بازی Lemmings اثری است که در بیشتر بخش‌هایش کارش را به نحو احسن انجام می‌دهد، اما دخالت بی‌جای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای تجربه آن را کم‌ارزش می‌کند.

صنعت بازی‌های ویدیویی، سالیان دور و درازی است که راه خودش را به سوی گوشی‌های موبایل هم باز کرده است و این روزها هم به ندرت می‌توانید بازی‌ساز بزرگی را پیدا کنید که اثری برای این پلتفرم پرمخاطب منتشر نکرده باشد. با اینکه گرایش به سوی این پلتفرم اصولا چیز بدی نیست، اما خب حداقل می‌توان ادعا کرد که در بیشتر مواقع انتشار بازی روی گوشی‌های هوشمند با اولویت افزایش درآمد رخ می‌دهد و همین موضوع هم باعث شده تا وقتی استودیو بزرگی به این سمت گرایش پیدا می‌کند، معمولا شاهد واکنش‌های چندان خوشایندی از سوی گیمرها نباشیم. سرعت عرضه بازی‌های جدید روی گوشی‌های موبایل شاید این روزها از هر پلتفرم دیگری سریع‌تر باشد و از طرفی هم رایگان بودن اکثر آن‌ها باعث شده تا مخاطبان دسترسی آسان‌تری به این آثار داشته باشند، اما خب این وسط باید یک چیزی هم گیر سازنده بازی بیاید که بتواند درآمد مطلوبش را از زحماتی که پای اثر خود گذاشته، دربیاورد و مشکل هم دقیقا از همین‌جا آغاز می‌شود. اینکه سازنده از چه راهی به دنبال پول درآوردن است و این سودآوری چه بلایی بر سر بازی خواهد آورد؟ شاید اگر پرداخت‌های درون برنامه‌ای را از بازی‌های موبایل جدا کنیم، آثار ارزشمند زیادی پیدا می‌شوند که سرشار از ایده‌ها نو و خلاقیت‌های مثال‌زدنی هستند، اما چه می‌شود که یک بازی با وجود درخشش در همه بخش‌هایش، اسیر این سرطان شایع و بدکردار می‌شود و همه داشته‌هایش را در چشم برهم زدنی از دست می‌دهد؟ خب این همان مشکلی است که بازی Lemmings هم با آن دسته و پنجه نرم می‌کند. اثری که برای چند ساعت اول خیلی سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، اما رفته رفته روند عامدانه گیم‌پلی به سوی استفاده بازیکن از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، ارزش‌های آن را می‌کاهد.

Lemmings
Lemmings
Lemmings
بازی سعی می‌کند در هر مرحله با طراحی‌های متفاوت مسیرهایش، شما را به شکل‌های گوناگونی به چالش بکشد

بازی Lemmings به عنوان یک اثر معمایی از المان‌های جذاب و کم‌پیدایی استفاده می‌کند. بازی شما را در نقش رهبری می‌گذارد که قرار است در هر مرحله، گروهی از لمنیگ‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر برسانید و بدون کنترل کامل روی حرکت این کاراکترهای نادان، آن‌ها را از میان موانع مختلفی عبور بدهید. دنیای مکعبی بازی Lemmings به شما اجازه می‌دهد تا با برخی دستورات محدود و البته کار کشیدن از مغزتان، همیشه کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه را برای انتقال پیدا کنید، اما خب طراحی مراحل همیشه به نوعی هم نیست که کار راحتی داشته باشید. در کل، وظیفه شما این است که اولا تمام خطرهایی را که باعث نابودی لمینگ‌ها می‌شوند از قبل پیش‌بینی کنید و سپس با قرار دادن دستورهایی مثل ساخت پله یا چترنجات، مانع از کشته‌شدن تک تک آن‌ها شوید. از آن‌جا که حرکت لمینگ‌ها در اختیار شما نیست، بازی شما را در مراحل ابتدایی با غافل‌گیری‌های جذابی روبرو می‌کند. مثلا اینکه برخی از آن‌ها قبل از تکمیل پله‌ها از طرف دیگر آن پرت می‌شوند و شما را مجبور می‌کنند تا حتما از یک چتر نجات زیر پله‌ها استفاده کنید یا اینکه گاهی اوقات در همان ابتدای بازی لمینگ‌ها از ارتفاع بلندی رها می‌شوند و باید به سرعت عکس‌العمل نشان دهید. همان‌طور که گفتم، طراحی مناسب و متنوع هر مرحله باعث شده تا بازیکن هر دفعه از جهات مختلفی به چالش کشیده شود و ایده‌های جدیدی را مشاهده کند. در کنار این، المان‌های مختلفی مثل گیوتین‌ها و ریزش آوار هم وجود دارند که موفقیت شما را در پشت سرگذاشتن مراحل تهدید می‌کنند. البته یکی از نکات منفی بازی این است که المان‌های تهدیدکننده جدید خیلی دیر به دیر به مراحل افزوده می‌شوند و بر همین مبنا هم سازندگان نمی‌توانند تنوع خوبی را که طراحی متفاوت نقشه‌ها ایجاد کرده‌اند، از این طریق با شدت بیشتری ادامه دهند. از دیگر قوانینی که در جریان بازی کار شما را سخت‌تر می‌کند، تعداد کاراکترهایی است که باید سالم به مقصد برسانید. در حقیقت بازی در ابتدای هر مرحله تعداد لمینگ‌هایی را که برای پشت‌سر گذاشتن مرحله موردنیاز هستند، مشخص می‌کند و بدین ترتیب اگر این مقدار را رعایت نکنید، چاره‌ای جز تلاش مجدد نخواهید داشت.

Lemmings
Lemmings
Lemmings
روند پیشرفت در بازی به‌شدت کند است و رفته رفته فرسایشی‌تر می‌شود تا اینکه شما را مجبور به استفاده از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بکند

با این حال، برای اینکه بازی شما را مجبور کند به دنبال ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها باشید، از آیتمی با نام انرژی استفاده کرده است که ارزشمند‌ترین دارایی شما محسوب می‌شود و باید از قطره قطره‌اش به درستی بهره ببرید. در حقیقت، تمام دستوراتی که شما در بازی اجرا می‌کنید، انرژی مصرف می‌کنند و تا به همین دلیل هم وقتی انرژی شما پس از چند مرحله به پایان برسد، یا باید ۲ ساعت منتظر پرشدن آن بمانید، یا اینکه دست به جیب شوید و چند دلاری را به حساب سازندگان واریز کنید. اینکه بازی با چنین ایده‌ای شما را به فکر کردن وادار می‌کند، نکته مثبتی تلقی می‌شود و شکی هم در آن نیست، اما همین ویژگی خوب وقتی دست به دست سایر المان‌های گیم‌پلی می‌دهد، باعث ایجاد روندی کند و طاقت‌فرسا در پیش‌برد مراحل می‌شود که رفته رفته از میل و علاقه بازیکن به تجربه اثر می‌کاهد. اساسا شیوه‌ای که سازندگان برای پیشرفت بازیکن در بازی انتخاب کرده‌اند، ایده چندان خوشایندی نیست. در کل برای پشت سرگذاشتن هر بخش از بازی، شما باید تعداد زیادی از لمینگ‌هایی که در هر مرحله نجات داده‌اید را تحویل بازی بدهید و رقمی که در هر بخش بازی از شما درخواست می‌کند رفته رفته بیشتر می‌شود و این یعنی پیشرفت شما در بازی هم به مرور زمان کندتر و کندتر خواهد شد و تازه این وسط مدت زمانی را که برای پر شدن انرژی منتظر می‌مانیم را هم از یاد نبرید. علاوه بر این دو، در میان هر بخش نیز تعدادی چپترهای کوچک وجود دارند که بازهم از شما لمینگ‌هایی بیشتری درخواست می‌کنند و بازهم مجبور می‌شوید مراحل زیادی را طی کنید تا در نهایت جواز ورود به قسمت‌های بعدی را به‌دست آورید. همه این‌ها وقتی در کنار هم جمع شوند، لذتی که شما از حل کردن پازل‌های هر مرحله می‌برید و زحمتی که برای انتقال لمینگ‌ها می‌کشید، عملا نتیجه برابری برای‌تان در پی ندارد و این عدم توازن کم کم Lemmings را از چشم شما می‌اندازد و به لیست بازی‌های فراموش‌شده اضافه می‌کند. اما آیا راه‌حلی برای این کار وجود ندارد؟ البته که هست. پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای خیلی راحت می‌توانند شما را از این باتلاق نجات دهند و این همان مشکل بزرگی است که Lemmings با آن دست و پنجه نرم می‌کند. اثری با گیم‌پلی جذاب و خلاقانه که دخالت بیش از حد سود‌طلبی در لابه‌لای آن باعث شده تا هرگز به موفقیتی که استحقاقش را داشته، دست پیدا نکند.

از لحاظ گرافیکی هم بازی اندروید و آیفون Lemmings موفقیت غیرقابل‌انکاری دارد و این را می‌توان در رنگ‌بندی‌ها جذاب و طراحی‌های دوست‌داشتنی قسمت‌های مختلف بازی مشاهده کرد. هر بخش از بازی محیط‌ها و رنگ‌آمیزی‌های خاص خودش را دارد که جلوه زیبا و متنوعی به بازی بخشیده است. بازی در مجموع ۱۶ جهان متفاوت را شامل می‌شود که هرکدام طراحی‌های متفاوتی دارند و در بستر جداگانه‌ای به تصویر کشیده می‌شوند. جالب اینجا است که هر چقدر شما در جهان‌ها پیشرفت کنید، به جلوه بصری آن سروسامان بیشتری هم می‌بخشید و در نهایت آن را به سیاره‌ای برای سکونت لمینگ‌ها تبدیل می‌کنید. در کنار این، اجرای روان و بدون اشکال بازی و عاری بودن از هر نوع باگ یا ایراد گرافیکی ارزش کار سازندگان را بالا می‌برد. البته گاهی اوقات دمای گوشی کمی بالا می‌رود، اما در کل به اندازه‌ای نیست که شما را آزار بدهد. صداگذاری کاراکترها نیز در کنار انیمیشن‌های حرکتی جالب‌شان به خوبی آن حس بامزه و خنگ بودن لمینگ‌ها را به بازیکن منتقل می‌کند.

Lemmings
Lemmings
Lemmings

روی هم رفته، بازی Lemmings به عنوان اثری معمایی هم توانسته از ایده‌های جالبی استفاده کند و هم اینکه خلاقیت‌های قابل توجهی هم در المان‌های گیم‌پلی آن به چشم می‌خورد. بازی سعی می‌کند دائما تجربه‌ای متفاوت با چالش‌هایی از جنس جدید به شما ارائه دهد و به کمک کیفیت بصری قابل قبولش هم در این امر موفق می‌شود، اما ضربه اصلی از جای دیگری بر پیکره Lemmings وارد می‌شود. مشکلات بازی وقتی به چشم می‌آید که تلاش‌ها و زمانی که بازیکن صرف می‌کند با نتایج معقول و هم‌وزنی همراه نمی‌شوند و این روند رفته رفته بدتر هم می‌شود تا بازیکن با شدت بیشتری برای استفاده از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای وسوسه شود. این بازی هم سرگرمی قابل تحسینی ایجاد می‌کند و هم به اندازه کافی محتوا برای مشغول نگه‌داشتن بازی کن در اختیار او قرار می‌دهد، اما ایراد اینجا است که نمی‌تواند یا بهتر است بگوییم نمی‌خواهد به شیوه درستی به این سرگرمی دوام ببخشد و همین هم باعث می‌شود تا ارزش بازی به مرور زمان نسبت به آن چیزی که در ساعات اولیه تجربه می‌کنیم، افت قابل‌توجهی داشته باشد.

این بازی بر اساس نسخه اندروید این اثر صورت گرفته است. 

برای اطلاع از مشخصات فنی، قیمت گوشی و دیگر موارد لازم برای خرید موبایل می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید و به‌روزترین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی هواوی و قیمت آیفون را در این بخش مشاهده کنید؛ همچنین علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس است.


منبع زومجی

Lemmings

بازی Lemmings اثری سرگرم‌کننده و جذاب است که معماهای جالب و چالش برانگیزی را برای‌تان فراهم می‌کند و همواره سعی دارد در هر مرحله، تجربه متفاوت و جدیدتری را ارائه دهد، اما با این همه به خاطر مشکلاتی که از پیشرفت طاقت‌فرسای بازیکن در پشت‌سر گذاشتن مراحل بازی ناشی می‌شود، لمینگز نمی‌تواند شما را تا انتها پای خودش بنشاند و رفته رفته مسیرش فرسایشی‌تر و کندتر از قبل می‌شود.
مهرداد خیاط محمدی

7

نقاط قوت

  • + طراحی مراحل به شکلی متنوع
  • + استفاده از روش‌های مختلف برای به چالش کشیدن بازیکن
  • + تعداد بالای مراحل و جهان‌های بازی
  • + جلوه بصری زیبا با تنوع بالا

نقاط ضعف

  • - روند کند پیشرفت که بازیکن را به استفاده از خرید‌های درون‌برنامه‌ای سوق می‌دهد
  • - دیر اضافه شدن برخی از المان‌ها به گیم‌پلی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده