نویسنده: مهرداد داودی
// پنجشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۸

گزارش فروش سینمای ایران: خانم یایا صدرنشین ماند

در گزارش فروش این هفته‌ی سینمای ایران از صدرنشینی فیلم «خانم یایا» می‌گوییم و پس از آن به مرور فروش فیلم‌های دیگر خواهیم پرداخت.

فیلم سینمایی «خانم یایا» مانند هفته گذشته، صدرنشین است

گیشه سینمای ایران چندسالی است که در تسخیر فیلم‌های عامه پسند است. اجازه بدهید در ابتدا نگاهی به معنی «عامه پسند» (Commercial یا escape) در ادبیات (که در متن‌های سینمای هم کاربرد دارد) داشته باشیم. بنابر تعریف Thomas R. Arp و Greg Johnson در کتاب «Perrine’s Literature: Structure, Sound & sense (Fiction)»، ادبیات عامه پسند با هدف فروش و پول درآوردن تولید می‌شود، این نوع از ادبیات نوشته و منتشر می‌شود تا مردم با خواندن آن راهی برای فرار از استرس‌ و ملالت‌های زندگی‌شان داشته باشند. این ادبیات در بیشتر مواقع تعریفی ایده‌آل و غیرواقعی از زندگی به دست می‌دهد. آنچه که خواندید برداشت نویسنده‌ی این گزارش از تعاریف کامل و جامع‌تر کتاب است. از بحث اصلی دور نشویم، همانطور که ادعا کردم مدتی است که گیشه سینمای ایران در تسخیر فیلم‌های عامه پسند است. در هفته گذشته فیلم سینمایی «خانم یایا» ساخته‌ی جدید عبدالرضا کاهانی که با شعار کمدی نبودن اکران شده است و سه‌تا از بازیگران شاخص کمدیِ ایران یعنی رضا عطاران، حمید فرخ نژاد و امین حیایی را دارد، صدرنشین ماند. فیلم سینمایی «خانم یایا» در هفته گذشته ۱۲۲ سینما در اختیار داشت. این فیلم سینمایی در این هفته ۸۰۴ میلیون تومان فروخت. با توجه به فهرست بازیگران پول‌ساز و پیروی از فرمول «ساخت فیلم (کمدی) در خارج از کشور با حضور بازیگران زن غیرایرانی»، انتظار عملکرد به مراتب بهتری از این فیلم سینمایی «خانم یایا» در گیشه می‌رفت. «خانم یایا» با درآمد ۸۰۰ میلیونی این هفته‌اش، در مجموع یک میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان فروخته است.

خانم یایا

رتبه دوم این هفته در اختیار فیلم غیرکمدی «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی است. این فیلم سینمایی در هشتمین هفته اکرانش در ۸۹ سینما به نمایش درآمد و ۶۳۳ میلیون تومان فروخت. درآمد کلی این فیلم سینمایی حالا به ۱۰ میلیارد و ۸۲۸ میلیون تومان رسیده است. رتبه سوم این هفته در اختیار یک کمدی عامه پسند دیگر است. فیلم سینمایی «لس آنجلس تهران» ساخته‌ی تینا پاکروان در ششمین هفته اکرانش ۱۲۳ سینما در اختیار داشت. این فیلم در این هفته ۴۰۰ میلیون تومان فروخت و به درآمد کلی ۶ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان دست پیدا کرد. «لس آنجلس تهران» که پرویز پرستویی و مهناز افشار را به عنوان بازیگر داشت، به نسبت در جلب نظر منتقدان ناتوان بود و در گیشه نیز انتظارات را آنطور که باید و شاید برآورده نکرد.

مغزهای کوچک زنگ زده

فیلم سینمایی «پیشونی سفید ۲» در این هفته رتبه چهارم جدول را در اختیار داشت. این ساخته‌ی سیدجواد هاشمی در ششمین هفته اکرانش ۱۵۲ سینما داشت و ۳۸۶ میلیون تومان فروخت. «پیشونی سفید ۲» حالا به درآمد کلی ۲ میلیارد و ۴۷۹ میلیون تومان رسیده است. رتبه پنجم این هفته در اختیار «لازانیا» است. این فیلم که ساخته‌ی حسین قناعت است، در هفتیمن هفته اکرانش ۱۱۹ سینما داشت و ۳۱۳ میلیون تومان فروخت. «لازانیا» در کل ۳ میلیارد و ۱۱۹ میلیون تومان فروخته است. فیلم تازه‌ای در بخش فیلم‌های سینمایی این هفته‌ی سینمای ایران اکران نشد. در ادامه نیز ده فیلم پرفروش هفته را فهرست کرده‌ایم.

ده فیلم پرفروش هفته گذشته

ردیفنام فیلمهفتهفروش هفتگی
۱خانم یایا۱۸۰۴,۸۵۷,۰۰۰
۲مغزهای کوچک زنگ زده۸۶۳۳,۵۹۲,۰۰۰
۳لس آنجلس تهران۶۴۰۳,۰۹۴,۰۰۰
۴پیشونی سفید ۲۶۳۸۶,۸۷۲,۰۰۰
۵لازانیا۷۳۱۳,۹۹۲,۰۰۰
۶گرگ بازی۴۲۳۲,۱۹۵,۰۰۰
۷هشتگ۸۲۰۶,۲۴۶,۰۰۰
۸وای آمپول۱۱۸۱,۲۲۵,۰۰۰
۹عرق سرد۸۱۱۸,۷۵۹,۰۰۰
۱۰هزارپا۲۰۷۳,۷۶۴,۰۰۰


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده