// یکشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۹

پنج دلیلی که باعث می‌شوند برای مراسم The Game Awards 2018 هیجان‌زده باشیم

دیگر چیزی تا برگزاری بزرگ‌ترین مراسم سالانه‌ی اهدای جوایز در دنیای هنر هشتم باقی نمانده است و به همین مناسبت، زومجی در این مقاله پنج ویژگی هیجان‌انگیز این رویداد را زیر ذره‌بین می‌برد.

راس ساعت ۰۵:۰۰ بامداد روز جمعه ۱۶ آذرماه به وقت ایران، پنجمین دوره از بزرگ‌ترین مراسم اهدای جوایز به برترین بازی‌های سال یا به عبارت بهتر TGA 2018، برگزار می‌شود. مراسمی که انتظار داریم خاص‌تر و دوست‌داشتنی‌تر از همه‌ی دوره‌های قبلی خودش هم باشد و جف کیلی، تهیه‌کننده و مجری اصلی «گیم اواردز»، تا به امروز صحبت‌های بسیار زیاد و گوناگونی درباره‌ی آن کرده است. اما در همین حین که هر روز متوجه حضور افراد بیشتر، بازی‌های بیشتر و کمپانی‌های بیشتری درون مراسم امسال می‌شویم، بهترین راهی که می‌تواند هم هایپ‌مان برای از راه رسیدن آن را بیشتر از همیشه کند و هم دید مناسبی نسبت به هویت و تمامی عناصر دخیل در برگزاری‌اش تحویل‌مان دهد، چیزی نیست جز بررسی کردن اصلی‌ترین دلایلی که شانس موفقیت جدی رویداد مورد بحث را به شدت افزایش می‌دهند. مواردی که از پخش تریلرهای خواستنی در طول دقایق The Game Awards 2018 آغاز می‌شوند و به سیستم رای‌گیری هوشمندانه‌ی آن می‌رسند.

Anthem

رونمایی از بازی‌های جدید و نمایش تریلر آثار مورد انتظار

هیچ شک و شبهه‌ای در ارزشمند بودن این یک مورد برای همگان وجود ندارد. طوری که حتی درون نظرسنجی انجام‌شده توسط شخص جف کیلی برای شناخت هیجان‌انگیزترین عنصر مراسم امسال در نگاه تماشاگران، نزدیک به هشتاد درصد شرکت‌کنندگان نمایش‌های جدید یا همان World Premieres را به عنوان گزینه‌ی مورد نظرشان اعلام کردند. چون هنگامی که صحبت از The Game Awardsها و E3ها به میان می‌آید، ما گیمرها بیشتر از هر چیز دیگر، با همین تفاوتِ خاص مراسم‌های مورد علاقه‌مان درون جهان ویدیوگیم نسبت به رویدادهایی چون گلدن گلوب و اسکار، فخرفروشی می‌کنیم و بزرگ‌ترین برتری آن‌ها را آینده‌نگری‌شان می‌دانیم. در حقیقت برخلاف تمامی مراسم‌های مشابه، «گیم اواردز» فقط و فقط راجع به شناخت برترین جلوه‌های یک هنر در ماه‌های قبل از برگزاری آن نیست و باعث می‌شود که ما موازی با قدردان بودن‌مان از تجربه‌های پیشین، برای آینده هم هیجان بیشتری پیدا کنیم.

Ghost of Tsushima

همان‌طور که احتمالا خودتان هم دوست دارید، قرار نیست که تا قبل از برگزاری TGA 2018، خبرهای اصلی و میخکوب‌کننده‌ی احتمالی راجع به تریلرهای حاضر در آن را به صورت رسمی بشنویم و تیم سازنده‌ی مراسم، طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که اصلی‌ترین سورپرایزها را موقع پیش‌روی ثانیه‌ها و دقایقش در پخش زنده ببینیم. البته برگزارکنندگان به فکر مخاطبان هم بوده‌اند و برخی از گزینه‌های قابل حدس را در روزهای باقی‌مانده تا جمعه، معرفی می‌کنند. مثلا ما به خوبی می‌دانیم که استودیوی بازی‌سازی آبسیدین (Obsidian Entertainment) با یک اثر جدید در این رویداد حاضر خواهد شد و از طرفی بایوور (BioWare) هم پخش تریلر تازه‌ی جدیدترین ساخته‌اش یعنی Anthem لابه‌لای دقایق The Game Awards 2018 را تایید کرده است. Devil May Cry 5 هم که قرار است به نوعی در مراسم امسال، حضور پیدا کند. ولی مثل همیشه، هیجان‌انگیزترین خبرها، حرف‌های موجود در شایعه‌ها هستند. حرف‌هایی که حتی به آثاری غیر از Death Stranding، اثر جدید هیدئو کوجیما نیز مربوط می‌شوند. چون با توجه به زمان گذشته از آغاز تولید بازی، روابط صمیمانه و دوستانه‌ی کوجیما با جف کیلی، اطلاعات غیررسمی منتشرشده مبنی بر عرضه‌ی Death Stranding در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی و عدم برگزاری کنفرانس مطبوعاتی توسط سونی در E3 بعدی، بیشتر باید در صورت عدم پخش تریلر تازه‌ای از بازی مورد بحث در مراسم پیش‌رو متعجب شویم. اما این وسط شایعاتی درباره‌ی حضور بازی‌هایی همچون Ghost of Tsushima، قسمت جدید سری Mortal Kombat، انحصاری‌هایی از سوی نینتندو مثل Metroid Prime 4 و بازی Bayonetta 3 هم به گوش می‌رسند. البته قطعا با هر ساعت نزدیک‌تر شدن به مراسم این شایعه‌ها پررنگ‌تر هم خواهند شد و کم‌کم هرگونه که باشد، نام همه‌ی بازی‌های مورد انتظار معرفی‌شده در چند سال اخیر که هنوز عرضه نشده‌اند، در لیست نمایش‌های احتمالی TGA 2018، به چشم می‌خورد! البته این را هم فراموش نکنید که جف کیلی بدون اعلام تعداد کلی تریلرهای حاضر در مراسم، گفته است که The Game Awards 2018 بیش از ده بازی کاملا جدید را برای اولین بار معرفی خواهد کرد. آثاری که قطعا تک‌تک‌شان بازی‌های AAA نخواهند بود ولی می‌شود امید داشت که حداقل نیمی از آن‌ها، در هیجان‌زده کردن تمام و کمال‌مان موفق باشند.

راس ساعت ۰۵:۰۰ بامداد روز جمعه ۱۶ آذرماه به وقت ایران، مراسم «گیم اواردز» به صورت زنده و به شکل کاملا رایگان روی بیش از ۴۰ پلتفرم استریم ویدیوی آنلاین، پخش می‌شود

مطابق برخی گفته‌ها، ممکن است بزرگ‌ترین بازی جدید حاضر در مراسم امسال، قسمت جدید سری بازی‌های Alien یا همان Alien: Blackout باشد. این شایعه، بعد از معرفی شعار مراسم امسال یا همان Worlds will change به شکل جدی مطرح شد. چرا؟ چون اگر با داستان این مجموعه آشنا باشید، به خوبی می‌دانید که یکی از شیطانی‌ترین نقش‌های منفی آن را کمپانی Weyland-Yutani با شعار Building better worlds ایفا می‌کند. جمله‌ای که در کنار شعار انتخاب‌شده به عنوان شعار مراسم امسال «گیم اواردز»، باعث شد طرفداران فرانچایز Alien، بالاخره به دیدن یک نمایش از بازی جدید مجموعه‌ی مورد علاقه‌شان امیدوار شوند. البته همه‌ی این شایعه‌ها زمانی جدی‌تر شدند که صفحه‌ی رسمی The Game Awards، زیر عکس‌های بازدید هیدئو کوجیما از قسمت‌های مرتبط با سری فیلم‌های Alien درون شرکت فاکس قرن بیستم، مجددا جمله‌ی Worlds will change را در قالب یک توئیت، منتشر کرد. هر آن‌چه که باشد، انتظارات بازیکنان از تک‌تک نمایش‌های حاضر در «گیم اواردز» امسال به شدت بالا رفته است و در وضعیت فعلی، شاید این مراسم دوساعته برای ماندن در ذهن گیمرها تنها احتیاج به پنج تریلر واقعا طوفانی داشته باشد.

AMD

افزایش بودجه و همکاری با اسپانسرهای بهتر

یکی از صحبت‌های مهم جف کیلی درون مصاحبه‌هایی که در ماه‌های اخیر انجام می‌داد، همین بود که او و تیمش همواره می‌خواهند The Game Awards را باکیفیت‌تر، بزرگ‌تر و باشکوه‌تر از قبل برگزار کنند. هدفی که در سال گذشته و با برگزاری به یاد ماندنی The Game Awards 2017، محقق نیز شد و حالا افزایش واضح بودجه‌ی این مراسم مستقل به سبب بیشتر و باکیفیت‌تر شدن اسپانسرهایش، می‌تواند برآورده‌سازی آن را به سطوح تازه‌ای نیز برساند. چون با بودجه‌ی بیشتر، افراد حرفه‌ای‌تر و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خاص‌تری به تیم می‌آیند. نتیجه هم می‌شود آن که مراسم امسال، بتواند در پلتفرم‌های آنلاین بیشتری پخش شود، بتواند نورپردازی‌ها و طراحی اجزای سالن جذاب‌تری داشته باشد و بتواند همه‌ی ایده‌های برگزارکنندگانش از همان اولین دوره را واقعا به شکلی کمال‌گرایانه اجرا کند.

اگر سال‌های گذشته تماشاگر «گیم اواردز» بوده باشید، قطعا به یاد دارید که یکی از معدود مشکلات پایدار این رویداد، چیزی نبود جز تبلیغات ضعیف و خسته‌کننده‌ی اسپانسرها در انواع و اقسام بخش‌هایش. اما جف کیلی قول داده است که این‌بار با در نظر گرفتن خواسته‌ی مخاطبان، اسپانسرهایی مرتبط‌تر با دنیای ویدیوگیم مانند شرکت AMD را به عنوان تامین‌کنندگان بودجه‌ی مراسم دارد و حتی درباره‌ی چگونگی تبلیغات، توضیحات مشخص و اطمینان‌بخشی را تحویل‌شان داده است. پس افزون بر دیدنی‌تر بودن همه‌چیز در TGA 2018، احتمالا می‌توانیم مطمئن باشیم که این بار دیگر قرار نیست حجم محسوسی از وقت بینندگان، برای دنبال کردن تبلیغات اسپانسرهایی ناشناس و کم‌ارزش برای گیمرها، تلف بشود.

The Game Awards 2018

سیستم رای‌گیری همزمان از مخاطبان و رسانه‌های جهانی

در جهان امروز، اصولا می‌شود دو دسته از مراسم‌ها را مشاهده کرد. دسته‌ی اول رویدادهایی مثل اکثر جوایز سینمایی معتبر هستند که فقط و فقط بر پایه‌ی رای گروهی مشخص از داوران جوایز خود را اعطا می‌کنند و دسته‌ی دوم هم آن‌هایی که چیزی به جز رای مخاطبان، برای‌شان اهمیتی ندارد. در این بین، ویژگی محوری دسته‌ی اول همواره بی‌ارتباطی جوایز آن‌ها با نظر مخاطبان عامه و به دنبالش جدی گرفته شدن‌شان توسط گروه‌های بزرگی از دنبال‌کنندگان است. طوری که اسکار و گلدن گلوب برای برخی از سینماروهایی که شاید در طول سال فقط به تماشای فیلم‌هایی کمتر از تعداد انگشت‌های‌شان بپردازند، تبدیل به مرجع فیلم‌شناسی بشوند و بعضی‌ها، تنها و تنها با دنبال کردن برندگان‌شان، بفهمند که می‌خواهند امسال چه آثاری را ببینند. این سیستم شاید در صورت کاربلد بودن انکارناپذیر داورها جواب بدهد اما خواسته یا ناخواسته، فاصله‌ی بسیار زیادی بین تماشاگر و رویداد مورد بحث، ایجاد می‌کند. چون بیننده آن‌جا صرفا باید دنبال‌کننده‌ی نظرات دیگران باشد و شاید همین هم در طولانی‌مدت، باعث میل پیدا نکردن وی به دیدن مراسم به صورت زنده شود.

The Game Awards یکی از معدود مراسم‌هایی است که در هر دوره از برگزاری‌شان، بهتر از قبل ظاهر شده‌اند

ولی سیستم اهدای جوایز بر اساس نظر مطلق کاربران هم شاید این مشکل را جبران کند، اما به شدت کیفیت هر رویدادی را پایین می‌آورد. سیستمی که متاسفانه به شدت در دنیای بازی‌ها رواج پیدا کرده است و به سبب غیر قابل کنترل و شناخت بودن جامعه‌ی رای‌دهندگان، هرگز نمی‌توان به نتایج حاصل‌شده در مراسم‌هایی که مطابق آن پیش‌روی می‌کنند، اتکا کرد. The Game Awards 2018 هم با در نظر داشتن مزایا و معایب هر دوی این متودها، نامزدهای هر بخش رقابتی موجود در مراسم را با تصمیم داورانش به بهترین و منصفانه‌ترین حالت ممکن مشخص کرده است و برای رای‌گیری، سراغ بزرگ‌ترین رسانه‌ها از سرتاسر جهان و صد البته مخاطبان می‌رود. طوری که در سیستمی توضیح‌داده‌نشده، رای تک‌تک تماشاگران جهانی در هر بخش با ضریب بسیار پایین‌تری کنار نظر داوران قرار می‌گیرد و برنده‌ی نهایی را مشخص می‌کند. داوران اصلی هم همان‌گونه که بیان شد، متشکل از برترین منتقدان رسانه‌های بزرگ مختلف، با زبان‌های مختلف و متعلق به کشورهای مختلف جهان هستند. پس این‌جا با رویدادی مواجه می‌شویم که اولا موقع اهدا شدن هر جایزه‌ای در آن می‌دانیم که با رای‌مان تاثیر اندکی در انتخاب فرد، بازی یا استودیوی مورد نظر داشته‌ایم و دوما از محدود نبودن داورانش و همچنین یکسان نبودن نگاه‌های کلی آن‌ها به صنعت/هنر ویدیوگیم، اطمینان داریم. پس هم باورمان نسبت به کیفیت نامزدها و صد البته لایق بودن انکارناشدنی برندگان از بین نمی‌رود و هم The Game Awards یکی دیگر از آن مراسم‌هایی نمی‌شود که ما تماشاگران صرف و بدون تاثیرش باشیم.

Lorne Balfe

ارکستر زنده‌ی موسیقی بازی‌ها به رهبری لورن بالف

تمامی دوره‌های مراسم The Game Awards، سعی کرده‌اند به نوعی از موسیقی زنده هم بهترین استفاده‌ها را ببرند. اما در سال گذشته و با استفاده از ارکستر بزرگی که برخی از دوست‌داشتنی‌ترین آهنگ‌های شنیده‌شده در بازی‌های بزرگ و گوناگون را تقدیم گیمرها کرد، این بهره‌برداری به مرحله‌ی ارزشمندتری رسید و توانست حالتی متناسب‌تر با ماهیت «گیم اواردز» به خود بگیرد. در کنار پیشرفت تمامی بخش‌ها، The Game Awards 2018به بازیکنان قول روبه‌رو کردن‌شان با بهترین تجربه‌ی موسیقیایی شنینده‌شده در این مراسم‌ها تا به امروز را داده است و می‌خواهد چه در موسیقی‌های متن دقایق عادی مراسم و چه در ثانیه‌های متمرکز روی اجرای زنده‌ی موسیقی‌های بازی‌های قدیمی و جدید توسط ارکستر بزرگ و زنده، رسما از خجالت‌مان دربیاید. می‌خواهید بپرسید که چه چیزی باعث می‌شود که ادعای جف کیلی و تهیه‌کنندگان دیگر مراسم مبنی بر انجام چنین کار فوق‌العاده‌ای را حالا بیشتر از همیشه جدی بگیریم؟ این که رهبر ارکستر و کارگردان موسیقی‌های مراسم امسال، لورن بالف دوست‌داشتنی است.

Beyond: Two Souls

فرقی ندارد که طرفدار سینما، بازی‌ها یا هر دوی این‌ها باشید. در هر صورت لورن بالف یکی از شناخته‌شده‌ترین آهنگ‌سازهای امروز است که همکاری‌های موفق و هیجان‌انگیزی با اشخاصی مانند هانس زیمر هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. «شرلوک هلمز» (Sherlock Holmes) محصول سال ۲۰۰۹ میلادی به کارگردانی گای ریچی، The Florida Project یکی از نامزدهای دوست‌داشتنی فصل جوایز قبلی و Mission: Impossible – Fallout، تنها تعداد اندکی از آلبوم‌های موسیقی متن لایق ستایش ساخته‌شده توسط بالف در دنیای سینما هستند. اما اگر می‌خواهید نفس خودتان را بند بیاورید، باید کارنامه‌ی درخشان این مرد دوست‌داشتنی در آثار متعلق به دنیای هنر هشتم را ببینید. از Crysis 2 و Call of Duty: Modern Warfare 2 و Assassin's Creed: Revelations تا Assassin's Creed III و FIFA 19 و صد البته یکی از بازی‌های عالی مرد مولف دنیای گیم یا همان دیوید کیج به نام Beyond: Two Souls. این یعنی رهبر ارکستر The Game Awards 2018، نه فقط یک آهنگ‌ساز عالی، که یک آهنگ‌ساز عالی فعال در دنیای بازی‌ها است. مردی که احتمالا به کمک وی و تیم هنرمندش، به شکل متعدد در طول مراسم، می‌توانیم میخکوب شدن با شنیدن اصواتی فوق‌العاده و خاطره‌انگیز را لمس کنیم. تازه شاید گوش‌های‌مان مشغول شنیدن تم‌های اصلی برخی از مورد انتظارترین بازی‌های منتشرنشده نیز بشود و همین موضوع، تحمل‌مان برای از راه رسیدن آن‌ها را مجددا کاهش دهد.

Hideo Kojima

حضور چهره‌هایی محبوب از دنیای بازی‌ها، تلویزیون و سینما

قطعا برخی از اصلی‌ترین ستاره‌های غیرمنتظره‌ی حاضر در «گیم اواردز» امسال نیز تا قبل از برگزاری مراسم، به هیچ عنوان معرفی نمی‌شوند

The Game Awards هر سال با دعوت مهمانان هیجان‌انگیزتر از قبل که به دنیای تلویزیون، موسیقی، سینما و از همه مهم‌تر بازی‌سازی تعلق دارند، می‌خواهد خط باریک‌تری بین ویدیوگیم و مدیوم‌های دیگر سرگرمی بکشد. خطی که تا به امروز هم شدیدا در ترسیم آن موفق بوده است و احتمالا همان‌گونه که یکی از مهمان‌های همیشگی و به شدت دوست‌داشتنی این مراسم می‌گوید، در کنار خیلی چیزهای دیگر، در چند سال آینده سینما و بازی‌ها را نزدیک‌تر از همیشه به یکدیگر خواهد کرد. تا لحظه‌ی نگارش این مقاله، کریستف والتس (بازیگر اثر خارق‌العاده‌ی کوئنتین تارنتینو یعنی Inglourious Basterdsبرادران روسو (کارگردان‌های فیلم‌های چون Avengers: Infinity War)، برادران دافر (خالق سریال تحسین‌شده‌ی Stranger Things)، استریمرهای شناخته‌شده‌ای مثل Ninja و Pokimane، مجری همیشه در صحنه حاضر خانم آیشا تایلر، خالق جوان و پرانرژی بازی A Way Out یعنی جوزف فارس که سال گذشته یکی از به یاد ماندنی‌ترین سکانس‌های تاریخ TGA برای همیشه را ساخت و همان‌گونه که همگان می‌دانند هیدئو کوجیما سان، چهره‌های شناخته‌شده‌ای هستند که خیلی‌ها برای دیدن برخی از آن‌ها هم که شده، حاضر به دیدن یک نمایش دوساعته می‌شوند. البته این لیست دائما در حال شلوغ‌تر شدن و جذاب‌تر جلوه کردن است. فارغ از آن که قطعا برخی از اصلی‌ترین ستاره‌های غیرمنتظره‌ی حاضر در «گیم اواردز» امسال نیز تا قبل از برگزاری مراسم، به هیچ عنوان معرفی نمی‌شوند تا حضورشان سورپرایزکننده و خواستنی‌تر از حالت عادی هم باشد.

Geoff Keighley

The Game Awards، هر سال در افزایش دادن بینندگانش موفق بوده است و در دوره‌ی قبلی، توانست به رکورد هجده میلیون تماشاگر زنده چنگ بزند. طوری که تولیدکنندگانش هم از دو برابر شدن تماشاگران TGA 2017 نسبت به مراسم سال ۲۰۱۶، هیجان‌زده شده بودند. حالا با به اوج رساندن همه‌چیز و وجود این حجم از نکات هایپ‌کننده درباره‌ی «گیم اواردز ۲۰۱۸»، می‌توان اندکی صبر کرد تا دید که یکی از مورد انتظارترین رویدادهای سالانه‌ی جهان هنر هشتم، این بار تا چه اندازه عالی ظاهر می‌شود و این بار، از پس شکستن چه رکوردهایی برمی‌آید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده