نویسنده: آریا بهپور
// شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۵

ویلیام گلدمن، فیلمنامه‌نویس برنده اسکار درگذشت

این نویسنده آمریکایی، فیلمنامه آثار مطرحی چون «بوچ کسیدی و ساندنس کید» را نوشته بود.

ویلیام گلدمن، فیلمنامه‌نویس افسانه‌ای در سن ۸۷ سالگی و در حالی که در منزل خود واقع در منهتن سکونت داشت، از دنیا رفت. او در چند وقت اخیر با بیماری‌های سختی دست و پنجه نرم می‌کرد و در زمان مرگ هم دوستان و اطرافیانش در کنارش بودند.

گلدمن کار خود را به عنوان یک نویسنده رمان آغاز کرد و مدتی بعد در سال ۱۹۶۵ با نوشتن فیلمنامه اثر کمدی تریلر «بالماسکه» وارد عالم سینما شد. بعد از آن گلدمن کار روی فیلم‌های سینمایی را ادامه داد و فیلمنامه تعدادی از به‌یادماندنی‌ترین آثار سینمایی نیمه دوم قرن بیستم را نوشت، از جمله فیلم کمدی سیاه علمی تخیلی «همسران استپفورد»، فیلم پر تعلیق «دونده ماراتن» با حضور داستین هافمن، «پلی در دوردست» با موضوع جنگ جهانی دوم، فیلم فانتزی رمانتیک «عروس شاهزاده» بر اساس رمانی از خودش، اقتباس سینمایی «میزری» بر اساس داستانی از استفن کینگ و فیلم «چاپلین» با حضور رابرت داونی جونیور در نقش چارلی چاپلین.

در کنار همه فیلم‌های مطرحی که گلدمن کار نگارش فیلمنامه آن‌ها را برعهده داشت، دو اثر بودند که بیش از بقیه نام او را مطرح کردند و دو جایزه اسکار برای او به ارمغان آوردند: فیلم وسترن «بوچ کسیدی و ساندنس کید» محصول ۱۹۶۹ با حضور رابرت ردفورد و پل نیومن، و تریلر سیاسی «همه مردان رییس جمهور» محصول ۱۹۷۶ با بازی داستین هافمن و رابرت ردفورد که در مورد ماجراهای ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و رسوایی واترگیت ساخته شد.

او در کنار همه این فعالیت‌ها، روی بازنویسی تعدادی فیلمنامه دیگر هم کار کرد که بعضی از آن‌ها بدون ذکر نام او اکران شدند، از جمله فیلم‌های «چند مرد خوب» و «پیشنهاد بی‌شرمانه».

در سال ۱۹۸۳ کتابی تحت عنوان Adventures in the Screen Trade از ویلیام گلدمن منتشر شد که خیلی زود به محبوبیت بالایی رسید و تبدیل شد به یک راهنما برای فیلمنامه‌نویسان و ژورنالیست‌ها. معروف‌ترین بخش این کتاب را می‌توان جمله‌ای دانست که گلدمن در مورد هرج و مرج و اوضاع نابه‌سامان صنعت سرگرمی نوشته بود: «هیچ کسی چیزی نمی‌داند.»


منبع Comingsoon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده