نویسنده: علی ولی خانی
// شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۳

Fortnite یا PUBG؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

PlayerUnkown's Battlegrounds یا Fortnite: Battle Royal؟ کدام یک بیشتر به ذائقه‌ی شما خوش خواهد آمد؟ در این مقاله سعی کردیم به تفاوت‌های این دو بازی نگاهی اجمالی بیاندازیم.

حالت بتل رویال در بازی‌های کامپیوتری چیز جدیدی نیست. با این حال نمی‌توان انکار کرد که با انتشار بازی PlayerUnkown's Battlegrounds، این حالت نقل محافل گیمر‌ها شد و محبوبیتی دو چندان پیدا کرد. از فروش چند میلیونی PUBG در انتشار اولیه‌ی خود روی Steam مشخص بود که به زودی قرار است شاهد بازی‌های زیادی در این ژانر باشیم که سعی در تکرار موفقیت این بازی را دارند. در حال حاضر، تنها بازی بتل رویال دیگری که برای محبوبیت PUBG تهدید محسوب می‌شود، Fortnite: Battle Royale است. با وجود اینکه خیلی از منتقدین معتقدند Fortnite یک الهام محض از PUBG است و اصلا ماهیت خود را از این اثر گرفته، اما این دو‌ بازی در عین داشتن شباهت‌هایی غیرقابل انکار، تفاوت‌های وافری نیز دارند. در این مطلب بدون اینکه نتیجه‌گیری خاصی داشته باشیم، تفاوت‌های این دو بازی و ویژگی‌های کلی آن‌ها را مرور خواهیم کرد تا در نهایت خود شما اثری را که بیش‌تر باب میل‌تان است انتخاب کنید.

اولین تفاوتی که هر کسی می‌تواند به راحتی با یک نگاه به آن پی ببرد، در ظاهر این دو بازی نهفته شده است. PUBG تمام تلاشش را کرده تا جایی که‌ می‌تواند واقع گرایانه به نظر بیاید و حال و هوای نظامی گونه‌ی خود را ملکه‌ی ذهن بازیکن کند. از سوی دیگر، Fortnite بیشتر مثل یک کارتون می‌ماند؛ دنیایی روشن و رنگارنگ که با سبک خاص طراحی محیط و کارکترها سعی در کم کردن تنش‌ها و استرس رقابت پرهیجان بتل رویال را دارد. مسئله‌ی جالب این است که هر دو بازی با وجود تفاوت عمیقشان در سبک طراحی بصری، با Unreal Engine 4 ساخته شده‌اند.

Fortnite: battle royal

برندن گرین،‌ طراح ارشد و کارگردان PUBG، پیش‌تر در ساخت مادهای بتل رویال برای بازی Arma دست داشت که نهایتا منجر به ساخت بازی H1Z1: King of the Kill، معروف‌ترین بازی بتل رویال قبل از انتشار PUBG، شد. با استناد به این مطالب، به راحتی می‌توان حدس زد که ریشه‌های PUBG در کجا قرار دارد. با این وجود، PUBG در حالی که سعی در بیرون کشیدن غرایز نظامی شما دارد، دست و بالتان را بیش از پیش باز می‌گذارد و تجربه‌ی بهتری از بتل رویال نسبت به هر آنچه قبل از خودش منتشر شده، به ارمغان می‌آورد.

فکر کردن به این مسئله، سوال جالبی را در ذهن تداعی می‌کند: چطور از این همه بازی، تنها اثری که توانست پا به پای PUBG بیاید، Fortnite بود؟ Fortnite تاریخچه‌ی ساخت منحصر به فرد خود را دارد، با این حال اگر بخواهیم با نگاهی موشکافانه آن را بررسی کنیم، می‌توانیم رگه‌هایی از حالت گروهی Gears of War و مکانیک ساخت و ساز Minecraft را در آن مشاهده کنیم. در ابتدا، خیلی از منتقدین بر این نظر بودند که همه چیز در Fortnite بیش از حد سریع اتفاق می‌افتد و این بازی بیشتر شبیه یک میدان تیراندازی است، تا یک اثر بتل رویال. با این حال استودیوی Epic Games توانست برداشت خوب و دوست داشتنی خودش را از سیستم بتل رویال در Fortnite پیاده و از همان ابتدای عرضه نظرها را به جدیدترین ساخته‌ی خود جلب کند.

pubg vs fortnite

با وجود همه تفاوت‌ها، هدف نهایی در هر دو بازی این است که تنها شخص زنده‌ی نقشه باشید

Fortnite از همان ابتدای کار که حالت بتل رویالش معرفی شد، دو برگ برنده نسبت به PUBG داشت: اول اینکه به طور رایگان برای بازی در دسترس قرار داشت و دوم اینکه علاوه بر کامپیوترهای شخصی، روی دو پلتفرم ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 نیز منتشر شد. PUBG به تازگی انتشار اولیه‌ی خود را روی ایکس باکس وان انجام داده، با این حال تا بتواند به راحتی Fortnite اجرا شود، در عملکرد به ثبات آن برسد و جای پای خود را محکم کند، راه درازی در پیش دارد. حتی روی کامپیوترهای شخصی، شما در Fortnite نرخ فریم بالاتری را تجربه خواهید کرد و احتمال اینکه با باگ‌های اعصاب خوردکنی که بازی را خراب می‌کنند رو‌به‌رو شوید، کمتر است.

وقتی بحث ارائه کلی دو بازی پیش کشیده می‌شود، نمی‌توان تاثیر PUBG روی Fortnite را انکار کرد. در هر دو بازی، شصت ثانیه زمان گرم کردن به بازیکنانی که در جزیره‌ای جدا از جزیره‌ی اصلی مستقر هستند، داده می‌شود. صد بازیکن وارد یک کشتی هوایی می‌شوند و با چتر نجات روی جزیره‌ای که در آن یک مبارزه‌ی خونین بتل رویال شکل می‌گیرد، فرود می‌آیند. به مرور زمان، محل مبارزه به صورت تصادفی کوچک و کوچکتر می‌شود؛ هیچکس نمی‌داند مبارزه‌ی نهایی در کدام منطقه روی خواهد داد. تمام بازیکنان در همه جای نقشه برای پیدا کردن، اسلحه، تیر و آیتم‌های سلامت به تکاپو می‌افتند. شما می‌توانید همه این کارها را تنهایی، دو نفری یا در گروهی چهار نفره انجام دهید، اما همیشه نتیجه یکی است: آخرین نفر یا گروه زنده، برنده‌ی بازی اعلام خواهد شد. در ظاهر این دو بازی بسیار شبیه به هم هستند، اما تازه وقتی که وارد دنیای آن‌ها شوید، متوجه تفاوت‌های بنیادین‌شان خواهید شد.

جدا از سلاحی که استفاده می‌کنید، باید دقیق باشید. در PUBG دقت حرف اول را می‌زند

به راحتی می‌توان تشخیص داد که نحوه‌ی مواجهه و مبارزه در PUBG با Fortnite بسیار متفاوت است. در PUBG، حرکات فیزیکی و تیراندازی بازیکنان باید به شدت حساب شده و دقیق باشد. برای داشتن عملکردی خوب در این بازی، شما محکوم به تثبیت موقعیت خود و استفاده از محیط هستید؛ از بوته ها برای استتار در محیط‌های باز استفاده کنید، قبل از اقدام به تیراندازی در پشت درختان یا صخره‌ها پنهان شوید و همیشه قبل از ورود به هر خانه‌ای، گوشه و کنار آن را حسابی بررسی کنید. هر کدام از سلاح‌ها نرخ آتش (نواخت تیر) منحصر به فرد خود را دارند و میزان آسیبی که هر اسلحه می‌تواند وارد کند، بسته به نوع جلیقه‌ی ضد گلوله و هر نوع محافظ دیگری که هدفتان از آن استفاده می‌کند، متفاوت است. جدا از سلاحی که استفاده می‌کنید، باید دقیق باشید. در PUBG دقت حرف اول را می‌زند. این حرف را نمی‌توان راجع به Fortnite هم زد... حداقل نه به این اندازه!‌

pubg vs fortnite

بازیکنان با ساخت سازه‌های دفاعی می‌توانند سرنوشت بازی را در Fortnite تغییر دهند

یادگیری سیستم ساخت و ساز در Fortnite آسان، اما استاد شدن در آن ضروری است

صد البته، هدف‌ گیری کلید پیروزی در Fortnite است، اما نحوه‌ی کار تفنگ‌ و شات‌گان‌ها بیشتر شبیه Unreal Tournament است تا Arma. موشک و نارنجک اندازها بخشی از زراد خانه‌ی وسیع Fortnite هستند و تله‌ها این امکان را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند که از روش‌های خلاقانه‌تری رقبای خود را از میدان به در کنند. به خاطر سبک منحصر به فرد این بازی، Fortnite بسیار پر جنب و جوش‌تر و در هم‌تر است، به همین دلیل نمی‌توانید اهمیت ساخت سازه‌ها را در آن نادیده بگیرید، وگرنه خیلی زود باید با میدان رقابت خداحافظی کنید.

Fortnite سیستم ساخت و سازش را از حالت اصلی Save the World خود قرض گرفته است و استفاده از آن در هر دو حالت یکی از لزومات پیروزی است. از یک کلنگ که تنها سلاح دستی شما در این بازی به حساب می‌آید، می‌توانید برای تخریب سازه‌ها و درختان که به چوب، آجر و فلز تبدیل می‌شوند، استفاده کنید. با این عناصر شما می‌توانید دیوار، راه پله و سقف بسازید و سپس در سازه‌ی نهایی در و پنجره‌های مختلفی تعبیه کنید. واضح است که ساخت دیوار و هدف‌گیری از پشت آن به جای شروع به تیراندازی کردن در یک محیط باز، شانس زنده ماندن شما را بالاتر خواهد برد. همچنین شما به راحتی می‌توانید با ساختن راه پله به کوه‌ها و مکان‌های صعب العبور دسترسی پیدا کنید. یادگیری سیستم ساخت و ساز در Fortnite آسان، اما استاد شدن در آن ضروری است.

اما در سوی دیگر، PUBG در سیستم ساخت و ساز راه آثاری را که با الهام از آن‌ها ساخته شده نرفته و با حذف این عنصر از بازی، تمرکز بازیکنان را معطوف به آماده کردن خود و استفاده از تاکتیک‌های مختلف برای زنده ماندن در مبارزات نفس‌ گیر می‌کند. حذف مکانیک‌های غیر ضروری سبب شده است که ضرب آهنگ این بازی در سطح مطلوبی قرار بگیرد و همه چیز تا حد ممکن واقع گرایانه باشد و حس و حال یک نبرد تاکتیکی تمام عیار را به بازیکنان القا کند. شما نیازمند آن هستید که حتما از کلاه خود و جلیقه‌ی ضد گلوله برای محافظت از خود استفاده کنید. لوازم جانبی و قطعاتی که برای اضافه کردن به سلاح‌های شما در دسترس هستند، به شما کمک می‌کنند که بتوانید از حداکثر توانایی‌های اسلحه‌ی خود استفاده کنید. مدیریت سلاح‌ها و لوازم همراه در PUBG حرفه‌ای و کاربردی‌ اما در Fortnite بسیار آسان‌تر است. برای مثال برعکس PUBG شما در Fortnite به جای نگرانی درمورد وزن وسایل همراه، فقط کافی است به فکر پنج جایگاه خالی باشید که در اختیارتان هستند.

pubg vs fortnite

وسایل نقلیه در PUBG می‌توانند فرشته‌ی نجات شما باشند

هر دو بازی نقشه‌های بزرگ و گسترده‌ای دارند. یکی از برتری‌های PUBG نسبت به Fortnite، وجود وسایل نقلیه‌ای در بازی است که به شما این امکان را می‌دهند که بدون آبکش شدن یا گیر افتادن در محاصره‌ی رقیبان بتوانید از یک سوی نقشه به سوی دیگر بروید و موقعیت خود را قبل از هرگونه درگیری‌ای تثبیت کنید.

از دیگر تفاوت‌های بزرگ PUBG و Fortnite، می‌توان به سیستم مبارزات نزدیک در این دو بازی اشاره کرد. اگر در PUBG مبارزات به داخل و اطراف ساختمان‌ها و شهرک‌ها کشیده شود، دنبال کردن مو به موی حرکات طرف مقابل و پیدا کردن زوایای کور آن‌ها حین تیراندازی، می‌تواند شانس پیروزی شما را افزایش دهد. در Fortnite، هر چیزی را می‌شود از سر راه برداشت!‌ اگر فکر می‌کنید دشمن در طبقه‌ی دوم ساختمانی قرار دارد، در یک حمله‌ی غافلگیر کننده آن طبقه را منفجر کنید. در هر دو بازی شما می‌توانید با غافلگیر کردن دشمن، کلکش را بکنید، اما به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید PUBG را درست مثل Fortnite بازی کنید. اگر همانطور که در Fortnite به سمت دشمن هجوم می‌برید، به رقیبانتان در PUBG حمله کنید، تنها دست آوردتان مرگ خواهد بود.

PlayerUnknown’s Battlegrounds بازی

در فاز پایانی بازی Fortnite، وقتی که تعداد بازیکنان باقی مانده به اندازه انگشتان دو دست رسید، شما شاهد ساخته شدن ساختمان‌هایی قلعه مانند در مکان‌های امن نقشه و خانه‌های موقت کوچکی برای نگهداری منابع خواهید بود. با وجود این سازه‌های بزرگ، پیدا کردن بازیکنان باقی مانده در اواخر بازی کار چندان سختی نیست. اما در PUBG داستان چیز دیگری است. در لحظات پایانی یک رقابت طاقت فرسای PUBG، برگ برنده‌ی بازی دست بازیکنان صبور و هوشیار است. همه در مکان‌های مختلف استتار کرده‌اند و منتظر سر زدن کوچکترین اشتباه از بقیه‌ی بازیکنان هستند تا آن ها را به سریعتر شکل ممکن حذف کنند؛ حالا این اشتباه ممکن است تکان کوچکی باشد که شما سر جایتان می‌خورید، یا نارنجک دودزایی که به عنوان آخرین پوشش خود در بازی استفاده می‌کنید. بعد از رخ دادن اولین اشتباه کوچک، همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد و پایان می‌یابد. 

هر چه دقیق‌تر این دو بازی را بررسی کنید، بیشتر به این نتیجه می‌رسید که با وجود همه‌ی الهام‌های گرفته شده از PUBG در ساخت Fortnite، هر کدام از این دو بازی تجربه‌ای متفاوت از بتل رویال را به شما ارائه خواهند داد و نیازمند مهارت‌هایی منحصر به فرد و مختلف هستند. هر دو بازی،‌ آثاری هستند که ارزش بازی کردن دارند؛ چرا که پیروزی در نبردی که بیش از ۹۰ نفر در آن شرکت کرده‌اند، حسی را برای شما به ارمغان خواهد آورد که در هیچ بازی شوتر دیگری تکرار نمی‌شود. اگر می‌خواهید در بین این دو بازی یکی را انتخاب کنید، به خاطر داشته باشید که Fortnite بیشتر به درد کسانی می‌خورد که طرفدار مبارزات سریع و شلوغ هستند، با صرف زمان برای ساخت سازه‌های دفاعی و در کل سیستم Minecraft گونه‌ی بازی مشکلی ندارند و زیاد به دقت در تیراندازی و واقع گرایانه بودن مبارزات اهمیتی نمی‌دهند و PUBG برای کسانی است که به دنبال یک بازی شوتر تاکتیکی هستند تا حال و هوای فضای ناامن یک بتل رویال را به واقعی‌ترین شکل ممکن تجربه کنند.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده