نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Vox Lux - وکس لوکس، اثر جدید ناتالی پورتمن

فیلم وکس لوکس (Vox Lux) با بازی ناتالی پورتمن به‌تازگی به روی پرده سینماها رفته و تا به امروز توانسته امتیازهای نسبتا خوبی را از منتقدان و بینندگان عادی دریافت کند.

فیلم Vox Lux یا در زبان فارسی «وکس لوکس» یکی از جدیدترین آثار درام، بیوگرافی و موزیکال کمپانی نئون (Neon) است که به‌دست بردی کوربت، کارگردان فیلم The Childhood of a Leader (کودکی یک رهبر)، نویسنده فیلم The Sleepwalker (خوابگرد)، نویسنده فیلم Simon Killer (سایمون قاتل) و کارگردان و نویسنده فیلم کوتاه Protect You + Me، ساخته شده است. در فیلم وکس لوکس، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون ناتالی پورتمن در نقش سلست مونتگومری، رافی کسیدی در نقش جوانی‌های سلست/آلبرتین، جود لا در نقش مدیر برنامه، استیسی مارتین در نقش النور «الی» مونتگومری (خواهر بزرگتر سلست)، جنیفر ایلی در نقش جوسی، ویلم دفو در نقش راوی، ماریا دیزیا در نقش خانم دویر، کریستوفر ابوت، مگ گیبسون در نقش خانم مونتگومری (مادر سلست)، دنیل لاندن در نقش پدر کلیف، مایکل ریچاردسون در نقش موزیسین، مت سرویتو در نقش آقای مونتگومری (پدر سلست) و لزلی سیلوا در نقش استایلیست و طراح لباس و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم وکس لوکس در تاریخ ۴ سپتامبر سال جاری (۱۳ شهریور) در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۷۲ را از بین ۲۸ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۷ دسامبر ۲۰۱۸ (۱۶ آذر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. فیلمنامه‌ی این فیلم، توسط خود بردی کوربت نوشته شده است. علاوه بر کارگردانی و نویسندگی، بردی کوربت به همراه مونا فست وولد، نسخه اصلی این داستان را طرح کرده‌اند. کریستین واچون، برایان یانگ، مایکل لیتواک و اندرو لارن تهیه کنندگان این اثر درام بوده‌اند.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Vox Lux در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و همچنین نمایش عمومی آن در سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Vox Lux از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی داستان این فیلم را که توسط کمپانی Neon منتشر شده هم بخوانید:

جریانات فیلم وکس لوکس مربوط به قرن بیستم میلادی است. داستان این فیلم از سال ۱۹۹۹ آغاز می‌شود؛ زمانی که یک دختر نوجوان به نام سلست (با بازی رافی کسیدی) از یک فاجعه بسیار خشن جان سالم به در می‌برد. سلست بعد از اینکه در یک مراسم خاکسپاری آوازی را می‌خواند، با کمک‌های خواهر ترانه‌سرایش یعنی النور (با بازی استیسی مارتین) و همچنین دوست بااستعدادش (با بازی جود لا) کم کم تبدیل به یک خواننده پاپ ستاره می‌شود. سلست خیلی زود پله‌های ترقی را طی می‌کند و تبدیل به یک ستاره‌ی بسیار مشهور می‌شود. همین اتفاق باعث می‌شود که او شرایط مختلفی را تجربه کند. حال در این برهه زمانی اتفاقاتی در زندگی او رخ می‌دهد که باعث می‌شود این دختر نوجوان و بااستعداد، تبدیل به یک سلبریتی کاملا جدید شود: نماد آمریکایی، خدای سکولار و یک سوپر استار جهانی. در سال ۲۰۱۷ که سلست یک زن بزرگسال شده است (با بازی ناتالی پورتمن)، تلاش می‌کند تا بعد از پشت سر گذاشتن یک رسوایی بزرگ که تقریبا حرفه‌ی او را نابود کرده بود، بتواند باری دیگر به عرصه خوانندگی بازگردد. بعد از انتشار ششمین آلبومش به نام Vox Lux او یک تور بزرگ برگزار می‌کند.

فیلم Vox Lux - ناتالی پورتمن

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Vox Lux بیندازیم:

میک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

هر ساله، فیلم‌های بسیار خوب زیادی اکران می‌شوند. اما خیلی کم پیش می‌آید که در میان آنها اثری وجود داشته باشد که نه تنها بتوان صفت خیلی خوب و عالی را به آن نسبت داد، بلکه یک فیلم کاملا جدید باشد؛ اثری که پیشرفت زیادی داشته باشد و آثار دیگر را به جای متفاوتی هدایت کند. چنین فیلم‌هایی کاملا خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی می‌شوند و خیلی کم در طی یک سال اتفاق می‌افتند. اثری که سال ۲۰۱۸ با این ویژگی‌ها اکران شد، فیلم وکس لوکس بود.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۹۰ از ۱۰۰

شما باید کاملا آماده باشید که توسط اجرا و عملکرد ناتالی پورتمن در قالب شخصیت سلست، شگفت‌زده شوید. یک خواننده زن بسیار محبوب و مشهور که قصد دارد همه چیزهایی را که در مسیرش قرار دارد، به آتش بکشد؛ به خصوص اگر این موارد، مانعی برای او ایجاد کنند.

شیلا اومالی | RogerEbert.com

۸۸ از ۱۰۰

فیلم Vox Lux در بخش‌هایی وحشی می‌شود، بخش‌هایی از آن احمقانه است و برخی اوقات عمیق می‌شود اما همیشه کاملا جذاب، درگیر کننده و احساسی است. این فیلم به طرز شگفت‌انگیزی به خود اطمینان دارد.

مایکل نوردین | ایندی وایر

۸۳ از ۱۰۰

فیلم وکس لوکس یک اثر قدرتمند و درگیر کننده به حساب می‌آید و بخش زیادی از این موضوع به خاطر ناتالی پورتمن است؛ زیرا او یک فرد قدرتمند و درگیر کننده است. شما نمی‌توانید نگاه خود را از او بردارید؛ حتی اگر خودتان از قصد بخواهید این کار را انجام دهید.

فیلم Vox Lux - ناتالی پورتمن

راجر مور | مووی نیشن

۶۳ از ۱۰۰

فیلم وکس لوکس درست همانند فیلم A Star is Born (یک ستاره متولد شده است) است؛ منتها برای نوجوانان و جوانانی که به این سبک علاقه دارند.

امیلی یوشیدا | مجله نیویورک (ولچر)

۴۰ از ۱۰۰

اینکه داستان قصد دارد یک استعداد هنری خاص را از درون یک اتفاق ترسناک و غم‌انگیز بیرون بکشد و آن را محبوب کند، خیلی خوب و عالی است و ایده‌ی فوق‌العاده بلند پروازانه‌ای محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این فیلم با شخصیت‌های انسانی ساخته شده است، باعث می‌شود که برخی موضوعات و شرایط متناقض به نظر برسد. فیلم وکس لوکس یک اثر شکست‌خورده است؛ اثر شکست‌خورده‌ای که اصلا نمی‌توانم به آن فکر نکنم.

جیک کول | مجله اسلنت

۲۵ از ۱۰۰

کاری که وکس لوکس می‌کند این است که باعث می‌شود شخصیت اصلی آن، در یک اتفاق تراژدی و سخت، از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. در ابتدای فیلم، ما شاهد اتفاقات ترسناکی هستیم که این ذهنیت را ایجاد می‌کند که چقدر تیراندازی در مدارس موضوعی معمولی و عادی شده که آنها می‌توانند به عنوان سکوی پرشی برای محبوبیت و مشهور شدن یک ستاره از آن استفاده کنند. اما این ایده جایی ندارد و به هیچ جایی نمی‌رسد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Vox Lux نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نسبتا خوب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم Vox Lux - ناتالی پورتمن


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده