نویسنده: آریا بهپور
// سه شنبه, ۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۵

بازی Gran Turismo Sport تا امروز ۱۰۳ ماشین و ۳۲ پیست دریافت کرده است

بازی Gran Turismo Sport تاکنون بیش از ۱۰۰ اتومبیل و ۳۰ پیست دریافت کرده که تمام ماشین‌ها و پیست‌های جدید بازی به شکل رایگان عرضه شده‌اند.

زمانی که بازی Gran Turismo Sport در اکتبر ۲۰۱۷ برای پلی استیشن 4 منتشر شد، یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به آن گرفته می‌شد و در نقد سایت زومجی هم به آن اشاره شد، تعداد کم ماشین‌ها و پیست‌های بازی بود؛ ۱۶۸ ماشین و ۳۹ پیست (در ۱۷ منطقه) برای این بازی طراحی شده بودند که باعث می‌شدند گرن توریسمو اسپورت از این نظر کمترین میزان ماشین و پیست را از زمان گرن توریسمو 3 به بعد داشته باشد.

کازونوری یامائوچی، کارگردان بازی یک سال قبل از عرضه آن گفته بود دوست دارد در نسخه نهایی حدود ۵۰۰ ماشین را در اختیار طرفداران بازی بگذارد و به علت سخت‌افزار مناسب پلی استیشن 4 و مدل‌های باکیفیت از نسخه‌های قبلی گرن توریسمو، این کار خیلی هم سخت نخواهد بود. ولی در نهایت چنین نشد و بازی با تعداد خیلی کمتری ماشین منتشر شد؛ هرچند در آن زمان خبر نداشتیم که پولیفونی دیجیتال (Polyphony Digital) قصد دارد از طریق آپدیت‌های پشت سر هم، این تعداد را به مرور بیشتر و بیشتر کند.

اکنون بعد از گذشت بیش از یک سال و با عرضه جدیدترین آپدیت بازی یعنی آپدیت ۱.۳۱ در ماه دسامبر، تعداد ماشین‌های جدید گرن توریسمو اسپورت به ۱۰۳ عدد و تعداد پیست‌های جدید آن هم به ۳۲ عدد (در هفت منطقه) رسیده است و همه آن‌ها هم به شکل رایگان در اختیار علاقمندان قرار گرفته‌اند. سایت GTPlanet در مقاله‌ای به بررسی این آپدیت‌ها از زوایای مختلف پرداخته است که اطلاعات جالبی به ما می‌دهد (منظور از پیست در اینجا نقشه‌ها و زیرمجموعه‌های جداگانه هر منطقه است. برای مثال منطقه‌ای مثل Blue Moon Bay خود به شِش زیرمجموعه مختلف تقسیم می‌شود).

گرن توریسمو اسپورت

آپدیت ۱.۳۱ به این معنی نیست که تا امروز ۳۱ آپدیت محتوایی داشته‌ایم؛ بلکه این عدد همه به‌روزرسانی‌های بازی را شامل می‌شود و مواردی مثل رفع باگ‌ها و ایرادات مختلف را دربرمی‌گیرد. تعداد آپدیت‌های محتوایی تا این لحظه ۱۳ عدد بوده‌اند که اولین مورد آن آپدیت ۱.۰۶ بود. این آپدیت تنها شِش هفته بعد از انتشار بازی از راه رسید و ماشین‌های شلبی کبرا، آئودی R18 و زاگاتو Vision Gran Turismo را به بازی اضافه کرد. سپس آپدیت‌های بعدی در فواصل مختلف منتشر شدند و به صورت میانگین هر ۲۸.۷ روز یک آپدیت محتوایی برای بازی منتشر شد. بیشترین زمان انتظار برای عرضه یک آپدیت ۹ هفته بوده است و در فاصله ماه‌های می و جولای خبری از آپدیت محتوایی نبود. البته قبل از آن در ماه می آپدیت بزرگ ۱.۱۹ برای گرن توریسمو اسپورت منتشر شده بود که پیست معروف Circuit de la Sarthe را به بازی اضافه کرده بود.

آپدیت‌های بازی از نظر محتوایی حالت ثابتی نداشته‌اند و هر بار شاهد تعداد متفاوتی ماشین یا پیست بوده‌ایم. برای مثال در اولین مرتبه سه عدد ماشین دریافت کردیم، ولی در آپدیت‌های ماه آوریل در کنار دو عدد ماشین آئودی Vision Gran Turismo و تویوتا GR سوپرا ریسینگ کانسپت، پیست Dragon Trail Gardens هم به دست هواداران رسید.

از ۱۳ آپدیت محتوایی بازی، ۱۱ عدد از آن‌ها دارای پیست‌های جدید بوده‌اند؛ پیست‌هایی که تنوع بالایی داشته‌اند و علاوه بر نقشه‌های جدید برای مناطق طراحی شده در نسخه اصلی، شامل شِش منطقه برگرفته از پیست‌های واقعی و یک منطقه فانتزی و طراحی شده توسط خود پولیفونی می‌شوند:

  • Autodromo Nazionale Monza
  • Circuit de Barcelona-Catalunya
  • Circuit de la Sarthe
  • Circuit de Sainte-Croix
  • Fuji International Speedway
  • Red Bull Ring
  • Tsukuba Circuit

گرن توریسمو اسپورت

همان‌طور که گفته شد، بیش از ۱۰۰ ماشین جدید هم در این مدت به بازی اضافه شده‌اند که رقم بالایی است و می‌توان گفت ۳۸ درصد از ماشین‌های نسخه فعلی گرن توریسمو اسپورت، در زمان عرضه بازی در دسترس نبوده‌اند. از آنجایی که تمرکز اصلی بازی روی ورزش های الکترونیک (eSports) بوده است، عجیب نبود که تعداد ماشین‌های مخصوص مسابقه از ماشین‌های جاده‌ای و معمولی بیشتر باشد و این نسبت در زمان عرضه بازی ۱۱۴ به ۵۴ بود. ولی به نظر می‌رسد بعد از آن پولیفونی سعی کرده است بیشتر به سمت حال و هوای نسخه‌های کلاسیک گرن توریسمو برود و با عرضه ماشین‌های جاده‌ای بیشتر، این نسبت را به ۱۲۱ به ۹۱ رسانده است و بقیه ماشین‌ها هم به کلاس Gr.X تعلق دارند که شامل ماشین‌های ویژن گرن توریسمو می‌شوند.

۷۴ عدد از ۱۰۳ ماشین جدید این بازی را پیش از این در نسخه‌های پنجم و ششم گرن توریسمو روی پلی استیشن 3 دیده بودیم و در اینجا با کیفیتی بالاتر بازگشته‌اند. هفت عدد از این ۷۴ ماشین حتی سابقه‌ای قدیمی‌تر از این هم دارند و در گرن توریسمو 4 حضور داشتند که بعدها به عنوان ماشین استاندارد وارد گرن توریسمو 5 شدند و با کاکپیت ساده هم به گرن توریسمو 6 آمدند و این بار با مدل‌سازی نسل جدید از راه رسیده‌اند؛ از جمله سوبارو ایمپرزا 22B و تویوتا سوپرا RZ. از طرف دیگر ماشین‌های جدید بازی همگی از کمپانی‌هایی هستند که قبلاً در گرن توریسمو نماینده داشته‌اند، به جز دو مورد: دتوماسو پنترا و زاگاتو ایزو ریولتا ویژن گرن توریسمو.

البته ماشین‌های متفاوت دیگری هم بوده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به راحتی در دسته‌بندی کمپانی خاصی قرار داد و طبق سنت این سال‌های یامائوچی، او با حضور در نمایشگاه SEMA به انتخاب مدل‌های مورد نظر خود می‌پردازد و هر سال یک مدل را برای حضور در گرن توریسمو انتخاب می‌کند؛ مدل‌هایی مثل FuguZ ،Mach Forty و Chevy Nova که داخل بازی در زیرمجموعه برند گرن توریسمو طبقه‌بندی می‌شوند. کمپانی‌هایی که بیشترین ماشین‌های اضافه شده توسط آپدیت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند هم نیسان (با هشت ماشین) و فراری (با هفت ماشین، از جمله مدل‌های محبوب F50 و GTO) هستند.

اگر بازه‌های زمانی عرضه آپدیت‌ها را به هر ۲۸ روز یک بار تقسیم کنیم، در هر بازه زمانی حدود هشت ماشین و بین دو تا سه پیست به بازی اضافه شده است. از هر هشت ماشین، پنج عدد در کلاس جاده‌ای هستند و سه عدد باقی‌مانده هم به کلاس‌های مسابقه‌ای و X تقسیم می‌شوند. به شکل میانگین در هر هشت ماشین سه عدد ژاپنی، ۱.۵ ماشین ایتالیایی، ۲.۵ ماشین آمریکایی یا آلمانی و یک ماشین هم انگلیسی یا فرانسوی هستند. شِش عدد از هر هشت ماشین هم پیش از این به نوعی در گرن توریسموهای قبلی حضور داشته‌اند؛ یا به شکل مدل پریمیوم در نسخه‌های پنج و شش یا مدل‌های ساده‌تر در گرن توریسمو 4.

گرن توریسمو اسپورت

در مجموع با نگاهی به آپدیت‌های یک سال اخیر گرن توریسمو اسپورت و ماشین‌ها و پیست‌های اضافه شده به بازی، می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین ایرادات آن تا حد زیادی برطرف شده است و نسخه فعلی از این نظر قابل مقایسه با روز اول نیست. باید دید پولیفونی دیجیتال برای آینده چه برنامه‌هایی دارد و تا چه زمانی از بازی پشتیبانی می‌کند و آیا همچنان شاهد عرضه این آپدیت‌های محتوایی رایگان خواهیم بود، یا کم‌کم باید با آن‌ها خداحفظی کنیم و منتظر خبرهایی از نسخه بعدی گرن توریسمو شویم؛ موضوعی که البته با توجه به سابقه نه‌چندان جالب پولیفیونی از نظر سرعت تولید هر نسخه از بازی، شاید به این زودی‌ها هم رخ ندهد.


منبع GTPlanet
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده