// سه شنبه, ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۹

گزارش باکس آفیس: از صدرنشینی Ralph Breaks the Internet تا رکوردشکنی Creed 2

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره آغاز اکران انیمیشن Ralph Breaks the Internet و دیگر پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته صحبت می‌کنیم.

گزارش باکس آفیس این هفته را با انیمیشن «رالف اینترنت را خراب می‌کند» (Ralph Breaks the Internet)، جدیدترین محصول والت دیزنی شروع می‌کنیم که در جریان آخرهفته‌ی روز شکرگذاری، کارش را با کسب ۸۴ و نیم میلیون دلار افتتاحیه‌ی پنج روزه شروع کرد. این افتتاحیه، «رالف اینترنت را خراب می‌کند» را بالاتر از افتتاحیه‌ی ۸۲ میلیون دلاری «موآنا» (Moana) و افتتاحیه‌ی ۹۳ میلیون دلاری «فروزن» (Frozen) در بین سه افتتاحیه‌ی آخرهفته‌ی شکرگذاری برتر تاریخ قرار می‌دهد. در واقع افتتاحیه‌ی سه روزه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی «رالف خرابکار ۲» هم کماکان بین «گیسوکمند» (۴۸ میلیون در سال ۲۰۰۰ / ۵۵ میلیون به نرخ امروز) و «موآنا» (۵۶/۶ میلیون در سال ۲۰۱۶ / ۵۸ میلیون به نرخ امروز) جای می‌گیرد. این موفقیت نشان می‌دهد که بله، نه تنها مردم حتی شش سال بعد از «رالف خرابکار»، دنباله‌اش را می‌خواستند، بلکه خط داستانی این قسمت که سفرِ قهرمانان به درونِ اینترنت اختصاص دارد، این فرصت را در اختیار سازندگان قرار داده بود تا دست به همان حرکت‌های متافیکشن و نوستالژیکی بزنند که اخیرا با وجود فیلم‌هایی مثل «ردی پلیر وان» (Ready Player One) و «لگو بتمن» (The Lego Batman) مُد شده است. در حال حاضر سوالِ اصلی درباره‌ی پیش‌بینی آینده‌ی این دنباله در گیشه این است که آیا فیلم عملکردی نزدیک به «گیسوکمند» (۲۰۰ میلیون دلار) و «کوکو» (۲۰۶ میلیون دلار) خواهد داشت یا «داستان اسباب‌بازی ۲» (۲۴۲ میلیون دلار) و «موآنا» (۲۴۸ میلیون دلار). با توج به این اعداد، به نظر می‌رسد که سقف مشخصی برای فروشِ انیمیشن‌های دیزنی در آخرهفته‌ی شکرگذاری وجود دارد. یکی از دلایلش به خود دیزنی و علاقه‌اش به اکرانِ بلاک‌باسترهای کریسمسی‌اش بلافاصله بعد از انیمیشن‌های ماه نوامبرش مربوط می‌شود. «کیسوکمند» مجبور بود با «ترون: میراث» (Tron: Legacy) درگیر شود، «موآنا» مجبور بود با «روگ وان» (Rogue One) دست به یقه شود و «کوکو» مجبور بود در کنار «جنگ ستارگان: آخرین جدای» (The Last Jedi) پیشرفت کند.

این موضوع تا حدودی توضیح می‌دهد که چرا «فروزن» در سال ۲۰۱۳ موفق به شکستن این سقف و رسیدن به ۴۰۰ میلیون دلار شد. چون اکثر بزرگانِ کریسمس یا مثل «نجات آقای بنکس» (Saving Mr. Banks) و «زندگی مخفی والتر میتی» (The Secret Life of Walter Mitty) با هدف جذب بزرگسالان ساخته شده بودند یا مثل «هابیت: برهوت اسماگ» (Hobbit: The Desolation of Smug)، خشن‌تر از آن بودند که به درد بچه‌های کوچک بخورند. بنابراین «فروزن» از آخرهفته‌ی شکرگذاری تا زمانِ اکران «لگو مووی» (The Lego Movie)، تنها گزینه‌ی مناسب برای بچه‌ها بود. حالا باید صبر کرد و دید «مری پاپینز بازمی‌گردد» (May Poppins Returns) چقدر در عملکردِ «رالف اینترنت را خراب می‌کند» تاثیرگذار خواهد بود. مسئله این است که «مری پاپینز بازمی‌گردد» سروصدای رسانه‌ای خوبی راه انداخته است و این فیلم به عنوان یک موزیکالِ فانتزی هم در جایگاه منحصربه‌فردی در کریسمس شلوغِ امسال در مقایسه با اکشن‌هایی مثل «روزی روزگاری ددپول» (Once Upon a Deadpool)، «مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی» (Spider-Man: Into the Spider-Verse)، «موتورهای فانی» (Mortal Engines)، «آکوآمن» (Aquaman) و «بامبلبی» (Bumblebee) قرار خواهد گرفت. اکثر تحلیلگران انتظار ندارند که «مری پاپینز بازمی‌گردد» توانایی تکرار اعداد و ارقامِ «روگ وان» را داشته باشد (حتی رسیدن به فروش دنباله‌های «هابیت» هم حکم موفقیتِ بزرگی را خواهد داشت). بنابراین احتمال می‌رود که مقداری پول اضافه برای «رالف خرابکار ۲» باقی بماند تا این فیلم شانسِ عبور از مرز ۲۵۰ میلیون دلار فروش خانگی را داشته باشد. «رالف خرابکار ۲» تا حالا با کسب ۱۲۶ میلیون دلار در دنیا بدون احتساب نرخ تورم، به‌طور پیش‌فرض موفق‌ترین دنباله‌ی انیمیشنی دیزنی است. «رالف اینترنت را خراب می‌کند» همین الانش از مجموع درآمد «امدادگران: ماموریت زیرزمینی» (۲۸ میلیون در سال ۱۹۹۰ / ۶۰ میلیون به نرخ امروز)، «فانتازیا ۲۰۰۰» (۶۱ میلیون در سال ۲۰۰۰ / ۱۰۲ میلیون به نرخ امروز)، «بازگشت نورلند» (۴۸/۳ میلیون در سال ۲۰۰۲ / ۷۶ میلیون به نرخ امروز)، «کتاب جنگل ۲» (۴۸ میلیون در سال ۲۰۰۳ / ۷۳ میلیون به نرخ امروز)، «هواپیماها: حریق و نجات» (۵۹ میلیون در سال ۲۰۱۴ / ۶۷ میلیون به نرخ امروز) و تمام انیمیشن‌های سینمایی «وینی د پو» (Winnie-the-Pooh) تا به امروز است. از همین رو «رالف اینترنت را خراب می‌کند» حکم یک‌جور موش آزمایشگاهی برای دنباله‌های آینده دیزنی را داشت تا ببیند ارزشش را دارد تا سرمایه‌گذاری بیشتری روی آنها کند یا نه و به نظر می‌رسد دیزنی با این افتتاحیه، جواب مثبت را گرفته باشد.

thank you for your service

دومین تازه‌اکران این آخرهفته اما «کرید ۲» (Creed 2)، محصول برادران وارنر، نیولاین و ام‌جی‌ام است که در رد‌ه‌ی دوم چارت قرار گرفت. این فیلم به کارگردانی استیون کیبل جونیور که همزمان دنباله‌ی «کرید»، ساخته‌ی رایان کوگلر و «راکی ۴» است، ۳۵ میلیون و ۲۹۳ هزار دلار در جریان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش فروخت. این رقم بهترین افتتاحیه‌ی تاریخِ آخرهفته‌ی شکرگذاری در بین فیلم‌های لایو اکشن است و همزمان بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه و چهارشنبه تا یکشنبه‌ی تاریخِ آخرهفته‌ی شکرگذاری برای فیلمی غیردیزنی در جریان این تعطیلاتِ خانواده‌پسندانه است. همچنین «کرید ۲» بهترین افتتاحیه در بین تمام درام‌های ورزشی و درام‌های بوکس‌محور را داشت که این مسئله افتتاحیه‌ی آن را به‌طور اتوماتیک به بزرگ‌ترین افتتاحیه در مجموعه‌ی «راکی» تبدیل می‌کند. اما یک سری ایرادات بنی‌اسرائیلی هم می‌توان به موفقیتِ ۹۹ درصدی «کرید ۲» گرفت؛ درآمد افتتاحیه‌ی پنج روزه‌ی این فیلم ۴/۸ برابر درآمد روز افتتاحیه‌اش بود که در مقایسه با ضریب ۷ برابری «کرید» (۴۲ میلیون افتتاحیه از ۶ میلیون درآمد روز افتتاحیه) قرار می‌گیرد. همچنین «کرید» فقط ۳/۵ درصد از درآمدش را از پیش‌نمایش‌های پنچ‌شنبه (۱/۵ میلیون دلار) به دست آورد، اما «کرید ۲» ۶/۶ درصد از مجموع آخرهفته‌اش را از پیش‌نمایش‌هایش (۳/۷ میلیون دلار) به دست آورده است؛ این نشان می‌دهد «کرید ۲» در طولِ آخرهفته رشد فروش ضعیف‌تری داشته است. ولی خب، حقیقت این است که چنین اتفاقاتی از یک دنباله انتظار می‌رود. خیلی از مخاطبانِ قسمت اولِ «کرید»، بعد از آخرهفته‌ی افتتاحیه به تماشای آن رفتند و بعد آنها همان کسانی هستند که با سروصدا به تماشای قسمت دوم هجوم بردند و این موضوع می‌تواند برای «کرید ۲» هم تکرار شود. عجیب نیست دنباله‌ای که درآمدِ روز افتتاحیه‌اش ۹۳ درصد بزرگ‌تر از قسمت قبل است و با وجود نقدهای خوبی که دریافت کرده و میانگین امتیاز A از تماشاگرانش، رشدِ فروشِ ضعیف‌تری در طول آخرهفته داشته باشد. «کرید ۲» کماکان به افتتاحیه‌ی پنج روزه‌ای ۳۱ درصد بزرگ‌تر از قسمت قبل دست پیدا کرد.

از آنجایی که داریم درباره‌ی فیلمی با بودجه‌ای دور و اطرافِ ۴۰ میلیون دلار صحبت می‌کنیم که تازه شاملِ درآمدهای اکرانِ خارجی‌اش هم می‌شود، این حرف‌ها هیچ اهمیتی ندارد. مگر اینکه فیلم بعد از تعطیلات، با سقوط آزادِ غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شود؛ اتفاقی که غیرممکن است. چون نه تنها با دنباله‌ی خیلی خوبی سروکار داریم، بلکه تنها فیلم از نوع خودش تا آخر سال ۲۰۱۸ خواهد بود. بنابراین سوالی که باید بپرسیم این است که آیا «کرید ۲» آن‌قدر بادوام خواهد بود که از مجموع درآمدِ ۱۲۷ میلیون دلاری «راکی ۴» (۳۲۳ میلیون به نرخ امروز) عبور کند تا به پرفروش‌ترین فیلم مجموعه‌ »راکی» در گیشه‌ی خانگی تبدیل شود یا نه. اگر فیلم عملکردی شبیه به قسمت اول «کرید» (۲/۶ برابر افتتاحیه ۴۲ میلیونی=۱۱۰ میلیون) داشته باشد، می‌تواند به درآمد خانگی خارق‌العاده‌ی ۱۴۶ میلیون دلار دست پیدا کند. اما از آنجایی که با دنباله‌ای طرفیم که رشد فروش ضعیف‌تری در آخرهفته‌ی افتتاحیه داشته، فروشی دو برابر افتتاحیه‌اش هم متحمل به نظر می‌رسد؛ چیزی که آن را کماکان به ۱۱۲ میلیون دلار فروش خانگی خواهد رساند؛ رقمی که در دورانی که اکثر دنباله‌ها در گیشه‌ی خانگی کمتر از قسمت‌های قبلی‌شان می‌فروشند، موفقیتِ مهمی حساب می‌شود. این در حالی است که «کرید ۲» با عملکردی شبیه به «ماپت‌ها» (The Muppets) که از نقدهای بسیار مثبت، آی‌پی قوی، نوستالژی هاردکور و جذابیت فیلم برای بچه‌ها و بزرگسالان بهره می‌برد، به ۱۲۰ میلایون دلار خواهد رسید که راستش در حال حاضر محتمل‌ترین نتیجه‌ی ممکن به نظر می‌رسد. ناگفته نماند که حتی اگر «کرید ۲» نتواند درآمد خانگی ۱۱۰ میلیون دلاری و درآمد جهانی ۱۷۳ میلیون دلاری قسمت قبل را تکرار کند، باز ثابت می‌کند که این آی‌پی همچنان قوی و پرطرفدار است. اینکه یک درامِ شخصیت‌محورِ استودیویی با بودجه‌ای متوسط و با بازیگرانی مثل مایکل بی‌. جوردن و تسا تامپسون، چنین افتتاحیه‌ای را تجربه کرده است اتفاقی است که این روزها زیاد در باکس آفیس نمی‌بینیم. «کرید ۲» شاید صدر جدول را به دست نیاورده باشد، اما بدون‌شک قهرمانِ باکس آفیس است.

thank you for your service

موفقیتِ «کرید ۲» خبر خوبی برای «گلس» (Glass) خواهد بود. محصولِ یونیورسال که هفت هفته‌ی آینده اکران خواهد شد، مثل «کرید ۲» حکم دنباله‌ای برای دو فیلم را دارد؛ هم نتیجه‌گیری توئیستِ سکانسِ اختتامیه‌ی «گسست» (Split) که از دنیای مشترک این فیلم با دنیای «ناشکستنی» (Unbreakable) پرده برداشت خواهد بود و هم به درگیری دوباره‌ی دیوید دان (بروس ویلیس) با آقای گلس (ساموئل ال. جکسون) خواهد پرداخت تا گردهمایی دان، کیسی (آنا تیلور جوی)، آقای گلیس و بیست (جیمز مک‌آووی) به کراس‌اوری منجر شود که همزمان «گسست ۲» و «ناشکستنی ۲» خواهد بود. اگرچه هنوز کسی «گلس» را ندیده است که از کیفیتش اطلاعی داشته باشیم، ولی دلیلی برای اینکه تصور کنیم این فیلم به موفقیتِ غول‌آسایی دست پیدا نخواهد کرد وجود ندارد. مخصوصا با توجه به اینکه «هل‌بوی» (Hellboy) نیست تا بخش بزرگی از مخاطبانِ سینمای کامیک‌بوکی را از «گلس» بدزدد. بنابراین اگر «گلس» بتواند عملکردی شبیه به «کرید ۲» داشته باشد و به یک اندازه مورد استقبال طرفداران «ناشکستنی» و «گسست» قرار بگیرد، آن وقت می‌توان وقوعِ بهترین اتفاقات را برایش پیش‌بینی کرد. اما سوال این است که بهترین اتفاقاتی که در اواسط ماه ژانویه می‌تواند برای یک فیلم بیافتد چه چیزی است؟ ماه‌ ژانویه معمولا در تصاحبِ ادامه‌ی اکرانِ بلاک‌باسترهای کریسمسی و فیلم‌های اُسکاری آخر سال که بعد از نمایش محدودشان در دسامبر در ژانویه وارد اکران گسترده می‌شوند است؛ فیلم‌هایی مثل «تک‌تیراندازی آمریکایی» (American Sniper)، «یک ذهن زیبا» (A Beautiful Mind)، «گرن تورینو» (Gran Torino)، «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) و «شیکاگو» (Chicago). بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی یک اکران جدید در ژانویه کماکان در اختیار «سواری با هم» (Ride Along) است که ۴۱ میلیون دلار در جریان جمعه تا یکشنبه و ۴۸ میلیون دلار در جریان جمعه تا تعطیلی روز دوشنبه فروخت. پرفروش‌ترین اکران ژانویه اما متعلق به «پاول بلارت: پلیس فروشگاه» (Paul Blart: Mall Cop) است که بعد از افتتاحیه‌ی ۳۹ میلیونی‌اش، به ۱۴۶ میلیون دلار فروش نهایی در سال ۲۰۰۹ دست پیدا کرد. اگر افتتاحیه‌ی «گلس» ۳۰ درصد بیشتر از افتتاحیه‌ی ۴۰ میلیون دلاری «گسست» باشد، ۵۳ میلیون دلار در سه روز اول به دست خواهد آورد که آن را به‌طور اتوماتیک به بهترین افتتاحیه‌ی جدید ژانویه تبدیل می‌کند. حتی با احتساب نرخ تورم هم افتتاحیه‌ی ۴۰ میلیون دلاری «کلاورفیلد» به نرخ امروز ۵۱ میلیون دلار است.

از آنجایی «گلس» به عنوان یک داستان ابرقهرمانی سرراست فروخته می‌شود و از آنجایی که «ونوم» با استفاده از همین موضوع به ۸۵۰ میلیون دلار فروش از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه دست پیدا کرده، پس این موضوع به نفعش خواهد بود. ناگفته نماند که «گلس» همیشه این شانس را هم دارد تا به افتتاحیه‌ای دست پیدا کند که حتی با احتساب نرخ تورم جایی در بین «تک‌تیرانداز آمریکایی» (۸۹ میلیون افتتاحیه / ۱۰۰ میلیون به نرخ امروز» و «جنگ ستارگان: نسخه ویژه» (۳۶ میلیون افتتاحیه / ۷۱ میلیون به نرخ امروز)، در جایگاه دوم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ ژانویه قرار بگیرد. اگرچه بعید به نظر می‌رسد، ولی از طرف دیگر چه کسی را می‌توانید پیدا کنید که برای تماشای این فیلم لحظه‌شماری نمی‌کند؟ «گلس» اگر بتواند به هر افتتاحیه‌ای فراتر از ۷۱ میلیون دلار دست پیدا کند، به دومین افتتاحیه‌ برتر این ماه در بین تمام فیلم‌های ژانویه تبدیل خواهد کرد. افتتاحیه‌ای فراتر از ۵۲ میلیون دلار، آن را به بزرگ‌ترین افتتاحیه در بین اکران‌های «جدید» ژانویه بدل می‌کند. درآمدی فراتر از ۱۴۶ میلیون دلار، آن را بالاتر از «پاول بلارت: پلیس فروشگاه»، به پرفروش‌ترین فیلم ژانویه در بین اکران‌های «جدید» این ماه تبدیل می‌کند. درآمدی فراتر از ۱۹۲ میلیون دلار هم، آن را بالاتر از «دستی که گهواره را تکان می‌دهد» (۸۸ میلیون در سال ۱۹۹۱ / ۱۹۱ میلیون به نرخ امروز)، به بزرگ‌ترین فیلم «جدید» ژانویه با احتساب نرخ تورم تبدیل می‌کند. از سوی دیگر همیشه این احتمال هم وجود دارد که «گلس» عملکردی شبیه به «هالووین» (۱۶۰ میلیون از ۷۶ میلیون افتتاحیه) داشته باشد و اکثر تماشاگرانش را در یکی-دو هفته‌ی اول جذب کند و بعد با کله سقوط کند که در آن صورت بعد از افتتاحیه‌ی ۵۰ میلیونی‌اش، به ۱۰۵ میلیون دلار فروش نهایی خواهد رسید. البته قابل‌ذکر است که وقتی داریم درباره‌ی یک فیلم ترسناک/ابرقهرمانی با کمتر از ۲۵ میلیون بودجه حرف می‌زنیم، فرق بزرگی بین چیزی که امکان‌پذیر است و نتیجه‌ای که انتظار می‌رود یا برای موفقیتِ این فیلم‌ها کافی است وجود دارد. ولی در حالی که دو ماه به اکران «گلس» مانده و هیچ سروصدای رسانه‌‌ای منفی‌ای هم به گوش نمی‌رسد، موفقیت «کرید ۲» در ساخت فیلمی برای طرفداران «راکی» و «کرید» نشان می‌دهد که همین اتفاق هم می‌تواند برای «گلس» بیافتد. بالاخره شاید بهترین دنیاهای سینمایی، آنهایی هستند که از صفر ساخته می‌شوند.

thank you for your service

سومین تازه‌اکرانِ هفته ریبوت «رابین هود» (Robin Hood) است که همان‌طور که از روز اول می‌توانستیم سرنوشتش را مثل روز روشن پیش‌بینی کنیم، به شکست فاجعه‌باری در خانه تبدیل شد. «رابین هوود» کارش را با کسب ۹ میلیون و ۱۲۵ هزار دلار به عنوان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه و ۱۴ میلیون و ۲۱۵ هزار دلار افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه شروع کرد و در جایگاه هفتم جدول قرار گرفت. حتی اگر دست و دلبازی کنیم و فروش ۲/۶ برابری آن مثل «کرید» را پیش‌بینی کنیم، باز این فیلم فقط ۳۷ میلیون دلار در خانه خواهد فروخت و عملکردی ۲ برابرِ افتتاحیه‌اش هم به فقط ۲۸ میلیون دلار فروش در آمریکای شمالی منتهی خواهد شد. اگرچه با یک شکستِ تمام‌عیار در خانه طرف هستیم، اما از آنجایی که لاینزگیت بودجه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری این فیلم را از طریق پیش‌فروش‌های خارجی بازگردانده است، مشکلی نخواهد داشت. «رابین هود» به خاطر تکرار دو اشتباه مشهور، تابلوترین شکستِ باکس آفیسی امسال است. «رابین هود» نه تنها یکی از آن داستان‌های ریشه‌ای «بتمن آغاز می‌کند»گونه برای کاراکتری است که بیش از اینکه محبوب باشد، شناخته شده است، بلکه فیلمی است که به دردِ حال و هوای آخرهفته‌ی شکرگذاری نمی‌خورد. این فیلم که بدون هیچ سروصدای رسانه‌ای و با نقدهای افتضاح و دریافت میانگین امتیاز B از تماشاگران عرضه شده، احتمالا یکی از آخرین تلاش‌های استودیوها برای اجرای ناموفقِ فرمول «بتمن آغاز می‌کند» روی آی‌پی‌های خودشان است. اگر «سولو» با وجود تمام اُبهت و شکوه جنگ ستارگان که همراهی‌اش می‌کرد موفق به انجام این کار نشد، البته که سرنوشت «رابین هود» هم مثل «شاه آرتور» (King Arthur)، «پن» (Pan) و «افسانه‌ی تارزان» (The Legend of Tarzan)، مرگِ بلافاصله بود. همین که «رابین هود» توسط مشت‌های «کرید ۲» ناک‌اوت شد، باری دیگر نشان می‌دهد که بعضی‌وقت‌ها استودیوها چقدر از چیزی که مخاطبانشان واقعا می‌خواهند فاصله می‌گیرند. اینکه رابین هود کاراکتر شناخته‌شده‌تری نسبت به آدونیس کرید است به این معنا نیست که قرار است افراد بیشتری به خود جذب کند. شهرت آی‌پی یک چیز است و محبوبیت آن چیزی دیگر. چیزی که مردم واقعا می‌خواهند یک چیز است، ریبوت افتضاحِ دیگری از «رابین هود» بلافاصله چند بعد از نسخه‌ی ریدلی اسکات چیزی دیگر.

اما درام «کتاب سبز» (Green Book) هم بعد از اکرانِ محدودِ ناامیدکننده‌اش در ۲۵ سینما، این هفته تعداد سینماهایش را به یک هزار و ۳۸ سالن افزایش داد. این فیلم که ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی را به عنوان ستارگان اصلی‌اش دارد، به ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار در جریان آخرهفته‌ی جمعه تا یکشنبه و ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در جریان چهارشنبه تا یکشنبه دست پیدا کرد و به درامدِ ۱۰ روزه‌ی ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسید. آخرین تازه‌اکران این هفته اما «سوگلی» (The Favorite)، محصول فاکس سرچ‌لایت است که با نقدهای فوق‌العاده‌ای که دریافت کرده و سروصدایی که در جشنواره‌های مختلف به راه انداخته بود، جمعه‌ی هفته گذشته در چهار سینما روی پرده رفت. جدیدترین ساخته‌ی یورگس لانتیموسِ یونانی که ریچل وایز، اِما استون و اُلیویا کولمن را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد، ۴۱۰ هزار دلار فروخت که به معنی میانگین سینما به سینمای خیره‌کننده‌ی ۱۰۵ هزار دلار است؛ آماری که با اختلاف بهترین میانگین سینما به سینمای امسال است. اینکه آیا فیلم اوجش را در این آخرهفته تجربه کرده یا حالاحالا دوام خواهد آورد معلوم نیست. اما می‌دانیم که این فیلم به مراتب تجاری‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از «خرچنگ» (Lobster) یا «کشتن گوزن مقدس» (Killing of Sacred Deer) است.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول با «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) شروع می‌کنیم که ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار دلار در جریان دومین آخرهفته‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و ۴۲ میلیون دلار در جریان چهارنشبه تا یکشنبه فروخت و به مجموعِ ۱۰ روزه‌ی ۱۱۷ میلیون و ۱۱۷ هزار دلار دست پیدا کرد. «جانوران شگفت‌انگیز ۲» در آخرهفته‌ی دومش با ۵۲ درصد افت فروش مواجه شد که حتی با در نظر گرفتنِ رقبایی که در جریان این آخرهفته‌ی به‌خصوص داشته، شدید است. افت فروش ۵۳ درصدی این فیلم خیلی بدتر از افت فروش ۳۸ درصدی «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه انها» از دو سال پیش است. اگرچه «رالف اینترنت را خراب می‌کند»، این هفته اکرانش را با ۸۵ میلیون دلار شروع کرد، ولی قسمت اولِ «جانوران شگفت‌انگیز» هم مجبور بود به مصاف با «موآنا» برود که ۸۲ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه به دست آورده بود. پس مشکل بیش از اینکه ربطی به رقبای «جنایات گریندل‌والد» داشته باشد، از گورِ خودش بلند می‌شود. در مقایسه، افت فروشِ فیلم‌های «هری پاتر» در جریان آخرهفته‌ی شکرگذاری (منهای «تالار اسرار» که سومین آخرهفته‌اش مصادف با روز شکرگذاری شد) منفی ۲۸ در سال ۲۰۰۱، منفی ۴۶ در سال ۲۰۰۵ و منفی ۶۰ در سال ۲۰۱۰ بود. افت فروشِ ۵۳ درصدی «جانوران شگفت‌انگیز ۲» جایی در بین «جام آتش» که دوام نسبتا خوبی داشت و «یادگاران مرگبار قسمت اول» که اکثر درآمدش را در روزهای اول به دست آورد قرار می‌گیرد. ولی همزمان خیلی شبیه به افت فروش ۵۶ درصدی آخرهفته‌ی دومِ «جاستیس لیگ» در جریان روز شکرگذاری سال گذشته است. «جاستیس لیگ» که کارش را با افتتاحیه‌ی ناامیدکننده‌ی ۹۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار شروع کرده بود، در جریان آخرهفته‌ی دومش ۴۱ میلیون دلار دیگر هم به دست آورد. نکته‌ی کنایه‌آمیز ماجرا این است که وقتی «جاستیس لیگ» با افتتاحیه‌ی افتضاحش، ناامیدکننده ظاهر شد، امید می‌رفت که فیلم در ادامه عملکردی شبیه به «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنها» داشته باشد (۲۳۴ میلیون از ۷۴/۴ میلیون افتتاحیه). ولی «جاستیس لیگ» فقط ۲/۴۴ برابر افتتاحیه فروخت که با افتتاحیه‌ای بهتر ‌می‌توانست به آمار خوبی تبدیل شود. خب، حالا این دقیقا همان سناریویی است که «جانوران شگفت‌انگیز ۲» خودش را در آن پیدا کرده است.

اگر «جنایات گریندل‌والد»، افتتاحیه‌ای شبیه به «گرگ و میش»، «هانگر گیمز» یا «هری پاتر» داشت، ضریبی نزدیک به ۲/۵ برابر افتتاحیه خوب می‌بود. وقتی «یادگاران مرگبار قسمت اول» و «گرگ و میش: ماه جدید» کارشان را با ۱۲۵ میلیون دلار افتتاحیه یا «هانگر گیمز: مرغ‌مقلد قسمت اول» با ۱۲۱ میلیون دلار افتتاحیه شروع کردند، آنها می‌توانستند با ضریب ۲/۳۵ (۲۹۵ میلیون برای «یادگاران مرگبار قسمت اول») یا ضریب ۲/۷ (۳۳۷ میلیون برای «مرغ‌مقلد قسمت اول») به نتایج درخشانی برسند. اما وقتی فیلمی به جای ۸۰ میلیون دلار، اکرانش را با عددی نزدیک به ۶۰ میلیون دلار آغاز می‌کند، آن فیلم را برای بدل کردنِ آن افتتاحیه‌ی ضعیف به نتیجه‌ای درخور توجه به ضریب‌های بالاتری مثل «هری پاتر ۴» (۲/۸ ضربدر ۱۰۲ میلیون افتتاحیه=۲۹۵ میلیون) نیاز دارد، نه چیزی مثل «جاستیس لیگ» (۲/۴۴ ضربدر ۹۳ میلیون افتتاحیه=۲۲۹ میلیون). از همین رو اگر «جانوران شگفت‌انگیز ۲» اکرانی شبیه به قسمت اول «جانوران شگفت‌انگیز» یا «مرغ‌مقلد قسمت اول» داشته باشد، همچنان می‌تواند به ۱۷۵ میلیون دلار دست پیدا کند؛ این تازه بهترین اتفاقی است که می‌تواند برای این فیلم بیافتد. چرا که عملکردی شبیه به «جاستیس لیگ» یا «یادگاران مرگبار قسمت اول» (۱/۳۵ ضربدر مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش)، «جنایات گریندل‌والد» را به ۱۵۵ تا ۱۶۰ میلیون دلار فروش خانگی خواهد رساند که نه تنها برابر با «افراد ایکس: آپوکالیپس» (۱۵۵ میلیون دلار) است، بلکه مجموعه‌ی جی. کی. رولینگ را در برزخ مشابه‌ای رها خواهد کرد. حتی عملکردی شبیه به دنباله‌های «گرگ و میش» هم می‌تواند این فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری را به فقط ۱۵۰ میلیون دلار فروش خانگی برساند که البته این سناریو چندان محتمل نیست. واقع‌گرایانه‌ترین و بهترین اتفاقی که می‌تواند برای «جانوران شگفت‌انگیز ۲» بیافتد، اکرانی شبیه به «مرغ‌مقلد ۲»، «هانگر گیمز: آتش گرفتن» و «هری پاتر و جام آتش» خواهد بود که آن را به ۱۶۶ میلیون دلار فروشِ خانگی خواهد رساند. بنابراین این احتمال وجود دارد که «جنایات گریندل‌والد» در نهایت فروشی کمتر از چیزی که «یادگاران مرگبار قسمت دوم» (۱۶۹ میلیون دلار) و «بتمن علیه سوپرمن» (۱۶۶ میلیون دلار) در جریان سه روز اولشان به دست آوردند، داشته باشد؛ این اتفاق خیلی شبیه به «افراد ایکس: آپوکالیپس» است. فیلمی که با دریافت نقدهای ضعیف و کفری کردن طرفداران به درآمد خانگی نهایی کمتر از مجموع درآمد اولین فیلم «افراد ایکس» (۱۵۷ میلیون در سال ۲۰۰۰) دست پیدا کرد. البته که ما بعد از «آپوکالیپس» هنوز «دارک فینیکس» (Dark Phoenix) را در تابستان سال بعد داریم، ولی آیا به همان اندازه‌ای که منتظر «آپوکالیپس» بودیم، منتظر «دارک‌فینیکس» هم هستیم؟

The Grinch

وضعیتِ «جانوران شگفت‌انگیز ۲» وقتی پیچیده‌تر می‌شود که با عملکردِ نسبتا خوبش در کشورهای خارجی روبه‌رو می‌شویم؛ این فیلم تا حالا ۴۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از سرتاسر دنیا به دست آورده است که ۳۲۲ میلیون دلارش متعلق به کشورهای خارجی است؛ رقمی که در حال حاضر به معنی ۲۷ درصد فروش خانگی و ۷۳ فروش خارجی است. اگر فیلم به جای ۱۴۵ میلیون دلار، فروشی نزدیک به ۱۶۵ میلیون دلار در خانه داشته باشد، تقسیمِ ۲۵ خانگی/۷۵خارجی درآمد کلی‌اش، به معنی ۶۵۰ میلیون دلار فروشِ جهانی خواهد بود. این رقمی خواهد بود که نه تنها این فیلم را از آبروریزی کامل نجات می‌دهد، بلکه حکم استانداری برای سه فیلم باقی مانده در مجموعه خواهد بود؛ مخصوصا اگر بودجه‌ی فیلم‌های بعدی نه ۲۰۰ میلیون دلار، که به ۱۷۵ میلیون دلار نزدیک‌تر باشند. اما اگر به ۱۵۵ میلیون دلار در خانه دست پیدا کند، تقسیم ۳۰ خانگی/۷۰ خارجی‌ درآمد کلی‌اش، به معنی ۵۱۶ میلیون دلار فروش جهانی خواهد بود که پایین‌تر از درآمد ۵۲۷ میلیون دلاری «مگ» (The Meg) و «گودزیلا» (Godzilla) خواهد بود. ولی همزمان این احتمال هم وجود دارد که «جانوران شگفت‌انگیز ۲» به سرنوشتِ «دزدان دریایی کاراییب ۵» دچار شود: جایی که اگرچه به زور به ۱۷۷ میلیون دلار در خانه نزدیک می‌شود، ولی در نهایت به ۷۹۴ میلیون دلار در دنیا دست پیدا می‌کند. اگر این اتفاق بیافتد، این فیلم چیزی بیشتر از یک موفقیتِ نسبی نخواهد بود. بالاخره چالشِ اصلی «جانوران شگفت‌انگیز ۲» این بود که آیا می‌تواند مردم را برای قسمت سوم که حکم قسمت میانه‌ای این مجموعه‌ی پنج فیلمی را دارد هیجان‌زده کند یا نه. ولی فیلم با وجود نقدهای منفی و تبلیغات دهان به دهانِ ضد و نقیضش در این کار شکست خورد و حالا تنها کاری که از دستش برمی‌آید این است که هر چیزی که در توانش است را به کار ببندد تا با تغییرِ وضعیتِ عملکردِ خانگی‌اش، آینده‌ی غبارآلود این مجموعه را بهبود ببخشد.

«ونوم» قرار است به یکی از سودآورترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ در زمینه‌ی «درآمد در مقایسه با بودجه» تبدیل شود

در جایگاه سوم جدول اما انیمیشن «گرینچ» (Grinch)، محصول ایلومینیشن و یونیورسال را داریم که ۳۰ میلیون دلار (۲۱ درصد افت فروش) در سومین آخرهفته‌ی جمعه تا یکشنبه و ۴۲ میلیون دلار در جریان چهارشنبه تا یکشنبه به دست آورد و مجموع درآمد ۱۷ روزه‌اش را به ۱۸۰ میلیون دلار رساند. این فیلم که با ۷۵ میلیون دلار بودجه تهیه شده، همچنان در جستجوی عبور از مرز ۲۵۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی است و در این مسیر بدون شک درآمد ۲۱۳ میلیون دلاری «لوراکس» (The Lorax) را پشت سر خواهد گذاشت. در جایگاه پنجم جدول به «بوهمین رپسودی» (Bohemian Rhapsody) برمی‌خوریم که ۱۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار (۱۴ درصد افت فروش) دیگر فروخت و به مجموع خانگی ۱۵۲ میلیون دلار و درآمد جهانی دیوانه‌وارِ ۴۷۲ میلیون دلار دست پیدا کرد که ۳۲۰ میلیون دلارش متعلق به کشورهای خارجی است. فیلم زندگینامه‌ی فردی مریکوری تا حالا از درآمد ۴۳۴ میلیون دلاری «بزرگ‌ترین شومن» (The Greatest Showman) و درآمد ۴۴۱ میلیون دلاری «لالالند» (La La Land) در بین موزیکال‌های موفقِ اخیر عبور کرده است. ظاهرا فاکس برای فرمانروایی بر باکس آفیسِ پیش از کریسمس به دار و دسته‌ی افراد ایکس نیاز نداشت! فردی مریکوری خودش یک پا میوتنت است! در جایگاه ششم «خانواده فوری» (Instant Family)، محصول پارامونت را داریم که ۱۲ و نیم میلیون دلار در دومین آخرهفته‌ی اکرانش کسب کرد و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۳۵ میلیون و ۷۵۱ هزار دلار رساند. در رده‌ی هشتم جدول «بیوه‌ها» (Widows)، جدیدترین ساخته‌ی استیو مک‌کوئین را داریم که ۷ میلیون و ۹۵۵ هزار دلار دیگر در دومین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموع ۱۰ روزه‌ی ۲۵ و نیم میلیون دلار رسید. در جایگاه یازدهم جدول فانتزی «فندق‌شکن و چهار قلمرو» (The Nutcracker and the Four Realms) را داریم که ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار دلار همزمان با از دست دادنِ ۸۷۸تا از سینماهایش به دست آورد. ساخته‌ی ۱۳۰ میلیون دلاری والت دیزنی تا حالا ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار در خانه و ۱۲۲ میلیون دلار در دنیا فروخته است. «پسر پاک شده» (Boy Erased) چهار میلیون و ۵۳۹ هزار دلار در چهار هفته‌ای که از اکرانش می‌گذرد به دست آورده است. فیلم ترسناک «ارباب» (Overlord) از مرز ۲۰ میلیون دلار عبور کرد و «بازیچه‌ی دست هیچکس» (Nobody’s Fool) هم به فراتر از ۳۰ میلیون دلار تجاوز کرد. درام سیاسی «پیشرو» (Frontrunner)، محصول سونی با بازی هیو جکمن هم ۶۳۰ هزار دلار از اکران در ۸۰۷ سینما به دست آورد که به معنی میانگین سینما به سینمای ضعیفِ ۷۸۱ دلار و درآمدِ ۲۰ روزه‌ی یک میلیون دلار است. حالا وقت این است که رسما مرگِ این فیلم را اعلام کنیم.

Venom

اما بگذارید از «ستاره‌ای متولد شده است» (A Star is Born) برایتان بگویم که این هفته از مرز ۳۵۰ میلیون دلار عبور کرد. این درام عاشقانه‌ی موزیکال تا حالا ۱۹۱ میلیون دلار خانه و ۳۵۳ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته است. «ستاره‌ای» حتی بدون حضور در اسکار هم می‌تواند تا پایان دوره‌ی اکرانش به فراتر از ۲۰۰ میلیون دلار فروشِ‌خانگی دست پیدا کند. «ستاره‌ای» اگرچه در مقایسه با آتش‌بازی «بوهمین رپسودی» هیولای کوچک‌تری است، اما بودجه‌ی ۳۵ میلیون دلاری‌اش به این معنی است که حتی این هیولای کوچک هم برای خودش یک پا هیولا است. اما سری هم به «ونوم» (Venom) بزنیم که حالا به جایی رسیده که ‌در زمینه‌ی مجموع فروش جهانی، «واندر وومن» (Wonder Woman) و «مرد عنکبوتی» (Spider-Man) را پشت سر گذاشته است. اگر «بلک پنتر» (یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار) را یک فیلم ابرقهرمانی «اورجین استوری» در نظر بگیریم، «ونوم» با کسب ۸۲۲ میلیون دلار تا این لحظه، در جایگاه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی اورجین استوری تاریخ قرار می‌گیرد. این فیلم ۱۰۰ میلیون دلاری تاکنون ۲۴۲ میلیون دلار به تنهایی از چین به دست آورده و ۲۱۱ میلیون دلار در آمریکای شمالی فروخته است. فیلم در هر دو بازار آن‌قدر خوب ظاهر شده که برای نجات پیدا کردن نیاز داشته تا یکی به کمک دیگری بشتابد. این فیلم از مرز ۶۰۰ میلیون دلار فروش خارجی عبور کرده و احتمالا کارش را با کسب ۸۶۵ میلیون از ۱۰۰ میلیون بودجه به اتمام خواهد رساند.

با این وضعیت «ونوم» قرار است تا به یکی از سودآورترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ در زمینه‌ی «درآمد در مقایسه با بودجه» تبدیل شود؛ «ونوم» هم‌اکنون پشت سر «ماسک» (۳۵۰ میلیون از ۲۳ میلیون بودجه)، «لاک‌پشت‌های نینجا» (۲۰۰ میلیون از ۱۴ میلیون بودجه)، «بتمن» (۴۱۱ میلیون از ۳۵ میلیون بودجه)، «ددپول» (۷۸۳ میلیون از ۵۸ میلیون بودجه) و «وقایع‌نگاری» (۱۲۶ میلیون از ۱۲ میلیون بودجه)، در جایگاه ششم سودآورترین فیلم ابرقهرمانی تمام ادوار قرار دارد. حالا نوبت «گلس» (Glass) است که این فهرست را با تغیراتی مواجه کند! این احتمال وجود دارد که هیچکدام از فیلم‌هایی که بعد از «ونوم» در ادامه‌ی سال ۲۰۱۸ خواهیم داشت توانایی رسیدن به این رقم را نداشته باشند. «آکوآمن» و «مری پاپینز بازمی‌گردد» شاید به آن نزدیک شوند، اما «جنایات گریندل‌والد» باید شانس بیاورد تا به ۷۰۰ میلیون برسد. «ونوم» تا حالا با عبور از «ماموریت غیرممکن: فال‌اوت» (۷۹۲ میلیون دلار)، به پنجمین فیلم پرفروشِ امسال در گیشه‌ی جهانی تبدیل شده است. اگر امثال «مری پاپینز بازمی‌گردد» و «آکوآمن» موفق به عبور از درآمد «ونوم» نشوند، آن وقت این فیلم سال را به عنوان پنجمین فیلم پرفروشِ ۲۰۱۸ به اتمام خواهد رساند. به این ترتیب سونی مثل سال گذشته با «جومانجی ۲»، پرفروش‌ترین فیلمی که هیچکس فکرش را نمی‌کرد به یکی از پرفروش‌ترین‌های سال تبدیل شود را در اختیار دارد. فعلا معلوم نیست موفقیت «ونوم» چه معنایی برای «موربیوس» (Morbius) خواهد داشت؛ بالاخره جرد لتو ستاره‌ی کوچک‌تری در مقایسه با تام هاردی است، اما هر اتفاقی بیافتد فعلا با شروعِ فوق‌العاده‌ای برای دنیای مشترکِ دشمنان مرد عنکبوتی طرف هستیم.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالی
۱Ralph Breaks the Internet۵۵/۶ میلیون دلار۸۴/۴ میلیون دلار
۲Creed II۳۵/۲ میلیون دلار۵۵/۸ میلیون دلار
۳Dr. Seuss' The Grinch۳۰/۲ میلیون دلار۱۸۰/۴ میلیون دلار
۴Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald۲۹/۶ میلیون دلار۱۱۷/۱ میلیون دلار
۵Bohemian Rhapsody۱۳/۸ میلیون دلار۱۵۲ میلیون دلار
۶Instant Family۱۲/۵ میلیون دلار۳۵/۷ میلیون دلار
۷Robin Hood۹/۱ میلیون دلار۱۴/۲ میلیون دلار
۸Widows۷/۹ میلیون دلار۲۵/۵ میلیون دلار
۹Green Book۵/۴ میلیون دلار۷/۸ میلیون دلار
۱۰A Star is Born۳ میلیون دلار۱۹۱ میلیون دلار


منبع forbes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده