پلی استیشن 4؛ نگاهی به عملکرد پنج ساله کنسول نسل هشتمی سونی

پلی استیشن 4؛ نگاهی به عملکرد پنج ساله کنسول نسل هشتمی سونی

دوشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

به مناسبت سالگرد پنج سالگی پلی‌استیشن 4، در این مطلب نگاهی به عملکرد این کنسول در این مدت و آینده آن خواهیم داشت. 

در حالی که این روز‌ها زمزمه نزدیک شدن به عرضه پلی‌استیشن 5 بلند‌تر از همیشه به گوش می‌رسد و خیلی‌ها غیبت سونی در نمایشگاه E3 2019 و عدم برگزاری PSX امسال را هم بی‌ربط به این موضوع نمی‌دانند، چند روز پیش متوجه شدیم که به همین زودی پنج سال از عمر پلی استیشن 4، کنسول نسل هشتمی و دوست‌داشتنی سونی گذشته است؛ کنسولی که ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳ رسما عرضه شد و خب چه بهانه‌ای بهتر از پنج ساله شدن آن تا در قالب مطلبی، نگاهی به عملکردش در این مدت داشته باشیم و ببینیم که برای آینده چه چیز‌هایی برای‌مان به ارمغان خواهد آورد. 

سونی و کنسول‌های پلی‌استیشن همیشه حضور پررنگی در زندگی خیلی از ما‌ داشته‌اند؛ چه آن زمان که در کلوپ‌ها و با بازی‌هایی مثل Tekken 3 یا Winning Eleven 3 با پلی‌استیشن 1 بازی می‌کردیم و چه زمانی که بعد‌ها پلی‌استیشن 2 خاطرات خوشی برای‌مان با بازی‌هایی چون Resident Evil 4 یا آثار جذاب و دوست‌داشتنی دیگر رقم زد. البته سونی در نسل هفتم، نتوانست عملکرد خوب دو نسل گذشته‌اش را تکرار کند و پلی‌استیشن 3 با قیمت بالای اولیه و آن معماری سخت و عجیبش، هیچ‌وقت به محبوبیت کنسول‌های قبلی این شرکت نرسید و به همین دلیل هم بود که این کنسول ژاپنی، نسل هفتم را به مایکروسافت و ایکس‌باکس 360 دوست داشتنی‌اش باخت و آمریکایی‌ها در نسل هفتم یکه‌تاز حوزه کنسول‌های بازی شدند. البته که پلی‌استیشن 3 علی‌رغم همه مشکلاتش بازی‌های فوق‌العاده‌ای هم داشت؛ از سری Uncharted که بی هیچ شک و تردیدی جزو بهترین بازی‌های اکشن و ماجراجویی است تا اثری مثل The Last of Us که قطعا یکی از بهترین‌های نسل هفتم بود. 

پلی استیشن 4 / PS4

اما خب در مجموع، PS3 آن عملکرد درخشان مورد‌انتظار سونی را ارائه نکرد و همین هم باعث شد تا این شرکت ژاپنی با درس گرفتن از اشتباهاتش در پلی‌استیشن 4 سراغ ایده‌هایی برود که بتواند آن‌ها را دوباره به یکه‌تاز میدان نبرد کنسولی تبدیل کند. در نهایت پلی‌استیشن 4 در نوامبر ۲۰۱۳ عرضه شد و حال که به دوران پنج‌ساله این کنسول نگاه می‌کنیم، در مجموع با محصولی طرف هستیم که اولا از حیث فروش عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و اخیرا فروشش از مرز ۸۶ میلیون دستگاه هم عبور کرده است که به مراتب بیش‌تر از کنسول رقیب یکی ایکس‌باکس وان است و هم از آن مهم‌تر، بازی‌هایی فراموش‌نشدنی در اختیارمان قرار داده است که از قضا اصلی‌ترین نقطه قوت آن هم به‌شمار می‌روند؛ چرا که کنسول‌ها، هر قدر هم قدرتمند و با‌کیفیت باشند، با بازی‌ها معنی پیدا می‌کنند و سونی در نسل هشتم کاملا به این موضوع واقف بوده و آن را سرلوحه برنامه‌هایش قرار داده است. 

فروش بیش از ۸۶ میلیون دستگاه و تعداد زیادی بازی انحصاری با‌کیفیت، تنها بخشی از موفقیت‌های PS4 هستند

سونی در پلی‌استیشن 3 از پردازنده Cell استفاده کرده بود که علی‌رغم داشتن قدرت پردازشی بسیار بالا، به دلیل معماری پیچیده کار را برای بازیسازان سخت می‌کرد و این یکی از مشکلات اصلی کنسول بود. سونی با درس گرفتن از این مشکل، در پلی‌استیشن 4 که ابتدا با اسم رمز Orbis شناخته می‌شد، سراغ شرکت AMD رفت تا از پردازنده آن‌ها در کنسولش استفاده کند؛ پردازنده‌ای اختصاصی که باعث می‌شد معماری PS4 بیش از پیش شبیه به پی‌سی‌ها باشد و همین هم کار بازیسازان را برای توسعه آثارشان روی این کنسول راحت‌تر می‌کرد. در این تصمیم مارک سرنی نقش مهمی داشت و به همین دلیل هم خیلی‌ها سرنی را از دلایل اصلی موفقیت‌های سونی در نسل هشتم می‌دانند. 

پلی استیشن 4 / PS4

اولین اطلاعات از پلی‌استیشن 4، در جریان یک رویداد اختصاصی در شهر نیویورک در فوریه ۲۰۱۳ ارائه شدند؛ رویدادی که سونی در آن خود کنسول را نمایش نداد اما از کنترلر دوال‌شاک 4 رونمایی کرد، یک سری از بازی‌های کنسول شامل آثاری چون Knack ،inFamous: Second Son ،Driveclub و Killzone: Shadow Fall را معرفی کرد و جزییاتی هم از امکاناتی مثل ویژگی ضبط ویدیو و موارد این‌چنینی در اختیار طرفداران گذاشت. پس از آن نوبت به نمایشگاه E3 2013 رسید تا سونی در کنفرانس خبری خود، رسما از این کنسول رونمایی کند و طرفداران برای اولین بار بتوانند ظاهر آن را مشاهده کنند. در این کنفرانس همچنین قیمت ۳۹۹ دلاری کنسول هم اعلام شد و البته سونی در ادامه درس‌هایی که در راستای راضی کردن طرفداران گرفته بود، اعلام کرد که کنسول جدیدش نیازی به اتصال دائم اینترنت ندارد و از آن مهم‌تر امکان به‌اشتراک‌گذاری قانونی بازی‌ها با دوستان را هم فراهم می‌کند. در مقام مقایسه کنسول ایکس‌باکس وان مایکروسافت ۱۰۰ دلار گران‌تر از پلی‌استیشن 4 بود و در اوایل عرضه، به اتصال دائم اینترنت هم نیاز داشت که این موارد یکی از دلایل اولیه عملکرد بهتر پلی‌استیشن 4 بودند. 

در کنفرانس E3 2013، سونی جدا از ارائه این اطلاعات جذاب که خیلی زود توانستند جایی برای پلی‌استیشن 4 در دل گیمر‌ها باز کنند، نمایشی هم از بازی‌هایی مثل The Order: 1886 با آن گرافیک مثال‌زدنی و حتی Destiny داشت که به عنوان بازی جدید استودیو بانجی اثری مهم به‌شمار می‌رفت. در نهایت نوبت به گیمزکام 2013 رسید که سونی در آن اعلام کرد پلی‌استیشن 4 قرار است ۱۵ نوامبر همان سال در آمریکا و ۱۴ روز بعد از آن هم در سایر نقاط جهان عرضه شود. پلی‌استیشن 4 با معرفی جذابی که سونی برایش تدارک دیده بود، از همان ابتدا به کنسولی مورد‌انتظار تبدیل شد و این را در زمان عرضه هم به‌خوبی نشان داد؛ جایی که توانست تنها در ۲۴ ساعت اول عرضه، یک میلیون دستگاه فروش در آمریکای شمالی داشته باشد و تا پایان سال ۲۰۱۳ فروش کلی کنسول به رقم عالی ۴.۲ میلیون دستگاه رسید. 

کیلزون / Killzone Shadow Fall

با این حال پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۳، چندان بازی درخشانی هم نداشت؛ به طوریکه بازی‌های انحصاری و زمان عرضه این کنسول مثل Knack یا حتی Killzone Shadow Fall نتوانستند در حد انتظارات ظاهر و صرفا به چیزی بیش‌تر از به رخ کشیدن قدرت گرافیکی این کنسول تبدیل شوند. به همین دلیل هم بود که در ابتدای عرضه، بیش‌تر بازی‌های مولتی پلتفرمی مثل FIFA 14 ،Battlefield 4 یا Assassin's Creed IV: Black Flag جور محتوای کنسول جدید سونی را کشیدند و خب از آنجایی که روی این کنسول به شکلی عالی هم اجرا می‌شدند، باعث شدند تا ضعف لاین آپ اولیه بازی‌های انحصاری خیلی آسیبی به عملکرد کلی کنسول وارد نکند. 

سونی با درس گرفتن از اشتباهات نسل هفت، در نسل هشتم دقیقا کار‌هایی را انجام داد که گیمر‌ها و توسعه‌دهندگان می‌خواستند

اما می‌توان به جرات گفت که سونی اصلی‌ترین میخ موفقیت پلی‌استیشن 4 را سال ۲۰۱۴ کوبید؛ سالی که در آن بازی‌های به‌مراتب بهتری برای این کنسول عرضه و بازی‌های حتی بزرگ‌تری هم برایش رونمایی شدند و البته زمان معرفی یک سری محصول و سرویس جدید هم فرا رسید. اجازه بدهید بررسی این سال را با یکی از همین محصولات آغاز کنیم. سونی پلی‌استیشن 4 را به‌عنوان کنسولی با ایده‌های بلندپروازانه معرفی کرد و در این راه هم اجازه نداد تا مانعی پیش روی ایده‌هایش قرار بگیرد. به همین دلیل در سال ۲۰۱۴ و در جریان رویداد GDC 2014، این شرکت اولین نمونه از محصولی به نام پروژه مورفیوس را در معرض عموم قرار داد که همین پروژه، در آینده تبدیل به پلی استیشن VR شد که در ادامه بیش‌تر به آن خواهیم پرداخت. در جریان GDC حضار قادر بودند از نزدیک با این محصول جدید آشنا شوند و در آن زمان ایده واقعیت مجازی و پروژه مورفیوس، بیش‌تر شبیه به آن تکنولوژی‌های نمایش داده‌شده در فیلم های علمی تخیلی به‌نظر می‌رسید که انگار از آینده آمده‌اند و فاصله زیادی با تکنولوژی‌های فعلی دارند. 

پروژه مورفیوس

از مورفیوس که بگذریم، به یکی از نمایش‌های هیجان‌انگیز سونی در جریان نمایشگاه‌های E3 یعنی E3 2014 می‌رسیم. سونی که در جریان کنفرانسش در نمایشگاه سال گذشته صرفا روی خود کنسول تمرکز کرده بود، این بار به‌سراغ بازی‌هایی رفت بود که بتوانند آینده PS4 را تضمین کنند و به همین دلیل هم در این رویداد، اولین تیزر از بازی Uncharted 4 پخش شد، فرام‌سافتور از بازی جدیدش یعنی Bloodborne رونمایی کرد و همچنین نمایش‌هایی از بازی‌های بزرگی چون Destiny ،Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ،Far Cry 4 و Batman: Arkham Knight هم بخش دیگری از برنامه‌های سونی بودند. در سال ۲۰۱۴ سونی همچنین رسما از سرویس پلی‌استیشن Now هم رونمایی کرد که در آن زمان یکی دیگر از ایده‌های جذاب سونی به‌شمار می‌رفت. 

اما ۲۰۱۴، سال بزرگی هم از حیث بازی برای پلی‌استیشن 4 بود؛ اولا بازی‌های انحصاری مثل Driveclub ،inFamous: Second Son و LittleBigPlanet 3 کیفیت به‌مراتب بهتری در مقایسه با بازی‌های سال گذشته داشتند و جدا از آن تعداد زیادی بازی مولتی‌پلتفرم با‌کیفیت هم برای کنسول عرضه شدند. در این سال همچنین دموی بازی جدید هیدئو کوجیما یعنی P.T در دسترس قرار گرفت که پس از چند نسخه نه‌چندان عالی از سایلنت هیل، طرفداران را به ساخته شدن نسخه با‌کیفیتی از این مجموعه با حضور کوجیما و نورمن ریداس امیدوار می‌کرد اما خب در نهایت این پروژه با دلایل عجیب و غریب کونامی لغو شد که نتیجه آن هم خروج کوجیما از این شرکت بود. در نهایت ۲۰۱۴، بازی The Last of Us Remastered هم برای پلی‌استیشن 4 منتشر شد که علی‌رغم ریمستر بودن، کیفیت بالاتری در مقایسه با نسخه پلی‌استیشن 3 این بازی داشت و به همین دلیل هم مورد استقبال خیلی خوبی قرار گرفت. 

 

آخرین خبرهای مرتبط با پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۴ هم به رویداد PSX مربوط می‌شدند که در آن اولین گیم‌پلی Uncharted 4 را دیدیم و بازی Street Fighter V هم رسما رونمایی شد. کنسول نسل هشتمی سونی با اینکه هنوز از حیث عملکرد در زمینه بازی‌ها در بهترین شرایط ممکن نبود، اما به مراتب نسبت به روز‌های اولیه عرضه شرایط بهتری در سال ۲۰۱۴ داشت و جدا از آن سرویس‌ها و بازی‌های جدید معرفی‌شده هم نوید آینده‌ای بهتر را برای این کنسول می‌دادند. 

طرفداران پلی‌استیشن 4، ۲۰۱۵ را به عنوان «سال رویایی» این کنسول نامگذاری کرده‌اند که خب با نگاهی به اتفاقات پیرامون کنسول که در این سال رخ دادند و البته بازی‌هایی که برای آن در این سال منتشر شدند، می‌توان این نام‌گذاری را منطقی دانست. با اینکه در سال ۲۰۱۴ هم پلی‌استیشن 4 بازی‌های انحصاری موفقی داشت اما ۲۰۱۵ از این حیث به معنی واقعی کلمه درخشان و فوق‌العاده بود؛ جایی که اولا بازی Bloodborne منتشر شد که یک برگ برنده واقعی برای کنسول نسل هشتمی سونی به‌حساب می‌آمد و کیفیت بسیار بالای این اثر و البته متفاوت بودن آن با سری سولز با وجود داشتن مکانیزم‌های مشابه، همه و همه باعث شدند تا کنسول سونی به صورت انحصاری صاحب یکی از بهترین بازی‌های سال باشد. اما بلادبورن پایان کار نبود و در این سال همچنین God of War III Remastered را هم داشتیم و در ادامه تمایل سونی به انتشار بازی‌های ریمستر برای کنسول جدیدش، مجموعه سه نسخه اول آنچارتد هم برای این کنسول در دسترس قرار گرفت که دقیقا مثل دیگر بازی ناتی‌داگ یعنی لست آف آس ریمستر، از هر نظر کیفیتی مناسب برای نسل هشتم داشت و سه بازی ارزشمند این مجموعه را در اختیار طرفداران قرار می‌داد تا به‌نوعی هم آن‌ها را برای آنچارتد 4 آماده کند. 

بازی The Order: 1886

۲۰۱۵ البته یک شگفتی بزرگ هم داشت و Until Dawn که در بین دیگر بازی‌های انحصاری این سال کنسول شاید کم‌تر مورد‌انتظار بود، در نهایت توانست کیفیت بسیار خوبی ارائه بدهد و به اثری تبدیل شد که هم نمره‌های خوبی گرفت، هم ارزش تکرار بالایی داشت و هم تجربه‌ای جدید در بین بازی‌های داستان‌محور به‌شمار می‌رفت. البته ۲۰۱۵ یک اثر انحصاری نا‌امید‌کننده هم برای پلی‌استیشن 4 داشتیم؛ The Order: 1886 که پیش از عرضه با ویدیو‌های هیجان‌انگیز خودش را به عنوان یک بازی بزرگ و درجه یک معرفی کرده بود اما پس از انتشار، بیش‌تر به یک دموی تکنیکی برای به رخ کشیدن قدرت گرافیکی کنسول تبدیل شد و به دلایل متعددی از جمله کوتاه بودن عجیب بازی، نتوانست در نهایت آن تجربه هیجان‌انگیزی باشد که انتظارش را داشتیم. 

طرفداران پلی‌استیشن 4، ۲۰۱۵ را به عنوان «سال رویایی» این کنسول نامگذاری کرده‌اند

۲۰۱۵ همچنین از حیث خبر‌های هیجان‌انگیز برای پلی‌استیشن 4 هم سال خوبی بود؛ چرا که در جریان رویداد E3 این سال، فومیتو اوئدای دوست‌داشتنی اعلام کرد که بازی The Last Guardian که پیش از این به عنوان یک بازی انحصاری پلی‌استیشن 3 معرفی شده بود، حال قرار است برای پلی‌استیشن 4 منتشر شود. جدا از این در این رویداد بازی Shenmue III رسما تایید شد و توضیحات جدیدی را هم پیرامون بازسازی Final Fantasy 7 شاهد بودیم که باعث شد فضای احساسی خاصی بر کنفرانس سونی حاکم شود! در نهایت رونمایی از Horizon Zero Dawn، ساخته جدید استودیو گوریلا گیمز هم دیگر سورپرایز سونی برای کاربران کنسول جدیدش در E3 2015 بود و با این اخبار، شرکت ژاپنی آماده رویداد بزرگ دیگرش در سال یعنی PSX شد؛ رویدادی که اولین نمایش از گیم‌پلی بازسازی فاینال فانتزی 7 را شامل می‌شد و همچنین در آن اولین نمایش از Ratchet & Clank جدید اینسامنیاک گیمز را هم تماشا کردیم. 

God of War / گاد آف وار

اما یکی از اتفاقات مهم سال ۲۰۱۵ برای سونی، پلی‌استیشن 4 و کلا دنیای بازی‌های ویدیویی، جدا شدن هیدئو کوجیما از کونامی بود که البته پس از اتفاقاتی که در مورد بازی Silent Hill رخ داد، این جدایی پیش‌بینی می‌شد اما اتفاق مهم‌تر، در اصل پیوستن کوجیما به سونی بود که باعث شد تا بازی بعدی این بازیساز که در ادامه مشخص شد نامش Death Stranding است، در انحصار پلی‌استیشن 4 باشد. البته در زمان معرفی این بازی اشاره‌ای هم به نسخه پی‌سی این بازی شد ولی پس از طولانی شدن پروسه ساخت آن و این حقیقت که هنوز مشخص نیست چه زمانی شاهد انتشار این بازی خواهیم بود، در حال حاضر هیچ اطلاعات دقیقی از پلتفرم‌های مقصد آن نیست و فقط می‌دانیم که دث استرندینگ قرار نیست برای کنسول‌های مایکروسافت در دسترس قرار بگیرد. در نهایت سال ۲۰۱۵ با چند بازی انحصاری خوش‌ساخت، چند رونمایی بزرگ و چند خبر خوش برای آینده برای سونی و پلی‌استیشن 4 به‌پایان رسید و آن‌ها قدم به سالی گذاشتند که به عقیده خیلی از طرفداران، یکی از بهترین نمایش‌های سونی در جریان نمایشگاه‌های E3 را داشت. 

هنوز هم گیمر‌ها فراموش نکرده‌اند که سونی چطور نمایشش را که حوالی ساعت ۵ صبح به وقت ایران برگزار می‌شد، با تریلری بسیار جذاب از God of War آغاز کرد و خدای جنگ جدیدش را با ظاهر متفاوت و البته همراه با پسرش، به‌تصویر کشید. اما این تنها بخشی از نمایش‌های هیجان‌انگیز سونی در این کنفرانس بود و در ادامه بازی Spider-Man اینسامنیاک گیمز رونمایی شد، اولین نمایش از بازی جدید استودیو بِند یعنی Days Gone را تماشا کردیم، مجموعه شامل ریمستر سه نسخه از کرش بندیکوت معرفی شد و حتی کپکام هم کنفرانس سونی را برای رونمایی از نسخه جدید سری رزیدنت ایول محبوبش انتخاب کرد و در نهایت هم هیدئو کوجیما رسما از بازی جدیدش با نام Death Stranding رونمایی کرد که با حضور نورمن ریداس یک نمایش جالب و هیجان‌انگیز داشت. درست است که هنوز هم برخی از بازی‌های معرفی‌شده در این کنفرانس با گذشت بیش از دو سال منتشر نشده‌اند و سونی هم بارها به خاطر همین مساله مورد انتقاد قرار گرفته است، اما نمی‌توان منکر این قضیه شد که کنفرانس سونی در این سال واقعا هیجان‌انگیز بود و طبیعتا به دلیل عدم حضور این شرکت در E3 بعدی، جای خالی چنین کنفرانس‌هایی قطعا حس خواهد شد. 

پلی استیشن 4 / PS4 Pro

جدا از E3، سونی کلا در سال ۲۰۱۶ کنفرانس‌های فراموش‌نشدنی برگزار کرد و PSX این سال هم نه‌تنها از نظر کیفیت چیزی کم‌تر از E3 نداشت که حتی در برخی جنبه‌ها جذاب‌تر هم بود. پس از انتشار آنچارتد 4 که در ادامه بیش‌تر از آن خواهیم گفت، سونی در PSX که انتظار می‌رفت در آن شاهد معرفی DLC این بازی باشیم، از یک نسخه فرعی آن با نام Lost Legacy رونمایی کرد که به‌مراتب بزرگ‌تر و طولانی‌تر از یک بسته الحاقی بود. اما اصلی‌ترین سورپرایز سونی در PSX آن سال، رونمایی از نسخه جدید The Last of Us با یک تریلر سینمایی به‌معنی واقعی کلمه عالی و نفس‌گیر بود. رونمایی از این بازی افراد حاضر در سالن و همه ما را که در حال تماشای کنفرانس بودیم شوکه و سر جای‌مان میخکوب کرد و با اینکه این ساخته ناتی‌داگ هنوز حتی تاریخ انتشار احتمالی هم ندارد، اما همین رونمایی آن هم خبر خیلی خوبی برای طرفدارانش بود. 

با اینکه پلی‌استیشن VR خیلی مورد استقبال قرار نگرفته، اما یک تکنولوژی جذاب است که می‌تواند در آینده بیش‌تر مورد استفاده قرار بگیرد

جدا از نمایش‌های درخشان، سونی در سال ۲۰۱۶ از حیث نرم‌افزار و سخت‌افزار‌های مرتبط با پلی‌اسیتشن 4 هم عملکرد خیلی خوبی داشت؛ به طوریکه بازی‌های انحصاری بزرگی چون آنچارتد 4، The Last Guardian ،Gravity Rush Remastered و Ratchet & Clank در این سال منتشر شدند که همگی نمره‌های بسیار بالایی هم دریافت کردند و از حیث سخت‌افزار هم سونی در این سال بود که هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن VR را که اسم اولیه آن پروژه مورفیوس بود، روانه بازار کرد و با اینکه هدست‌های واقعیت مجازی در کل آنطور که باید و شاید مورد اقبال عمومی قرار نگرفتند ولی به هر حال این اقدام سونی و شرکت‌هایی مثل آکیولس یک قدم رو به جلو در پیشبرد فناوری‌های مرتبط با بازی‌های ویدیویی بود. از پلی‌استیشن VR مهم‌تر اما ظهور پدیده‌ای به نام کنسول‌های میان‌نسلی بود. سونی دقیقا مثل رویداد معرفی خود پلی‌استیشن 4، در سپتامبر ۲۰۱۶ کنفرانسی در نیویورک برگزار و در آن از دو مدل جدید PS4 رونمایی کرد؛ اولی کنسول پلی‌استیشن 4 اسلیم که جایگزین مدل معمولی کنسول می‌شد و با ظاهری باریک‌تر و قیمتی معادل ۲۹۹ دلار، در همان ماه سپتامبر عرضه شد و دومی هم کنسول میان‌نسلی پلی استیشن 4 پرو که با قدرت پردازشی بالاتر، قادر بود بازی‌ها را در رزولوشن 4K اجرا کند (البته در بسیاری از بازی‌ها نه 4K واقعی که به‌لطف فناوری Checkerboard). این کنسول هم در ماه نوامبر همان سال با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شد. 

پلی استیشن VR

سونی در سه سالی که از عرضه پلی‌استیشن 4 گذشته بود، یک خط مشی خاص را دنبال می‌کرد که چیزی جز موفقیت هم برایش در پی نداشت. به همین دلیل هم پس از سال ۲۰۱۶ بازهم از همین خط مشی پیروی کرد که البته گاهی هم عملکرد پایین‌تر از حد انتظارش را به‌دنبال داشت. برای مثال پس از نمایش طوفانی سونی در E3 2016، خیلی‌ها انتظار داشتند تا چنین نمایشی در E3 2017 هم تکرار شود ولی خب خبری از آن نبود و سونی صرفا به نمایش تریلر جدید برخی از بازی‌های معرفی‌شده قبلی و عدم اشاره به تاریخ انتشار دقیق آن‌ها بسنده کرد و شاید بتوان سورپرایز اصلی‌اش را معرفی بازسازی Shadow of the Colossus که چند ساعت قبل از کنفرانس هم لیک شده بود یا معرفی بسته الحاقی هورایزن زیرو داون دانست. چنین نمایشی در PSX 2017 هم تکرار شد و در جایی که خبری از معرفی بزرگ و میخکوب‌کننده‌ای نبود، سونی صرفا به‌مان یادآوری کرد که بازی‌ای به نام Dreams هنوز هم توسط مدیا مولکول ساخته می‌شود (بازی‌ای که هنوز هم مشخص نیست چه زمانی عرضه خواهد شد!) و نمایشی از یک سری بازی‌هایش داشت تا در مجموع سال ۲۰۱۷ سال چندان درخشانی از حیث اخبار و کنفرانس‌ها برای پلی‌استیشن 4 نباشد و بدتر هم اینکه سونی برای اینکه بتواند گیمر‌ها را جذب پلی‌استیشن VR کند، در کنفرانس‌هایش زمان زیادی را به بازی‌های نه‌چندان جذاب این پلتفرم اختصاص می‌داد که قطعا طرفداران زیادی هم نداشته و ندارند. البته یکی از اتفاقات مهم سال ۲۰۱۷ برای پلی‌استیشن 4، معرفی شدن بازی Ghost of Tsushima، ساخته جدید استودیو ساکر پانچ در جریان کنفرانس سونی در پاریس گیمز ویک بود که نباید آن را از قلم بیندازیم. 

اما با وجود اینکه ۲۰۱۷ در مجموع سال چندان جذابی برای کاربران PS4 نبود، در این سال حداقل بازی‌های خوبی برای این کنسول منتشر شدند. درست است که بازی موردانتظاری مثل Gran Turismo Sport چندان در حد انتظار ظاهر نشد اما در طرف مقابل بازی‌هایی مثل Gravity Rush 2 ،Horizon Zero Dawn ،Nioh ،Persona 5 و Uncharted: The Lost Legacy که همگی انحصاری‌های بسیار خوش‌ساخت و با‌کیفیتی بودند و در اصل تنها برگ برنده سونی در سال ۲۰۱۷ به‌شمار می‌رفتند. 

بازی ghost of tsushima

سونی چندی پیش اعلام کرد که قرار نیست در E3 2019 حضور داشته باشد و خب نظر من را بخواهید، سونی رگه‌هایی از این تصمیم را در کنفرانس امسال هم نشان داده بود؛ جایی که به جای تمرکز داشتن روی نمایش تعداد زیادی بازی، سعی کرد تا بیش‌تر روی چهار بازی بزرگ آینده‌اش تمرکز داشته باشد و گیم‌پلی آن‌ها را نمایش دهد و لابه‌لای آن‌ها هم اشاره‌ای به خبر‌های جدید داشته باشد. این تغییر حدودی فرمت برگزاری مراسم که حتی در فضای محل برگزاری کنفرانس هم دیده می‌شد، خبر از این می‌داد که سونی ایده‌های جدیدی برای E3 دارد و می‌خواهد از فرمت همیشگی‌اش فاصله بگیرد که در نهایت هم همین مساله می‌تواند یکی از دلایلی باشد که شرکت ژاپنی در نهایت تصمیم گرفت کلا بیخیال کنفرانس در سال ۲۰۱۹ شود. البته یک دلیل دیگر هم برای این موضوع، به واکنش‌های طرفداران برمی‌گردد؛ به طوریکه درست است سونی در E3 2018 گیم‌پلی طولانی و انصافا هم بسیار جذابی از بازی‌هایی مثل The Last of Us Part 2 یا Ghost of Tsushima نشان داد و حتی نمایش دث استرندینگ هم شامل گیم‌پلی جزئی می‌شد، اما واقعیت این است که معرفی پیش از موعد بازی‌ها و صرفا ارائه نمایش جدیدی از آن‌ها در سال‌های آتی بدون حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به تاریخ انتشار بازی، موردی بود که برخی از طرفداران از آن خسته شده بودند و این را به گوش سونی هم می‌رساندند. شاید این مساله و پیشگیری از اعتراض‌های اینچنینی در سال‌های آینده یکی دیگر از دلایلی باشد که باعث شده تا سونی قید برگزاری کنفرانس‌هایی مثل PSX سال جاری یا E3 سال بعد را بزند. 

پلی‌استیشن 4 هنوز هم حداقل یکی دو سالی پشتیبانی خواهد شد و قرار است شاهد بازی‌های بزرگی هم برای آن باشیم

اما خب از این بحث که بگذریم، در E3 2018 در مجموع کنفرانس خوبی از سونی شاهد بودیم و کاربران پلی‌استیشن 4 جدا از تماشای گیم‌پلی بازی‌های جدید، شاهد رونمایی از چند بازی بزرگ مثل Control رمدی یا بازسازی Resident Evil 2 هم در این کنفرانس بودند که حتی نمایش رزیدنت ایول توانست جایزه بهترین نمایش E3 2018 را دریافت کند. جدا از این ۲۰۱۸ سال درخشانی برای کنسول نسل هشتمی سونی از حیث بازی‌های انحصاری بود و آثاری مثل Detroit: Become Human ،God of War ،Marvel’s Spider-Man ،Shadow of the Colossus و Yakuza 6: The Song of Life در این سال به‌صورت انحصاری برای این کنسول منتشر شدند و حال در فصل جوایز هم شاهد درخشش آن‌ها هستیم که ثابت می‌کند کاربران پلی‌استیشن 4، در سال ۲۰۱۸ به‌هیچ وجه از حیث بازی‌های انحصاری کمبودی نداشته‌اند. 

 

درست است که یکی از مدیران سونی چند وقت پیش رسما اعلام کرد که پلی‌استیشن 4 کم کم در حال ورود به دوره پایانی حیاتش است، اما این بدین معنی نیست که این کنسول کاملا به پایان عمرش رسیده است و طبیعتا هنوز یکی دو سالی (حداقل) تا عرضه کنسول نسل بعدی سونی فاصله داریم. به همین دلیل هم شرکت ژاپنی فعلا برنامه‌های زیادی برای PS4 تدارک دیده است. یکی از این برنامه‌ها امکان تغییر نام کاربری PSN است که برای مدت خیلی طولانی طرفداران انتظارش را می‌کشیدند و بالاخره قرار است در آینده نزدیک رسما در دسترس باشد. جدا از این سونی پس از مخالفت‌های عجیب و غریب و از روی تعصب، در نهایت تسلیم خواسته طرفداران شد و امکان بازی بین پلتفرمی در فورتنایت را فراهم کرد تا کاربران کنسولش بتوانند با کاربران ایکس‌باکس وان بازی را تجربه کنند و این تصمیم قطعا می‌تواند فصل جدیدی از روابط بین سونی و مایکروسافت را در آینده رقم بزند که نتیجه آن چیزی جز سود بردن گیمر‌ها نخواهد بود. 

اما خب از همه بحث‌ها شیرین‌تر، بحث بازی‌های کنسول است و با اینکه شاید PS4 در حال ورود به سال‌های آخر عمرش باشد اما هنوز هم بازی‌های بزرگی برای آن در راه هستند که با توجه به آن‌ها می‌توان گفت حداقل تا سال ۲۰۲۰ این کنسول قابل استفاده خواهد بود. برای مثال در آینده خیلی نزدیک بازی Days Gone را داریم که بالاخره پس از تاخیر‌های متوالی قرار است چند ماه دیگر منتشر شود و در چشم‌اندازی دورتر، بازی‌هایی مثل Ghost of Tsushima یا The Last of Us Part 2 و Death Stranding هم به‌عنوان بازی‌های انحصاری دیده می‌شوند که همگی برای انتشار روی پلی‌استیشن 4 تایید شده‌اند و فقط مشخص نیست که چه زمانی منتشر خواهند شد. به این‌ها باید بازی‌های مولتی پلتفرم را هم اضافه کنیم و در مجموع در یکی دو سال آینده قطعا کنسول سونی از حیث بازی کمبودی نخواهد داشت. 

پلی استیشن 4 / PS4

در مجموع زمانی که به عملکرد پنج ساله سونی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که پس از تمام شکست‌های شرکت ژاپنی در نسل هفتم، این کمپانی در نسل هشتم توانست دوباره ورق را به نفع خودش برگرداند و با پشتیبانی مناسب از کنسولش، ساخت و انتشار بازی‌های انحصاری با‌کیفیت برای آن و حتی مذاکره با شرکت‌هایی مثل اکتیویژن برای انتشار زودتر محتویات بازی‌هایی مثل Call of Duty روی پلی‌استیشن و در کل به‌دست آوردن دوباره اعتبار قبلی‌اش در بین بازیسازان و طرفداران، بتواند پلی‌استیشن 4 را به کنسولی محبوب در بین گیمر‌ها و توسعه‌دهنده‌ها تبدیل کند؛ کنسولی که با فروش بیش از ۸۶ میلیون دستگاه، عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه فروش ثبت کرده است و همین هم باعث می‌شود تا بازیسازان به‌سختی بتوانند قید این جامعه کاربری بزرگ و وسیع را بزنند. 

هنوز مشخص نیست که کنسول بعدی سونی چگونه خواهد بود و چه زمانی روانه بازار می‌شود اما کنسول فعلی این شرکت بدون شک جزو کنسول‌های بازی موفق بوده است که باید به خاطر همه خاطرات خوبی که برای‌مان رقم زده، پنچ سالگی‌اش را تبریک بگوییم. شما هم اگر خاطره یا نظر خاصی در رابطه با این کنسول دارید، آن را در بخش نظرات با زومجی و کاربرانش به‌اشتراک بگذارید. 

اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده