی بازی تاثیرگذارش در یکی از قسمت‌های سریال سرنخ توانست نظر مسعود کیمیایی را جلب کند. گفته می‌شود کیمیایی فقط چند دقیقه پس از پخش سریال از تلویزیون پیشنهاد همکاری با فروتن را مطرح کرده است و حاصل این همکاری فیلم‌های مرسدس، فریاد و اعتراض بودند. فیلم‌هایی که باعث شناخته شدن محمدرضا فروتن نیز شدند. او پس از بازی در این دو فیلم با فیلم‌هایی چون زیرپوست شهر، دو زن، قرمز و شب یلدا در پرده‌ی نقره‌ای حاضر شد. فروتن به‌واسطه‌ی بازی در این فیلم‌ها توانست به یکی از ستاره‌های سینمای ایران تبدیل شود. بسیاری از منتقدان معتقدند که محمدرضا فروتن موفق‌ترین مرد سینمای ایران در چهار سال پایانی دهه ۷۰ و سال‌های آغازین دهه ۸۰ بود.

محمدرضا فروتن

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه‌ی فروتن فیلم شب یلدا به کارگردانی کیومرث پوراحمد است که فروتن به واسطه‌ی بازی در این فیلم سه جایزه مختلف دریافت کرد

فروتن به واسطه بازی در فیلم مرسدس توانست کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر شود. دو فیلم اول جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۱۳۷۷، فیلم‌های قرمز و دو زن با بازی محمدرضا فروتن بوده‌اند، نکته‌ی جالب‌تر اینجاست که هردوی این فیلم‌ها از دید بسیاری، در لیست فیلم‌های جریان‌ساز سینمای ایران قرار دارند. فیلم قرمز که به کارگردانی فریدون جیرانی ساخته شده بود توانست کاندید هشت سیمرغ بلورین شود. زوج محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی در فیلم قرمز نیز با بردن دو سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش اول زن هفدهمین دوره از جشنواره فیلم فجر تبدیل به دومین زوج هنری در سینمای ایران شد که توانستند این جوایز را ببرند. پیش از آن‌ها زوج هنری فیلم هامون با بازی مرحوم خسرو شکیبایی و بیتا فرهی توانسته بودند این دو جایزه را به صورت همزمان برنده شوند. دو زن نیز از دیگر فیلم‌های درخشان این بازیگر به شمار می‌رود؛ این فیلم علاوه بر اینکه در سال اکرانش یکی از فیلم‌های پرفروش بود، در جشنواره‌های بین‌المللی نیز حضور موفقی را تجربه کرد.

محمدرضا فروتن

فیلم دو زن به کارگردانی تهمینه میلانی موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره بین‌المللی فیلم لس آنجلس شد. فروتن در این فیلم با بازیگرانی چون نیکی کریمی و آتیلا پسیانی هم‌بازی بود. یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه‌ی او اما فیلم شب یلدا به کارگردانی کیومرث پوراحمد است، فروتن به واسطه‌ی بازی در این فیلم سه جایزه مختلف دریافت کرد که همه‌ی این جوایز به دلیل ایفای نقش او به عنوان بازیگر نقش اول این فیلم بودند. او اخیرا نیز به نقش آفرینی در فیلم نگار به کارگردانی رامبد جوان پرداخته است، جدیدترین فیلم فروتن اما فیلم آقای سانسور به کارگردانی علی جبارزاده است. فروتن در مجموع دست بلند بالایی در نامزد شدن برای جوایز مختلف دارد. او در دوران فعالیتش در جشنواره‌های مختلفی نظیر جشن حافظ، جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما کاندید دریافت جوایز شده است. بیشتر این نامزدی‌ها نیز برای ایفای نقش اول فیلم‌ها بوده‌اند. جالب است بدانید که فیلم زیر پوست شهر با بازی محمدرضا فروتن از طرف وب‌سایت معتبر IMDB به عنوان سی و ششمین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب شده است.

محمد رضا فروتن

محمدرضا فروتن پس از هنرنمایی در سینما، در تلویزیون نیز فعالیت‌هایی داشته است

این بازیگر نام‌آشنای سینمای ایران پس از هنرنمایی در سینما، در تلویزیون نیز فعالیت‌هایی داشته است. او در سریال‌هایی چون سرزمین مادری و رالی ایرانی بازی کرده است. او همچنین در آثاری تلویزیونی چون تله تئاتر خورده جنایت‌های زن و شوهری حضور داشته است. فروتن در زمینه تئاتر هم فعالیت‌ کرده است، این بازیگر در تئاتر رومئو و ژولیت به کارگردانی علی رفیعی در سال ۱۳۷۹ حضور داشته است. فروتن به بازیگری بسنده نکرده و گریزی به دنیای خوانندگی هم زده است، آهنگ فیلم متروپل به کارگردانی مسعود کیمیایی با صدای محمدرضا فروتن تولید شده است. چندی پیش نیز آلبوم «می‌فهممت» از وی منتشر شد. فروتن در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در مقام داور حضور داشت. محمدرضا فروتن که به عقیده‌ی خیلی‌ها حاصل جوان‌گرایی سینمای ایران در دهه‌ی هفتاد است کارنامه‌ی پرکاری دارد، او در ۵۷ فیلم سینمایی، چهار محصول تلویزیونی و چهار سریال حضور داشته است. در زیر نیز می‌توانید لیست فعالیت‌های او را ببینید:

فیلم‌ها

سالنام فیلمکارگردان
۱۳۷۳هدفبهرام کاظمی
۱۳۷۳آخرین بندرحسن هدایت
۱۳۷۴فاتحبهرام ری‌پور
۱۳۷۴ماه و خورشیدمحمد حسین حقیقی
۱۳۷۶مرسدسمسعود کیمیایی
۱۳۷۷فریادمسعود کیمیایی
۱۳۷۷دوزنتهمینه میلانی
۱۳۷۷قرمزفریدون جیرانی
۱۳۷۸زیر پوست شهررخشان بنی اعتماد
۱۳۷۸اعتراضمسعود کیمیایی
۱۳۷۸متولد ماه مهراحمدرضا درویش
۱۳۷۹شب یلداکیومرث پوراحمد
۱۳۸۰رقص با رویامحمود کلاری
۱۳۸۱ملاقات با طوطیعلیرضا داودنژاد
۱۳۸۱بر باد رفتهصدار عبداللهی
۱۳۸۲سربازهای جمعهمسعود کیمیایی
۱۳۸۳هشت‌پاعلیرضا داوودنژاد
۱۳۸۳مجردهااصغر هاشمی
۱۳۸۳باغ‌های کندلوسایرج کریمی
۱۳۸۳بازندهقاسم جعفری
۱۳۸۴به‌آهستگیمازیار میری
۱۳۸۴نوک برجکیومرث پوراحمد
۱۳۸۴وقتی همه خواب بودندفریدون حسن‌پور
۱۳۸۴ خاک سردرضا سبحانی
۱۳۸۵اتوبوس شبکیمرث پوراحمد
۱۳۸۵حس پنهانمصطفی رزاق‌کریمی
۱۳۸۶کنعانمانی حقیقی
۱۳۸۶زن دومسیروس الوند
۱۳۸۷پای پیادهفریدون حسن‌پور
۱۳۸۷محاکمه در خیابانمسعود کیمیایی
۱۳۸۷پستچی سه بار در نمی‌زندحسن فتحی
۱۳۸۷شبانه‌روزامید بنک‌دار، کیوان علی‌محمدی
۱۳۸۷میزاکحسین‌علی لیالستانی
۱۳۸۷عیار ۱۴پرویز شهبازی
۱۳۸۷دعوتابراهیم حاتمی‌کیا
۱۳۸۸چهل سالگیعلی‌رضا رئیسیان
۱۳۸۸دیگریمهدی رحمانی
۱۳۸۸دموکراسی تو روز روشنعلی عطشانی
۱۳۸۹خیابان‌های آرامکمال تبریزی
۱۳۹۰بی خداحافظیاحمد امینی
۱۳۹۰قصه‌هارخشان بنی اعتماد
۱۳۹۰پیمانمجید فهیم‌خواه
۱۳۹۰تجریش ناتمامپوریا آذربایجانی
۱۳۹۰چارسوفرهاد نجفی
۱۳۹۱هیچ‌کجا هیچ‌کسابراهیم شیبانی
۱۳۹۱دلتنگی‌های عاشقانهرضا اعظمیان
۱۳۹۲متروپلمسعود کیمیایی
۱۳۹۲طبقه حساسکمال تبریزی
۱۳۹۲سایه روشنفرزاد موتمن
۱۳۹۳شیفت شبنیکی کریمی
۱۳۹۳خنده‌های آتوساعلیرضا فرید
۱۳۹۴آااادت نمی‌کنیمابراهیم ابراهیمیان
۱۳۹۴نگاررامبد جوان
۱۳۹۴نقطه کورمهدی گلستانه
۱۳۹۵مردادبهمن کامیار
۱۳۹۶آقای سانسورعلی جبارزاده

فیلم‌های تلویزیونی

سالنام فیلمکارگردانشبکه
۱۳۸۷خرده جنایت‌های زن و شوهریفرهاد آییششبکه چهار سیما
۱۳۸۷۵:۲۸علی‌رضا بذرافشانشبکه یک سیما
۱۳۸۸ذهن برتربهروز مفیدشبکه تهران
۱۳۸۹چشم آفتابحسن لفافیانشبکه سه سیما

سریال‌ها

سال تولیدنام مجموعهکارگردانسال پخش
۱۳۷۵سرنخکیومرث پوراحمد۱۳۷۵
۱۳۸۸-۸۹از یاد رفتهفریدون حسن‌پور۱۳۹۰
۱۳۸۹سرزمین مادریکمال تبریزی۱۳۹۲
۱۳۹۱رالی ایرانیآرش معیریان۱۳۹۲


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده