نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Widows - بیوه‌ها

فیلم بیوه‌ها (Widows) با بازی میشل رودریگز و لیام نیسون به‌تازگی به روی پرده سینماها رفته است. این اثر توانسته به خوبی نظر منتقدان را به خود جلب کند و امتیازات خوبی بگیرد.

فیلم Widows یا در زبان فارسی «بیوه‌ها» یکی از جدیدترین آثار درام، هیجان انگیز، رمانتیک و جنایی کمپانی فاکس قرن بیستم (20th Century Fox)  است که به‌دست استیو مک کوئین، کارگردان فیلم 12Years a Slave (12 سال بردگی)، فیلم Shame (شرم) و فیلم Hunger (گرسنگی) ساخته شده است. در فیلم بیوه‌ها، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون ویولا دیویس در نقش ورونیکا راولینگز، میشل رودریگز در نقش لیندا پرلی، الیزابت دبیکی در نقش آلیس گانر، سینتیا اروینو در نقش بله، کالین فارل در نقش جک مالیگان، برایان تایری هنری در نقش جمال مانینگ، دنیل کالویا در نقش جتامی مانینگ، جکی ویور در نقش آگنیسکا، رابرت دووال در نقش تام مالیگان، لیام نیسون در نقش هری راولینگز، گرت دیلاهانت در نقش بش اورایلی، جان برنثال در نقش فلورک گانر و کمایکل هارنی در نقش گروهبان فولر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم بیوه‌ها در تاریخ ۸ سپتامبر سال جاری (۱۷ شهریور) در سالن نمایش فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو که در کانادا قرار دارد، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۸۵ را از بین ۵۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ (۲۵ آبان ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. علاوه بر کارگردانی، مک‌کوئین کار نوشتن فیلمنامه این فیلم را به‌همراه گیلین فلین بر عهده داشته است. فلین کار نوشتن فیلمنامه فیلم Gone Girl (دختر گم شده) را نیز بر عهده داشته است. این فیلم بازسازی یک سریال قدیمی بریتانیایی به همین نام است. در سریال Widows، سه سارق مسلح در جریان یک دزدی کشته می‌شوند و دالی راولینز، شرلی میلر و لیندا پرلی که سه همسر بیوه این سارقان هستند، از بلا اوریلی کمک می‌خواهند تا در کاری که همسران آن‌ها شکست خورده‌اند، به آنها کمک کند.

از آنجا که چند وقتی است که از رونمایی فیلم Widows در فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو و همچنین اکران عمومی آن در سینماهای ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Widows از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم بیوه‌ها، داستان چهار زن را حکایت می‌کند که هیچ وجه تشابهی بین آنها وجود ندارد. تنها نقطه‌ی مشترکی که می‌توان بین آنها پیدا کرد، بدهی‌ای است که توسط فعالیت‌های مجرمانه‌ی همسران مرده‌شان به جا گذاشته شده است. داستان این فیلم در همین دوران معاصر و در شهر شیکاگو در جریان است. درست در زمان وقوع آشفتگی، زمانی که ورونیکا (با بازی ویولا دیویس)، آلیس (با بازی الیزابت دبیکی)، لیندا (با بازی میشل رودریگز) و بله (با بازی سینتیا اروینو) سرنوشت خودشان را در دست خود می‌گیرند، داستان و همچنین تنش‌هایی که بعد از آن رخ می‌دهد، آغاز می‌شود.

فیلم Widows

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Widows بیندازیم:

دیوید سیمز | آتلانتیک

۱۰۰ از ۱۰۰

استیو مک‌کوئین یک اثر بزرگ با تعداد زیادی از بازیگران محبوب ساخته و از آن، به عنوان راهی برای بیان کردن یک موضوع و مفهوم واقعی استفاده کرده است. فیلم بیوه‌ها تصاویر بسیار خوبی دارد و فیلمنامه‌ی آن فوق‌العاده زیبا نوشته شده است.

برایان تالریکو | RogerEbert.com

۱۰۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت که این اثر شاهکار و استادانه‌ی استیو مک‌کوئین به گونه‌ای است که انگار به طور همزمان، در چندین سطح در حال فعالیت کردن است. از یک طرف می‌توان این فیلم را یک اثر سرگرم کننده به‌شدت جذاب دانست و از طرف دیگر همچنین آن را به عنوان یک اثر مستندی شناخت؛ مستندی درباره این موضوع که زمانی که در شرایطی گیر می‌کنیم که یا باید چیزی را که حق ما است بگیریم، یا باید خطر کنیم و هیچوقت آن را به‌دست نیاوریم، چه حسی به آدم دست می‌دهد.

تیم گریرسون | مجله پیست

۹۴ از ۱۰۰

درست است که فیلم Widows یک اثر پویا و سرگرم‌کننده به حساب می‌آید اما این فیلم ماتم‌زده‌تر، فوق‌العاده جذاب‌تر و هوشمندانه‌تر از آن چیزی است که شما به آن فکر می‌کنید.

برایان ترویت | یو اس ای تودی

۸۸ از ۱۰۰

زمانی که در فیلم Widows موضوعات مختلف مانند طبقه‌های متفاوت، مذهب، غم و اندوه، جنسیت، بی‌عدالتی و نژاد با صحنه‌های اکشن فوق‌العاده و همچنین یک گروه از زنان دزدی که توجه همه را به خود جلب می‌کنند، ترکیب می‌شوند، باعث می‌شود که هر بیننده‌ای عاشق این اثر جذاب و سرگرم‌کننده شود.

فیلم Widows

بنجامین لی | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

شخصیت‌های زیادی در این اثر حضور دارند که توسط بازیگران مختلف ایفا می‌شوند و مک‌کوئین و فیلمنامه‌ی فلین به گونه‌ای آنها را مدیریت کردند تا همه‌ی آنها بتوانند نقش مهمی داشته باشند و لحظه‌های مهم و تاثیرگذاری را پشت سر بگذارند.

سارا استوارت | نیویورک پست

۷۵ از ۱۰۰

یک فیلم جذاب و جسورانه که باعث شده آثار کلیشه‌ای کنار بروند و ژانر فیلم‌های دزدی، باری دیگر نیروی تازه‌ای بگیرد. می‌توان گفت که این اثر، بسیار عمیق‌تر از هر فیلم Ocean’s است.

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۷۰ از ۱۰۰

در نتیجه‌ی تماشای این فیلم می‌توان گفت که این اثر، ترکیبی از دو جنبه‌ی مختلف است؛ با اینکه یک فیلم شگفت انگیز به حساب می‌آید، اما برخی اوقات خسته کننده می‌شود. این فیلم، اثری به حساب می‌آید که قصد دارد در ژانر خود از همه بالاتر باشد و شاهکاری در میان بقیه آثار به حساب بیاید.

میک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

بخش‌هایی از فیلم بیوه‌ها اصلا احساسی به آدم منتقل نمی‌کند. در طی این فیلم استیو مک‌کوئین تلاش می‌کند تا با زاویه سازی‌های مختلف دوربین، که این کار هیچ معنی خاصی نمی‌دهد، اثر خود را جذاب کند اما این اتفاق برخی اوقات جالب و برخی اوقات مسخره و خنده‌دار می‌شود.

لازم به ذکر است که فیلم Widows توانسته رتبه ۳۴ را در لیست بهترین آثار سال ۲۰۱۸ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Widows نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای خوب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم Widows


منبع metacritic
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده