نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۵

مروری بر اطلاعات ارائه شده از بازی Beyond Good & Evil 2

با توجه به انتشار تریلر جدید گیم‌پلی Beyond Good & Evil 2 و توضیحاتی که سازندگان آن ارائه کرده‌اند، اطلاعاتی از ویژگی‌های بازی به‌دست آمده است که در این مطلب مروری بر آن‌ها خواهیم داشت. 

بازی Beyond Good & Evil 2 اولین بار در جریان نمایشگاه E3 سال گذشته معرفی شد و با اینکه تقریبا برای مدتی بیش از یک سال شاهد انتشار اطلاعات خیلی زیادی از آن نبوده‌ایم، اما چند روز پیش سازندگان این بازی در جریان یک لایو استریم اطلاعاتی از بازی به‌اشتراک گذاشتند و همچنین نمایشی هم از گیم‌پلی بازی داشتند که می‌توانید آن را در زومجی تماشا کنید. اما انتشار این توضیحات در مورد بازی، بهانه‌ای شد تا در قالب مطلبی به مرور جزییات البته نه‌چندان زیادی که تا به امروز از بازی منتشر شده‌اند بپردازیم. پس با زومجی همراه باشید. 

اجازه بدهید کار را با داستان بازی آغاز کنیم؛ داستانی که قرار است در اصل حکم یک پیش‌درآمد را برای نسخه قبلی مجموعه داشته باشد. وقایع بازی در قرن ۲۴ رخ می‌دهند؛ جایی که هند و چین تبدیل به دو ابرقدرت شده‌اند و قصد دارند با خلق موجوداتی که ترکیبی از انسان با حیوانات هستند، آن‌ها را برای اقامت و زندگی به فضا بفرستند. البته با این موجودات بیش‌تر شبیه به برده‌ها رفتار می‌شود و آن‌ها پایین‌ترین کلاس اجتماعی در جوامع به‌شمار می‌روند. بازی در منطقه‌ای با نام سیستم ۳ جریان خواهد داشت که منطقه‌ای غنی از حیث منابع است و البته در بازی اشاراتی هم به سیستم ۴ خواهد شد که احتمالا سازندگان از این عنصر برای روایت داستان استفاده خواهند کرد. 

بازی Beyond Good & Evil 2

موجودات هایبریدی خلق‌شده، خودشان به گروه‌ها و انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و البته که در بین آن‌ها هم کلاس‌های مختلفی وجود دارند و برای مثال کلاس Domesticated جزو طبقات اجتماعی پایین به‌شمار می‌رود. برخی از این موجودات هایبریدی برای آزادی تلاش می‌کنند و همین هم عده‌ای از آن‌ها را تبدیل به دزدان فضایی می‌کند. تمرکز اصلی داستان بازی Beyond Good & Evil 2 هم روی این دسته از هایبرید‌ها خواهد بود که هدف‌شان تلاش و مبارزه برای آزادی و البته داشتن حق و حقوق مساوی با گونه‌های دیگر است. طبق گفته میشل انسل، کارگردان بازی، در Beyond Good & Evil 2 شاهد شخصیت‌های مختلفی خواهیم بود که در پیشبرد داستان نقش بسیار مهمی خواهند داشت و جالب است بدانید که بازی، در این زمینه الهاماتی هم از مجموعه زلدا گرفته است. علاوه بر این برخی شخصیت‌های آشنا و دوست‌داشتنی نسخه اول هم در بازی حضور خواهند داشت. 

برخی از شخصیت‌های نسخه اول هم در این بازی حضور خواهند داشت

سازندگان Beyond Good & Evil 2 در خلال صحبت‌هایشان تاکید داشته‌اند که بازی، قرار نیست کل کهکشان را به‌تصویر بکشد و وقایع آن در یک منظومه شمسی جریان خواهند داشت؛ منظومه‌ای که شامل تعداد نسبتا زیادی سیاره می‌شود و بازیکنان قادر خواهند بود تا بین این سیاره‌ها و شهر‌هایشان گشت و گذار کنند. در لایو استریمی که اخیرا از بازی پخش شد، شاهد سیستم سفر بین سیاره‌ها بودیم که نکته بسیار مهم در رابطه با آن این است که این کار تقریبا بدون هیچ صفحه بارگذاری صورت می‌گیرد و سفر از سیاره‌ای به سیاره دیگر وقفه‌ای در بازی به‌وجود نمی‌آورد. همچنین مواردی مثل چرخه شب و روز هم به‌شکلی طبیعی در بازی شبیه‌سازی شده‌اند. 

بازی Beyond Good & Evil 2

با اینکه Beyond Good & Evil 2 یک اثر جهان‌باز است و دنیای بسیار بزرگی دارد، اما میشل انسل بارها در صحبت‌هایش تاکید داشته که هدف تیم توسعه بازی صرفا تمرکز روی بزرگ بودن دنیای بازی نبوده است و جزییات هم برای آن‌ها اهمیت دیگری دارد. به بیان دیگر، اگر روز‌های اول بازی No Man's Sky را به‌یاد بیاورید شاهد بودیم که یکی از انتقادات اصلی از این بازی، داشتن دنیایی بزرگ اما فاقد جزییات بود که خب سازندگان Beyond Good & Evil 2‌ نمی‌خواهند چنین اشتباهی را تکرار کنند. در واقع انسل و تیمش فرضا به جای استفاده از سیستم خلق تصادفی محیط‌ها، تمام شهر‌های بازی را شخصا و از صفر طراحی کرده‌اند و به همین دلیل هم هر شهری در بازی حس و حال منحصر‌به‌فردی خواهد داشت. به این باید پویا و زنده بودن دنیای بازی و شهر‌های آن را هم اضافه کنیم و وجود سیستم‌هایی مثل امکان برقراری تجارت بین شهر‌ها و موارد دیگر، باعث خواهند شد تا شاهد دنیایی بزرگ و در عین حال پر از جزییات در بازی باشیم. یک اتفاق جالب دیگر در بازی، این است که شخصیت‌های جزئی بازی به شکل تصادفی خلق می‌شوند و به همین دلیل برای هر بازیکن متفاوت و منحصر‌به‌فرد خواهند بود. 

اما نوبتی هم که باشد، نوبت اطلاعات مربوط به گیم‌پلی بازی است. به‌گفته سازندگان Beyond Good & Evil 2 هسته‌های اصلی گیم‌پلی نسخه قبلی یعنی مواردی مثل زاویه دید سوم‌شخص، گشت و گذار از طریق وسائل مختلف، مخفی‌کاری و مبارزات را شامل می‌شود و البته که در آن شاهد موارد دیگری مثل سیستم دیالوگ خاص، ماموریت‌های متنوع، امکان ارتقای شخصیت و صد البته امکان تجربه بازی به‌شکل Co-Op خواهیم بود. در بازی امکان ساخت شخصیت دلخواه خودتان را خواهید داشت که هم می‌تواند یک موجود هیبریدی باشد و هم یک انسان و هرکدام از این گزینه‌ها، نقاط ضعف و قوت خود را در بازی خواهند داشت. شخصیتی که ساخته‌اید در ابتدای بازی شرایط چندان مساعدی نخواهد داشت و در نتیجه باید به مرور زمان ویژگی‌های وی را ارتقا و وضعیتی را سر و سامان بدهید. سیستم ارتقا شخصیت هم برای این منظور در بازی تعبیه شده است و می‌توانید با انجام کار‌های مختلف، XP کسب کنید و شخصیت‌تان را ارتقا بدهید. با توجه به اطلاعات غیر‌رسمی، فعالیت‌های جانبی مختلف و گاها عجیبی در بازی وجود دارند که امکان کسب XP بیش‌تر را می‌دهند. 

بازی Beyond Good & Evil 2

کار‌هایی که در دنیای Beyond Good & Evil 2 انجام می‌دهید، عواقب خاص خودشان را خواهند داشت. برای مثال مثل خیلی از بازی‌های جهان‌باز دیگر، ماموران قانون در شهر‌های فضایی بازی حاضر هستند و در صورتی که تخلفی از شما صورت بگیرد تحت تعقیب آن‌ها قرار خواهید گرفت. اما این عواقب فقط به چنین چیزی ختم نمی‌شوند و حتی ممکن است در مقیاسی بزرگ‌تر روی دنیای بازی هم تاثیرگذار باشند. مثل بازی‌های نقش‌آفرینی دیگر، در Beyond Good & Evil 2 هم شاهد تنوع بالایی از ماموریت‌ها خواهیم بود که به‌گفته سازندگان طراحی خطی هم ندارند و هر ماموریت را می‌توان به شیوه‌های مختلفی حل کرد. به‌علاوه بازی شامل مینی‌گیم‌های مختلفی هم می‌شود و بازیکنان قرار خواهند بود مثلا مشغول تجربه بازی‌های کارتی با سایر بازیکنان شوند. 

حالت Co-Op به بازیکنان اجازه می‌دهد تا هر زمان که بخواهند بازی را با سایر بازیکنان تجربه کنند

Beyond Good & Evil 2 یک بازی تک‌نفره با داستان مشخص است اما از حالت Co-Op هم پشتیبانی می‌کند. در جریان لایو استریم اخیر بازی سازندگان اعلام کردند که حالت Co-Op بازی به این شکل است که بازیکنان هر زمان که بخواهند می‌توانند وارد بازی یکدیگر شوند و بنا به سلیقه‌شان کار‌هایشان را با هم انجام دهند یا اینکه حتی در جریان یک بازی مشترک، هرکدام به‌سراغ کار‌های مختلفی بروند. ساخته جدید یوبی‌سافت همچنین شامل مبارزات هم خواهد بود؛ مبارزاتی که برخی از آن‌ها از فاصله نزدیک و برخی از راه دور‌تر و با سلاح‌های گرم صورت می‌گیرند. به‌گفته میشل انسل مبارزات تقریبا در هر زمان و مکانی می‌توانند رخ بدهند و جدا از مبارزه با دشمنان از طریق انواع سلاح، شاهد مبارزه با سفینه‌ها هم خواهیم بود. در مبارزات تن به تن می‌توانید با استفاده از جت پک از ضربات دشمن جاخالی بدهید؛ جت پک در کل نقش پررنگی در بازی خواهد داشت و چه در جریان مبارزات و چه برای حرکت در محیط استفاده خواهد شد. 

بازی Beyond Good & Evil 2

دشمنان در بازی تنوع بالایی خواهند داشت و برای مثال برخی می‌توانند ضربات شما را دفع کنند یا برخی دیگر امکان احیای سلامتی خودشان را خواهند داشت. میشل انسل اعلام کرده که هدف آن‌ها، حفظ هسته اصلی و نزدیک نگه داشتن سیستم مبارزات Beyond Good & Evil 2 به نسخه اول بازی است. به‌علاوه در جریان تریلر‌های بازی، شاهد استفاده از سلاح‌ها و ارتقا‌های مخصوص برای سلاح‌ها بودیم که مثلا قابلیت‌هایی مثل خشک کردن دشمنان را فراهم می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که دشمنان شما هم می‌توانند از این قابلیت‌ها استفاده کنند و بلای مشابهی را سر شما بیاورند!

گیمر در Beyond Good & Evil 2 کارش را با یک وسیله نقلیه بسیار ساده و ابتدایی آغاز خواهد کرد اما به مرور زمان می‌توانید به وسایل بهتری از جمله سفینه‌های بزرگ دست پیدا کنید که حتی امکان پارک کردن سفینه‌های کوچک‌تر در داخل آن‌ها وجود خواهد داشت! این سفینه‌ها و وسائل نقلیه هم پس از گذشت مدتی حکم پایگاه شما را خواهند داشت، هم در مبارزات بازی نقش مهمی ایفا می‌کنند و هم اینکه با آن‌ها می‌توانید در مسابقات سفینه‌سواری (!) نفس‌گیری شرکت کنید. در بازی همچنین قادر خواهید بود سفینه دشمنان را تصرف کنید و وارد آن‌ها شوید. به‌علاوه بازی این امکان را برای گیمر فراهم خواهد کرد تا به مرور خدمه مخصوص خودش را جمع‌آوری کند. شخصیت‌های زیادی در دنیای بازی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بخواهید که عضو گروه‌تان شوند و بسته به رفتار‌هایی که داشته‌اید، ممکن است این خواسته پذیرفته یا رد شود. البته پیوستن آن‌ها به گروه شما هم دائمی نیست و اگر در ادامه بازهم رفتاری از شما آن‌ها را آزار دهد، شاهد جدا شدن‌شان از گروه خواهید بود.

بازی Beyond Good & Evil 2

با گذشته بیش از یک سال از معرفی رسمی Beyond Good & Evil 2، هنوز هم اطلاعات خیلی زیادی از این بازی در دسترس نیست؛ با این حال سعی کردیم در این مطلب اطلاعات موجود را کنار هم بیاوریم. این بازی هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارد و سازندگانش فقط اشاره کرده‌اند که تا پایان سال ۲۰۱۹، یک نسخه بتا از آن منتشر خواهند کرد. به همین دلیل شاید ۲۰۲۰ سالی باشد که در آن پس از گذشت یک مدت زمان خیلی طولانی از Beyond Good & Evil، بتوانیم نسخه جدید این مجموعه را تجربه کنیم. 

نظرات خود را در مورد این بازی با زومجی به‌اشتراک بگذارید. 


منبع Resetera
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده