روند ساخت نسخه ریبوت بازی System Shock فعلا متوقف شده است
طبق بیانیهای که توسط تیم توسعهی بازی System Shock در صفحهی کیک استارتر منتشر شده، بازسازی و ادامهی تولید این بازی به طور کامل به حالت تعلیق در آمده است. این بازی توانسته تاکنون مبلفی بالغ بر ۱.۳۵ میلیون دلار در سایت کیکاستاتر توسط ۲۱ هزار نفر پشتیبان جمع آوری کند.
استفان کیک، مدیر عامل استودیو Nightdive در بیانیهای اعلام کرد:
من ادامهی توسعهی بازی را به حالت تعلیق در آوردهام تا بتوانیم بار دیگر مسیر پیش روی خودمان را ارزیابی کنیم و به چشم اندازهای اصلی باز گردیم. ما در حال حاضر کمی مکث کردهایم اما پروژه تعطیل نشده است. بازی قطعا تکمیل خواهد شد و ما به تمامی قولهایی که دادهایم، عمل خواهیم کرد.
پروژهی کیک استارتر مربوط به بازتولید و ساخت ریبوت از این بازی در تابستان سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد و شرکت Nightdive همواره بروزرسانیهایی از روند تولید این بازی برای افرادی که از آنها پشتیبانی کرده بودند، ارسال میکرد. در یکی از این پستهای این استدیو یک ویدئو هم منتشر شده بود و همچنین اعلام شد که بازی قرار است به صورت رسمی در پایان سال ۲۰۱۷ منتشر شود.
یک منبع آشنا با پروژه که خواسته ناشناس بماند به سایت خبری پالیگان گفته است:
درخواستهای بیمورد از تیم سازنده و جاه طلبیهای غیر واقعی باعث شده تا تمامی پولهای جمع شده توسط سایت کیکاستارتر از بین برود و تیم سازنده با مشکل مالی شدیدی روبرو شود.
این موضوعی است که شرکت Nightdive هم به صورت غیر مستقیم تا حد زیادی تایید کرده است. در این مورد سایت خبری پالیگان با مدیر توسعه کسب و کار شرکت، لری کوپرمان مصاحبهای داشت که وی در آن گفته است:
یک استراتژی بیمورد از طرف ناشران بازی برای تامین بودجه بیشتر صورت گرفته که با موفقیت روبرو نبوده است.
او همچنین اضافه کرد:
حدود ۱۵ نفر از افرادی که به صورت قراردادی روی این بازی کار میکردند دیگر در ادامهی روند کار حضور نخواهند داشت، اما Nightdive هیچ کدام از کارکنان تمام وقت خود را کنار نگذاشته است.
کوپرمن همچنین توضیح داد که وی با ناشران مختلف زیادی دربارهی توسعه بودجه مورد نیاز بازی صحبت کرده است، اما دیدگاه و جاه طلبی تیم Nightdive با انتظارات بازار منطبق نیست. او توضیح داد و گفت:
چیزهای جالب زیادی در طی ساخت بازی مورد بحث بوده و همگی به روند کار اضافه شده و توسعه دهندگان ما میخواهند که ایدههایشان همه به واقعیت تبدیل شود. چشم انداز مسیر حرکت تیم توسعه گسترش یافته است.
پس از تعطیلات سال نو کوپرمن اعلام کرد که توسعهی بازی دوبار آغاز خواهد شد و برخی از سازندگان نسخهی نمایشی که توجهات زیادی را نسبت به پروژه کیکاستاتر جلب کرده بودند نیز احتمالا به پروژه بازگردند و کار خود را بر روی ساخت بازی ادامه دهند. حین مصاحبه زمانی که از او در مورد تاریخ احتمالی انتشار بازی سوال شد، گوپرمن پاسخ داد که تاریخ انتشار بازی طی ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده برآورد شده است.
بازی System Shock که شماره اول آن به عنوان یک بازی اکشن ماجراجویی فضایی در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۲) منتشر شده بود، اینبار به ریشههای خود بازگشته و سبک خود را کاملا حفظ کرده است. طبق گفتهی سازندگان این بازی برای کنسولهای پلی استیشن 4، ایکس باکس وان و همچنین کامپیوتر منتشر خواهد شد. همچنین باید یادآور شویم که اعلامیهی شرکت Nightdive مبنی بر تعلیق بازی هیچ تاثیری بر روند کاری شرکت Otherside Entertaiment که بر روی بازی دیگری از این سری یعنی System Shock 3 فعالیت میکنند، نخواهد داشت.
شرکت Nightdive ابتدا کار باز تولید بازی را بر روی موتور بازیسازی یونیتی شروع کرد اما سال گذشته در میانه راه این شرکت تصمیم گرفت که کار خود را بر روی موتور آنریل ادامه دهد. این شرکت به طور رسمی مدت کوتاهی پس از انتشار یک نسخهی بهبود یافته از بازی System Shock، در سال ۲۰۱۵ این پروژهی جدید را معرفی کرد. کوپرمن اعلام کرد که شرکت Nightdive همچنان از موتور بازیسازی آنریل بهره میبرد و همچنین از تعداد زیادی منابع تولید شده توسط شرکت آنریل در این بازی مورد استفاده قرار خواهد کرد.
کوپر من ادامه داد:
اشتباهاتی در روند کار انجام شده، اما این شرکت مصمم است که تمامی تعهدات گفته شده در پروژهی کیکاستارتر خود را با استفاده از وجوه بدست آمده از بازیها و منابع دیگر به اتمام برساند. شاید ما تمرکز خود را از داست داده باشیم چونکه چشم انداز اولیه ما تغییر کرده است. ما از تولید یک ریمستر برای بازی به ساخت یک بازی کاملا جدید رسیدیم و واقعا از هستهی اصلی نسخهی قدیمی منحرف شدهایم. با افزایش بودجه، ما مجموعهای از گفتگوهای طولانی را منتشر کنندگان آغاز کردیم. هرچی بیشتر برای بازی زحمت میکشیدیم، تمایل بیشتری به ادامهی کار بدست میآمد و بیشتر در مفاهیم اصلی درگیر میشدیم که همین موضوع باعث بزرگ شدن پروژهی System Shock شده است.
وی در پایان اینگونه توضیح داد:
در نهایت، مسئولیت تمامی تصمیمات گرفته شده بر عهده من خواهد بود. من به عنوان مدیر عامل و بنیانگذار استودیو Nightdive اجازه میدهد برخی موارد از کنترل خارج شود. همچنین میتوانم به شما بگویم که من تمامی این کارها را با دلایل درستی انجام دادهام و کاملا به ساخت یک بازی عالی متعهد هستم اما برای من روشن شد که در روند تولید این بازی در مسیر اشتباهی هستم و به سمت کسانی که مارا در پروژهی کیکاستارتر یاری کردهاند نیز پشت کردهام.
در ادامهی مطلب میتوانید ویدئوی منتشر شده در رابطه با نسخهی آلفا بازی را مشاهده کنید: