// پنجشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

آنچه که باید درباره جهان Fullmetal Alchemist بدانید

در این مطلب به معرفی ویژگی‌ها و جنبه‌های مختلف جهان مجموعه Fullmetal Alchemist می‌پردازیم.

مانگا Fullmetal Alchemist یکی از مشهور‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های تاریخ است که توسط هیرومو آراکاوا، طراحی و نوشته شده است. این مجموعه از سال ۲۰۰۱ تا سال ۲۰۱۰ در مجله گانگان، متعلق به کمپانی Square Enix، منتشر شده و با ۶۷ میلیون نسخه فروش، در بین پر‌فروش‌ترین مجموعه‌های مانگا قرار دارد. استقبال مثال‌زدنی مخاطبین از مجموعه کیمیا‌گر تمام فلزی باعث شد که در طی سال‌های گذشته اقتباس‌های مختلفی از آن عرضه شود. در کنار انیمه‌های سینمایی Conqueror of Shamballa و The Sacred Star of Milos، مشهور‌ترین اقتباس‌های مجموعه مذکور دو انیمه Fullmetal Alchemist و Fullmetal Alchemist: Brotherhood هستند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ پخش شدند. همچنین بازی‌های مختلفی توسط دو کمپانی اسکوئر انیکس و باندای منتشر شده‌اند که از بین آن‌ها می‌توان به بازی‌های Fullmetal Alchemist and the Broken Angel ،Curse of the Crimson Elixir و Fullmetal Alchemist: Stray Rondo اشاره کرد. اما خبری که باعث شد پس از مدت‌ها نام کیمیا‌گر تمام فلزی بر سر زبان‌ها بیفتد، اعلام ساخت اقتباس لایو اکشن از این مجموعه است. تلاش فومیهیکو سوری، کارگردان این فیلم برای خلق اثری در خور مجموعه Fullmetal Alchemist و استفاده از جدید‌ترین فناوری‌ها، مواردی هستند که باعث شده‌اند طرفداران مجموعه به فیلم مذکور امیدوار باشند. نهایتا این محصول کمپانی اسکوئر انیکس که بخش اعظم آن در ایتالیا فیلم‌برداری شده، از طریق شبکه نتفلیکس در دسترس عموم قرار گرفت. اما پیش از تماشای فیلم Fullmetal Alchemist لازم است که با جهان مجموعه کیمیا‌گر تمام فلزی و ویژگی‌های خاص آن آشنا شوید.

Fullmetal Alchemist / کیمیاگر تمام فلزی

آمستریس

آمستریس مکانی است که تمام اتفاقات مجموعه فول متال الکمیست در آن رخ می‌دهند. به دلیل قدرت بالای نظامی و نفوذ در مسائل فرهنگی، کشور آمستریس یکی از قدرت‌های برتر جهان Fullmetal Alchemist بوده که مدام در حال گسترش اراضی خود است. این کشور که یک جمهوری پارلمانی است، در واقع توسط نیروی نظامی کنترل می‌شود و پادشاه بردلی، رهبر آن، فرمانده کل نیرو‌های مسلح این کشور موسوم به State Military است. به همین دلیل است که ثبات اقتصادی آمستریس و سیاست کلی آن روی جنگ استوار است. همچنین مهم‌ترین رخداد‌های تاریخی این کشور را جنگ با کشور‌های همسایه تشکیل می‌دهند.

تسلط بر کشور‌های همسایه باعث شده است که بخش‌های مختلف کشور آمستریس دارای فرهنگ و ویژگی‌های خاص خود باشند. این کشور به پنج بخش شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی تقسیم شده است که براساس تفاوت‌های فرهنگی از یکدیگر جدا هستند. برای مثال در بخش شرقی، استان ایشوال قرار دارد که اکثر مردم آن کیمیا‌گری را انکار می‌کنند. این امر به اختلاف‌های متعدد با حکومت مرکزی منجر شده و باعث شد که جنگ داخلی ایشوال، یکی از مهم‌ترین رخداد‌های کیمیاگر تمام فلزی به قوع بپیوندد. با این حال دیگر مناطق بخش شرقی به کیمیاگری اعتقاد داشته و این بخش محل تولد برخی از مشهور‌ترین کیمیا‌گران است. همچنین ادوارد الریک، پروتا‌گونیست مجموعه در این منطقه متولد شده است.

Fullmetal Alchemist / کیمیاگر تمام فلزی

کیمیا‌گری

کیمیا‌گری در کشور آمستریس قدمت دیرینه داشته و در این کشور تحقیقات بسیاری روی این هنر انجام شده است. کیمیا‌گری که ترکیبی از علم متافیزیکی و جادو است، این توانایی را به افراد می‌دهد که با استفاده از نیرو‌های طبیعی به کنترل و تغییر در اجسام بپردازند. با استفاده از هنر کیمیا‌گری می‌توان شکل اجسام را تغییر داد، آن‌ها را در هم شکست و جسم جدیدی را به وجود آورد. اما نکته حائز اهمیت این است که کیمیاگری پیش‌نیاز‌ها و قوانین خاص خود را دارد.

کیمیا‌گر پس از شناخت ویژگی‌های آنچه که قصد تبدیل به آن را دارد، لازم است شیوه تبدیل را نیز بیاموزد. اما این موارد کافی نبوده و مهم‌ترین بخش کیمیاگری را باید در جای دیگری جستجو کرد. دایره تبدیل اصلی‌ترین پیش‌نیاز کیمیا‌گری است که بدون آن نمی‌توان از این هنر استفاده کرد. زمانی که با ماهیت ماده‌ای که قصد به وجود آوردن آن را دارند، آشنا شدند، کیمیا‌گران دایره تبدیل را روی یک سطح با استفاده از گچ، مداد، جوهر، رنگ، خون و مواردی از این دست، می‌کشند.

کیمیا‌گری ملزم به رعایت قانون تبادل برابر است. این قانون به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش اول قانون پایستگی جرم است. طبق این قانون ماده و انرژی نه از هیچ به وجود می‌آیند و نه از بین می‌روند. به عبارت دیگر برای به وجود آوردن یک ماده، باید ماده دیگری با وزن یکسان نابود شود. قانون دوم ماهیت طبیعی است. این قانون بدان معنا است که تنها در صورتی می‌توان جسمی را به جسم دیگری تغییر داد که ویژگی‌های مشابه داشته باشد. برای مثال جسمی که بخش اعظم آن را آب تشکیل داده، تنها به جسمی با شرایط مشابه تبدیل می‌شود.

Fullmetal Alchemist / کیمیاگر تمام فلزی

کیمیاگر‌های وابسته به دولت

به عنوان کشوری که نیروهای نظامی و مسلح کنترل آن را بر‌عهده دارند، سیاست کلی براساس جنگ شکل گرفته و کیمیا‌گری در آن رونق دارد، عدم استفاده از این هنر غیر‌منطقی جلوه می‌کند. به همین دلیل حکومت کشور آمستریس، تعدادی از کیمیا‌گران را به استخدام در آورده و در ارتش خود از آن‌ها استفاده می‌کند. یکی از اصلی‌ترین مزایای قرار گرفتن در بین نیرو‌های مسلح دولت، امکان استفاده از پیشرفته‌ترین منابع کیمیا‌گری از جمله برترین تحقیقات انجام‌شده است.

اما پذیرفته شدن برای کیمیا‌گر‌ها چندان آسان نیست. متقاضی‌ها باید سه آزمون کتبی (به منظور ارزیابی دانش)، روان‌شناختی (برای تشخیص ذهنیت صحیح فرد برای خدمت در بین نیرو‌های نظامی) و عملی (در جهت نمایش توانایی‌ها در دنیای واقعی در جلوی تعدادی از نظامیان) را انجام دهند. پس از پذیرش، این افراد علاوه بر پیروی از قوانین نظامی، نمی‌توانند اقدام به ساخت طلا و تبدیل انسان کنند.

کیمیاگر‌های وابسته به دولت باید با هدف جمع‌آوری اطلاعات ماموریت‌های مخاطره‌آمیز را انجام دهند، قیام‌ها را سرکوب کنند و به عنوان یک نیروی نظامی در جنگ‌ها شرکت کنند. به همین دلیل این دسته از کیمیا‌گر‌ها یک ساعت جیبی به همراه دارند که برای تعیین هویت آن‌ها کاربرد دارد. کیمیاگر‌های وابسته به دولت براساس درجه‌شان آزادی عمل دارند. با این حال برای ادامه عضویت‌ باید گزارش سالیانه خود را با محوریت تحقیقات‌شان و عملکردشان تحویل دهند.

Fullmetal Alchemist / کیمیاگر تمام فلزی

کیمیاگری ممنوعه

درست است که کیمیا‌گری ترکیبی از علم و جادو بوده، اما این بدان معنا نیست که در این هنر هیچ‌گونه محدودیت‌های اخلاقی و اعتقادی وجود ندارد. در کنار قوانینی که به آن‌ها اشاره شد، مواردی برای کیمیا‌گر‌ها ممنوع است. یکی از این کار‌های ممنوعه تبدیل‌های انسانی است. قانون تبادل برابر زمانی پیچیده می‌شود که ماده اولیه انسان باشد. در این شرایط برای تبدیل به انسان، لازم است انسان دیگری نابود شود. این عمل برای زنده کردن مرده‌ها کاربرد دارد که در اکثر مواقع خود کیمیا‌گر در طی آن کشته می‌شود. اما گاهی چیزی باارزش را از دست می‌دهد.

در داستان Fullmetal Alchemist پس از آنکه برادران الریک، مادر خود را از دست می‌دهند، تلاش می‌کنند که او را زنده کنند. اما در این پروسه آلفونس تمام بدنش و ادوارد یک دست و یک پای خود را از دست می‌دهد. این اتفاق به معنای مرگ آلفونس نیست و ادوارد روح برادرش را احیا کرده و آن را در یک زره قرار می‌دهد.

Fullmetal Alchemist / کیمیاگر تمام فلزی

از اعضای تیم بازیگری فیلم Fullmetal Alchemist می‌توان به ریوسوکه یامادا (بازیگر فیلم‌های Miracles of the Namiya General Store و Assassination Classroom) در نقش ادوارد الریک، آتومو میزوییشی (بازیگر فیلم‌های Corpse Party Book of Shadows و The Werewolf Game: Crazy Fox) در نقش آلفونس الریک، سوباسا هوندا (بازیگر فیلم‌های The Mole Song: Hong Kong Capriccio و Night's Tightrope) در نقش وینری راکبل، دین فوجیوکا (بازیگر فیلم‌های I Am Ichihashi: Journal of a Murderer و Black & White Episode I: The Dawn of Assault) در نقش روی موستانگ و میساکو رنبوتسو (بازیگر فیلم‌های River و The Snow White Murder Case) در نقش ریزا هاکای اشاره کرد.


منبع CBR
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده