// جمعه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۵

اینتل پردازنده i3-8130U را معرفی کرد

اینتل به تازگی پردازنده‌های کم مصرف و جدید خود را جهت استفاده در تلفن‌های همراه و اولترابوک‌ها معرفی کرده که معایبی نیز به همراه داشته‌اند.

سال گذشته اینتل پردازنده‌های نسل هشتم خود را برای بازار تلفن‌های همراه عرضه کرد و در آن زمان تراشه‌های جدید خانواده‌ی Kaby Lake نیز جدید‌ترین پردازنده‌های چهار هسته‌ای کم مصرف در بازار لپ‌تاپ به شمار می‌آمد. این پردازنده‌های کم مصرف برای کاربران و سازندگان اولترابوک‌ها نوید افزایش دوبرابر کارایی در سیستم‌های آن‌ها را به همراه داشت. پس از عرضه این پردازنده‌های چهار هسته‌ای، حال اینتل در تلاش است تا پردازنده‌‌های نسل هشتم دو هسته‌ای را برای لپ‌تاپ‌ها عرضه کند و اولین سری از تولیدات این شرکت به احتمال زیاد پردازنده Core i3-8130U خواهد بود.

این تراشه‌های سری i5 و i7 شرکت اینتل سطح جدیدی از افزایش عملکرد را به همراه خواهد داشت و همچنین می‌توان عنوان کرد که پردازنده i5-8250U اولین پردازنده چهار هسته‌ای سری i5 برای موبایل خواهد بود. پردازنده بعدی که در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد i3-8130U است که اولین پردازنده از سری i3 دارای تکنولوژی Turbo Boost خواهد بود. این تراشه دارای دو هسته‌ با سرعت ۲.۲ گیگاهرتز و چهار رشته پردازشی از طریق HyperThreading است. البته در زمان افزایش حجم کاری مورد نیاز، سرعت پردازش می‌تواند تا ۳.۴ گیگاهرتز افزایش یابد. این پردازنده دارای ۴ مگابایت حافظه کش سطح L3 است که نسبت به ۳ مگابایت حافظه‌ی نسل‌های پیشین یک بهبودی نسبی به شمار می‌آید. این پردازنده همچنین به تراشه گرافیکی UHD 620 نیز مجهز شده است. لازم به ذکر است که این پردازنده جدید دارای استاندارد 15W UKV TDP خواهد بود که این موضوع نشان از کم مصرف بودن آن است.

وجود تکنولوژی Turbo Boost در این پردازنده‌ معایبی به همراه دارد. یکی از آن‌‌ها سرعت پایه‌ی ۲.۲ گیگاهرتز به جای ۲.۶ تا ۲.۷ گیگاهرتز معمول در این سطح از پردازنده‌ها است که این موضوع به معنای نیاز شدید این پردازنده به یک سیستم خنک‌کننده‌ی پرقدرت برای رسیدن به حداکثر کارایی را نشان می‌دهد. نصب یک سیستم خنک کننده با طراحی ضعیف برای این پردازنده می‌تواند منجر به ایجاد گلوگاه‌های ناخواسته و محدود کردن مقدار بوست سرعت آن شود. با این وجود پردازنده i5-8250U تنها در صورت بالا رفتن دما و نداشتن سیستم خنک‌کنندگی مناسب، میزان عملکرد پایین‌تری نشان خواهد داد. همچنین باید یادآور شویم که این تراشه نسبت به Spectre و Meltdown آسیب‌پذیر است؛ زیرا هنوز اصلاحات برای رفع این موارد روی این سیلیکون صورت نگرفته است.

Intel

بزرگ‌ترین چالش‌هایی که سری جدید پردازنده‌های i3 با آن روبه‌رو خواهد بود پردازنده‌ی i5-8250U از شرکت اینتل و APUهای رایزن از شرکت AMD خواهد بود. قیمت پردازنده‌ی i5-8250U  توسط اینتل ۲۹۷ دلار اعلام شده که تنها ۱۶ دلار از پردازنده‌ی i3-8130U با قیمت ۲۸۱ دلار بیشتر است؛ یعنی با یک افزایش ناچیز در هزینه شما می‌توانید به دوبرابر هسته پردازشی دسترسی داشته باشید. حال با این پرسش روبه‌رو می‌شویم که آیا سازندگان OEM در تولیدات خود به غیر مواردی که حداقل میزان بودجه مطرح است، سری i3 را پیشنهاد خواهند کرد یا خیر. در نهایت مشکل دیگر حضور شرکت AMD و APUهای جدید سری رایزن است که با تولید نسل جدید رقابت سختی در زمینه عملکرد پردازنده و iGPU گریبان‌گیر شرکت اینتل خواهد بود.


منبع eteknix.com
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده