نویسنده: نادر امرایی
// چهار شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۵

افزایش ۳۱۵ میلیون تومانی هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی ایران

روز گذشته نشست خبری هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران برگزار شد و طی آن روند این مراسم و تغییرات آن نسبت به سال‌های گذشته مشخص شد.

اول آذر ماه، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران فراخوان هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران را منتشر کرد. ظهر سه‌شنبه ۱۳ آذر، و پس از ۱۲ روز نشست خبری، این رویداد با حضور اصحاب رسانه و در محل بنیاد برگزار و اطلاعات تکمیلی در رابطه با این مراسم اعلام شد. 

حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به رویکرد امسال بنیاد در مورد حمایت از تولید داخل اشاره کرد و اعلام کرد که نمود این مساله در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران به وضوح قابل شهود است. یکی از نکات بسیار جالب جشنواره امسال، افزایش رقم جوایز کل از ۴۵ میلیون تومان به ۳۶۰ میلیون تومان است. حسن کریمی در ادامه صحبت‌های خود گفت:

رویکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت از تولید داخل است و در این راستا بنیاد اهمیت ویژه‌ای را برای حمایت از بازی‌سازان در قالب ساختار همگرا برای امسال و سال آینده در نظر گرفت. علاوه بر این در لیگ بازی‌های رایانه‌ای نیز بیشترین جایزه نقدی به برنده بازی ایرانی کوییز آو کینگز تعلق گرفت.

هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی

قدوسی با بیان اینکه جشنواره امسال هدف اصلی بیشترین منفعت و استفاده برای بازی‌سازان است صحبت‌های خود را ادامه داد:

 اعضای شورای سیاست‌گذاری به ما این جرات را دادند که تغییرات مهمی در جشنواره به ویژه در بحث ژانربندی، شیوه داوری و میزان جوایز به وجود بیاید.

هزینه برگزاری مراسم امسال به گفته‌های قدوسی ۱۰ درصد افزایش داشته که رقمی متداول به حساب می‌آید. با این حال امسال از هزینه‌های برگزاری این رویداد به شدت کاسته شده و این کاهش هزینه‌ها به بخش جوایز منتقل شده است. به ترتیب جایزه بهترین بازی سال از ۱۰ میلیون تومان جشنواره هفتم به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و جایزه بخش دستاوردها نیز هر یک ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

قدوسی از تغییرات در نحوه داوری نیز صحبت‌هایی کرد و اعلام داشت که امسال و برای اولین بار، شاهد حضور منتقدان بازی در پروسه داوری بازی‌های منتخب هستیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد آماده همکاری با کافه‌بازار است پاسخ داد که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نه تنها با کافه بازار، بلکه آماده همکاری با تمام مارکت‌ها است:

وی تاکید کرد: شرایط در صنعت گیم ایران به گونه‌ای است که برای توسعه و پیشرفت و موفقیت، باید همه بازیگران حوزه با هم همکاری کنند و ما هم دست مجموعه کافه‌بازار و همچنین سایر مارکت‌ها را برای همکاری به گرمی می‌فشاریم.

مدیر عامل بنیاد در ادامه نشست خبری نیز از اهمیت رسانه‌ها نیز حرف‌هایی به میان آورد:

از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تخصصی بازی‌های ویدیویی درخواست کمک و همکاری داریم تا با پوشش خوب این جشنواره و معرفی بازی‌های برتر، ذهنیت بازیکنان ایرانی را نسبت به بازی‌های ایرانی تغییر دهند. بازی‌هایی که موفق به دریافت جایزه می‌شوند، قطعا بازی‌‌های خوبی هستند و امیدوارم با همکاری رسانه‌ها بتوانیم نظر بازی‌کنان جدی و حرفه‌ای کشور را به آنها جلب کنیم.

هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی

پس از اتمام سخنان کریمی قدوسی، محمد حاجی میرزایی به عنوان دبیر هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران به تشریح جزییات جشنواره پرداخت:

برای نخستین بار شورای سیاست‌گذاری جشنواره تشکیل شد و در این شورا یازده نفر از فعالان بخش‌های مختلف حوزه‌ی بازی شامل بازی‌سازان موبایل و PC، نمایندگان رسانه‌ها، دبیران و داوران سابق جشنواره حضور دارند.

این شورا سه مصوبه مهم داشت. اول این که هزینه‌های برگزاری را کاهش دهیم و جوایز افزایش یابد. دوم این که در ساختار داوری تغییرات جدی روی داده و به جای آن که دبیر جشنوراه، داوران را تعیین کند، شورای سیاست‌گذاری به انتخاب داوران می‌پردازد و سوم هم این که تنها بازی‌هایی پذیرفته خواهند شد که پیش از پایان فراخوان، در یکی از اپ‌استورها منتشر شده باشند.

هزینه برگزاری جشنواره در سال گذشته ۵۵۰ میلیون تومان و میزان جوایز ۴۵ میلیون تومان بود. اما در جشنواره هشتم، با وجود افزایش قیمت‌ها، هزینه جشنواره به ۲۴۰ میلیون تومان کاهش یافته و میزان جوایز به ۳۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

دبیر جشنواره در ادامه بحث در رابطه با جوایز جشنواره امسال و اعلام جایزه ۱۰۰ میلیون تومانی برای بهترین بازی سال، جوایز دوره هشتم را با دوره پیشین مقایسه کرد. جایزه هر دستاورد از ۲ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش داشته است. بهترین بازی از نگاه مردم نیز به جای جایزه یک میلیون تومانی، جایزه‌ ۱۵ میلیون تومانی را دریافت می‌کند. حاجی میرزایی سپس در رابطه با نحوه انتخاب آثار نیز چنین گفت:

بهترین بازی و دستآورد را ۱۰ داور منتخب شورای سیاست‌گذاری انتخاب خواهند کرد. همچنین ۵ داور نیز برای دسته‌بندی ژانرها انتخاب می‌شوند. تعداد ژانرها نیز به ۱۳ ژانر به صورت آزمایشی افزایش یافته است و هر ژانری تنها در صورتی داوری خواهد شد که حداقل سه بازی قابل قبول درآن ژانر به مرحله نهایی راه یابند.

برای انتخاب بهترین ژانرها، آکادمی جشنواره تشکیل خواهد که اعضای آن شامل نماینده تیم‌ها یا شرکت‌هایی که در ۴ سال گذشته غزال برده‌اند، اشخاص حقیقی که در ۴ سال گذشته جشنواره غزال برده‌اند و همچنین بیست نفر از نمایندگان رسانه‌ها خواهد بود. عضویت افراد در این آکادمی مادام‌العمر است و هرسال به تعداد اعضا اضافه خواهد شد که قطعا به عادلانه‌تر شدن و دقیق‌تر شدن داوری‌ها کمک خواهد کرد.

هشتمین جشنواره بازی های ویدیویی

یکی از مشکلاتی که همواره در جشنواره‌های پیشین در رابطه با بازی‌های حاضر در جشنواره وجود داشته، محصور نهایی نبودن بسیاری از آثار بوده است. به طوری که شاهد جایزه گرفتن بازی‌هایی بودیم که هیچ‌کدام تاریخ عرضه مشخصی نداشتند و حتی برخی از آنها هنوز هم عرضه نشده‌اند. حاجی میرزایی در این رابطه نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت مهم‌ترین شرط برای شرکت در جشنواره این است که بازی در طول یک سال گذشته در یکی از مارکت‌های دیجیتال داخلی، خارجی یا به صورت فیزیکی منتشر شده باشد. البته بازی‌های دسترسی پیش از عرضه (ارلی اکسس) و بازی‌های سافت لانچ نیز می‌توانند در بخش مسابقه جشنواره شرکت کنند. دیگر مانند سال‌های قبل، اینچنین نیست که فایل بازی برای داوران آپلود شود و شرکت‌کنندگان باید آدرس و نحوه دانلود بازی نهایی خود را از یکی از مارکت‌های معتبر برای داوران ارسال کنند. 

شخصیت اصلی جشنواره امسال نیز به طور کلی قرار است تغییر کند و به همین دلیل چندی پیش فراخوانی منتشر شد و طراحان علاقمند تا آخر آذر فرصت دارند آثار خود را برای شخصیت جدید جشنواره بازی‌های ویدیویی ارسال کنند. به سه اثر برتر، به ترتیب پنج، سه و یک میلیون تومان جایزه اهدا می‌شود و تاکنون در حدود ۳۰ اثر برای شخصیت جدید جشنواره ارسال شده است.

اختتامیه این رویداد نیز با تفاوت‌هایی نسبت به دوره‌های پیشین برگزار خواهد شد. تنها بازی‌سازانی که به مرحله ننهایی جشنواره برسند به مراسم دعوت می‌شوند و کوچک کردن این مراسم یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش هزینه‌ها بوده است. 

در انتها نیز اگر در زمره بازی‌سازان قرار دارید و می‌خواهید بازی خود را در جشنواره شرکت دهید، تا ۱۵ دی ماه فرصت دارید با مراجعه به سایت اصلی جشنواره به نشانی https://irangamefestival.ir اثر خود را ثبت کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده