نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم If Beale Street Could Talk - اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند

فیلم اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند (If Beale Street Could Talk) با محوریت عشق و بی‌عدالتی اخیرا به روی پرده سینماها رفت و به خوبی توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند.

فیلم If Beale Street Could Talk یا در زبان فارسی «اگر خیابان بیل می توانست حرف بزند» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، درام، رمانتیک و جنایی کمپانی انجل فیلمز (Angel Films) است که به‌دست بری جنکینز، کارگردان سریال Dear White People (مردم سفید عزیز)، نویسنده و کارگردان فیلم Moonlight (مهتاب) و فیلم Medicine for Melancholy (دارو برای مالیخولیا) ساخته شده است. در فیلم اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون کیکی لین در نقش کلمنتین تیش ریورز، میلانی ماینز در نقش جوانی‌های کلمنتین تیش ریورز، استیفن جیمز در نقش آلونزو فونی هانت، اتن بارت در نقش جوانی‌های آلونزو فونی هانت، رجینا کینگ در نقش شارون ریورز، تیونا پاریس در نقش ارنستین ریورز، کولمن دامینگو در نقش جوزف ریورز، برایان تایری هنری در نقش دنیل کارتی، اد اسکرین در نقش افسر بل، امیلی ریوس در نقش ویکتوریا راجرز، مایکل بیچ در نقش فرانک هانت، آنجانو الیس در نقش خانم هانت، ایبونی اوبسیدین در نقش ادرین هانت، دامینیک تورن در نقش شیلا هانت، فین ویتراک در نقش هی وارد و دیگو لونا در نقش پدروسیتو و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند در تاریخ ۹ سپتامبر سال جاری (۱۸ شهریور) در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۸۶ را از بین ۴۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران محدود در سینماهای ایالات متحده، در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۳ آذر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. فیلمنامه‌ی این اثر توسط خود بری جنکینز، آن هم براساس داستان کتاب If Beale Street Could Talk، به نویسندگی جیمز بالدوین، نوشته شده است. بری جنکینز علاوه بر کارگردانی و نگارش فیلمنامه، به همراه مگان الیسون، دیدی گاردنر، جرمی کلاینر، ادل رومانسکی و سارا مورفی تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده داشت. لازم به ذکر است که این اثر به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸، توسط اعضای هیئت ملی بازبینی فیلم و بنیاد فیلم آمریکا انتخاب شده است. این فیلم همچنین در مراسم جایزه گلدن گلوب، در بخش‌های بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلم درام، نامزد شده است.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم If Beale Street Could Talk در چهل و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو و نمایش عمومی آن در سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم If Beale Street Could Talk از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

اتفاقات این فیلم در اوایل دهه ۱۹۷۰ و در محله هارلم جریان دارد. فیلم If Beale Street Could Talk داستان عشق بی‌نهایت و تکان دهنده‌ی یک زوج آفریقایی را حکایت می‌کند که پیوندی شکست‌ناپذیر دارند. داستان از دید یک دختر ۱۹ ساله به نام تیش ریورز به تصویر کشیده شده است. ما در این فیلم شاهد عشق، شور و اشتیاق، احترام و اعتمادی هستیم که این دختر و همسر دوست‌داشتنی را به همسر هنرمندش به نام آلونزو هانت، ملقب به فونی، متصل می‌کند. این دو جوان، از بچگی با یکدیگر دوست بودند و بعد از ازدواج، رویاهای بزرگی را در سر می‌پروراندند اما زمانی که فونی برای جرمی که مرتکب نشده بود، دستگیر شد، تمام این نقشه و برنامه‌ها از بین رفت. تیش می‌دانست که همسرش بی‌گناه است و مدام به این موضوع فکر می‌کرد که دوست خوبش یعنی دنیل کارتی هم اخیرا از زندان (که به صورت ناحق به آنجا رفته بود)، آزاد شده بود. در حالی که مادر فونی (با بازی آنجانو الیس) تقوا پیشه کرده بود و پدر او هم (با بازی مایکل بیچ) با احساس ناتوانی دست و پنجه نرم می‌کرد، پدر خود تیش به نام جوزف و خواهرش هم به نام ارنستاین، اصلا در حمایت کردن از او تردید نداشتند. شاید بتوان گفت که حتی مادر بسیار دلسوز تیش یعنی شارون بیشتر از هر فرد دیگری مشتاق آزادی فونی بود. او دوست داشت هر کاری انجام دهد و حتی خودش را به خطر بیندازد تا بتواند آینده‌ای روشن را برای دختر و دامادش رقم بزند... و البته فرزند متولد نشده‌ی آنها که با به دنیا آمدنش لذت‌ها و چالش‌های جدیدی را همراه خود می‌آورد. تیش به طور مداوم به ملاقات فونی می‌رفت و همسرش تلاش می‌کرد با وجود تمام سختی‌هایی که زندان دارد، روحیه خود را حفظ کند. هفته‌ها و ماه‌ها گذشت و تیش سعی خود را می‌کرد که امیدش را از دست ندهد و با قدرتی که درون خود و خانواده‌اش وجود دارد، در این این مسیر گام بردارد و جلو برود.

فیلم If Beale Street Could Talk

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم If Beale Street Could Talk بیندازیم:

کریستوفر میچل | CineVue

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم If Beale Street Could Talk یک اثر غنی، لطیف و شاعرانه است. داستان این فیلم درست به همان اندازه که یک حس عاشقانه را حکایت می‌کند، درباره عدالت و بی‌عدالتی هم هست.

کی. آستین کالینز | ونیتی فیر

۱۰۰ از ۱۰۰

چیزی که جنکینز در ساخت این فیلم خیلی خوب درک کرد و چیزی که من را بیشتر از همه شگفت‌زده کرد، تاثیر فوق‌العاده زیادی بود که بالدوین با نوشتن این کتاب خود، روی زندگی گسترده‌ی سیاه پوستان گذاشته است.

متیو دوورتی | آی جی ان

۹۵ از ۱۰۰

فیلم If Beale Street Could Talk از بری جنکینز دارای سبک و جزئیات مخصوص به خود است. در اصل می‌توان گفت که داستان آن بیشتر از هر چیزی روی زندگی انسانی تمرکز دارد و اینکه چگونه ما به دنبال بزرگ‌ترین هدیه‌ای که می‌توانیم به هم تقدیم کنیم، می‌گردیم و آن هم چیزی نیست جز، عشق.

تیفانی چوبانیان | Film Threat

۹۰ از ۱۰۰

فیلم اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند یک تجربه فوق‌العاده خوب محسوب می‌شود. مخاطبان هنگام تماشای این اثر در داستان به موقع بالدوین که درباره عشق، استقامت و تبعیض است، غرق خواهند شد.

مینولا دارگیس | نیویورک تایمز

۸۰ از ۱۰۰

زمانی که جنکینز به خودش اعتماد داشته باشد، می‌تواند اوج بگیرد و بلند شود. با این حال، زمان‌هایی وجود دارد که اگر او بیش از حد به رمان وفادار باشد یا به مخاطبان خود اعتماد نکند، ممکن است تلو تلو بخورد و حتی به زمین بیفتد.

If Beale Street Could Talk

بنجامین لی | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

فیلم If Beale Street Could Talk در قلب خود یک عشق بزرگ را می‌پروراند؛ فیلمی که داستان آن هم درباره روابط خانوادگی و هم حس‌های عاشقانه است. از طرف دیگر جنکینز هم بخش‌های مختلف آن را با گرمای بسیار زیادی پر کرده است.

برایان تریوت | یو اس ای تودی

۷۵ از ۱۰۰

اعضای تیم بازیگری فوق‌العاده هستند؛ به خصوص رجینا کینگ.

کیت تیلور | گلوب باند میل (تورنتو)

۷۵ از ۱۰۰

جینکینز در این اثر خود، صحنه‌های به‌یادماندنی زیادی را خلق کرده است؛ به خصوص زمانی که شخصیت مرد داستان درباره واقعیت‌های نژادپرستانه‌ای که آنها مجبورند با این واقعیت‌ها زندگی کنند، بحث و صحبت می‌کند.

سارا استوارت | نیویورک پست

۶۳ از ۱۰۰

بری جنکینز یک کارگردان بسیار خوب در صنعت فیلمسازی محسوب می‌شود اما در مورد این فیلم، به نظر می‌رسد که انگار او برخی اوقات آنقدر جذب جادوی یک سری لحظات خاص می‌شود (حتی یک تصویر و صحنه‌ی بسیار معمولی)، که فراموش می‌کند او مخاطبانی دارد که انتظار یک داستان را از او دارند.


لازم به ذکر است که فیلم If Beale Street Could Talk رتبه ۳۳ را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ به‌دست آورده است. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم If Beale Street Could Talk نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای بسیار زیبا و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

امتیاز / متا فیلم If Beale Street Could Talk


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده