// پنجشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۱

اینتل از کارت گرافیک مجتمع با تکنولوژی ۱۴ نانومتری رونمایی کرد

شایعات زیادی پیرامون کارت گرافیک جدید اینتل همه‌گیر شده بود اما اینتل از چیپ ضعیفی رونمایی کرد که تنها جنبه‌ی تحقیقاتی داشته و یک محصول تجاری نیست.

کمپانی اینتل در رویداد مؤسسه‌ی مهندسان برق و الکترونیک در کنفرانس سالانه‌ی ISSCC از یک طراحی جدید برای کارت‌های گرافیک مجتمع ۱۴ نانومتری رونمایی کرد که نشان دهنده‌ی اهداف این شرکت برای ورود به بازار گرافیک در آینده‌ی نزدیک است. 

این جاه طلبی‌های شرکت اینتل زمانی به وضوح آشکار شد که این شرکت راجا کودوری، رئیس سابق بخش رادئون از شرکت AMD را به استخدام خود در آورد که در حال حاضر به عنوان معمار ارشد و معاون ارشد بخش تازه تاسیس Core and Visual Computing Group فعالیت می‌کند.

iGpu

طی چند وقت گذشته اطلاعات غلط زیادی در مورد طراحی گرافیکی یکپارچه شرکت اینتل منتشر شده بود و بسیاری از آن‌ها بر این مطلب پافشاری می‌کردند که این محصول تبدیل به یک محصول مصرفی خواهد شد. اما مشخص شد که اینگونه نیست چراکه اینتل اعلام کرد این تراشه جدید تنها یک نمونه‌ی اولیه برای بررسی تنظیمات قدرت و تکنولوژی کنترل عملکرد خواهد بود که با استفاده از یک تنظیم کننده‌ی ولتاژ یکپارچه طراحی شده است. این پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع با طراحی ۱۴ نانومتری تنها برای اهداف تحقیقاتی تولید شده است و یک محصول برای تولیدات آینده‌ی این شرکت نیست.

برای جلوگیری از هرچه بیشتر شدن شایعات، محدوده‌ی فرکانس عملکرد این تراشه بین ۵۰ تا ۴۰۰ مگاهرتز تعیین شده است، درحالی که پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه معرفی شده در i7-8700K می‌تواند تا ۱.۲ گیگاهرتز عمل کند. اینتل کاملا این موضوع را روشن کرده که برنامه‌‌ی آن‌‌ها برای این تراشه تنها تحقیق در مورد نحوه صرفه‌جویی در پتانسیل بهره وری برای معماری کارت‌های گرافیک خواهد بود که به آن‌‌ها اجازه می‌دهد واحد‌های اجرایی را فعال یا غیر فعال کنند و سرعت کلاک هرکدام از آن‌ها را در هر زمان و مکانی که در کارت گرافیک مورد نیاز است، افزایش دهند.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اگر اینتل قصد داشت که در عرصه‌ی کارت‌های گرافیک با انویدیا یا AMD رقابت کند حداقل می‌بایست به افزایش بهره‌ وری برق و ارائه‌ی ویژگی‌های اصلی پیشرفته‌تر همچون افزایش توربو و فن‌آوری‌های مشابه روی می‌آورد. این در حالی است که شرکت AMD تنها از زمان معماری پولاریس به بعد توانست از تکنولوژی افزایش کارایی هسته‌ها استفاده کند در صورتی که شرکت انویدیا در زمان عرضه‌ی سری 600 کارت‌های گرافیک خود این تکنولوژی را درون آن‌ها جاسازی کرده است.

در این مرحله مقایسه کردن این چیپست گرافیکی با کارت‌های گرافیک قدرتمندی که شرکت‌های انویدیا یا ای‌ام‌دی تولید می‌کنند کاملا بی‌معنی است؛ نه تنها به این دلیل که این محصول یک تراشه‌ی آزمایشی از سوی اینتل است بلکه در کل این محصول برای عملکرد بالایی طراحی نشده است. شرکت اینتل برای اینکه بتواند یک کارت‌ گرافیک رقابتی تولید کند باید بتواند به سرعت تکنولوژی گرافیکی خود را هم از لحاظ کارایی و هم از لحاظ میزان قدرت عملکرد بهبود ببخشد. این نکته به این معنی است که اینتل نمونه‌های اولیه از کارت‌های گرافیک زیادی را در آینده‌ی نزدیک تولید خواهد کرد.

iGPU

تکنولوژی CMOS۱۴ نانومتر - ۱۰ لایه فلز - Tri Gate - K/MG
اندازه‌ی سطح Die۸.۰ در ۸.۰ میلی‌متر مربع
تعداد ترانزیستور۱۵۴۲ میلیون 
فرکانس پردازشیجداقل ۰.۵۱ ولت برابر با ۵۰ مگاهرتز - حداکثر ۱.۲۰ ولت برابر ۴۰۰ مگاهرتز
شماره‌ی محصولFCBGA15 951

در آینده اینتل با استفاده از آنچه که در طراحی واحد‌های اجرایی آموخته محصولات جدیدی روی یک گره‌ی پردازشی جدید تولید خواهد کرد که در این میان شاید محصول نهایی یک کارت گرافیک برای بازار مصرف کننده باشد. این توسعه به سال‌ها زمان نیاز خواهد داشت که از هیچ شروع شود و به محصولاتی هم سطح شرکت‌های دیگر برسد. اگرچه که این صنعت دیگر به یک جنگ با سه طرف در روبه‌روی یکدیگر یعنی اینتل، ای‌ام‌دی و انویدیا تبدیل خواهد شد اما در آخر تمامی این موارد به نفع مصرف کننده است.


منبع overclock3d.net
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده