بازی Old School RuneScape تجربه‌ای نوستالژیک و اعتیاد آور از بازی‌‌های MMORPG را به پلتفرم‌ موبایل آورده است. با بررسی زومجی همراه باشید.

با گسترش و فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های همراه پیشرفته و توسعه اینترنت‌های همراه و پرسرعت، بازی‌‌های MMORPG در حال فراگیر شدن در دنیای بازی‌های موبایل هستند. مدتی می‌شود که کمپانی Jagex بازی Old School RuneScape را به صورت رایگان و F2P برای سیستم‌ عامل‌های iOS و اندروید منتشر کرده است که این بازی خیلی زود با استقبال گسترده کاربران این دو سیستم عامل مواجه شد و تبدیل به یکی از پرچم‌داران بازی‌‌های MMORPG در پلتفرم موبایل شده است. این بازی در واقع نسخه جدید بازی RuneScape است که در سال ۲۰۰۱ برای کامپیوترهای شخصی منتشر شده بود و نسخه Old School در ابتدا در سال ۲۰۱۳ برای پی سی منتشر شد و حال علاقه‌مندان می‌توانند این بازی در سبک MMORPG را روی گوشی‌های همراه خود نیز تجربه کنند. بازی اندروید و آیفون Old School RuneScape با حفظ مکانیزم‌های بازی اصلی تجربه‌ای نوستالژیک و اعتیادآور را به پلتفرم موبایل آورده است که می‌تواند ساعت‌ها و بدون اینکه متوجه گذر زمان شوید، شما را درگیر خود کند. حتی با وجود حذف ماوس و کیبورد، هسته اصلی بازی شباهت زیادی به نسخه اصلی خود دارد، اما به این معنا نیست که شما قرار است یک تجربه تکراری را از این بازی داشته باشید.

Old School RuneScape

بازی Old School RuneScape یک تجربه اعتیادآور و نوستالژیک از سبک MMOPRG را به دنیای پلتفرم‌های آینده آورده است که می‌تواند شما را ساعت‌ها و ماه‌ها سرگرم کند

در گیم پلی بازی Old School RuneScape شما یک دنیای وسیع را برای گشت و گذار و تعامل با NPCها و مردم در اختیار دارید و می‌توانید به مکان‌های مختلف دنیای آن سفر کنید. شما در این بازی قادر هستید شکار کنید و به ماهیگیری بپردازید، درخت قطع و با استفاده از آن آتش درست کنید و با استفاده از ماهی و شکاری که کردید، می‌توانید برای خود غذا درست کنید که باعث بهبود نوار سلامتی و نوار استقامت شما خواهد شد. بازی دارای اسکیل یا مهارت‌های مختلف مثل آشپزی، مبارزه با شمشیر، مبارزه با تیر و کمان، کرفتینگ و غیره است که به طور مثال با بالا بردن مهارت آشپزی می‌توانید غذای بهتری را تهیه کنید که میزان بیشتری از نوار سلامتی و استقامت شما را افزایش خواهد داد یا با بالا بردن اسکیل مبارزات، در مبارزه می‌توانید ضربه بهتر و دقیق‌تری را به دشمنان خود بزنید یا دفاع بهتری کنید که باعث کاهش میزان خطای شما نیز خواهد شد. شما در طول بازی می‌توانید موجودات مختلفی را شکار کنید و اجزای بدن آن‌ها را بفروشید یا از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، با کار در معدن و جمع‌آوری آیتم‌های مختلف و فروش آن‌ها نیز می‌توانید کسب درآمد کنید و بازی تنوع بالایی در زمینه کسب درآمد و پولدار شدن دارد. همچنین شما این امکان را دارید که با دیگر کاربران تعامل و داد و ستد داشته باشید و حتی می‌توانید با کشتن آن‌ها، پول آن‌ها را بدزدید که راه‌های دیگر کسب درآمد در بازی است. البته بازی دارای بانک نیز است که شما می‌توانید پول خود را در آنجا ذخیره کنید تا نگران دزدیده شدن آن توسط دیگر کاربران بازی نباشید.

Old School RuneScape

برای استفاده از تمامی قابلیت‌های بازی از جمله انجام ماموریت‌های بیشتر و متنوع‌تر باید از پرداخت‌های درون برنامه‌ای استفاده کنید

بازی Old School RuneScape دارای قابلیت شخصی سازی بسیار گسترده در مقایسه با بازی‌های مشابه نیز است که در همان ابتدای بازی و پیش از شروع بخش آموزشی، شما می‌توانید شخصیت خود را طراحی کنید و در طول بخش آموزشی، مکانیزم‌های اصلی بازی، مبارزات، ساخت و ساز، شکار و نحوه تعامل با NPC و دنیای آن به صورت کامل آموزش داده می‌شود. این بازی دارای ماموریت‌های مختلفی نیز است که با انجام دادن آن‌ها می‌توان اسکیل، پول و پوینت دریافت کرد که این بخش، به دو بخش مجانی و پولی تقسیم می‌شود. بیشتر ماموریت‌های مجانی بازی کوتاه است و شما را با چالش جدی و خاصی مواجه نمی‌کند و تنها با کمی زمان گذاشتن و دقت به صحبت‌های شخصی که به شما ماموریت (Quest) می‌دهد، می‌توانید تمامی این کوئست‌ها را به راحتی انجام دهید و تکمیل کنید. همچنین تعداد این ماموریت‌ها نیز محدود است، اما این ماموریت‌ها تنوع نسبتا خوبی نیز با توجه به مجانی بودن دارند که از جمله آن می‌توان به کمک به آشپز قصر برای درست کردن کیک یا پیدا کردن قاتل یک روح اشاره کرد. اما ماموریت‌های پولی بازی محدودیتی ندارند و تنوع به مراتب بیشتری نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود.

Old School RuneScape

بازی دنیایی بسیار گسترده و غنی دارد که می‌توانید ساعت‌ها در آن به گشت و گذار بپردازید

این ماموریت‌ها زمان طولانی‌تری را برای تکمیل شدن نیاز دارند و برخی از آن‌ها شما را با چالش‌های جدی و سخت‌تری نیز مواجه خواهند کرد. با این حال، برای انجام این مراحل و ماموریت‌ها نیاز به پرداخت درون برنامه‌ای و خرید اشتراک دارید. بازی Old School RuneScape دارای سه اشتراک و عضویت یک، سه و دوازده ماهه است که به ترتیب ۱۰.۹۹ دلار، ۲۹.۹۹ دلار و ۹۹.۹۹ دلار قیمت دارند. شما با خرید این اشتراک‌ها می‌توانید به تمامی امکانات بازی دسترسی پیدا کنید و همچنین امکان انجام تمامی ماموریت‌های بازی را که با آپدیت‌ها به تعداد آن افزوده می‌شود و تمامی ندارد، پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، در نسخه رایگان شما محدودیت حمل آیتم نیز دارید، اما با پرداخت درون برنامه‌ای این محدودیت برداشته می‌شود و شما می‌توانید به آسانی و با خیال راحت تا تعداد نامشخصی آیتم جمع‌آوری کنید و سپس آن‌ها را بفروشید یا با آن ساخت و ساز انجام دهید. در صورتی که شما حق عضویت را نخرید، عملا خیلی زود تنها می‌توانید به گشت و گذار در دنیای وسیع آن بپردازید و همین موضوع می‌تواند شما را به سرعت از ادامه تجربه بازی دلسرد کند. 

Old School RuneScape

گیم‌پلی بازی به خوبی برای پلتفرم موبایل بازسازی و بهینه شده است

بازی Old School RuneScape گرافیک هنری قابل قبولی دارد، اما از نظر فنی شاید می‌توانست عملکرد بهتری را داشته باشد که با توجه به گستردگی بالای بازی قابل چشم‌پوشی است. با این حال، انیمیشن‌های بازی تنوع خوبی را به خصوص برای یک بازی موبایل MMORPG دارد و همچنین تنوع محیطی بازی نیز گسترده است و علاوه بر محیط‌های شهری و جنگلی، محیط‌های کوهستانی، برفی و حتی بیابانی نیز در بازی وجود دارد که می‌توانید به این مکان‌های مختلف سفر کنید. همچنین با اینکه سیستم کنترل بازی Old School RuneScape در ابتدا بر اساس گیم‌‌پلی بازی، با ماوس و کیبورد طراحی شده بود، اما به خوبی برای گوشی‌های هوشمند لمسی بازسازی و یکپارچه شده است و باعث نخواهد شد که به تجربه شما و گشت و گذار در محیط لطمه‌ای وارد شود. 

با این حال، این بازی مشکلات دیگری مثل مصرف بالای باتری گوشی همراه شما را نیز دارد که پس از مدت زمانی کوتاهی که در حال تجربه بازی هستید، متوجه داغ شدن بیش از حد گوشی خود و خالی شدن شارژ باتری آن خواهید شد که مجبور می‌شوید موبایل خود را به شارژ بزنید تا زمان بیشتری را به گشت و گذار و انجام ماموریت‌ها بپردازید، اما در بیشتر موارد بهتر است تا خنک شدن باتری گوشی از ادامه بازی خودداری کنید. همچنین این بازی با مشکلات فریز شدن‌ نیز مواجه است که در برخی از موارد، مشکل پس از مدت کوتاهی برطرف می‌شود، اما در بیشتر موارد بازی بسته خواهد شد تا مجبور شوید دوباره وارد آن شوید که در این موارد بهتر است پس از مدتی که گوشی کمی خنک‌تر شد، به ادامه بازی بپردازید. علاوه بر این، بازی باگ‌های مختلفی نیز دارد که در برخی از ماموریت‌ها ممکن است روی تجربه شما تاثیر بگذارد، اما در مجموع باعث نخواهد شد که یک مرحله را از اول تجربه کنید. با این حال، داغ شدن و گرم شدن گوشی ممکن است باعث ایجاد لگ و تاخیر شود که در این موارد بهتر است برای مدتی انجام بازی را متوقف کنید و از آن خارج شوید.

Old School RuneScape

بازی Old School RuneScape با وجود تمامی مشکلات و پرداخت‌های درون برنامه‌ای و مصرف بالای باتری و داغ شدن بیش از حد گوشی، می‌تواند یک تجربه نوستالژیک و اعتیادآور روی گوشی‌های تلفن همراه باشد و قادر است شما را ساعت‌ها در دنیای غنی و بسیار وسیع خود غرق کند. با این حال، در حالت رایگان ماموریت‌ها چندان گسترده و متنوع نیست و شما را نیز به چالش نخواهد کشید و بیشتر می‌توانید به گشت و گذار در دنیای اثر و انجام کارهای مختلف بپردازید، اما برای تجربه هرچه بهتر بازی، شما باید حق عضویت خریداری کنید که این موضوع شامل سه گزینه خواهد بود. با این حال، کمپانی Jagex با بازی Old School RuneScape به خوبی توانسته یک تجربه مناسب از سبک MMORPG را برای پلتفرم‌های موبایل عرضه کند که می‌تواند برای ساعت‌ها و حتی هفته‌ها و ماه‌ها شما را سرگرم کند و یک تجربه بی‌نظیر، فراموش‌نشدنی و نوستالژیک از این سبک بازی را روی گوشی‌ یا تبلت‌ تجربه کنید.


منبع زومجی

Old School RuneScape

بازی Old School RuneScape یک تجربه نوستالژیک و اعتیادآور از سبک MMORPG را به دنیای گوشی‌های هوشمند و تبلت آورده است که با پرداخت حق عضویت می‌توانید علاوه بر گشت و گذار در دنیای بسیار گسترده و متنوع آن، به انجام ماموریت‌های متنوع بازی برای ساعت‌ها و ماه‌ها بپردازید. بازی با حال و هوای کلاسیک خود می‌تواند هر شخصی را ساعت‌ها در دنیای خود غرق و شما را برای یک مدت طولانی در دنیای غنی خود سرگرم کند.
مسیح کریمی

8

نقاط قوت

  • + دنیای بسیار وسیع و گسترده
  • + شخصی سازی نسبتا متنوع و گسترده
  • + ماموریت‌های متنوع
  • + روش‌های مختلف و بسیار زیاد برای کسب درآمد

نقاط ضعف

  • - پرداخت‌های درون برنامه‌ای
  • - مصرف بسیار بالای باتری گوشی
  • - فریز کردن مداوم
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده