// جمعه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۱

گزارش مالی کپکام برای ۹ ماه پایانی سال ۲۰۱۷ منتشر شد

عملکرد موفقیت‌آمیز بازی Resident Evil 7 و درآمدزایی قابل توجه از ورزش‌های الکترونیکی، از جمله عملکردهای مثبت کپکام در ۹ ماه آخر سال ۲۰۱۷ بوده است.

در جدیدترین اخبار بازی، کمپانی کپکام به‌تازگی گزارش مالی ۹ ماه آخر سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده است که نشان می‌دهد اگرچه از نظر فروش خالص نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با کاهش روبه‌رو شده‌اند، اما در عوض درآمد شرکت قبل و بعد از کسر مالیات با رشدی تقریبا ۱.۵ درصدی همراه بوده است.

کمپانی Capcom با اشاره به عملکرد بسیار خوب کنسول‌های خانگی مثل پلی استیشن 4 و نینتندو سوییچ، رشد بزرگی را برای این پلتفرم‌ها پیش‌بینی کرد و همچنین عرضه محصولات نرم‌افزاری برای این کنسول‌ها را به‌عنوان یکی از بخش‌های رقابتی معرفی کرد. در گزارش کپکام آمده است:

در طول ۹ ماهی که در تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) به پایان رسید، شرکت ما در زمینه بازی‌های ویدیویی، چه از حیث نرم‌افزاری و چه از منظر سخت‌افزاری، به لطف فروش فوق‌العاده پلی‌استیشن 4 و عملکرد قدرتمند نینتندو سوییچ، رشد خوبی را در بازار تجربه کرد.

علاوه بر این، ورزش های الکترونیکی هم که روز به روز در ایالات متحده آمریکا محبوب‌تر می‌شود و از طرفی قرار است از سال ۲۰۲۲ به‌عنوان یکی از ورزش‌های بازی‌های آسیایی به شمار برود، ما را برای کسب درآمد بیشتر امیدوارتر از گذشته کرده است. مضاف بر این، تلاش‌های کمپانی ما نیز برای برپایی یک بازار سودآور جدید در ژاپن در این زمینه جواب داده است و بازخورد طرفداران نسبت به رقابت‌های eSports در رویداد Tokyo Game Show 2017 و به‌ویژه در مورد بازی Street Fighter V که به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی این رقابت‌ها به شمار می‌رفت، به طور غیرمنتظره‌ای مثبت بود.

ما سعی کردیم تا ساختار مدیریتی شرکت را تقویت کنیم و تیم‌های توسعه محصولات نرم‌افزاری برای کنسول‌ها را نیز بهبود ببخشیم که در واقع رقابتی‌ترین بخش برای ما محسوب می‌شود. همچنین کمپانی علاوه بر فروش معمولی محصولات، تمرکز به‌خصوصی روی ارائه پیشنهادهای ویژه داشت که معمولا درآمد تکرارشونده خوبی در پی دارند. علاوه بر این‌ها، برای اینکه شرکت به فعالیت راکد خود در بخش موبایل نیز تکانی بدهد، اصلاحاتی در این بخش صورت گرفت و آثار درخور توجهی توسعه پیدا کرد و تیم‌های خوبی نیز تشکیل شد تا رضایت مشتریان در این زمینه نیز جلب شود. همچنین برای اینکه کمپانی بتواند از بخش‌های متنوع‌تری درآمد کسب کند، سیاست «یک محصول با چندین استفاده» نیز در فعالیت‌های مختلف و محصولات متفاوت کپکام به طور پیشرفته‌ای پیاده‌سازی شد. با این حال، در برخی از بخش‌ها همانند دستگاه‌های آرکید، تغییراتی که انجام شد شرکت را در موقعیت‌های سخت و چالش‌برانگیزی قرار داد.

نتیجتا، طی ۹ ماه آخر سال ۲۰۱۷، فروش خالص کمپانی ۴۷٬۷۴۰ میلیون ین بود که با افتی ۱۰.۸ درصدی نسبت به سال قبل روبه‌رو شده‌ایم. در زمینه سودآوری اما، به لطف درآمد حاصل از حق لایسنس آی‌پی‌ها، توانستیم ۷٬۰۰۹ میلیون ین درآمد عملیاتی و همچنین ۷٬۰۹۹ میلیون ین درآمد مشمول مالیات کسب کنیم و در نهایت درآمد خالص ما نیز در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۶، با افزایشی ۶۰.۷ درصدی به رقم ۴٬۴۳۹ میلیون ین رسید.

(واحد: میلیون ین)
۹ ماه پایانی سال ۲۰۱۶     ۹ ماه پایانی سال ۲۰۱۷    تفاوت
فروش خالص۵۳٬۵۰۷۴۷٬۷۴۰۵٬۷۶۷ کاهش
درآمد عملیاتی۵٬۱۱۹۷٬۰۰۹۱٬۸۹۰ افزایش
درآمد مشمول مالیات۴٬۱۴۷۷٬۰۹۹۲٬۹۵۲ افزایش
درآمد خالص۲٬۷۶۲۴٬۴۳۹۱٬۶۷۷ افزایش

در ادامه گزارش، کمپانی Capcom در مورد فروش بازی‌های خود در این مدت نیز آماری ارائه داد که بازی‌هایی چون Resident Evil 7 و Monster Hunter XX توانسته‌اند عملکرد قابل توجهی از خود بر جای بگذارند.

بازی Resident Evil 7 روی سه پلتفرم پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان و کامپیوتر و بازی Monster Hunter XX روی کنسول نینتندو سوییچ عملکرد کاملا موفقیت‌آمیزی داشت. این در حالی است که بازی Marvel vs. Capcom: Infinite روی پلتفرم‌های مقصد خود در اروپا و آمریکا فروش چندان خوبی نداشت.

در زمینه بازی‌های آنلاین، Monster Hunter Frontier Z که یک آپدیت بزرگ به مناسبت ۱۰ سالگی‌اش دریافت کرد، کاملا موفق ظاهر شد. در قسمت بازی‌های موبایل نیز با تغییرات و کارهای مثبتی که انجام گرفت، بازی Monster Hunter Explore همچنان محبوبیت خود را حفظ کرد و علاوه بر این سودآوری از بخش حق لایسنس آی‌پی‌ها نیز افزایش یافت.

در مجموع، فروش خالص ما در زمینه بازی‌های ویدیویی ۳۰٬۸۴۴ میلیون ین بود که نسبت به سال گذشته افزایشی ۸.۵ درصدی را تجربه کردیم و همچنین درآمد عملیاتی ما نیز در این زمینه بیش از سه برابر شد و به عدد ۶٬۲۵۷ میلیون ین رسید.

برای سه ماهه پایانی سال مالی که در ۳۱ مارس (۱۱ فروردین ۹۷) به پایان می‌رسد، شرکت ما تمرکز و حساب ویژه‌ای روی فروش بازی Monster Hunter: World روی دو کنسول نسل هشتمی سونی و مایکروسافت باز کرده است.

بازی Resident Evil 7 بیش از ۴.۸ میلیون نسخه فروش داشته است که ۱.۲ میلیون نسخه از این تعداد در ۹ ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ به فروش رفته است. در مقابل، Marvel vs. Capcom: Infinite از زمان عرضه خود تا پایان سال ۲۰۱۷ توانسته است فقط یک میلیون نسخه بفروشد.

فروش فیزیکی

(واحد: هزار نسخه)

۹ ماه پایانی سال ۲۰۱۵     ۹ ماه پایانی سال ۲۰۱۶
۹ ماه پایانی سال ۲۰۱۷    تفاوت
ژاپن۴٬۰۰۰۱٬۴۵۰۱٬۳۰۰۱۵۰ کاهش
آمریکای شمالی۱٬۱۰۰۲٬۷۰۰‍۲٬۴۵۰۲۵۰ کاهش
اروپا۵۰۰۹۰۰۱٬۷۵۰۸۵۰ افزایش
آسیا۲۰۰۱۵۰۲۵۰۱۰۰ افزایش
کل فروش فیزیکی۵٬۸۰۰۵٬۲۰۰۵٬۷۵۰۵۵۰ افزایش
فروش دیجیتالی۴٬۰۰۰۶٬۵۰۰۸٬۱۰۰۱٬۶۰۰ افزایش
مجموع۹٬۸۰۰۱۱٬۷۰۰۱۳٬۸۵۰۲٬۱۵۰ افزایش

در مجموع کمپانی کپکام در طول این ۹ ماه ۱۳.۸۵ میلیون نسخه بازی با احتساب تمامی پلتفرم‌ها فروخته است که از این میان ۵.۷۵ میلیون واحد به‌صورت فیزیکی و ۸.۱ میلیون واحد نیز به‌صورت دیجیتالی خریداری شده‌اند. در زیر می‌توانید جدول پیش‌بینی درآمدزایی کپکام را در کل سال مالی جاری مشاهده کنید.

(واحد: میلیون ین)
سال مالی گذشته    سال مالی کنونی  تفاوت
فروش خالص۸۷٬۱۷۰۹۳٬۰۰۰۵٬۸۳۰ افزایش
درآمد عملیاتی۱۳٬۶۵۰۱۴٬۵۰۰۸۵۰ افزایش
حاشیه درآمد عملیاتی۱۵.۷ درصد۱۵.۶ درصد-
درآمد مشمول مالیات۱۲٬۵۸۹۱۴٬۰۰۰۱٬۴۱۱ افزایش
درآمد خالص۸٬۸۷۹۹٬۵۰۰۶۲۱ افزایش

با توجه به شروع خوب بازی Monster Hunter: World در زمینه فروش و صدرنشینی در جدول فروش بازی در انگلستان در هفته اول انتشار خود، احتمالا دست‌یابی کپکام به میزان درآمد پیش‌بینی شده دور از دسترس نخواهد بود.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده