نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Vice - معاون

چندی پیش از فیلم معاون (Vice) با بازی کریستین بیل و ایمی آدامز رونمایی شد و این اثر تا امروز توانست تا حدودی نظر منتقدان را به خود جلب کند و امتیازهای خوبی از آنها بگیرد.

فیلم Vice یا در زبان فارسی «معاون» یکی از جدیدترین آثار بیوگرافی، درام، کمدی و تاریخی کمپانی آناپورنا پیکچرز (Annapurna Pictures) است که به‌دست آدام مک کی، کارگردان فیلم The Big Short (رکورد بزرگ)، فیلم Anchorman 2: The Legend Continues (گوینده ۲: افسانه ادامه دارد)، فیلم The Other Guys (اون‌یکی‌ها) و فیلم Step Brothers (برادرخوانده) ساخته شده است. در فیلم معاون، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کریستین بیل در نقش دیک چینی، الکس مک‌نیکول در نقش جوانی‌های دیک چینی، ایدن گیل در نقش جوانی‌های دیک چینی، ایمی آدامز در نقش لین چینی، کیلی اسپینی در نقش جوانی‌های لینی چینی، کارولینا کندی دورنس در نقش جوانی‌های لین چینی، استیو کارل در نقش دونالد رامسفلد، سم راکول در نقش جرج دبلیو. بوش، الیسون پیل در نقش مری چینی، لیلی ریب در نقش لیز چینی، وایولت هیکس در نقش جوانی‌های لیز چینی، تایلر پری در نقش کالین پاول، جیسی پلمونز در نقش کورت (راوی) و جاستین کرک در نقش اسکوتر لیبی و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم معاون در تاریخ ۱۱ دسامبر سال جاری (۲۰ آذر) در سالن نمایش ساموئل گلدوین (Samuel Goldwyn)، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۶۱ را از بین ۴۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای نمایش عمومی در سینماهای ایالات متحده، در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۸ (۴ دی ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. به طور کلی می‌توان گفت که نظرهایی که برای این فیلم منتشر شده، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی از منتقدان معتقدند که «اثر هوشمندانه و تندی» است اما یک سری منتقد دیگر باور دارند که «نفرت سیاسی به طرز بدی نمایش داده شده است». از طرف دیگر، نحوه نگارش فیلمنامه و همچنین کارگردانی که هر دو بر عهده‌ی آدام مک‌کی بوده هم نقدهای مختلف و دو دسته‌ای دریافت کرده است. اما در کل، عملکرد بازیگران به خصوص کریستین بیل و ایمی آدامز مورد ستایش منتقدان قرار گرفت.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Vice در سالن نمایش ساموئل گلدوین می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Vice از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم معاون یک داستان حماسی و البته سیاسی را بررسی می‌کند؛ داستانی درباره اینکه چگونه دیک چینی از حضور در کنار ریچارد نیکسون، سی‌وهفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و مدیریت شرکت هالیبرتن، با پیوستن به کابینه جرج دبلیو بوش و کسب جایگاه معاونت او، تبدیل به قدرتمند‌ترین مرد دنیا شده است. او بعد از به‌دست آوردن این جایگاه، کشور خود و همچنین کل دنیا را به گونه‌ای تغییر داد که ما امروزه همچنان این تغییرات را حس می‌کنیم.

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Vice بیندازیم:

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

۱۰۰ از ۱۰۰

در این فیلم، در کنار هوشمندی، شگفت‌انگیزی و جذابیت زیادی که وجود دارد، شوخ‌طبعی سوزانی هم به میان می‌آید که نه باعث می‌شود که بخش‌های مختلف داستانی از هم بپاشد نه اینکه شما را اذیت می‌کند.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

نویسنده و کارگردان فیلم Vice، در نقاط مختلف داستانی به هر طریقی که توانسته یک نارنجک قرار داده است. این فیلم، اثری محسوب می‌شود که یک دقیقه‌اش فوق‌العاده جالب و خنده‌دار است و درست دقیقه بعدی به طرز عجیبی دراماتیک و غم‌انگیز می‌شود.

پیتر بردشاو | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

در این فیلم کریستین بیل به طرز فوق‌العاده خوبی در نقش معاون رئیس جمهور سابق غرق شده و نقش او را خیلی خوب ایفا کرده است.

وینس منسینی | آپروکس

۷۵ از ۱۰۰

سبک کاری مک‌کی به طور همزمان هم خسته کننده و هم تازه است. او کارهایی را انجام می‌دهد که فیلمسازان دیگر باید مدت‌ها و سال‌ها قبل این کارها را می‌کردند. اما در رابطه با خودش می‌توان گفت که او روش کاری خاصی دارد.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

فیلم Vice با اینکه تظاهر می‌کند که قصد دارد با داستان خود، حقیقت اینکه قدرت واقعا چگونه کار می‌کند، فاش کند اما در نهایت ترجیح می‌دهد که بیرون گود بایستد و انگشت خود را به سمت قدرت و افراد سیاسی بگیرد.

فیلم vice

فرد کاپلان | اسلیت

۴۰ از ۱۰۰

خب چگونه این اتفاق افتاد؟ چینی کیست؟ او چگونه چنین قدرتی را به‌دست آورد؟ اهداف و انگیزه‌های او چه بوده است؟ هر اثری که درباره این شخص ساخته می‌شود (کتاب، فیلم، نمایش یا هر چیزی)، باید به این سوال‌ها پاسخ دهد. فیلم معاون خیلی کم و سطحی به این موضوعات پرداخته است.

تای بر | بوستون گلوب

۳۸ از ۱۰۰

داستان این فیلم چیزی است که باید گفته می‌شد اما حالا مشخص شده که آدام مک‌کی، واقعا فرد درستی برای انجام این کار نبوده است. شاید بتوان گفت که الیور استون، گزینه‌ی خیلی بهتری برای انجام این کار می‌بود.

آن هورنادی | واشینگتون پست

۳۷ از ۱۰۰

از لحاظ ساختاری می‌توان گفت که فیلم Vice خیلی شلوغ و پر هرج و مرج است. این فیلم مدام در نقاط مختلف داستانی خود تغییرات ایجاد می‌کند و هیچوقت متوجه نمی‌شود که چه زمان باید به این کار خاتمه بدهد.

مایکل اسنایدل | فیلم استیج

۲۵ از ۱۰۰

تاریخ بارها و بارها عنوان کرده که این افراد، یکی از دلایل اصلی ناهنجاری‌هایی که امروزه وجود دارند هستند اما فیلم معاون آنقدر در گذشته غرق شده و خود را درگیر آنها کرده که اصلا نمی‌داند چه چیز جدیدی را باید در داستان خود بیان کند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Vice نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای جذاب و نسبتا سرگرم کننده بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلمی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم vice


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده