نویسنده: فرشید معتمد
// پنجشنبه, ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۱

نگاهی نزدیک تر به پردازنده های 64 هسته ای AMD

معرفیِ پردازنده‌های مخصوصِ سرور از نسلِ Zen 2، نویدِ رقابتِ بیشتر و قیمت‌های پایین‌تر در آینده‌ی نزدیک را می‌دهد.

ای‌ام‌دی همچنان به پیشبردِ بازیِ هسته‌ها ادامه می‌دهد. این شرکت به تازگی خطِ جدیدِ پردازنده‌های سرورِ EPYC با اسمِ رمزِ Rome را معرفی کرد که تا ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته‌ی پردازشی را در بر می‌گیرند. این پردازنده امکانِ مجهز شدنِ مشتریانِ سازمانیِ AMD به تنها یک مادربردِ دو سوکته و استفاده از سقفِ ۱۲۸ هسته یا ۲۵۶ ترِد را مهیا می‌کند.

AMD EPYC Rome CPUs

ای‌ام‌دی اندک زمانی پس از معرفیِ تراشه‌های شتاب‌دهنده‌ی ۷ نانومتریِ سری رادئون با نام‌های Instinct MI50 و MI60 طیِ مراسمِ اختصاصی با نامِ Next Horizon، از پردازنده‌های در راهِ Rome از سری اِپیک نیز پرده برداری کرد. پردازنده‌های جدید بر اساسِ ریزمعماریِ Zen 2 ساخته می‌شوند. آنها دارای اکوسیستمِ جدید و انقلابیِ Chiplet خواهند بود که با تکیه بر آن، یک بسترِ ۱۴ نانومتریِ I/O (ورودی/خروجی) در مرکزِ پردازنده قرار می‌گیرد و با ۴ ماجولِ چیپلِت از پردازنده‌های ۷ نانومتری در هر طرف احاطه می‌شود. این چیپلِت‌ها با استفاده از نسلِ دومِ معماریِ Infinity Fabric به بسترِ مرکزیِ I/O متصل می‌شوند. هر چیپلِت هم به نوبه‌ی خود تا سقفِ ۸ هسته و ۱۶ ترِد را در خود جای می‌دهد.

ZEN 2 Based EPYC CPUs

پردازنده‌های رُم از سری اِپیک به کنترلرکننده‌های حافظه‌ی ۸ کاناله مجهز شده‌اند که اکنون در بسترِ خودِ I/O جای گرفته‌اند. به لطفِ طراحیِ بهبود یافته، هر چیپلِت می‌تواند با تاخیرِ برابر به حافظه دسترسی پیدا کند. این غولِ چندین هسته‌ای می‌تواند تا ۴ ترابایت حافظه‌ی DDR4 را به ازای هر سوکت پشتیبانی کند. همچنین آنها اولین پردازنده‌هایی هستند که از استانداردِ PCIe 4.0 حمایت می‌کنند و تا سقفِ ۱۲۸ مسیرِ PCIe 4.0 خواهند داشت که آنها را به همراهِ ایده‌آلی برای شتاب‌دهنده‌های جدیدا معرفی شده‌ی Instinct MI60 و MI50 تبدیل خواهد کرد، چرا که این شتاب‌دهنده‌ها هم از رابطِ PCIe 4.0 استفاده می‌کنند. با این حال AMD مشخص نکرده که PCIe در بسترِ I/O قرار خواهد گرفت یا خیر. احتمالا بتوان با آسودگی فرض کرد که هر Chiplet مسیرهای PCIe مخصوص به خود را دارد.

پردازنده‌های Rome روی پلتفرم‌های فعلی سرورِ Naples و پلتفرمِ آینده‌ی Milan که برای پردازنده‌های مبتنی بر معماری Zen 3 هدفگذاری شده‌اند کار خواهند کرد. قیمت و زمانِ در دسترس بودنِ این سری هنوز اعلام نشده است. با این اوصاف انتظار می‌رود که این پردازنده‌ها در سالِ ۲۰۱۹ عرضه شوند.

معرفی این پردازنده‌ها برای کاربرانِ غیر سازمانی و تجاری هم از آن جهت حائز اهمیت است که معمولا ای‌ام‌دی پس از مدتی معماریِ پردازنده‌های سرور را در پردازنده‌های رده حرفه‌ای تجاری مثل Threadripper استفاده خواهد کرد و به این ترتیب به رقابتِ جدی با اینتل دامن خواهد زد. اتفاقی که در ماه‌های گذشته منجر به عرضه‌ی پردازنده‌های قدرتمند‌تر با تعداد هسته‌های بیشتر برای بازارِ Mainstream از سوی اینتل شد.


منبع Toms hardware
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده