بازی Lost Sphear، جدیدترین ساخته استودیو Tokyo RPG Games اثری با پتانسیل بالا است که سازنده نتوانسته به‌خوبی از این پتانسیل استفاده کند.

چندسالی است که بازی‌های نقش آفرینی با مبارزات نوبتی، دیگر همانند نسل‌های پیشین پرطرفدار نیستند و اکثر سازنده‌ها، برای ساخت بازی‌هایی با سیستم مبارزات نوبتی، به سراغ پلتفرم موبایل یا کنسول‌های دستی رفته‌اند. در این میان استودیوهای کوچکی هستند که هنوز بازی‌های نقش آفرینی شرقی و غربی با سیستم مبارزات نوبتی را ساخته و روی کنسول‌های خانگی و کامپیوتر عرضه می‌کنند. سال گذشته بود که استودیو توکیو آرپی‌جی فکتوری (Tokyo RPG Factory) بازی بازی I Am Setsuna را روانه بازار کرد و توانست مخاطبان قدیمی این دسته از بازی‌ها را تا اندازه‌ای راضی نگه دارد. مشکل اصلی این است که مبارزات نوبتی و سیستم این دسته از بازی‌ها خیلی وقت است که تکراری شده و تا سازنده نتواند نوآوری در این زمینه داشته باشد، هیچ‌وقت نمی‌تواند اثر خود را جذاب جلوه داده و موفق شود. متاسفانه بازی I Am Setsuna با تمام نقاط قوت‌اش در بخش داستان و موسیقی، در گیم‌پلی نتوانست موفق ظاهر شود.

بررسی بازی Lost Sphear

حال پس از گذشت یک سال از اولین ساخته استودیو توکیو آرپی‌جی فکتوری، بازی Lost Sphear دومین ساخته این استودیو روانه بازار شده و سوال اینجا است که آیا این بازی نیز همانند ساخته قبل خواهد بود؟ در جواب به این سوال باید بگویم که بازی Lost Sphear ضعف‌های بازی I Am Setsuna را تاحدی رفع کرده است اما متاسفانه در بخشی مشکل دارد که یکی از ویژگی‌های معمولا مثبت بازی‌های نقش آفرینی شرقی است و این مورد چیزی جز داستان سرایی و شخصیت پردازی نیست.

داستان بازی با تمام شروع خوبی که دارد، پایان آن ناامید کننده است

داستان بازی Lost Sphear روایت‌گر ماجراجویی پسری به نام کاناتا است که با دوستان خود در یک دهکده کوچک زندگی می‌کنند. همه چیز در این دهکده خوب پیش رفته و مردم آن زندگی خوبی دارند تا اینکه متوجه می‌شوند تمامی مردمان سرزمین‌شان ناپدید شده‌اند. رفته رفته در می‌یابند که هیولاها علل ناپدید شدن هستند و به‌واسطه قدرتی که به کاناتا داده شده است، می‌تواند از خاطرات هیولاها استفاده کرده و مکان‌های ناپدید یا گمشده بازی را بازیابی کند. داستان بازی با اینکه شروع خوبی دارد اما رفته رفته شخصیت‌هایی به آن اضافه می‌شوند که از نظر شخصیت پردازی، به‌خوبی روی آن‌ها کار نشده و مورد دیگری که شدیدا آزاردهنده است، روند کند پیش‌روی داستان است. در بعضی از آثار شاهد این هستیم که روند کند داستان به‌خاطر سیستم گیم‌پلی بازی است ولی در Lost Sphear مشکل از ساختار کلی داستان است که نویسنده سعی کرده یک داستان ساده و زیبا را به بدترین شکل ممکن بپیچاند و به خورد مخاطب دهد.

بررسی بازی Lost Sphear

به لطف ولکوسوئیت‌ها، مبارزات بازی شکل و شمایل تازه‌ای به خود گرفته‌اند

به‌عبارتی داستان بازی Lost Sphear پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک ویژگی مهم دارد، اما تیم سازنده در پیاده‌سازی این پتانسیل نتوانسته به‌خوبی عمل کند و در انتها، پایان بندی داستان نیز یکی دیگر از نقاط ضعف بازی است که به خیلی از سوال‌های ذهن شما جواب نمی‌دهد. اما داستان بازی زمانی قابل تحمل می‌شود که پای گیم‌پلی Lost Sphear به وسط‌ می‌آید. از آن‌جایی که با یک بازی نقش آفرینی با سیستم مبارزات نوبتی طرف هستیم، می‌توان انتظار داشت که مبارزات بدین شکل است که یا باید حمله کنید یا اینکه از طریق آیتم‌هایی که دارید، پشتیبان تیم چهارنفره خود باشید. اما بازی Lost Sphear دارای مکانیزم‌های بیشتری است که به شما اجازه می‌دهد بیش از پیش از بازی لذت ببرید. در هنگام حمله کردن، می‌توانید محل قرار گرفتن شخصیت برای ضربه وارد کردن به دشمن را انتخاب کنید. بعضی از شخصیت‌ها، ضربه‌شان به شکلی است که یک راستای مستقیم را هدف قرار داده یا شعاع بیشتری را پوشش می‌دهند که این امر سبب می‌شود با کنترل شخصیت در محیط مبارزه و انتخاب محل مورد نظر، تعداد نفرات بیشتری را هدف قرار داده و از بین ببرید. از طرفی شخصیت‌های بازی جدای از ضربات معمولی، دارای مهارت‌هایی هستند که باعث می‌شود مبارزات بیش از پیش متنوع‌تر شوند. همچنین در بخش فروشگاه بازی، می‌توانید مهارت‌های قوی‌تر و کارآمدتری را برای هر شخصیت خریداری کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

به‌عبارتی Artifactها، یک پشتیبان برای شما در مبارزات خواهند بود

در بخش داستانی گفته شد که کاناتا، شخصیتی است که می‌تواند محیط‌های گمشده را برگرداند؛ برگرداندن یا بازیابی محیط‌های گمشده، بخش اصلی گیم‌پلی بازی است. در نقشه اصلی Lost Sphear، محیط‌های بسیاری را می‌بینید که به‌رنگ سفید هستند که در اصطلاح بازی، گم شده‌اند و در کنار آن‌ها، یک پلتفرم قرار دارد که می‌توانید در آن نقطه Artifactهای متفاوتی را قرار دهید. هر Artifact یک ویژگی‌ خاصی دارد؛ برای مثال یکی از Artifactها سبب می‌شود که در طول مبارزه ضربات شما قوی‌تر شوند یا ضربات بیشتری از دشمنان روی شما تاثیر گذار نباشد. حال نحوه بازیابی این محیط‌ها نیازمند خاطراتی است که شما از دشمنان در طول بازی به دست می‌آورید. بازی شما را مجبور می‌کند که هیولاهای متعددی را کشته تا خاطرات مورد نیاز که حکم متریال‌های Artifactها را دارند، کسب کرده و دنیای بازی را خالی از هر نوع محیط گمشده کنید. شاید این سوال پیش آید که بازیابی محیط‌های گمشده پس از مدتی خسته کننده می‌شود. اما برای موفقیت در طول بازی و پول درآوردن نیاز به انجام این کار دارید که سیستم مبارزات، سبب شده این بخش همیشه جذاب باقی بماند. اما بگذارید به سراغ مشکل دیگری از بازی Lost Sphear برویم؛ معمولا بازی‌های نقش آفرینی، چه شرقی و چه غربی دارای مراحل اصلی و فرعی‌ای هستند که به پروسه بالا رفتن سطح بازیکن و پول درآوردن کمک می‌کند. اما نبود مراحل فرعی، شدیدا در بازی Lost Sphear احساس می‌شود و اگر تعدادی مراحل فرعی در بازی قرار داده می‌شد، می‌توانست به روند و جذابیت بازی کمک کند.

بررسی بازی Lost Sphere

سیستم مبارزات هر شخصیت متفاوت است که استفاده درست از هم‌تیمی‌ها، می‌تواند کمک بزرگی به شما در مبارزات باشد

بازی Lost Sphear جزو آن دسته از بازی‌هایی است که حتی کاربرانی که آشنایی زیادی با این دسته از بازی‌ها ندارند، می‌توانند آن را تجربه کرده و حتی ساختار سیستم ارتقا شخصیت‌های بازی نیز ساده طراحی شده تا کاربر به‌ هیچ‌وجه گیج نشود. در بخش ارتقای شخصیت، با کشتن هیولاها می‌توانید XP و پول دریافت کنید و با استفاده از XP سطح شخصیت را ارتقا دهید. در این میان از پولی که کسب می‌کنید، می‌توانید برای خرید اسلحه و لباس جنگی جدید یا مهارت‌های مختلف استفاده کنید. قطعا استفاده درست از هم‌تیمی‌های مختلف، موردی است که باید حتما آن را رعایت کنید و استفاده از سلاح و لباس‌های ارتقا یافته، مکملی است که سبب می‌شود در طول مبارزات و باس فایت‌های بازی، بتوانید زنده بمانید.

جلوه‌های بصری و افکت‌های بازی Lost Sphear بسیار خوب طراحی شده‌اند

از نظر بصری و گرافیکی تیم سازنده توانسته از جلوه‌های بصری بهتری نسبت به ساخته قبلی خود استفاده کند. دنیای بازی بسیار فانتزی‌تر و گرافیکی‌تر طراحی شده و از طرفی هیولاها و باس‌های بازی به بهترین شکل ممکن طراحی شده‌اند. البته از یک بازی مستقل آن هم در سبک مبارزات نوبتی شرقی نباید انتظار زیادی در گرافیک داشت زیرا سازنده‌های شرقی بیشتر تمرکز خود را روی بخش‌هایی نظیر گیم‌پلی و داستان می‌گذارند. با این حال Tokyo RPG Factory به‌خوبی توانسته این بخش را در سطح قابل قبولی قرار بدهد. در کنار تمامی موارد ذکر شده، می‌توان نقطه قوت بازی Lost Sphear را موسیقی آن دانست. بازی دارای هیچ دیالوگی نیست و صرفا ارتباط برقرار کردن شخصیت‌ها از طریق سیستم نوشتاری انجام می‌شود. جدای از اینکه عکس العمل هر شخصیت با توجه به دیالوگ و اتفاق‌های بازی به بهترین شکل طراحی شده است، موسیقی، عاملی است که سبب می‌شود بتوانید با لحظات غم‌انگیز، شاد و هیجانی بازی ارتباط برقرار کنید و شخصیت‌ها را در آن لحظه درک کنید. همچنین اگر از روند بازی خسته شده‌اید، کافی است کنترلر را کنار گذاشته و به مدتی به موسیقی زیبای بازی گوش فرا دهید تا حال و هوای‌تان عوض شد.

بررسی بازی Lost Sphear

درآخر، بازی Lost Sphear جزو آن دسته از بازی‌های مستقلی است که پتانسیل بالایی داشت اما تیم سازنده نتوانست به‌خوبی هرچه تمام‌تر از آن‌ها استفاده کند. اما با این حال به لطف سیستم مبارزات جالب و مکانیزم‌های متنوع، علاقه‌مندان به بازی‌های نوبتی به‌خوبی می‌توانند با آن ارتباط برقرار کرده و فارغ از روند داستان بازی، از Lost Sphear لذت ببرند.

این بازی روی پلتفرم پلی‌استیشن 4 بررسی شده است.

 


منبع زومجی

Lost Sphear

بازی Lost Sphear جدیدترین ساخته استودیو توکیو آرپی‌جی فکتوری جزو آن دسته از بازی‌های مستقل با سیستم مبارزات نوبتی است که تمامی مخاطبان می‌توانند آن را تجربه کرده و با مکانیزم‌هایش ارتباط برقرار کنند. متاسفانه Lost Sphear دارای نکات ضعفی است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت و همین موارد سبب شده‌اند که این بازی نتواند از نهایت پتانسیل خود استفاده کند.
محمد صادق تواضعی

7

نقاط قوت

  • - مکانیزم‌های مبارزات جذاب
  • - باس فایت‌های هیجان انگیز
  • - موسیقی زیبا و گوش نواز

نقاط ضعف

  • - داستان سرایی کند و خسته‌کننده
  • - شخصیت پردازی ضعیف
  • - نبود مراحل فرعی
  • - پایان‌بندی بندی نامناسب داستان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده