نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Green Book - کتاب سبز

فیلم کتاب سبز (Green Book) با بازی ماهرشالا علی به‌تازگی به روی پرده سینماها رفته و به خوبی توانسته توجه منتقدین را به خود جلب کند و امتیازات بالایی از آن‌ها بگیرد.

فیلم Green Book یا در زبان فارسی «کتاب سبز» یکی از جدیدترین آثار درام، بیوگرافی، کمدی و موزیکال کمپانی یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست پیتر فارلی، کارگردان فیلم Dumb and Dumber (احمق و احمق‌تر)، فیلم There's Something About Mary (یه چیزی راجع به مری هست) و فیلم Movie 43 (فیلم 43) ساخته شده است. در فیلم کتاب سبز، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون ویگو مورتنسن در نقش تونی لیپ، ماهرشالا علی در نقش دان شرلی، لیندا کاردلیانی در نقش دولورس والِلونگا، دیمیتر مارینو در نقش اولگ، مایک هاتون در نقش جورج، اقبال طبا در نقش آمیت، سباستین مانیسکالکو در نقش جانی ونره، پی. جی. برن در نقش تهیه کننده، مونترل میلر در نقش پیشخدمت هتل بیرمنگام، دنی دبلیو. هال در نقش وایز گای مگس، رندال گونزالز در نقش گورمن و مگی نیکسون در نقش دختر نگهدارنده‌ی لباس و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم کتاب سبز در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال جاری (۲۰ شهریور) در سالن نمایش فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو که در کانادا قرار دارد، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۷۰ را از بین ۳۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۵ آبان ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. عنوان این فیلم برگرفته از کتاب Negro Motorist Green Book است و دو شخصیت اصلی آن باید دستورالعمل‌های این کتاب را مو به مو اجرا کنند تا از دردسر فاصله بگیرند. تِم کلی این فیلم کمدی در مورد معضل نژادپرستی است. تهیه‌کنندگی این اثر بر عهدهٔ جیم بورکی، چارلز بی. وسلر و پیتر فارلی است. نگارش فیلمنامه نیز کاری مشترک از پیتر فارلی، نیک واللونگا و برایان هایز کیوری است.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Green Book در فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو و همچنین اکران عمومی آن در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Green Book از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی داستان این فیلم را که توسط کمپانی Universal Pictures منتشر شده هم بخوانید:

داستان از جایی آغاز می‌شود که تونی لیپ (با بازی ویگو مورتنسن)، که یک محافظ ایتالیایی آمریکایی از برانکس به حساب می‌آید، به عنوان یک راننده برای به مقصد رساندن شخصیت دکتر دان شیرلی (با بازی ماهرشالا علی)، که یک پیانیست آفریقایی آمریکایی چیره‌دست است، در تور کنسرت او (کنسرتی که از منهتن تا جنوب عمیق ادامه دارد) استخدام می‌شود. آن‌ها باید به کتاب سبز اعتماد و تکیه کنند تا این کتاب آن‌ها را به سمت موسسه‌هایی هدایت کند که برای یک شخصیت آفریقایی و آمریکایی، امن‌تر از بقیه مکان‌ها است. آن‌ها در میانه‌ی راه خود، با مشکلات و مسائل نژادی مختلفی برخورد می‌کنند و به همین دلیل تصمیم می‌گیرند که اختلاف‌ها را کنار بگذارند تا بتوانند در این ماجراجویی طولانی مدت زنده بمانند و همچنین از آن لذت ببرند.

Green Book

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Green Book بیندازیم:

رکس رید | آبزرور

۱۰۰ از ۱۰۰

درست همانند یک پارچه‌ی مرغوب، این اثر هم نرم و گرم است. فیلم کتاب سبز دو قطب بزرگ دارد که هر دو ستاره‌ی داستان، با طنز و قلب خود آن را در اختیار گرفتند و بیش از پیش در داستان اوج می‌گیرند.

جیم اسلوتک | اوریجینال سین

۹۱ از ۱۰۰

شاید نتوان فیلم کتاب سبز را عمیق‌ترین اثر با مضمون نژاد پرستی به حساب آورد اما می‌توان آن را یک اثر خنده‌دار و دوست داشتنی با مضمون رابطه دوستانه دانست؛ رابطه‌ای که درون یک ماشین شکل گرفته است.

گری تامپسون | فیلادلفیا دیلی نیوز

۸۸ از ۱۰۰

ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی به گونه‌ای عمل کردند که باعث شدند این رابطه‌ی دوستی واقعا واقعی به نظر بیاید؛ البته آن‌ها از چند ابزار غیرمنتظره از جعبه‌ی مخصوص فارلی هم استفاده کردند. غریزه‌های کمدی او کمک بسیار زیادی به این فیلم کرده است.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۰ از ۱۰۰

Green Book یک فیلم با مضمون کلاس طبقاتی و همچنین نژادهای متفاوت است و فارلی برای ساخت این اثر پیام‌رسان، تصمیم درستی گرفت و اصلا حاضر نشد که از چیزهایی که وجود ندارد، استفاده کند.

تاد مک‌کارتی | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

یک اثر متمایز و همچنین سرگرم کننده. ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی به گونه‌ای عمل کردند که اولین فیلم سینمایی بلند و تک‌نفره‌ی پیتر فارلی تبدیل به یک اثر خوب و دوست داشتنی شود.

Green Book

بنجامین لی | گاردین

۶۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت کاملا واضح است که می‌شد از درون چنین داستانی، یک اثر درام منحصربه‌فردتر ساخت اما اگر بخواهیم تنها در رابطه با همین اثر صحبت کنیم، هنوز هم نکات خوبی وجود دارند که بتوان آن‌ها را تحسین کرد.

ویلیام بیبیانی | آی جی ان

۵۹ از ۱۰۰

فیلم Green Book آن عمقی را که دوست داشت و به دنبال آن بود، در خود ندارد و تنها روی یک سطح بدون عمق و جزئیات و کاملا سطحی تمرکز کرده است. ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی عملکرد فوق‌العاده خوبی را در این اثر داشتند اما این فیلم پیام‌رسان، اشتباهاتی را در بیان پیام و همچنین رساندن آن به مخاطب انجام داده است.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۴۰ از ۱۰۰

فیلم کتاب سبز قلب را گرم و بعد از آن، ذهن را بی‌حس و کرخت می‌کند. این فیلم یک درس بدون جزئیات و سطحی را در رابطه با نژاد پرستی درون خود داشت؛ یک موعظه در رابطه با قدرت همدلی و راهنمایی بینندگان، آن هم در قالب یک اثر کمدی و با حضور دو دوستی که شباهت زیادی با هم ندارند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Green Book نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

Green Book


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده