نویسنده: رضا علمی
// پنجشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۸

انتقاد بازیگر قسمت اول فیلم Blade Runner از فیلم Blade Runner 2049

روتخر هاور، بازیگر نقش شخصیت روی بَتی در نسخهٔ ابتدایی بلید رانر، علاقه چندانی به فیلم Blade Runner 2049 ندارد و ساخت آن را بی‌دلیل خوانده است.

روتخر هاور، هنرپیشهٔ هلندی و قدیمی سینمای هالیوود که ستاره فیلم Blade Runner (بلید رانر) ریدلی اسکات بود، علاقه چندانی به نسخه دنیس ویلنوو نداشته و این فیلم را فاقد روح، حرارت و هیجان فیلم ابتدایی می‌داند. با وجود آنکه نسخهٔ ابتدایی بلید رانر در گیشه به هیچ عنوان موفق نبود و البته در آن دوران چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفت، اما دنیایی که ریدلی اسکات به تصویر کشید، برخلاف برخوردهای اولیه نه چندان مهربانانه از سوی منتقدین، دنیایی غنی بود و در مجموع فیلمی فوق‌العاده باکیفیت و خوش‌ساخت را تماشاچیان شاهد بودند؛ نقش‌آفرینی عالی تک تک بازیگران فیلم، تیم سازندهٔ جلوه‌های ویژه که تصاویری خیره‌کننده نسبت به آنچه در دههٔ ۸۰ میلادی شاهد بودیم را برای تماشاچیان خلق کردند، وجود کارگردان صاحب سبکی همچون ریدلی اسکات در پشت صحنه و موسیقی متن بی‌نظیر اسطورهٔ ژانر الکترونیک، امبینت، نیو اِیج، پراگرسیو راک، یعنی ونجلیس، همگی دست به دست هم دادند تا اثری متفاوت و عالی را شاهد باشیم. در سال ۱۹۹۱ نیز نسخهٔ مخصوص کارگردان فیلم Blade Runner اکران شد و بسیاری از مواردی که جزو ایرادات نسخهٔ اولیه اکران‌‌شده بودند را برطرف کرد و با دیدن این نسخه، منتقدان متوجه شدند که نه ریدلی اسکات، بلکه تهیه‌کنندگان فیلم مسببان مشکلات و برخی نقاط گنگ داستانی نسخهٔ ۱۹۸۲ بودند.

ساخت دنبالهٔ آثار موفق هیچ‌گاه آسان نبوده است و اگر نسخهٔ ابتدایی شاهکار باشد که دیگر کار برای سازندگان نسخهٔ بعدی بسیار سخت‌تر هم خواهد شد. دنیس ویلنوو، کارگردان موفق کانادایی که طی این سال‌ها دست بر روی هر ژانری گذاشته و هر فیلمی ساخته است با استقبال منتقدین و تماشاچیان همراه بوده‌، ریسک ساخت دنبالهٔ فیلم اسکات را به جان خرید و البته به‌خوبی از پس این کار سخت برآمد و با وجود گذشت نزدیک به ۳۵ سال از اکران فیلم ابتدایی، توانست رضایت طرفداران قدیمی و البته توجه سینمادوستان کم سن‌وسال‌تر را جلب کند. فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹) از بهترین‌های سال ۲۰۱۷ میلادی بود و منتقدان و تماشاچیان متفق‌القول آخرین ساختهٔ دنیس ویلنوو را ستودند. با وجود کیفیت بالای این فیلم، استقبال از آن در گیشه چندان خوب نبود و با بودجهٔ ساخت تقریباً ۱۸۵ میلیون دلاری، حدود ۲۶۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت. بعد از فروش نه چندان خوب فیلم Blade Runner 2049 کم کم صدای معترضان درآمد و تئوری‌های مختلفی برای دلایل شکست این فیلم در گیشه مطرح شد از جمله فاصلهٔ طولانی بین فیلم اول و دنبالهٔ آن و طولانی بودن بیش از اندازه نسخهٔ جدید که این گفته خود ریدلی اسکات بوده است.

Batty

حال نوبت به ستارهٔ فیلم ریدلی اسکات، یعنی روتخر هاور رسیده است و وی در مصاحبه‌ای با سایت هالیوود ریپورتر (THR)، نظر خود را در مورد فیلم دنیس ویلنوو گفته و به دلایل اینکه چرا طرفدار و علاقمند نسخهٔ جدید نیست اشاره داشته است. صحبت‌های روتخر هاور را با هم می‌خوانیم:

فیلم جدید را به‌دقت تماشا کردم. عالی به نظر می‌رسید، اما در تکاپو برای پیدا کردن پاسخ این سؤال بودم که چه دلیلی برای ساخت آن وجود داشت. فکر می‌کنم اگر فیلمی زیبا است، باید آن را به حال خود بگذارید و فیلم دیگری بسازید. نباید به موفقیت‌هایی که ۳۰ سال پیش به دست آمده است تکیه کنید.

در ادامه روتخر هاور، دلایل عدم علاقه‌اش به فیلم جدید را واضح‌تر بیان کرد و این چنین گفت:

از جهات بسیاری می‌توان گفت که فیلم Blade Runner در مورد رپلیکانت‌ها نبود، آن فیلم سؤالِ انسان بودن به چه معناست را مطرح می‌کرد؛ همچون فیلم E.T. (ای. تی.). اینکه فیلم جدید چه سؤالی را مطرح کرده بود، نمی‌دانم. این فیلم، فیلمی شخصیت‌محور نبود و شوخی در آن جایی نداشت، عشق در آن وجود نداشت و فیلمی بی‌روح بود. ادای احترام به نسخهٔ ابتدایی را می‌توانستید متوجه شوید، اما به نظر من این کافی نبود. می‌دانستم که این فیلم موفق نخواهد بود، اما خب فکر می‌کنم مهم نیست که من چه فکری می‌کنم.

این فیلم، شخصیت‌محور نبود و شوخی در آن جایی نداشت، عشق در آن وجود نداشت و بی‌روح بود. ادای احترام به نسخهٔ ابتدایی را می‌توانستید متوجه شوید، اما به نظر من این کافی نبود

با وجود آنکه فیلم Blade Runner 2049، فیلمی بسیار خوب بود، اما شاید ریتم کند، کم بودن صحنه‌های اکشن و البته زمان ۱۶۳ دقیقه‌ای آن از جمله دلایلی بودند که سبب عدم موفقیتش در گیشه شدند. از بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند و به ایفای نقش پرداختند می‌توان به هریسون فورد، رایان گاسلینگ، رابین رایت، دیوید باتیستا، لنی جیمز، جرد لتو و آنا د آرماس اشاره داشت. جالب است بدانید دنیس ویلنوو چندی پیش در سخنانی گفته بود که خود می‌داند دیگر فرصت ساخت بلاک‌باستری هنری و زیبا همچون Blade Runner 2049 را نخواهد داشت. این در حالی است که ریدلی اسکات ایده‌هایی برای ساخت فیلم سوم دارد و شاید پروژهٔ بعدی اسکات قسمت سوم بلید رانر باشد. حال باید ببینیم مردی که برای اولین بار پای این مجموعه را به پردهٔ نقره‌ای باز کرد، می‌تواند بار دیگر تصورات ذهنی فیلیپ کیندرد دیک، خالق رمان علمی-تخیلی Do Androids Dream of Electric Sheep (آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند) را که شخصیت‌ها و داستان فیلم Blade Runner برگرفته از آن بود با کیفیتی عالی به تصویر بکشد یا خیر.

فیلم ابتدایی و فیلم جدید بر اساس رمان علمی-تخیلی Do Androids Dream of Electric Sheep فیلیپ کیندرد دیک ساخته شده‌اند، این رمان در سال ۱۹۶۸ منتشر شده است. اما جالب است بدانید که کوین وین جیتر، نویسندهٔ آمریکایی آثار علمی-تخیلی و ترسناک که رمان‌های وی معروف به داشتن فضایی تاریک، پارانویایی و سرد هستند، سه رمان با محوریت دنیای بلید رانر نوشته است؛ عناوین این سه رمان Blade Runner 2: The Edge of Human (بلید رانر ۲: لبهٔ انسانیت)، Blade Runner 3: Replicant Night (بلید رانر ۳: شب رپلیکانت) و Blade Runner 4: Eye and Talon (بلید رانر ۴: چشم و پنجه) است و به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۵، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ منتشر شدند. مسلم اینکه فیلم Blade Runner 2049 از خط داستانی این سه رمان استفاده نکرده بود و اگر ریدلی اسکات تصمیم به استفاده از خط سیر داستانی رمان‌های کوین وین جیتر داشته باشد، دست وی برای ساخت فیلم‌های بعدی بسیار باز خواهد بود.  

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده