بررسی میت ۲۰ پرو هواوی

بررسی میت ۲۰ پرو هواوی

شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

هواوی این بار با تغییراتی مثبت در طراحی، دوربین و سخت‌افزار سری میت، میت 20 پرو را به محصولی مناسب و درخور برای تجربه بازی‌های باکیفیت تبدیل کرده است.

هواوی برخلاف سال گذشته این‌بار ترجیح داد تا به‌جای شهر مونیخ، برای رونمایی از پرچمدار خود به لندن سفر کند. سری میت را می‌توانیم پرچمداران خلف هواوی معرفی کنیم که با تغییراتی مثبت در زمینه طراحی، به یکی از بهترین پرچمداران حال حاضر گوشی‌های همراه تبدیل شده‌اند. میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو دو پرچمدار جدید هواوی با یک دوربین اضافه، عملکردی کمتر دیده شده را در زمینه عکس‌برداری ارائه می‌دهند و حتی شاهد تغییراتی در زبان طراحی گوشی از جمله لبه‌های خمیده و پترن‌هایی در پشت گوشی هستیم تا بازیکنان بدون نگرانی از لغزش گوشی بتوانند به تجربه بازی‌های مختلف بپردازند. قلب تپنده‌ میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو، کرین ۹۸۰، تراشه جدید ساخت هواوی است که با عملکردی بهتر در پردازش عصبی و ارائه بازی‌ها با نرخ فریم بالاتر تولید شده است. حس‌گر اثر انگشت درون نمایشگر، باتری فوق‌العاده ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و قابلیت استفاده از گوشی در نقش یک پاوربانک، تنها بخشی از خصوصیاتی هستند که میت ۲۰ پرو را به محصولی جذاب برای خریداران تبدیل می‌کند. 

در این بررسی قصد داریم تا نگاهی گیمینگ به هواوی میت ۲۰ پرو داشته باشیم تا با در دست گرفتن پرچمدار هواوی، عملکرد آن را در بازی‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. برای مطالعه بررسی میت 20 پرو هواوی از جنبه‌های مختلف نظیر دوربین و سیستم هویت‌سنجی می‌‌توانید به سایت زومیت مراجعه کنید.

میت ۲۰ پرو توسط دفتر هواوی در ایران برای بررسی در اختیار زومجی قرار گرفته است. شما می‌توانید برای اطلاع از بهترین قیمت گوشی های سامسونگ، اپل، هواوی، شیائومی و دیگر برندها از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

مشخصات فنی Mate 20 Pro:

  • پردازنده‌ کرین ۹۸۰
  • نمایشگر ۶.۳۹ اینچی با رزولوشن ۳۱۲۰ در ۱۴۴۰ پیکسل همراه با پنل AMOLED و تراکم پیکسلی ۵۳۸ پیکسل در هر اینچ
  • پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G76
  • حافظه داخلی مدل ۱۲۸ گیگابایت به همراه ۶ گیگابایت رم و مدل ۲۵۶ گیگابایت به همراه ۸ گیگابایت رم
  • سه گانه: 40 مگاپیکسل (f/1.8, لنز عریض، لرزش‌گیر اپتیکال، 27 میلی‌متری) + 20 مگاپیکسل (f/2.2, لنز فوق عریض) و 8 مگاپیکسل (f/2.4, لنز تله‌فوتو), بهره‌مندی از لنزهای لایکا, 3 برابر بزرگنمایی اپتیکال, تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری, فلاش دوگانه‌ی LED
  • اندروید ۹
  • ابعاد ۱۵۷.۸ در ۷۲.۳ در ۸.۶ میلی‌متر با وزن ۱۸۹ گرم
  • باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری
  • پشتیبانی از شبکه 3G و 4G و بلوتوث نسخه‌ی ۵.۰
  • تک سیم‌کارته (نانو-سیم) یا دو سیم‌کارته (نانو-سیم, همزمان یکی فعال)
  • فیس آی‌دی، حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر), سنسور مجاورت

میت ۲۰ پرو هواوی / Huawei Mate 20 Pro

طراحی

میت ۲۰ پرو در طراحی، پیشرفت‌های قابل توجهی را نسبت به میت ۱۰ پرو داشته است. نمایشگری بزرگ‌تر با لبه‌هایی انحنادار از یک طرف و حذف حسگر اثر انگشت از روی بدنه‌ از طرف دیگر، ظاهری یکپارچه، مدرن و زیبا به پرچمدار جدید هواوی داده است. میت ۲۰ پرو از لحاظ ابعاد ارتفاع و ضخامت بیشتری نسبت به نسل گذشته دارد، هرچند به لطف نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹، عرض کمتری را در مقایسه با نسل گذشته شاهد هستیم. مانند گوشی‌های اخیر هواوی، این کمپانی در میت ۲۰ پرو نیز از زبانه‌ای در بالای نمایشگر بهره برده است که اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و فیس آی‌دی را در خود جای می‌دهد. مانند میت ۱۰ پرو در میت ۲۰ پرو نیز از ترکیب فلز و شیشه استفاده شده است با این تفاوت که چینی‌ها این‌بار در اقدامی هوشمندانه پترن ویژه‌ای به نام هایپر اپتیکال پترن (Hyper Optical Pattern) را به کار گرفته‌اند. بافت نسبتا زبر این پترن با خطوط مورب در پشت گوشی نقش بسته است که به میزان قابل توجهی مانع برجای ماندن لک و اثر انگشت در پشت گوشی یا لغزش گوشی در هنگام استفاده با یک دست می‌شود. میت ۲۰ پرو هرچند اولین گوشی با چینش دوربین سه‌گانه نیست، اما چینی‌ها توانسته‌اند با چینشی مربع شکل، به خوبی سه دوربین و فلاش دوگانه ال‌ای‌دی را در پشت گوشی جای دهند؛ انتخاب هوشمندانه این شیوه چینش دوربین‌ها باعث حفظ تقارن مورد نظر هواوی در میت ۲۰ پرو شده است.

هواوی برای حفظ تقارن در پرچمدار جدید خود اسپیکر را درون درگاه USB Type-C قرار داده است که از شلوغی پایین گوشی برخلاف سایر پرچمداران می‌کاهد، اما باعث کاهش حجم صدای خروجی مورد انتظار شده است. با نگاهی به سمت راست بدنه دکمه‌های افزایش و کاهش صدا را در کنار دکمه قرمز رنگ پاور می‌بینیم. رنگ متفاوت استفاده شده در لبه‌ی کناری گوشی، زیبایی خاصی را به محصول هواوی می‌دهد. مانند آنچه در وان پلاس 6 و سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس شاهد بودیم، قسمت بالا و پایین نمایشگر میت ۲۰ پرو نیز به صورت گرد طراحی شده است که باعث می‌شود تا در زمان تجربه برخی بازی‌‌ها بخش کوچکی از رابط کاربری از دست برود. با میت ۲۰ پرو، پرچمدار سری میت نیز به جمع حذف کنندگان جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون پیوسته است، در نتیجه برای استفاده از هدفون‌های مختلف نیازمند کانکتور ویژه تایپ سی خواهید بود.

میت ۲۰ پرو هواوی / Huawei Mate 20 Pro

اما بیایید کمی هم از تاثیر تغییرات زبان طراحی میت ۲۰ پرو در گیمینگ بگوییم. با نگاهی به پردازنده پرقدرت کرین ۹۸۰ و به ویژه تراشه گرافیکی Mali-G76 استفاده شده در این تراشه،‌ می‌توانیم میت ۲۰ پرو را یکی از قدرتمندترین گوشی‌های همراه اندروید برای تجربه بازی‌های مختلف معرفی کنیم. در نتیجه با توجه به ابعاد گوشی، حسی که این محصول در زمان استفاده به کاربر القا می‌کند اهمیت زیادی دارد. این روزها دیگر استفاده از ترکیب فلز و شیشه به ترندی در میان تولیدکنندگان گوشی‌های همراه تبدیل شده است. فارغ از ویژگی‌ها و زیبایی‌ خاصی که بهره بردن از شیشه و فلز به گوشی‌ همراه می‌دهد،‌ لک‌پذیری شدید شیشه تا حدی از زیبایی مورد انتظار محصول می‌کاهد. هواوی همانطور که اشاره شد با استفاده از ترفندی به نام هایپر اپتیکال پترن، سعی کرده تا راه‌حلی مناسب را برای لک‌پذیری گوشی‌ها پیدا کند و خوشبختانه راه حل هواوی نه‌تنها چالش لک‌پذیری را رفع کرده است، بلکه تا حدودی از سر خردن احتمالی گوشی از دستان کاربر نیز می‌کاهد. این موضوع به ویژه در زمان استفاده از گوشی با یک دست خودنمایی می‌کند. برای بررسی تجربه گیمینگ میت ۲۰ پرو اقدام به نصب چند بازی افقی و عمودی‌ کردیم.

در بازی Sky Force Reloaded به ویژه به دلیل نیاز به حرکت سریع جنگنده به نقاط مختلف نمایشگر، کاربر باید به سرعت انگشت خود را برای ممانعت از برخورد با موانع جابه‌جا کند. هواوی میت ۲۰ پرو در تجربه ما حس لغزندگی را نمی‌داد و با خیالی آسوده توانستیم این بازی را تجربه کنید. از طرفی در بازی‌هایی مانند Ballz و بازی 2048 نیز که نسبتا حال و هوایی آرام‌تر نسبت به Sky Force دارند نیز استفاده از میت ۲۰ پرو با یک‌دست لذت بخش و بدون نگرانی بود. با این حال به دلیل پشتیبانی کم بسیاری از بازی‌ها از بریدگی بالا نمایشگر، در برخی بازی‌ها از جمله بازی Asphalt 9 یا PUBG Mobile شاهد از دست رفتن بخشی از رابط کاربری بودیم. این در حالی است که انتظار می‌رود تا رابط کاربری میت ۲۰ پرو در تمامی موارد و نه به صورت گزینشی و انتخاب بازی، با مشکی کردن بالای نمایشگر مانع از دست رفتن رابط کاربری شود.

افزایش ابعاد میت ۲۰ پرو نسبت به نسل گذشته باعث شده تا افزایش ۱۱ گرمی را در وزن این گوشی شاهد باشیم که البته با توجه به باتری بزرگ و امکانات گوشی هنوز هم رقم زیادی به حساب نمی‌آید. میت ۲۰ پرو بی‌شک یکی از گوشی‌های خوش‌ساخت و باکیفیت حال حاضر بازار تلفن‌های هوشمند محسوب می‌شود. هواوی موفق شده با پوشاندن هرچه بیشتر راه‌های نفوذ مایعات و گرد و غبار به پرچمدار خود استاندارد IP68 را کسب کند که به معنای مقاومت این گوشی است. هواوی میت ۲۰ پرو را در رنگ‌های سبز، مشکی، آبی، صورتی و طلایی روانه بازار کرده‌ است.

نمایشگر

به لطف روشنایی بالای نمایشگر میت ۲۰ پرو به راحتی می‌توانید از این گوشی در زیر نور آفتاب استفاده کنید

برخلاف میت ۲۰ که از پنل ال‌سی‌‌دی در تولید آن استفاده شده، هواوی، میت ۲۰ پرو را به پنل امولد (AMOLED) با رزولوشن ۳۱۲۰ در ۱۴۴۰ و تراکم ۵۳۸ پیکسل بر اینچ مجهز کرده است. نمایشگر ۶.۳۹ اینچی میت ۲۰ پرو ۸۷.۹ درصدی نسبت نمایشگر به بدنه را به ارمغان می‌آورد که نسبت به نسل گذشته ۷.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پنل‌های امولد به دقت روشنایی بالا شناخته می‌شوند و به لطف تجهیز میت ۲۰ پرو به این پنل، به راحتی می‌توانید زیر نور مستقیم آفتاب از این گوشی استفاده کنید. این موضوع تجربه بازی‌ها زیر نور آفتاب را نیز آسان می‌کند و می‌توانید حتی بازی‌هایی با پس زمینه تاریک را در محیط بیرون تجربه کنید. هواوی سه رزولوشن WQHD+،‌ فول ‌اچ‌دی پلاس و اچ‌دی پلاس را با توجه به نیاز کاربران در دسترس قرار داده است. طبیعتا استفاده از رزولوشن‌های بالا مانند +WQHD تاثیر مستقیمی روی میزان مصرف باتری می‌گذارد.

فارغ از ویژگی‌های پنل‌های امولد نظیر نمایش شارپ تصاویر، زاویه دید عالی و روشنایی بالا که در نمایشگر هواوی میت 20 پرو نیز مشاهده می‌شود چینی‌ها تنظیمات‌ متفاوتی را برای استفاده کاربران در دسترس قرار داده‌اند تا کاربر بتواند با توجه به سلیقه خود شیوه نمایش رنگ‌ها را در چهار پروفایل رنگ Normal برای فضای رنگی sRGB، حالت‌های پیش‌فرض Warm برای گرم‌تر شدن رنگ سفید، حالت Cold و همینطور Vivid برای فضای رنگی گسترده‌ی DCI P3 سفارشی کند. میت ۲۰ پرو در محیط تاریک نیز به حداقل روشنایی ۲ نیت می‌رسد که می‌توانید با فعال‌سازی حالت Eye Comfort نور نمایشگر را تا ۱.۵ نیت کاهش دهید. ویژگی‌ Eye Comfort با فیلتر نورآبی، باعث می‌شود تا چشمان کاربران در محیط‌ تاریک کمتر خسته شود.

میت ۲۰ پرو هواوی / Huawei Mate 20 Pro

اسپیکر

میت ۱۰ پرو به ویژه در زمینه شفافیت و حجم خروجی صدا یکی از پرچمداران قدرتمند بازار محسوب می‌شد و توقع داشتیم تا در هواوی میت ۲۰ پرو نیز هواوی عملکردی بهتر را نسبت به نسل گذشته به نمایش بگذارد. استفاده از صفحه نمایشی با انحنا در محل اتصال نمایشگر به بدنه از یک طرف و انتقال درگاه سیم کارت به پایین نمایشگر، هواوی را برآن داشت تا با قرار دادن اسپیکر دوکاناله در درگاه USB Type-C و اسپیکر مکالمه، ایده‌ای متفاوت را پیاده‌سازی کند. هرچند این ایده در جایگاه خود جذاب است، اما ترکیب جدید باعث شده تا در هنگام شارژ گوشی کاهش قابل توجه را در حجم خروجی صدا شاهد باشیم. هرچند اسپیکر مکالمه نقش مکمل و مناسبی را در افزایش حجم خروجی صدا ایفا می‌کند، اما کوچک بودن این اسپیکر باعث نامتوازن شدن صدای خروجی شده است. عملکرد اسپیکرها در زمان اجرای بازی‌هایی با موسیقی کلاسیک مانند Piano Tiles 2 مناسب ارزیابی می‌شود. در بازی‌هایی با موسیقی الکترونیک نیز میت ۲۰ پرو می‌تواند نیازهای کاربر را رفع کند، هرچند از لحاظ شفافیت و حجم خروجی صدا عملکردی ضعیف نسبت به میت ۱۰ پرو دارد. متاسفانه برخلاف میت ۲۰ و میت ۱۰ پرو که سال گذشته عرضه شد، هواوی با حذف جک ۳.۵ میلیمتری به جمع کمپانی‌های حذف‌کننده‌ی این درگاه پیوسته است. این موضوع باعث می‌شود تا قادر نباشید اکثر هدفون‌ها را به صورت مستقیم به گوشی متصل کنید و برای گوش دادن به موسیقی باید از یک کانکتور مخصوص یا هدفون‌های دارای یو‌اس‌بی تایپ سی استفاده کنید. اگر به یک گوشی با جک ۳.۵ میلی‌متری نیاز دارید برخلاف میت ۲۰ پرو، میت ۲۰ هنوز به جک ۳.۵ میلی‌متری مجهز است.

عملکرد در بازی

میت ۲۰ پرو اولین محصولی است که از تراشه گرافیکی قدرتمند Mali-G76 برای انجام کارهای گرافیکی نظیر اجرای با کیفیت بازی‌ها بهره می‌برد.

فارغ از ظاهر، آنچه برای بازیکنان اهمیت دارد، عملکرد سخت‌افزار گوشی در اجرای بازی‌های مختلف است. اینکه آیا یک بازی در زمان شلوغ بودن سرور افت فریم پیدا می‌کند یا گوشی تا چه اندازه در زمان تجربه‌ی بازی‌ها گرم می‌شود، موضوعاتی هستند که برای بازیکنان اهمیت زیادی دارند. به ویژه از دوسال گذشته با ظهور پردازنده‌های قدرتمند در عرصه‌ی تولید گوشی‌های همراه شاهد رشد قابل توجه بازی‌ها و حضور بازی‌های به اصطلاح با گرافیک بالا روی تلفن‌های هوشمند بوده‌ایم. تا جایی که حتی کمپانی‌هایی مانند هواوی، سامسونگ یا اپل اقدام به دعوت از بازیسازان نام‌آشنایی نظیر توکی گیمز، اپیک گیمز یا نینتندو در جریان رونمایی از پرچمداران خود کرده‌اند. با این حال، برخلاف رشد روزافزون سخت‌افزار تلفن‌های هوشمند، بازی‌ها در اندروید به دلیل طیف گسترده‌ تولیدکنندگان موبایل، روندی آرام‌تری را در زمینه بهبود گرافیکی سپری می‌کنند. همین موضوع باعث شده است تا در دو سال گذشته شاهد عملکردی مشابه میان پرچمداران دربازی‌ها باشیم و تفاوت آنچنانی را در نتیجه نهایی شاهد نباشیم.

میت ۲۰ پرو به لطف کرین ۹۸۰، نه تنها قادر است تا بازی‌ها را روی بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا کند، بلکه به لطف بهینه‌سازی مصرف انرژی، فرصت بیشتری را برای تجربه‌ بازی‌های مختلف به شما می‌دهد. اما باید کمی بیشتر روی تراشه کرین ۹۸۰ تمرکز کنیم. پردازنده کرین ۹۸۰ با لیتوگرافی هفت نانومتری، نخستین تراشه‌ی موبایل با هسته‌های Cortex-A76 و گرافیک Mali-G76 محسوب می‌شود. به لطف لیتوگرافی ۷ نانومتری، پردازه‌ی کرین ۹۸۰ طبق گفته هواوی، ۲۰ درصد سرعت و ۴۰ درصد بهبود در مصرف انرژی را نسبت به لیتوگرافی ۱۰ نامومتری دارد. اما نکته‌ی مهم در پردازنده کرین ۹۸۰ به معماری آن بر می‌گردد که برخلاف معماری سنتی big.LITTLE اکنون از چینش متفاوتی بهره می‌برد. کرین ۹۸۰ شامل چهار هسته‌ قدرتمند Cortex-A76 و چهار هسته کم مصرف Cortex-A55 است با این تفاوت که به لطف فناوری جدید، هواوی توانسته هشت هسته‌ی مختلف از سری Cortex-A را با فرکانس‌های متفاوت در قالب یک کلاستر جای دهد. در حالی که برای نخستین بار هر یک از هسته‌ها می‌توانند حافظه‌ی کش L2 مجزا داشته باشند و از کش L3 مشترک بهره ببرند.

هواوی معماری جدید را big.middle.LITTLE نامگذاری کرده است. در این معماری دو هسته قدرتمند کرتکس-ای۷۶ در فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز جهت عملکردهای توربو در بازی‌‌های زمانی کوتاه، دو هسته‌ی مناسب برای بازی‌هایی با زمان طولانی‌تر و فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز و همچنین چهار هسته‌ی کم‌‌مصرف Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز برای پردازش‌های روزمره وظیفه‌ انجام پردازش‌ها را برعهده دارند. هر یک از هسته‌های Cortex-A76 از حافظه‌ی کش L2 مجزا ۵۱۲ کیلوبایتی و هسته‌های Cortex-A55 از حافظه‌ی کش L2 مجزای ۱۲۸ کیلوبایتی بهره می‌برند. این در حالی است که معماری جدید DynamIQ، یک واحد اشتراکی با حافظه کش L3 با ظرفیت چهار مگابایت را نیز در اختیار دارد. اما به ویژه در زمان اجرای بازی‌ها تراشه‌گرافیکی نقش اصلی را برای اجرای پرجزئیات بازی‌ها ایفا می‌کند. تراشه‌ی گرافیکی هفت نانومتری Mali G76MP10 برمبنای معماری Bifrost توسعه داده شده است. به طور خلاصه هر هسته‌ی جی۷۶ می‌تواند نقش دوهسته‌ی جی۷۲ را ایفا کند. تراشه گرافیکی کرین ۹۸۰ با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتزی کار می‌کند که عملکرد و بهره‌وری انرژی آن نسبت به نمونه به کار رفته در کرین ۹۷۰ به ترتیب بهبود ۴۶ و ۱۷۸ درصدی را به ارمغان می‌آورد. نتیجه آنکه کرین ۹۸۰ اکنون نخستین پردازنده‌ی دنیا با کنترلر حافظه رم LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتزی است.

میت ۲۰ پرو هواوی / Huawei Mate 20 Pro

به لطف پردازنده‌ی قدرتمند میت ۲۰ پرو، این گوشی می‌تواند تمام بازی‌های اندروید منتشر شده تاکنون را با بالاترین تنظیمات گرافیک بدون تجربه افت فریم اجرا کند. برای بررسی عملکرد گوشی اقدام به نصب بازی‌های مختلف از جمله فورتنایت، پابجی، Lineage 2: Revolution و Asphalt 9 روی این گوشی کردیم. به ویژه بازی Fortnite به دلیل سرورهای شلوغ و گرافیک زیبا و پرجزئیاتی که دارد می‌تواند حسابی تراشه گرافیکی گوشی‌ها را به چالش بکشد. در زمان اجرای فورتنایت مانند بسیاری از گوشی‌ها اپیک گیمز علی‌رغم توان گوشی امکان انتخاب تنظیمات epic را به ما نداد و مجبور شدیم تا بازی را روی تنطیمات High اجرا کنید؛ به‌نظر می‌رسد اپیک گیمز به دلایلی تنها در گوشی‌هایی با پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۴۵ تنظیمات اپیک را در دسترس قرار می‌دهد. بعد از حدود یک ساعت و نیم تجربه بازی، علی‌رغم افزایش دمای بدنه‌ی گوشی در حالت Performance شاهد افت فریم محسوس نبودیم و بازی بسیار روان و بدون لگ و مشکلات ناشی از تراشه‌ی گرافیکی اجرا شد. از طرفی در بازی پابجی نیز با انتخاب بالاترین تنظیمات گرافیکی در دسترس، تجربه‌ای روان را داشتیم. خوشبختانه این شرایط در بازی تماما آنلاین Lineage 2: Reveloution نیز ادامه داشت و علی‌رغم سیاه‌چاله‌های شلوغ این بازی، توانستیم بدون افت فریم به اجرای بازی بپردازیم.

با وجود گذشت چند سال از زمان عرضه بازی Crusaders of Light بخش PvP این اثر هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای به چالش کشیدن تراشه‌ گرافیکی گوشی‌ها است تا جایی که برخی از گوشی‌ها در زمان اجرای این اثر به شدت داغ می‌کنند و با افت فریم محسوس روبه‌رو می‌شوند. بازی Crusaders of Light به دلیل آنلاین بودن، داشتن حالت چندنفره شلوغ و محیط گرافیکی با جزئیاتی بالا فشار زیادی را روی گوشی وارد می‌کند و باید گفت که کرین ۹۸۰ و پردازنده Mali-G76 با قدرت از پس آزمایش ما برآمدند. با این حال بعد از حدود یک ساعت تجربه بازی شاهد داغ شدن گوشی بودیم که روی عملکرد تراشه تاثیر گذار بود. برخلاف زمان اجرای بازی‌ها، با فعال کردن بنچمارک‌های مختلف به دلایلی شاهد افت عملکرد گوشی به ویژه در زمان تست استرس GFXBench بودیم. با فعال‌سازی حالت Performance، نه‌تنها فریم‌ها با وضعیت بسیار ناپایداری پردازش می‌شوند، بلکه شارژدهی دستگاه پایین‌ می‌آید و دما دستگاه به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید مقایسه بنچمارک میت ۲۰ پرو را در برابر سایر پرچمداران مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار
محصول / بنچمارکAntutu 7/6 3DMarkPCMark Work 2.0Geekbench 4GFXBench
IceStorm UnlimitedSling Shot Extreme - OpenGLOverall / Web BrowsingSingle / MultiAztec Ruins Vulkan - High Tier / OffscreenManhattan 3.1 / OffscreenCar Chase / OffscreenT-Rex / Offscreen
هواوی میت ۲۰ پرو

(Performance)

297724

--

5696342049309

10260

3314

9857

13FPS

11FPS

44FPS

50FPS

27FPS

31FPS

62FPS

125FPS

هواوی میت ۲۰ پرو201890

--

3698135567663

7171

3322

9837

12FPS

9.5FPS

48FPS

36FPS

27FPS

28FPS

56FPS

69FPS

آیفون XS Max 354722

--

774283551--5106

10984

34.4FPS

18.4FPS

50.5FPS

66.3FPS

32.1FPS

40.9FPS

59.9FPS

197.8FPS

موتو زد ۲ فورس204782

181525

4180837206846

6637

1923

6797

9.9FPS

7.7FPS

22FPS

35FPS

14FPS

23FPS

60FPS

100FPS

گلکسی نوت ۹236663

210100

4244133815453

5884

3692

9141

--45FPS

45FPS

26FPS

28FPS

59FPS

147FPS

وان پلاس ۶271893

227777

63289--8537

7339

2466

9071

--48FPS

52FPS

32FPS

33FPS

60FPS

134FPS

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت263566

214624

63705--8227

7234

2429

8512

--55FPS

60FPS

33FPS

35FPS

60FPS

151FPS

پیکسل ۲ ایکس‌ال204455

170782

40403--7421

7380

1901

6201

--16FPS

33FPS

13FPS

22FPS

55FPS

93FPS

هواوی پی ۲۰ پرو200949

181449

31051--7244

7440

1899

6546

--38FPS

31FPS

23FPS

23FPS

60FPS

86FPS

گلکسی اس ۹ پلاس243493

219955

37958--5205

5224

3750

8997

--44FPS

47FPS

26FPS

28FPS

60FPS

146FPS

گلکسی اس ۹217146

212328

38108--5089

5247

3704

8860

--43FPS

46FPS

27FPS

28FPS

60FPS

142FPS

وان‌پلاس 5T--

176787

40430--6861

6032

2021

6204

--37FPS

41FPS

23FPS

25FPS

60FPS

115FPS

آنر ۹--

145954

28920--6134

5456

1961

6340

--20FPS

19FPS

13FPS

11FPS

52FPS

56FPS

هواوی میت ۱۰ پرو--

175769

30962--6913

6941

1983

6499

--29FPS

30FPS

21FPS

21FPS

60FPS

127FPS

نوکیا ۸--

170074

40393--6744

6224

1913

6515

--18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

آیفون ۱۰ --

203245

63694----4222

9371

--51FPS

43FPS

--104FPS

138FPS

باتری

در حالت Performance دمای بدنه گوشی افزایش پیدا می‌کند که روی شارژدهی گوشی تاثیرگذار است

هواوی با افزایش ۲۰۰ میلی آمپر ساعتی باتری میت ۲۰ پرو نسبت به میت ۱۰ پرو، پرچمدار جدید خود را با باتری ۴۲۰۰ میلی‌آمپر ساعتی روانه بازار جهانی کرده است. هواوی همچنین از سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر هوش مصنوعی در میت ۲۰ پرو سخن گفته است که با توجه به نوع فعالیت کاربر، شارژدهی گوشی را بهینه می‌کند. یکی از موضوعات مهمی که در بخش عملکرد گوشی در اجرای بازی‌ها به آن اشاره کردیم وجود حالت Performance برای به حداکثر رساندن عملکرد گوشی بود. در بررسی خود با فعال سازی این حالت اقدام به تجربه بازی Fortnite کردیم. بازی در این حالت طبق انتظارمان بدون هیچگونه لگ یا افت فریم محسوس اجرا شد، هرچند متاسفانه شاهد گرم شدن به ویژه بخش بالایی گوشی بودیم که در طولانی مدت روی عملکرد پردازنده و شارژدهی گوشی تاثیر می‌گذارد. مانند گذشته در آزمایش زومجی ویدیویی HD‌ را با فعال کردن حالت پرواز، قرار دادن روی رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۱۲۰ و قرار دادن نور نمایشگر روی ۲۰۰ نیت به صورت ممتد پخش کردیم. در این حالت میت ۲۰ پرو به مدت ۱۴ ساعت و ۱۷ دقیقه شارژدهی داشت که عملکردی فوق‌العاده محسوب می‌شود. درصورتی که شارژدهی بالاتری می‌خواهید باید رزولوشن نمایشگر را روی دو تنظیمات HD+ یا FHD+ قرار دهید.

البته در بازی‌ها این موضوع بستگی به شرایط متفاوتی مانند جزئیات گرافیکی، بهینه بودن بازی برای استفاده از تراشه گرافیکی، آنلاین یا آفلاین بودن بازی و همینطور میزان شلوغ بودن سرور دارد، در نتیجه گوشی با توجه به بازی، عملکردی متفاوت را در شارژدهی ارائه می‌دهد. باید گفت که هواوی میت ۲۰ پرو یکی از گوشی‌های خوب برای کاربرانی است که در طول روز نیاز به گوشی با باتری مناسب دارند و می‌تواند نیازهای شما را در طول روز رفع کند، در صورت استفاده روزمره حتی تا دو روز شارژدهی داشته باشد. 

میت ۲۰ پرو همچنین از نسخه‌ جدید SuperCharge، فناوری شارژ سریع هواوی استفاده می‌کند. به لطف این فناوری گوشی با سرعت بیشتری شارژ می‌شود و در مدت زمان ۳۰ دقیقه می‌توانید تا ۷۴ درصد گوشی خود را شارژ کنید. برای شارژ ۱۰۰ درصد گوشی اما به ۶۰ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت که با توجه به باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی میت ۲۰ پرو عملکردی عالی ارزیابی می‌شود. یکی از سوپرایز‌های هواوی در مراسم رونمایی از میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو، معرفی قابلیتی برای شارژ بی‌سیم سایر گوشی‌ها به لطف شارژ معکوس میت ۲۰ پرو بود؛ به این ترتیبا با قرار دادن سایر گوشی‌های پشتیبانی کننده از شارژ بی‌سیم روی پرچمدار هواوی می‌توانید گوشی دیگر خود را شارژ کنید. به لطف این قابلیت جذاب می‌توانید با قرار دادن سایر دستگاه‌های خود روی گوشی هواوی، از میت ۲۰ پرو به عنوان یک پاوربانک استفاده کنید. برخلاف شارژ فوق‌العاده سریع ۴۰ واتی میت ۲۰ پرو، شارژ بی‌سیم این گوشی با توان ۱۵ وات انجام می‌گیرد.

میت ۲۰ پرو هواوی / Huawei Mate 20 Pro
میت ۲۰ پرو هواوی / Huawei Mate 20 Pro
میت ۲۰ پرو هواوی / Huawei Mate 20 Pro
میت ۲۰ پرو هواوی / Huawei Mate 20 Pro

جمع‌بندی

میت ۲۰ پرو به لطف پردازنده کرین ۹۸۰ و تراشه گرافیکی قدرتمند Mali-G76 یکی از بهترین گوشی‌های موبایل برای تجربه‌ی بازی‌هایی مانند فورتنایت است. نمایشگر کشیده با نسبت تصویر ۱۹.۵ به ۹، استفاده از نمایشگری با رزولوشن ۳۱۲۰ در ۱۴۴۰ به همراه پنل امولد و نوآوری‌های دیگری مانند بهره‌مندی از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، میت ۲۰ پرو را به محصولی باکیفیت تبدیل کرده است که به لطف نمایشگر خوبی که دارد در زیر نور آفتاب یا در تاریک‌ترین محیط‌ها یاری‌گر چشمان کاربران است. مانند کرین ۹۷۰، کرین ۹۸۰ نیز به ویژه در بازی‌های پرجزئیات عملکردی عالی دارد و به مراتب شاهد نرخ فریم بالاتری نسبت به گذشته در محیط‌های شلوغ بازی‌هایی مانند Lineage 2 بودیم. با این حال، متاسفانه دیگر خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در میت ۲۰ پرو نیست. هواوی در اقدامی اسپیکر گوشی را به داخل درگاه USB Type-C منتقل کرده است که نتیجه حجم صدایی کمتر است. در انتها باید گفت هواوی توانسته با میت ۲۰ پرو به ویژه در زمینه چینش دوربین و طراحی بدنه امضای خود را داشته باشد و اینطور که به نظر می‌رسد، این کمپانی چینی روند پیشرفت خود را حتی بیشتر از گذشته ادامه می‌دهد.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای اطلاع از مشخصات فنی گوشی و قیمت گوشی به بخش موبایل دیتابیس محصولات زومیت مراجعه کنید؛ انواع گوشی سامسونگ، اپل، شیائومی، هواوی برای مقایسه در اختیار کاربران است. 

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده